DECIZIE Nr. 144 din 10 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce
se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 342/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 332 din 16 mai 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind
cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul
2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 342/2002, exceptie ridicata de
Maria Anca Maican in Dosarul nr. 503/M/2002 al Tribunalului Brasov - Sectia
civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Presedintele dispune a se face apelul si in dosarele nr. 500C/2002 si nr.
501C/2002, care au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate,
ridicata de Carmen Maria Maro in Dosarul nr. 484/M/2002 si de Romulus Gruia in
Dosarul nr. 497/M/2002, ambele ale Tribunalului Brasov - Sectia civila.
La apelul nominal, in dosarele nr. 500C/2002 si nr. 501C/2002, se constata
lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie chestiunea conexarii dosarelor sus
mentionate, avand in vedere continutul identic al exceptiilor ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca este de acord cu conexarea, fata de
dispozitiile art. 164 din Codul de procedura civila.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 500C/2002 si nr. 501C/2002 la Dosarul nr.
464C/2002, care este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
inadmisibila, apreciind ca dispozitiile criticate au caracter temporar si se
aplica doar pentru anul 2002, iar, potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea nu se poate pronunta decat asupra
dispozitiilor legale in vigoare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 29 octombrie 2002 si din 23 octombrie 2002, pronuntate
in dosarele nr. 503/M/2002, respectiv nr. 484/M/2002 si nr. 497/M/2002,
Tribunalul Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce se vor acorda
personalului din sectorul bugetar in anul 2002, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 342/2002, exceptie ridicata de Maria Anca Maican, de Carmen Maria
Maro si de Romulus Gruia in cadrul unor litigii de munca cu Universitatea
Transilvania din Brasov.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin
ca, potrivit dispozitiilor criticate, se ajunge la situatia inechitabila in
care persoanele incadrate in aceleasi conditii si pe posturi identice vor fi
remunerate diferit, in sensul ca veniturile nete ale persoanelor angajate
inainte de data de 1 aprilie 2001 vor fi superioare veniturilor nete ale
persoanelor angajate dupa aceasta data. Astfel, deoarece art. 8 alin. (2) al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 prevede in mod expres
mentinerea majorarii pentru persoanele transferate in anul 2002, insa nu
mentioneaza aceasta majorare si pentru persoanele transferate intre 1 aprilie
2001 si 31 decembrie 2001, "se ajunge la situatia practica in care
persoanele care s-au transferat inainte de 31.12.2001 nu beneficiaza in
continuare de majorarea prevazuta de Hotararea Guvernului nr. 403/2001, insa
persoanele care se transfera in cursul anului 2002 la o noua unitate bugetara o
fac cu toate drepturile castigate la vechea unitate bugetara, inclusiv cu
majorarea aplicata la data de 01.04.2001".
Tribunalul Brasov - Sectia civila opineaza in sensul ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat prin dispozitiile criticate se
realizeaza o discriminare intre persoanele incadrate in munca la unitatile
bugetare, inainte si dupa data de 1 aprilie 2001, contravenind astfel
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2). Totodata, potrivit
opiniei instantei de judecata, dispozitiile criticate contravin si prevederilor
art. 20 alin. (2) din Constitutie, raportate la art. 23 si 24 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, precum si la art. 6 si 7 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, care
prevad dreptul la munca, protectia sociala a muncii si dreptul la retributie
egala pentru munca egala. Or, prin aplicarea dispozitiilor criticate se ajunge
la situatia in care persoanele incadrate in munca pe posturi identice vor fi
remunerate diferit.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001, fiind
un act normativ cu caracter temporar, se aplica numai in anul 2002, in caz
contrar incalcandu-se principiul neretroactivitatii legii. De asemenea,
dispozitiile criticate nu contravin principiului egalitatii cetatenilor in fata
legii, deoarece, "in raport cu data la care a intervenit transferul la o
alta unitate bugetara (inainte sau dupa 31.12.2001), persoanele respective se
afla, cel putin formal, in situatii diferite", invocand in acest sens
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in materie (de exemplu,
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994).
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
"Angajatii care la data de 31 decembrie 2001 beneficiau de majorarea
salariilor de baza conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 403/2001 isi
mentin aceste drepturi salariale si in anul 2002, cuantumul estimat al acestora
fiind inclus, la data respectiva, in proiectul Legii privind bugetul de stat si
bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2002, conform art. 137 alin. (5)
din Constitutie.
Diferentele de salarizare intre persoanele incadrate in munca sau a caror
incadrare in munca a fost modificata pana la data de 1 aprilie 2001 si cele
incadrate in munca sau a caror incadrare a fost modificata dupa aceasta data au
fost inlaturate prin reglementarea privind drepturile salariale pe anul 2003
(Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002), care stabileste un sistem
unitar de salarizare aplicabil tuturor functionarilor publici.
Aparenta inegalitate rezultand din aplicarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 187/2001 a fost creata de procedurile legale privind modul de
elaborare a bugetului de stat si al asigurarilor sociale de stat, si nu de
nesocotirea prevederilor art. 16 si art. 4 alin. (2) din Constitutie."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata, potrivit dispozitiilor art.
144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, in vederea solutionarii exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile
salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 848 din 29 decembrie
2001), aprobata cu modificari prin Legea nr. 342/2002 (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 3 iulie 2002), avand urmatorul
continut:
- Art. 8: "(1) Persoanele care la data de 31 decembrie 2001 beneficiau
de majorarea salariilor de baza conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.
403/2001 beneficiaza in continuare de majorarea procentuala a salariilor de
baza, acordata la data de 1 aprilie 2001, si in anul 2002, in cazul in care
acestea vor fi promovate intr-o clasa, grad, treapta profesionala sau functie
superioara.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul persoanelor care in cursul
anului 2002 vor trece sau vor fi trecute de la o unitate bugetara la alta
unitate bugetara."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia
apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 4 alin. (2): "Romania este patria comuna si indivizibila a
tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine
etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de
avere sau de origine sociala.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca presupusele
inegalitati rezultate din aplicarea dispozitiilor legale, care exclud de la
beneficiul majorarilor salariale persoanele angajate in intervalul 1 aprilie
2001 - 1 ianuarie 2002, precum si persoanele transferate in acelasi interval de
timp, nu rezulta din textul de lege criticat (art. 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 187/2001), ci din dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 403/2001
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 183 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, care insa nu pot face obiectul unui control de
constitutionalitate de catre Curtea Constitutionala, ci, eventual, se pot
examina pe calea contenciosului administrativ, intrucat, potrivit dispozitiilor
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta [...]".
Pe de alta parte, Curtea constata ca problema supusa spre examinare nu este
de constitutionalitate, ci este una de aplicare a legii, care, potrivit art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu poate face obiectul unui
control de constitutionalitate. Totodata, Curtea retine ca nu intra in
atributiile sale sa interpreteze si sa aplice dispozitiile legale criticate,
numai instanta de judecata fiind in masura sa stabileasca daca aceste
dispozitii se aplica si persoanelor angajate in perioada 1 aprilie 2001 - 1
ianuarie 2002, precum si persoanelor transferate in aceeasi perioada.
Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2001 privind cresterile salariale ce
se vor acorda personalului din sectorul bugetar in anul 2002, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 342/2002, exceptie ridicata de Maria Anca Maican, de
Carmen Maria Maro si de Romulus Gruia in dosarele nr. 503/M/2002, nr.
484/M/2002, respectiv nr. 497/M/2002 ale Tribunalului Brasov - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 aprilie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiva