Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 144 din 10 aprilie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 342/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 332 din 16 mai 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Ioana Marilena Chiva  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 342/2002, exceptie ridicata de Maria Anca Maican in Dosarul nr. 503/M/2002 al Tribunalului Brasov - Sectia civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Presedintele dispune a se face apelul si in dosarele nr. 500C/2002 si nr. 501C/2002, care au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de Carmen Maria Maro in Dosarul nr. 484/M/2002 si de Romulus Gruia in Dosarul nr. 497/M/2002, ambele ale Tribunalului Brasov - Sectia civila.
    La apelul nominal, in dosarele nr. 500C/2002 si nr. 501C/2002, se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie chestiunea conexarii dosarelor sus mentionate, avand in vedere continutul identic al exceptiilor ridicate. Reprezentantul Ministerului Public arata ca este de acord cu conexarea, fata de dispozitiile art. 164 din Codul de procedura civila.
    Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 500C/2002 si nr. 501C/2002 la Dosarul nr. 464C/2002, care este primul inregistrat.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, apreciind ca dispozitiile criticate au caracter temporar si se aplica doar pentru anul 2002, iar, potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea nu se poate pronunta decat asupra dispozitiilor legale in vigoare.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 29 octombrie 2002 si din 23 octombrie 2002, pronuntate in dosarele nr. 503/M/2002, respectiv nr. 484/M/2002 si nr. 497/M/2002, Tribunalul Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 342/2002, exceptie ridicata de Maria Anca Maican, de Carmen Maria Maro si de Romulus Gruia in cadrul unor litigii de munca cu Universitatea Transilvania din Brasov.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca, potrivit dispozitiilor criticate, se ajunge la situatia inechitabila in care persoanele incadrate in aceleasi conditii si pe posturi identice vor fi remunerate diferit, in sensul ca veniturile nete ale persoanelor angajate inainte de data de 1 aprilie 2001 vor fi superioare veniturilor nete ale persoanelor angajate dupa aceasta data. Astfel, deoarece art. 8 alin. (2) al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 prevede in mod expres mentinerea majorarii pentru persoanele transferate in anul 2002, insa nu mentioneaza aceasta majorare si pentru persoanele transferate intre 1 aprilie 2001 si 31 decembrie 2001, "se ajunge la situatia practica in care persoanele care s-au transferat inainte de 31.12.2001 nu beneficiaza in continuare de majorarea prevazuta de Hotararea Guvernului nr. 403/2001, insa persoanele care se transfera in cursul anului 2002 la o noua unitate bugetara o fac cu toate drepturile castigate la vechea unitate bugetara, inclusiv cu majorarea aplicata la data de 01.04.2001".
    Tribunalul Brasov - Sectia civila opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat prin dispozitiile criticate se realizeaza o discriminare intre persoanele incadrate in munca la unitatile bugetare, inainte si dupa data de 1 aprilie 2001, contravenind astfel prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2). Totodata, potrivit opiniei instantei de judecata, dispozitiile criticate contravin si prevederilor art. 20 alin. (2) din Constitutie, raportate la art. 23 si 24 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si la art. 6 si 7 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, care prevad dreptul la munca, protectia sociala a muncii si dreptul la retributie egala pentru munca egala. Or, prin aplicarea dispozitiilor criticate se ajunge la situatia in care persoanele incadrate in munca pe posturi identice vor fi remunerate diferit.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001, fiind un act normativ cu caracter temporar, se aplica numai in anul 2002, in caz contrar incalcandu-se principiul neretroactivitatii legii. De asemenea, dispozitiile criticate nu contravin principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece, "in raport cu data la care a intervenit transferul la o alta unitate bugetara (inainte sau dupa 31.12.2001), persoanele respective se afla, cel putin formal, in situatii diferite", invocand in acest sens jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in materie (de exemplu, Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994).
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
    "Angajatii care la data de 31 decembrie 2001 beneficiau de majorarea salariilor de baza conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 403/2001 isi mentin aceste drepturi salariale si in anul 2002, cuantumul estimat al acestora fiind inclus, la data respectiva, in proiectul Legii privind bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2002, conform art. 137 alin. (5) din Constitutie.
    Diferentele de salarizare intre persoanele incadrate in munca sau a caror incadrare in munca a fost modificata pana la data de 1 aprilie 2001 si cele incadrate in munca sau a caror incadrare a fost modificata dupa aceasta data au fost inlaturate prin reglementarea privind drepturile salariale pe anul 2003 (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002), care stabileste un sistem unitar de salarizare aplicabil tuturor functionarilor publici.
    Aparenta inegalitate rezultand din aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 a fost creata de procedurile legale privind modul de elaborare a bugetului de stat si al asigurarilor sociale de stat, si nu de nesocotirea prevederilor art. 16 si art. 4 alin. (2) din Constitutie."
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 848 din 29 decembrie 2001), aprobata cu modificari prin Legea nr. 342/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 3 iulie 2002), avand urmatorul continut:
    - Art. 8: "(1) Persoanele care la data de 31 decembrie 2001 beneficiau de majorarea salariilor de baza conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 403/2001 beneficiaza in continuare de majorarea procentuala a salariilor de baza, acordata la data de 1 aprilie 2001, si in anul 2002, in cazul in care acestea vor fi promovate intr-o clasa, grad, treapta profesionala sau functie superioara.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul persoanelor care in cursul anului 2002 vor trece sau vor fi trecute de la o unitate bugetara la alta unitate bugetara."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele prevederi constitutionale:
    - Art. 4 alin. (2): "Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.";
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca presupusele inegalitati rezultate din aplicarea dispozitiilor legale, care exclud de la beneficiul majorarilor salariale persoanele angajate in intervalul 1 aprilie 2001 - 1 ianuarie 2002, precum si persoanele transferate in acelasi interval de timp, nu rezulta din textul de lege criticat (art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001), ci din dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 403/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 183 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, care insa nu pot face obiectul unui control de constitutionalitate de catre Curtea Constitutionala, ci, eventual, se pot examina pe calea contenciosului administrativ, intrucat, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta [...]".
    Pe de alta parte, Curtea constata ca problema supusa spre examinare nu este de constitutionalitate, ci este una de aplicare a legii, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu poate face obiectul unui control de constitutionalitate. Totodata, Curtea retine ca nu intra in atributiile sale sa interpreteze si sa aplice dispozitiile legale criticate, numai instanta de judecata fiind in masura sa stabileasca daca aceste dispozitii se aplica si persoanelor angajate in perioada 1 aprilie 2001 - 1 ianuarie 2002, precum si persoanelor transferate in aceeasi perioada.

    Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 342/2002, exceptie ridicata de Maria Anca Maican, de Carmen Maria Maro si de Romulus Gruia in dosarele nr. 503/M/2002, nr. 484/M/2002, respectiv nr. 497/M/2002 ale Tribunalului Brasov - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 aprilie 2003.

                     PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiva



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 144/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 144 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 144/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu