DECIZIE Nr. 159 din 30 mai 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata
si modificata prin Legea nr. 506/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 30 iulie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001
privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Arkass Impex" - S.R.L. din Reghin in Dosarul nr.
1.388/2001 al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspunde Ministerul Finantelor Publice prin consilier
juridic Nicoleta Negut, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata, invocand in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece prevederile legale criticate
nu contravin, asa cum sustine autorul exceptiei, textului constitutional
invocat si nici dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001 prevede doua grade jurisdictionale de solutionare a
contestatiilor, necontravenindu-se prin aceasta, in nici un fel, dispozitiilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.388/2001,
Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001, aprobata si modificata prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Arkass Impex" - S.R.L. din Reghin intr-o cauza
avand ca obiect judecarea actiunii de anulare a Deciziei nr. 1.817/2001 emise
de Ministerul Finantelor Publice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale mentionate sunt contrare dispozitiilor art. 11 alin. (1) si (2) si ale
art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei, precum si prevederilor art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, deoarece "nu asigura un termen rezonabil pentru judecarea
cauzelor si, ca atare, pot avea consecinte irevocabile pentru existenta unei
societati comerciale", permitand continuarea executarii silite a
obligatiilor de plata pe durata solutionarii cailor de atac impotriva actelor
administrative prin care au fost stabilite aceste obligatii de plata. Astfel,
"nu este exclus ca in momentul reluarii procedurii
administrativ-jurisdictionale, executarea creantei sa fie implinita anterior,
ceea ce face ca actiunea in contencios administrativ sa nu aiba decat o
finalitate morala, stiut fiind faptul ca sumele de bani nu se mai intorc
societatii, eventual vor fi compensate cu obligatii viitoare, rulajul lor nu va
mai produce profit sau, in cel mai rau caz, declanseaza falimentul".
Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios
administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata,
"deoarece a suspenda solutionarea contestatiei atunci cand exista
indiciile savarsirii unei infractiuni poate duce la depasirea termenului
rezonabil de solutionare a unei cauze. In acest sens sunt relevante si
dispozitiile art. 244 alin. 1 pct. 2 din Codul de procedura civila, care arata
ca suspendarea judecatii se poate face atunci cand s-a inceput urmarirea penala
pentru o infractiune, si nu atunci cand ar exista anumite indicii de savarsire
a unei infractiuni, care ar avea o inraurire hotaratoare asupra hotararii ce
urmeaza sa se dea".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata,
cu urmatoarea motivare:
"- articolul mentionat, din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si libertatilor fundamentale, nu impune termene de solutionare, ci face
referire la termene rezonabile, intelegand prin aceasta ca se reclama o
solutionare grabnica a cauzei;
- reclamanta aduce obiectii art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 13/2001, fara a se referi si la art. (1^1) introdus prin Legea nr.
506/2001, de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001,
potrivit caruia "Decizia de suspendare poate fi atacata la instanta de
contencios administrativ competenta. Judecata se face in regim de urgenta, cu
participarea reprezentantului Ministerului Public. Solutia instantei este
definitiva si irevocabila".
In acest fel, de la caz la caz, in functie de indiciile savarsirii unei
infractiuni si la cererea indreptatita, instanta, luand in considerare si
prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si libertatilor
fundamentale, poate dispune, in regim de urgenta, prin hotarare irevocabila,
revocarea masurii suspendarii, aspect ce este in concordanta cu cerinta
solutionarii intr-un termen rezonabil.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 iunie
2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6
februarie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506 din 4
octombrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648
din 16 octombrie 2001.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001: "(1) Organul de solutionare a contestatiei prevazut la art. 5
poate suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand exista indiciile
savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire hotaratoare
asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa reglementata
de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Procedura administrativa este reluata la incetarea motivului care a
determinat suspendarea, in conditiile legii".
Legea nr. 506 din 4 octombrie 2001, prin care Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001 a fost aprobata cu modificari si completari, a introdus
la art. 10 al ordonantei, dupa alin. (1), alin. (1^1) avand urmatorul cuprins:
"Decizia de suspendare poate fi atacata la instanta de contencios
administrativ competenta. Judecata se face in regim de urgenta, cu participarea
reprezentantului Ministerului Public. Solutia instantei este definitiva si
irevocabila".
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a fost invocata incalcarea
dispozitiilor art. 11 alin. (1) si (2) si ale art. 20 alin. (2) din
Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile
internationale."
Se arata, totodata, ca prevederile legale criticate sunt contrare
dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora: "1. Orice persoana
are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen
rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii
in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata
in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi interzis presei si
publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in
interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o
societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii
private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut
necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea
ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 a instituit o procedura
administrativ-jurisdictionala de solutionare a contestatiilor depuse de
platitori, cu privire la stabilirea obligatiilor bugetare prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice.
Potrivit art. 10 alin. (1) din ordonanta, organul de solutionare poate
suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand exista
indiciile savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire
hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa
reglementata de prezenta ordonanta de urgenta.
Aceste prevederi legale au fost completate prin Legea nr. 506/2001 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, in sensul ca la art.
10, dupa alineatul (1), s-a introdus alineatul (1^1) care permite accesul la
justitie al persoanelor nemultumite de decizia de suspendare. In felul acesta
au fost aduse la indeplinire exigentele prevazute la art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
inclusiv solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil.
Pe de alta parte, Curtea constata ca prevederile legale criticate sunt
constitutionale in conditiile in care obligatia de plata a impozitelor si
taxelor prevazute de lege constituie o indatorire fundamentala, stabilita prin
art. 53 alin. (1) din Constitutie, astfel ca executarea acestei obligatii in
intervalul in care se solutioneaza contestatia introdusa de platitor nu poate
fi caracterizata ca o incalcare a drepturilor acestuia.
Cu privire la dispozitiile art. 10 alin. (1) si (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 90 din 19 martie 2002, respingand exceptia de neconstitutionalitate
a acestor dispozitii. Aceasta solutie, precum si considerentele pe care se
intemeiaza sunt valabile si cu privire la exceptia ridicata in cauza de fata, neexistand
elemente noi care sa determine o schimbare a jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata
si modificata prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Arkass Impex" - S.R.L. din Reghin in Dosarul nr.
1.388/2001 al Curtii de Apel Targu-Mures - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 mai 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta