Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1530 din 25 noiembrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura penala si a unor legi speciale, art. 112 alin. 1 si 2 teza a doua din Codul de procedura penala si art. I pct. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea si completarea Codului penal si a Codului de procedura penala

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 86 din 2 februarie 2011



Augustin Zegrean                        - preşedinte

Aspazia Cojocaru                        -judecător

Acsinte Gaspar                            -judecător

Mircea Ştefan Minea                   -judecător

Ion Predescu                               -judecător

Tudorel Toader                            -judecător

Marieta Safta                               - prim-magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă.

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură penală şi a unor legi speciale, art. 112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală şi pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, excepţie ridicată de Viorel Ciolacu, Gheorghe Nicolau şi Oberth Friedriech Kristian în Dosarul nr. 335/62/2010 al Tribunalului Braşov - Secţia penală.

La apelul nominal sunt prezenţi autorii excepţiei Viorel Ciolacu şi Gheorghe Nicolau, acesta din urmă fiind asistat de avocatul Adrian Roseti, cu împuternicire avocaţială la dosar. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul apărătorului autorului excepţiei, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată, expunând pe larg motivele invocate în faţa instanţei de judecată. Astfel, în ceea ce priveşte art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003, susţine că încalcă prevederile art. 5, 16, 21, 124 şi 126 din Constituţie, precum şi art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţior fundamentale, prin aceea că a menţinut competenţa instanţelor militare pentru cauze date în competenţa instanţelor civile. Dispoziţiile art. 112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală nu sunt accesibile şi previzibile şi, de asemenea, încalcă dreptul la un proces echitabil. Acestea au permis ca, în cauza de faţă, constatarea tehnico-ştiinţifică să fie făcută chiar de partea vătămată. In ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000, în cuprinsul acesteia nu a fost definită urgenţa, iar printre semnatari se află secretarul de stat, iar nu ministrul de resort, ceea ce încalcă prevederile art. 108 alin. (4) din Constituţie. Se susţine că nu există posibilitatea delegării semnării actelor de legiferare, pentru că ar însemna ca din partea ministerului să poată semna oricine. Depune concluzii scrise la dosar, semnate de Viorel Ciolacu, Gheorghe Nicolau şi Oberth Friedriech Kristian.

Reprezentantul Ministerului Public, observând actele dosarului în care a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate, precum şi faptul că sesizarea Curţii s-a realizat de către o instanţă civilă, iar nu militară, instanţă civilă care, de altfel, judecă în prezent cauza, pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003, apreciind că acestea nu au legătură cu cauza. In ceea ce priveşte celelalte texte legale criticate, apreciază că acestea nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.

In replică, domnul avocat Andrei Roseti arată că în cauză există interes pentru invocarea excepţiei, deoarece Tribunalul Braşov urmează să hotărască dacă instanţa care a pronunţat hotărârea apelată este competentă.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 12 aprilie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 335/62/2010, Tribunalul Braşov - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură penală şi a unor legi speciale, art. 112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală şi pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, excepţie ridicată de Viorel Ciolacu, Gheorghe Nicolau şi Oberth Friedriech Kristian.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţin, în esenţă, următoarele:

- în ceea ce priveşte art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003-acest text de lege creează o discriminare între militarii inculpaţi care nu au comis fapta în legătură cu serviciul şi care sunt trimişi în judecată la date diferite; cei care au fost trimişi în judecată la instanţele militare mai înainte de data de 1 iulie 2003 vor fi judecaţi de instanţele militare, în comparaţie cu inculpaţii aflaţi în aceeaşi situaţie şi care vor fi trimişi în judecată după data de 1 iulie 2003, competenţa în cazul acestora din urmă fiind în sarcina instanţelor civile. Se invocă în acest sens Decizia nr. 610/2007 a Curţii Constituţionale, precum şi o serie de Hotărâri ale Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv Hotărârea din data de 25 februarie 1997, pronunţată în Cauza Findlay împotriva Regatului Unit, Hotărârea din 21 septembrie 2006, pronunţată în Cauza Maszni contra României, Hotărârea din 3 februarie 2009, pronunţată în Cauza Voiculescu contra României, Hotărârea din 9 iunie 1998, pronunţată în Cauza Incal contra Turciei, Hotărârea din 28 octombrie 1998, pronunţată în Cauza Ciraklar contra Turciei;

- art. 112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală încalcă, în opinia autorilor excepţiei, dreptul la un proces echitabil, deoarece inculpatul nu poate participa la efectuarea constatării tehnico-ştiinţifice. Astfel, prin faptul că cel acuzat nu este încunoştiinţat pentru a propune la rândul său obiective, se încalcă dreptul la apărare al învinuitului sau inculpatului şi principiul egalităţii de arme. In ceea ce priveşte art. 112 alin. 2 teza a doua din Codul de procedură penală, se arată că acesta încalcă dreptul la un proces echitabil, prin faptul că dispoziţia legală nu este accesibilă şi previzibilă. Aceasta întrucât „nu se arată care ar fi cazurile excepţionale în care o constatare tehnico-ştiinţifică, prin urmare o probă, poate fi efectuată şi «de alte organe», dispoziţiile fiind prea generale şi abstracte, deoarece nu se poate stabili despre ce «organe» este vorba şi nici în ce condiţii se poate apela la acestea". Se mai invocă şi caracterul „imprecis" al aceleiaşi norme, deoarece „nu se arată în ce condiţii se poate recurge la specialişti şi, mai ales, de unde sunt luaţi aceşti «specialişti»";

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 încalcă prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece pentru emiterea sa nu se poate reţine existenţa unei situaţii excepţionale şi nici necesitatea instituirii de urgenţă a măsurilor prevăzute în cuprinsul acesteia. Pentru a fi extraordinară, o situaţie trebuie să apară intempestiv, imposibil de prevăzut până în acel moment; „simpla motivare că un anumit tip de infracţiuni are o mai mare repetabilitate într-o anumită perioadă de timp nu înseamnă că acestea au apărut peste noapte sau într-un decurs de timp îndeajuns de scurt, astfel încât să poată fi calificat excepţional". Se face referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale, respectiv Decizia nr. 65/1995.

Tribunalul Braşov - Secţia penală apreciază că, în ceea ce priveşte art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003, se poate considera, astfel cum a reţinut Curtea Constituţională prin Decizia nr. 610/2007, că se creează o discriminare între inculpaţii militari trimişi în judecată la instanţe militare înainte de data de 1 iulie 2003 pentru fapte care nu au legătură cu serviciul şi inculpaţii militari trimişi în judecată după această dată tot pentru fapte care nu au legătură cu serviciul. „Această derogare este discriminatorie în raport cu lipsa legăturii cu calitatea de militar, faţă de fapta ce formează obiectul judecăţii, şi care cade în competenţa unor instanţe diferite în funcţie de data sesizării acestora, deşi este vorba de aceeaşi situaţie, aceasta fiind aptă a încălca dispoziţiile art. 16 din Constituţie [...] cu atât mai mult cu cât în cauză sunt şi doi inculpaţi civili care nu au nicio legătură cu calitatea de militar a celui aflat în această împrejurare." In ceea ce priveşte art. 112 din Codul de procedură penală, se apreciază că primul alineat al acestui text legal nu încalcă dreptul la un proces echitabil, deoarece partea poate oricând, în faţa instanţei de judecată, să solicite readministrarea unei probe care nu are valoare probantă absolută. Referitor la teza a doua a alin. 2 al art. 112 din Codul de procedură penală se consideră că nu răspunde criteriilor de previzibilitate şi accesibilitate impuse de art. 21 alin. (3) din Constituţie. Se arată în acest sens că teza criticată nu arată natura sau caracterul specialiştilor la care se poate apela în vederea întocmirii constatării tehnico-ştiinţifice. In sfârşit, cu privire la critica Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000, se consideră că excepţia este întemeiată în măsura în care, în cuprinsul expunerii de motive al ordonanţei criticate sau în cuprinsul ordonanţei la care s-a făcut referire nu este justificată urgenţa acesteia. Referitor la criticile aduse ordonanţei de urgenţă în sensul că aceasta nu a fost contrasemnată de miniştrii de resort, instanţa arată că „nu poate la acest moment procesual să emită o analiză obiectivă cu privire la lipsa contrasemnării de către miniştrii de resort, neavând date privind programul politic cu care fusese învestit Guvernul Isărescu" şi, prin urmare, nu poate aprecia „dacă chestiunile de politică penală cădeau în accepţiunea Guvernului de la acea dată, în competenţa şi altor miniştri decât cei ai justiţiei."

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Avocatul Poporului consideră că art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 încalcă dispoziţiile art. 16 din Constituţie, pentru aceleaşi considerente reţinute de Curtea Constituţională în Decizia nr. 610/2007 (este reglementată în mod diferit competenţa de judecată a unor persoane având acelaşi statut şi aflate în aceeaşi situaţie juridică). Acelaşi text legal nu încalcă principiul neretroactivităţii legii şi nici dreptul la un proces echitabil. In ceea ce priveşte art. 112 din Codul de procedură penală, respectiv dispoziţiile pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000, se apreciază că sunt constituţionale, invocându-se jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, respectiv deciziile nr. 39/2009 şi nr. 166/2002.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură penală şi a unor legi speciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003, art. 112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală şi art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 22 noiembrie 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 456/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001.

Textele de lege criticate au următorul cuprins:

- art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003: „Cauzele aflate în curs de judecată la instanţele militare, la data intrării în vigoare a prezentei legi, date în competenţa instanţelor civile, vor continua să fie judecate de instanţele militare, potrivit legii anterioare.";

- art. 112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală: „Când există pericol de dispariţie a unor mijloace de probă sau de schimbare a unor situaţii de fapt şi este necesară lămurirea urgentă a unor fapte sau împrejurări ale cauzei, organul de urmărire penală poate folosi cunoştinţele unui specialist sau tehnician, dispunând, din oficiu sau la cerere, efectuarea unei constatări tehnico-ştiinţifice.

Constatarea tehnico-ştiinţifică se efectuează, de regulă, de către specialişti sau tehnicieni care funcţionează în cadrul ori pe lângă instituţia de care aparţine organul de urmărire penală.

Ea poate fi efectuată şi de către specialişti sau tehnicieni care funcţionează în cadrul altor organe";

- art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000: „Furtul privind următoarele categorii de bunuri:

a)  ţiţei, produse petroliere, gazolină, condensat, etan lichid sau gaze naturale din conducte, depozite, cisterne ori vagoane-cisternă;

b) componente ale sistemelor de irigaţii;

c) componente ale reţelelor electrice;

d)  un dispozitiv ori un sistem de semnalizare, alarmare ori alertare în caz de incendiu sau alte situaţii de urgenţă publică;

e) un mijloc de transport sau orice alt mijloc de intervenţie la incendiu, la accidente de cale ferată, rutiere, navale sau aeriene, ori în caz de dezastru;

f) instalaţii de siguranţă şi dirijare a traficului feroviar, rutier, naval, aerian şi componente ale acestora, precum şi componente ale mijloacelor de transport aferente;

g) bunuri prin însuşirea cărora se pune în pericol siguranţa traficului şi a persoanelor pe drumurile publice;

h) cabluri, linii, echipamente şi instalaţii de telecomunicaţii, radiocomunicaţii, precum şi componente de comunicaţii se pedepseşte cu închisoare de la 4 la 18 ani."

In opinia autorilor excepţiei, art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 încalcă dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) care consacră neretroactivitatea legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 124 alin. (2) şi (3) privind înfăptuirea justiţiei şi ale art. 126 alin. (5) teza întâi privind interdicţia înfiinţării de instanţe extraordinare, cu raportare la art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil. Art.112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 21 alin. (3), cu raportare la cele ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil. Art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 încalcă prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată, Curtea constată următoarele:

I. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003, se susţine, în esenţă, că determină o discriminare între inculpaţii militari trimişi în judecată la instanţe militare înainte de data de 1 iulie 2003 pentru fapte care nu au legătură cu serviciul şi inculpaţii militari trimişi în judecată după data respectivă tot pentru astfel de fapte, judecarea cauzelor cu privire la acestea fiind în competenţa unor instanţe diferite (militară, respectiv civilă), în funcţie de data sesizării instanţei.

Din examinarea dosarului cauzei se constată însă următoarele:

Prin Rechizitoriul nr. 17/bis/P/2003 al Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti, au fost trimişi în judecată inculpaţii Viorel Ciolacu, Oberth Cristian Frederich şi Gheorghe Nicolae pentru infracţiunea prevăzută de art. 208 alin. 1, art. 209 alin. 1 lit. a) şi g) şi alin. 3 din Codul penal;

Prin Sentinţa penală nr. 164 din 20 septembrie 2004, Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti a dispus condamnarea inculpaţilor.

Prin Decizia penală nr. 34 din 5 octombrie 2005 a Curţii Militare de Apel au fost admise apelurile inculpaţilor împotriva sentinţei instanţei de fond, aceasta a fost desfiinţată, iar cauza a fost restituită la procuror pentru prezentarea din nou a materialului de urmărire penală.

Prin Decizia penală nr. 1.150 din 22 februarie 2006 a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie s-a admis recursul formulat de Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel şi s-a trimis cauza aceleiaşi instanţe spre continuarea judecării apelului.

Prin Decizia penală nr. 5 din 27 martie 2007 a Curţii Militare de Apel au fost respinse ca nefondate apelurile declarate de inculpaţi împotriva Sentinţei penale nr. 164 din 20 septembrie 2004 a Tribunalului Militar Teritorial Bucureşti.

Prin Decizia penală nr. 1.855 din 28 mai 2008 a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, după ce a fost desfiinţată decizia Curţii Militare de Apel anterior arătată, cauza a fost trimisă spre rejudecarea apelurilor la Tribunalul Braşov. Se constată aşadar că, de la acel moment, competenţa cu privire la soluţionarea cauzei a fost stabilită (prin decizia definitivă şi irevocabilă a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie) în favoarea unei instanţe civile. Pentru a decide cu privire la chestiunea instanţei competente să rejudece apelurile în discuţie, instanţa de recurs a făcut aplicarea dispoziţiilor art. 35 alin. 2 din Codul de procedură penală, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, invocând totodată Hotărârea din 21 septembrie 2006 a Curţii Europene a Drepturilor Omului, pronunţată în cauza Maszni împotriva României, în care s-a apreciat că în cauzele cu raporturi de conexitate între faptele unor inculpaţi militari şi cele ale unor inculpaţi civili judecata cu privire la civili trebuie să revină în exclusivitate instanţelor civile, pentru a fi asigurată conformitatea cu art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Astfel, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a reţinut că „în lumina deciziei CEDO şi a modificărilor legislative survenite, apare ca evident faptul că, Curtea Militară de Apel nu mai era competentă să soluţioneze, la data de 27 martie 2007, prezenta speţă, faţă de prezenţa în cauză a inculpaţilor civili Oberth şi Nicolau".

In continuare, prin Decizia penală nr. 72/A din 11 martie 2009 a Tribunalului Braşov, au fost admise apelurile formulate de cei 3 inculpaţi împotriva Sentinţei penale nr. 164 din 20 septembrie 2004 a Tribunalului Militar Teritorial Bucureşti, pe care a desfiinţat-o şi s-a dispus restituirea cauzei la Parchetul de pe lângă Judecătoria Braşov pentru refacerea urmăririi penale.

Prin Decizia nr. 777/R din 19 noiembrie 2009, Curtea de Apel Braşov - Secţia penală şi pentru cauze cu minori a admis recursul Parchetului de pe lângă Tribunalul Braşov, iar cauza a fost trimisă Tribunalului Braşov pentru judecarea apelurilor declarate în cauză.

Pe rolul Tribunalului Braşov - Secţia penală s-a format Dosarul nr. 335/62/2010, în care a fost ridicată prezenta excepţie de neconstituţionalitate care vizează, în esenţă, regulile de competenţă aplicabile cauzelor aflate în curs de judecată la instanţele militare, la data intrării în vigoare a Legii nr. 281/2003, date în competenţa instanţelor civile, cauze care, în conformitate cu norma criticată, vor continua să fie judecate de instanţele militare, potrivit legii anterioare. Această normă este considerată de autorii excepţiei ca fiind discriminatorie. In opinia lor, toate cauzele date în competenţa instanţei civile prin actul normativ menţionat trebuie să fie judecate potrivit noilor norme de competenţă, adică de către instanţele civile.

Or, în prezenta cauză, această chestiune referitoare la competenţa materială a instanţei a fost rezolvată încă din 28 mai 2008, prin Decizia Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, iar, de la acest moment procesual, judecarea cauzei a continuat numai în faţa unor instanţe civile, Curtea Constituţională fiind sesizată în cauză de o instanţă civilă, iar nu militară. Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate invocată cu privire la art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 nu are legătură cu cauza, astfel încât, faţă de dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia este inadmisibilă.

2.  In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 112 din Codul de procedură penală, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa. Astfel, prin Decizia nr. 39 din 13 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 19 februarie 2009, Curtea a respins ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii, reţinând, în esenţă, că posibilitatea organului de urmărire penală de a cere concursul unor specialişti atunci când există pericol de dispariţie a unor mijloace de probă sau de schimbare a unor situaţii de fapt se concretizează printr-un act procedural care reclamă urgenţă, constatarea tehnico-ştiinţifică efectuându-se potrivit unei proceduri simplificate de expertiză. Aceasta nu este însă de natură a aduce atingere dreptului la apărare al părţilor, care au posibilitatea de a formula cereri în faţa instanţelor judecătoreşti, de a administra orice probe în apărarea lor şi de a exercita căile de atac prevăzute de lege. Sunt îndeplinite şi exigenţele dreptului la un proces echitabil, întrucât dispoziţiile procedural-penale asigură posibilitatea părţilor de a cere completarea sau refacerea raportului tehnico-ştiinţific, sens în care prevederile art. 115 alin. 2 şi 3 din Codul de procedură penală dispun în consecinţă.

3.  Tot astfel, Curtea s-a mai pronunţat asupra excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000, în raport cu critica potrivit căreia se încalcă prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece pentru emiterea acesteia nu se poate reţine existenţa unei situaţii excepţionale şi nici necesitatea instituirii de urgenţă a măsurilor prevăzute în cuprinsul său. Astfel, prin Decizia nr. 166 din 6 iunie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 539 din 24 iulie 2002, Curtea a statuat că din examinarea Notei de fundamentare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 rezultă că adoptarea acestei ordonanţe în regim de urgenţă se justifică prin necesitatea protejării unor sectoare de importanţă deosebită ale economiei naţionale - sistemul energetic naţional şi sectorul agricol -, confruntate la acea dată cu pierderi mari provocate de sustragerea de componente care asigură funcţionarea sistemului energetic naţional, sistemelor de irigaţii, sistemelor ori dispozitivelor de semnalizare, alarmare ori alertare în caz de incendiu sau în caz de dezastru, precum şi de sustrageri de produse petroliere sau gaze naturale din conducte, depozite sau cisterne, iar pagubele cauzate prin astfel de fapte sunt de dimensiuni alarmante prin consecinţele produse asupra economiei naţionale. Se arată că, pornind de la aceste realităţi, se impune „preîntâmpinarea şi combaterea cu maximă urgenţă şi eficienţă a furturilor ce periclitează principalele domenii ale economiei naţionale", prin perfecţionarea unor dispoziţii din Codul penal care reglementează infracţiunea de furt calificat, ce va fi sancţionat cu pedepse mai grele, care să corespundă gravităţii faptelor săvârşite şi vinovăţiei făptuitorilor. In sfârşit, se arată că prin noile dispoziţii „se urmăreşte o reaşezare a competenţei materiale a instanţelor judecătoreşti", astfel încât să se asigure soluţionarea mai rapidă a cauzelor penale cu acest obiect. In raport cu cele arătate, Curtea a constatat că, în speţă, sunt întrunite elementele cazului excepţional, în accepţiunea art. 115 din Constituţie, motiv pentru care Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 nu contravine textului constituţional.

Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele care o fundamentează îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.

Curtea nu poate reţine nici motivul de neconstituţionalitate întemeiat pe faptul că printre semnatarii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 se află secretarul de stat, iar nu ministrul de resort. Conform dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. d) [devenit art. 73 alin. (3) lit. e) ] şi art. 116 alin. (1) [devenit art. 117 alin. (1) ] din Constituţie, Guvernul se organizează prin lege organică, iar ministerele „se înfiinţează, se organizează şi funcţionează potrivit legii". In baza acestor texte constituţionale a fost adoptată Legea nr. 90 din 26 martie 2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001. Conform dispoziţiilor art. 48 din lege, „Secretarii de stat exercită atribuţiile delegate de către ministru". In cauză nu este aplicabil principiul delegata potestas non delegatur, întrucât secretarul de stat exercită, în cazul dat, o atribuţie constituţională ce aparţine ministrului, iar nu o atribuţie ce i-ar fi fost delegată acestuia.

Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1.  Respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IX pct. 4 din Legea nr. 281/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură penală şi a unor legi speciale, excepţie ridicată de Viorel Ciolacu, Gheorghe Nicolau şi Oberth Friedriech Kristian în Dosarul nr. 335/62/2010 al Tribunalului Braşov - Secţia penală.

2.  Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 112 alin. 1 şi 2 teza a doua din Codul de procedură penală şi art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, excepţie ridicată de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 noiembrie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Prim-magistrat-asistent,

Marieta Safta


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1530/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1530 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1530/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu