DECIZIE Nr. 157 din 30 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 412 din 10 mai 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000
privind regimul metalelor pretioase in Romania, introduse prin Legea nr.
261/2002 pentru aprobarea acestei ordonante, exceptie ridicata de Nicolae V.
Ceptureanu si Senia Elena Anghelescu in Dosarul nr. 9.813/2003 al Tribunalului
Prahova - Sectia civila.
La apelul nominal sunt prezenti autorii exceptiei, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partile prezente solicita admiterea exceptiei, pentru aceleasi motive pe
care le-au invocat in fata instantei judecatoresti in notele scrise depuse la
dosar.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand
ca, de fapt, autorul exceptiei critica o omisiune legislativa; or, potrivit
alin. (3) al art. 2 din Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului
[...]."
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
9.813/2003, Tribunalul Prahova - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34^1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase in
Romania, introduse prin Legea nr. 261/2002 pentru aprobarea acestei ordonante,
exceptie ridicata de Nicolae V. Ceptureanu si Senia Elena Anghelescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca sintagma
"cu incalcarea reglementarilor in vigoare" la data confiscarii, din
textul criticat, exclude in mod discriminatoriu de la masurile reparatorii
persoanele carora le-au fost confiscate astfel de bunuri in baza unor acte
normative care in mod abuziv ingradeau dreptul de proprietate. In acest fel,
arata autorul exceptiei, sunt incalcate prevederile art. 41 alin. (1) si (2),
precum si ale art. 135 din Constitutie.
Instanta de judecata considera exceptia ca fiind neintemeiata, aratand ca,
potrivit principiului constitutional al neretroactivitatii, o lege civila se
aplica situatiilor care se ivesc in practica dupa intrarea ei in vigoare. De asemenea,
arata ca dispozitiile art. 34^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
190/2000 sunt constitutionale daca sunt interpretate prin coroborare cu
dispozitiile art. 6 din Legea nr. 213/1998.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca textul criticat nu contravine dispozitiilor
constitutionale invocate de autorii exceptiei, aratand ca, potrivit art. 44
alin. (1) teza a doua din Constitutia republicata, continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile art. 34^1 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 190/2001 sunt constitutionale, intrucat masura confiscarii
metalelor pretioase a fost dispusa in baza Decretului nr. 210/1960.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
34^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 572 din 16 noiembrie 2000. Aceste dispozitii au fost introduse
prin Legea nr. 261/2002 pentru aprobarea acestei ordonante, lege publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002, cu urmatoarea
redactare: "Persoanele fizice si juridice ale caror obiecte din metale
pretioase, de natura celor prevazute la art. 3 au fost preluate abuziv, cu
incalcarea reglementarilor in vigoare, de dupa anul 1946 si pana in anul 1990,
pot solicita restituirea acestora instantelor de judecata de la domiciliul
reclamantului, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta."
Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei sunt cele ale art. 41
alin. (1) si (2) si art. 135 din Constitutie, care, ulterior sesizarii, a fost
modificata si completata prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003 si republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare. Dupa republicare, textele constitutionale invocate au numerotarea
si continutul urmatoare:
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
ridicarii exceptiei, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 261/2002, a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, cu titlul modificat. Dupa
republicare textele au capatat o noua numerotare. Astfel textul art. 34^1,
introdus in ordonanta prin Legea de aprobare nr. 261/2002, a devenit, dupa
republicare, art. 26 alin. (1).
Cu privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a unei
dispozitii legale modificate ulterior ridicarii exceptiei, prin Decizia
Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea a
statuat ca, "In cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de
neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea legala supusa
controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca
solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu,
aceeasi cu cea dinaintea modificarii".
Examinand prevederea legala criticata, Curtea constata ca textul art. 26
alin. (1) preia solutia legislativa din art. 34^1, avand urmatorul continut:
"Persoanele fizice si juridice ale caror obiecte din metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase de natura celor prevazute la art. 4 au
fost preluate abuziv, cu incalcarea reglementarilor in vigoare, dupa anul 1946
si pana in anul 1990, pot solicita restituirea acestora instantelor de judecata
de la domiciliul reclamantului, pana la data de 31 decembrie 2003."
In aceste conditii, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra acestor dispozitii
legale.
Analizand criticile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca sunt
neintemeiate, pentru considerentele ce urmeaza.
Autorii exceptiei critica, de fapt, din acest text, sintagma "cu
incalcarea reglementarilor in vigoare", cu motivarea ca ar exclude in mod
discriminatoriu, de la restituire, persoanele carora "le-au fost
confiscate aceste bunuri prin acte normative care ingradeau in mod abuziv dreptul
de proprietate".
Curtea observa ca in cauza nu poate fi vorba despre violarea, prin textul
atacat, a principiilor nediscriminarii, in sensul ocrotirii preferentiale a
unora dintre cetateni, deoarece in text nu se regaseste nici unul dintre criteriile
nediscriminarii prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutia republicata.
Un alt motiv pentru care exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata se refera la lipsa de competenta a Curtii Constitutionale de a se
substitui legiuitorului cu prilejul rezolvarii unor exceptii de
neconstitutionalitate al caror obiect priveste texte care sunt considerate de
autorii lor ca fiind nesatisfacator sau incomplet redactate.
Este cazul exceptiei de fata, pentru a carei solutionare textul criticat ar
trebui sa prevada ca de masurile reparatorii sa beneficieze si alte persoane,
ale caror bunuri au fost confiscate prin acte normative, care in mod abuziv
ingradeau dreptul de proprietate, ceea ce ar presupune o interventie
nemijlocita din partea Curtii in activitatea de legiferare.
In acest sens insa jurisprudenta Curtii Constitutionale este constanta,
statornicind limite ale competentei acesteia, cum ar fi: "Curtea nu poate
da o alta formulare textelor de lege pe care le-ar considera nesatisfacator
redactate" (Decizia nr. 1 din 30 iunie 1992, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28 iulie 1992) sau "nu isi
poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica,
spre a indeplini rolul de <<legislator pozitiv>>" (Decizia nr.
27 din 12 martie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 85 din 26 aprilie 1996) si "nici nu se poate substitui legiuitorului
pentru adaugarea unor noi prevederi celor instituite" (Decizia nr. 45 din
2 mai 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12
mai 1995).
Si, in fine, depasind chestiunile mentionate, legate de competenta Curtii,
fiind vorba despre masuri luate de autoritatile regimului anterior in baza unor
reglementari legale valabile la data luarii acelor masuri, Curtea nu se poate
pronunta asupra conformitatii reglementarilor respective cu Constitutia din
1991, intrucat ar insemna ca textele si principiile acesteia sa fie aplicate
unor situatii create intr-un alt regim constitutional; ar fi, asadar, o
aplicare retroactiva a Constitutiei, ceea ce ar contraveni principiului
neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Legea
fundamentala.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania,
republicata, exceptie ridicata de Nicolae V. Ceptureanu si Senia Elena
Anghelescu in Dosarul nr. 9.813/2003 al Tribunalului Prahova - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 martie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu