DECIZIE Nr. 154 din 10 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 362 alin.
1 lit. c) si d) si ale art. 385^2 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 387 din 16 iulie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 362 alin. 1 lit. c) si d) si ale art. 385^2 din Codul de
procedura penala, exceptie ridicata de Gheorghe Ghita in Dosarul nr. 98/2000 al
Curtii Militare de Apel.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de avocat
Coriolan Voinea, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Aparatorul autorului exceptiei arata ca limitarea dreptului persoanei
vatamate si al partii civile de a exercita caile de atac impotriva unei
hotarari penale, astfel cum este reglementata prin dispozitiile art. 362 din
Codul de procedura penala, incalca atat dispozitiile constitutionale ale art.
21 alin. (2), conform carora nici o lege nu poate ingradi exercitarea dreptului
de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor si intereselor sale
legitime, pe toate treptele de infaptuire a actului de justitie, cat si
dispozitiile art. 49, potrivit carora exercitiul unor asemenea drepturi sau al
unor libertati poate fi restrans numai daca se impune, printre altele, pentru
apararea unor drepturi si libertati cetatenesti, restrangerea neputand atinge
existenta acestora. Se sustine ca prin recunoasterea doar pentru inculpat si
procuror a dreptului de a exercita caile de atac in ceea ce priveste ambele
laturi ale procesului penal se omite faptul ca in cazul infractiunilor
complexe, astfel cum sunt definite la art. 42 alin. 3 din Codul penal -
respectiv, in speta, infractiunea de cercetare abuziva, prevazuta la art. 266
alin. 2 din Codul penal -, persoanei care este victima infractiunii nu i se
poate contesta calitatea de subiect pasiv al infractiunii complexe, alaturi de
Ministerul Public. Se arata ca "in toate cazurile in care actiunea penala
se porneste si se exercita din oficiu, ori de cate ori o persoana este victima
unei infractiuni, deci este subiect pasiv principal sau secundar al
infractiunii, fiind parte vatamata, conform art. 24 din Codul penal, nu i se
poate ingradi dreptul de a declansa actiunea penala, de a o sustine si de a
exercita caile de atac, indiferent daca Ministerul Public realizeaza sau nu
rolul activ potrivit principiului oficialitatii". Se mai arata ca
dispozitiile legale invocate sunt "neconstitutionale in masura in care
opresc persoana care a suferit o vatamare sa se adreseze direct instantelor
judecatoresti, in baza art. 21 din Constitutie".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale. De asemenea, cu referire la dreptul
constitutional privind accesul liber la justitie, se mai arata ca, in
conformitate cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, dreptul de
a dispune de un recurs in fata unei "instante" nationale poate fi
supus limitarilor decurgand din context, lasandu-se statelor o larga libertate
de apreciere pentru a hotari asupra a ceea ce inseamna "eficacitate".
In acest sens, de exemplu, prin hotararea pronuntata in cauza "Leander
impotriva Suediei" (1987), Curtea Europeana a Drepturilor Omului a
declarat ca termenul "recurs" poate insemna in realitate un
"ansamblu de recursuri". In consecinta, nu se poate sustine
inexistenta unui "recurs efectiv" in scopul de a se statua asupra
unei plangeri, fara a se fi epuizat ansamblul recursurilor prevazute prin
dreptul intern.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 98/2000,
Curtea Militara de Apel a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 362 alin. 1 lit. c) si d) si ale art. 385^2 din Codul de
procedura penala, exceptie ridicata de Gheorghe Ghita.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile legale invocate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1), art.
21, art. 22 alin. (1) si ale art. 49 din Constitutie, sustinandu-se ca
limitarea dreptului partilor vatamate si partilor civile de a promova si de a
exercita caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti, cele dintai numai
in ceea ce priveste latura penala, iar celelalte numai cu privire la latura
civila, reprezinta o restrangere a dreptului constitutional al accesului liber
la justitie.
Curtea Militara de Apel, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile
"art. 362 alin. 1 lit. c) si d) din Codul de procedura penala (in materia
apelului) si ale art. 385^2 din Codul de procedura penala (in materia
recursului), care limiteaza dreptul partii vatamate de a exercita caile
ordinare de atac numai in cauzele in care actiunea penala se pune in miscare la
plangerea prealabila, si, respectiv, dreptul partii civile de a exercita caile
ordinare de atac numai in ce priveste latura civila, contravin atat
dispozitiilor art. 16 alin. (1), cat si dispozitiilor art. 21 alin. (1) din
Constitutie. Restrangerile procesuale amintite creeaza astfel discriminari
intre Ministerul Public si inculpat - care pot ataca cu apel sau recurs atat
latura penala, cat si latura civila a unei hotarari penale - si partea vatamata
si cea civila".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
exceptia este neintemeiata. In ceea ce priveste drepturile procesuale ale
partii vatamate, Codul de procedura penala face distinctie intre situatiile
speciale in care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a
persoanei vatamate, cand, cu rare exceptii, nu numai lipsa plangerii prealabile
sau retragerea acesteia, dar si impacarea partilor inlatura raspunderea penala,
pe de o parte, si situatiile obisnuite, in care actiunea penala se pune in
miscare si se exercita din oficiu. In aceste conditii dreptul partii vatamate
de a declara apel sau recurs in ceea ce priveste latura penala a cauzei, drept
prevazut la art. 362 alin. 1 lit. c), in ceea ce priveste apelul, si la art.
385^2 din Codul de procedura penala, in ceea ce priveste recursul, apare ca o
completare a dreptului ei de a dispune cu privire la punerea in miscare si
exercitarea actiunii penale. Spre deosebire de aceasta situatie, in cauzele in
care actiunea penala se pune in miscare din oficiu persoana vatamata nu are
dreptul sa decida nici declansarea, nici incetarea procesului penal si, in
consecinta, nici continuarea acestuia prin promovarea caii de atac a apelului -
art. 362 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala - sau a recursului (art.
385^2 din Codul de procedura penala).
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In ceea ce priveste posibilitatea
partii civile de a ataca latura penala a cauzei, instanta de control judiciara
sesizata de partea civila nu poate fi impiedicata de a constata, atunci cand
este cazul, ca inculpatul a fost gresit achitat pentru motivul ca fapta
imputata nu exista sau aceasta nu a fost savarsita de el. Aceasta constatare
produce efecte numai asupra actiunii civile care va fi admisa, cea penala
ramanand definitiva prin achitarea inculpatului. Contrarietatea de hotarari
poate fi insa inlaturata prin exercitarea cailor extraordinare de atac. Pe de
alta parte insa, avand deplina capacitate procesuala in tot ceea ce priveste
actiunea civila, partea civila va putea discuta in apelul sau, dupa caz, in
recursul ei si aspectele penale ale hotararii atacate, daca de modul in care au
fost solutionate de acestea depinde rezolvarea actiunii civile. Astfel, in caz
de achitare instanta are obligatia de a se pronunta asupra laturii civile, deci
de a solutiona actiunea civila integral. Aceasta inseamna determinarea
existentei unui fapt civil generator de prejudicii, in conditiile art. 998 si
urmatoarele din Codul civil. De altfel, prin art. 346 din Codul de procedura
civila se dispune ca in caz de achitare sau incetare a procesului penal
instanta se pronunta prin aceeasi sentinta si asupra actiunii civile.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constitutie dispozitiile
art. 362 alin. 1 lit. c) si d) si ale art. 385^2 din Codul de procedura penala.
Aceste dispozitii au urmatorul continut:
Art. 362
"Pot face apel: [...]
c) partea vatamata, in cauzele in care actiunea penala se pune in miscare
la plangerea prealabila, dar numai in ce priveste latura penala;
d) partea civila si partea responsabila civilmente, in ce priveste latura
civila;";
Art. 385^2
"Pot face recurs persoanele aratate in art. 362, care se aplica in mod
corespunzator."
Textele constitutionale invocate de autor ca fiind incalcate sunt
urmatoarele:
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 22 alin. (1)
"Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica
ale persoanei sunt garantate.";
Art. 49 alin. (1)
"Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de
grav."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie
respinsa.
Art. 362 din Codul de procedura penala stabileste persoanele care pot face
apel impotriva sentintelor penale pronuntate in prima instanta, printre
acestea, la alin. 1 lit. c), numarandu-se partea vatamata, dar numai in ceea ce
priveste latura penala in cauzele in care actiunea penala se pune in miscare la
plangerea prealabila. Prevederile art. 362 se aplica "in mod
corespunzator" si in ceea ce priveste recursul, asa cum se arata in art.
385^2 din Codul de procedura penala.
In aplicarea prevederilor art. 130 din Constitutie privind rolul
Ministerului Public procurorul este titularul actiunii publice in procesul
penal, ca reprezentant al intereselor generale ale societatii. In acest context
interdictia partii vatamate de a ataca latura civila a cauzei nu duce la o
limitare a accesului acesteia la justitie. Instanta de control judiciar
sesizata de partea vatamata nu poate fi impiedicata sa constate, atunci cand
este cazul, ca inculpatul a fost gresit achitat pentru motivul ca fapta
imputata nu exista sau ca aceasta nu a fost savarsita de el. Aceasta constatare
produce efecte numai asupra actiunii penale, care poate fi admisa, latura
civila ramanand insa definitiva. Cu toate astea, contrarietatea de hotarari
poate fi inlaturata prin exercitarea cailor extraordinare de atac.
Curtea mai retine ca in ceea ce priveste drepturile procesuale ale partii
vatamate Codul de procedura penala in vigoare face distinctie intre situatiile
speciale in care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a
persoanei vatamate, cand, cu foarte rare exceptii, nu numai lipsa plangerii
prealabile sau retragerea acesteia, dar si impacarea partilor inlatura
raspunderea penala, pe de o parte, si situatiile obisnuite, cand actiunea
penala se pune in miscare si se exercita din oficiu, pe de alta parte. In
aceste conditii dreptul partii vatamate de a declara apel sau recurs in ceea ce
priveste latura penala a cauzei, drept prevazut la art. 362 alin. 1 lit. c) in
ceea ce priveste apelul si la art. 385^2 in ceea ce priveste recursul, apare ca
o completare a dreptului ei de a dispune cu privire la punerea in miscare si
exercitare a actiunii penale. Spre deosebire de aceasta situatie, in cauzele in
care actiunea penala se pune in miscare din oficiu persoana vatamata nu are
dreptul sa decida nici declansarea, nici incetarea procesului penal si, in
consecinta, nici continuarea acestuia prin promovarea caii de atac a apelului
[art. 362 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala] sau a recursului (art.
385^2 din Codul de procedura penala). In aceste cauze isi gaseste aplicare
principiul oficialitatii, inscris in art. 2 din Codul de procedura penala, care
constituie regula in procesul penal roman. Faptul ca in cazul dat partea vatamata
nu poate declara apel sau recurs nu este de natura sa ii aduca prejudicii.
Potrivit prevederilor art. 130 din Constitutie, referitoare la rolul
Ministerului Public, prevederi care isi gasesc exprimare in art. 2 alin. 3 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, Ministerul
Public reprezinta in activitatea judiciara interesele generale ale societatii
si apara ordinea de drept, drepturile si libertatile cetatenilor. In virtutea
principiilor impartialitatii, legalitatii si controlului ierarhic, care stau la
baza organizarii Ministerului Public, procurorul trebuie sa manifeste in
activitatea sa obiectivitate si echidistanta. El se constituie intr-un garant
al aplicarii corecte a legii, iar atunci cand constata ca legea a fost gresit
aplicata foloseste calea de atac a apelului sau a recursului, dupa caz, pentru
restabilirea legalitatii.
Curtea constata ca, desi in cele doua situatii drepturile procesuale ale
partii vatamate sunt diferite, aceasta nu constituie o incalcare a principiului
egalitatii in drepturi prevazut la art. 16 din Constitutie, deoarece acest
principiu nu trebuie sa atraga aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii
diferite. In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala in mod constant in
jurisprudenta sa. De exemplu, prin Decizia nr. 256 din 17 iunie 1997, Curtea a
subliniat ca principiul egalitatii nu se opune ca o lege sa stabileasca reguli
diferite in raport cu persoane care se afla in situatii diferite. Or, situatia
in care punerea in miscare a actiunii penale se face din oficiu, asa cum este
cazul in speta, apare ca total diferita de cea in care punerea in miscare a
actiunii penale se face la plangerea prealabila a persoanei vatamate, fapt
pentru care se impune un tratament juridic diferentiat.
Intrucat posibilitatea legala a promovarii apelului sau a recursului de
catre partea vatamata nu este de natura sa ii aduca acesteia prejudicii, avand
in vedere ca sarcina apararii intereselor sale revine Ministerului Public, ca
titular al actiunii penale, nu se poate sustine ca dispozitiile legale
criticate ar contraveni prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un
proces echitabil.
Curtea mai constata ca in cauzele in care functioneaza principiul
oficialitatii in procesul penal (art. 2 din Codul de procedura penala)
Ministerul Public, in baza atributiilor stabilite prin art. 130 din
Constitutie, este titularul actiunii publice, fiind singurul in masura sa
dispuna, in conditiile legii si in numele societatii, in ceea ce priveste
folosirea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti cu privire la
latura penala. Asa cum in cauzele in care actiunea penala se pune in miscare la
plangerea prealabila a persoanei vatamate procurorul nu poate dispune punerea
in miscare si exercitarea actiunii penale impotriva vointei persoanei vatamate,
tot asa, in cazurile in care functioneaza principiul oficialitatii, persoana
vatamata, cand participa in proces in calitate de parte vatamata, desi are
anumite drepturi procesuale, nu poate dispune asupra actiunii penale si nici
asupra continuarii procesului penal prin folosirea cailor de atac impotriva
hotararii judecatoresti pronuntate in cauza. Altfel, partea vatamata s-ar
substitui Ministerului Public, singurul imputernicit prin Constitutie sa
reprezinte interesele societatii in procesul penal.
Pentru argumentele mai sus aratate nu poate fi retinuta nici critica
potrivit careia dispozitiile art. 362 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura
penala contravin art. 49 din Constitutie.
De altfel, asupra constitutionalitatii prevederilor art. 362 din Codul de
procedura penala Curtea Constitutionala s-a pronuntat, cu opinia separata a
patru judecatori, si prin Decizia nr. 45 din 14 martie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 9 august 2000.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 362 alin. 1
lit. c) si d) si ale art. 385^2 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Gheorghe Ghita in Dosarul nr. 98/2000 al Curtii Militare de Apel.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu