Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 142 din 15 martie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 308 din 13 aprilie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Ingrid Alina Tudora   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Antonio Malinschi in Dosarul nr. 4.289/2004 al Tribunalului Sibiu - Sectia civila.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, personal, lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
    In acest sens, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Deciziile nr. 97/2000 si 143/2001, arata ca dispozitiile legale criticate nu instituie nici un fel de privilegii sau discriminari intre proprietari si chiriasi. De asemenea, apreciaza ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 21 si 53 din Constitutie, intrucat textul criticat permite, in egala masura, atat proprietarului sa intervina in justitie pentru apararea dreptului sau, cat si locatarului sa isi faca apararile corespunzatoare fata de cererile proprietarului. In ceea ce priveste celelalte prevederi constitutionale sau dispozitii cuprinse in instrumentele juridice internationale, Ministerul Public considera ca acestea nu au legatura cu solutionarea cauzei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 27 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 4.289/2004, Tribunalul Sibiu - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001. Exceptia a fost ridicata de Antonio Malinschi intr-o cauza ce are ca obiect solutionarea recursului formulat impotriva Sentintei civile nr. 2.681 din 19 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.602/2004 al Judecatoriei Sibiu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) si ale art. 53 din Constitutie, precum si reglementarilor cuprinse in art. 6 pct. 1, art. 8 pct. 1 si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    In acest sens, arata ca "exercitiul dreptului de locatiune, recunoscut de lege, trebuie sa aiba tratament egal cu exercitiul dreptului de proprietate, protejat, la randul sau, de lege". Arata astfel ca nu este posibila limitarea, prin ordonanta presedintiala, a dreptului locativ, drept recunoscut atat de Codul civil, cat si de Legea nr. 114/1996.
    Tribunalul Sibiu - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, arata ca dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 vizeaza o situatie sociala concreta, impusa de ratiuni practice, ce da posibilitatea partilor de a se adresa instantelor judecatoresti pe calea procedurii speciale, fiind aplicabile tuturor persoanelor aflate intr-o situatie juridica identica, asigurandu-se astfel egalitatea de tratament si suprematia legii.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, respectiv Decizia nr. 263/2003, apreciaza ca textul de lege criticat nu aduce atingere prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), intrucat nu instituie nici un fel de privilegii sau discriminari intre proprietari sau intre chiriasi. Apreciaza totodata ca dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravin nici prevederilor art. 21 alin. (3), care consacra dreptul la un proces echitabil, si nici celor ale art. 53 din Constitutie, referitoare la conditiile in care poate fi dispusa restrangerea unor drepturi, considerand ca textul de lege criticat constituie, dimpotriva, expresia aplicarii acestor prevederi constitutionale.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 sunt constitutionale. In acest sens, arata ca nu poate fi retinuta contrarietatea dispozitiilor criticate fata de art. 1 din Constitutie, intrucat acestea nu incalca in nici un mod trasaturile si valorile supreme ale statului roman si nici principiul suprematiei Constitutiei si al obligativitatii legii.
    De asemenea, apreciaza ca nu poate fi retinuta nici critica privind infrangerea art. 21 din Constitutie, deoarece textul legal criticat stabileste ca masura evacuarii din spatiul detinut abuziv de chiriasul care refuza sa incheie contractul de inchiriere in termen de 60 de zile de la notificarea facuta de proprietar poate fi luata pe calea ordonantei presedintiale. Potrivit art. 582 din Codul de procedura civila, ordonanta presedintiala este supusa recursului, iar impotriva executarii acesteia se poate face contestatie, astfel incat chiriasul are posibilitatea de a apela la instantele de judecata competente, poate formula pretentii si aparari si poate beneficia de toate garantiile procesuale oferite de un proces echitabil.
    In final, Avocatul Poporului arata ca nu sunt infrante nici prevederile constitutionale ale art. 53, intrucat masura evacuarii neconditionate a chiriasilor culpabili este stabilita prin lege, fiind justificata de respectarea drepturilor si libertatilor proprietarilor, reprezentand totodata o masura necesara intr-o societate democratica, aplicata in mod nediscriminatoriu si proportionala cu situatia care a determinat-o.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001.
    Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
    - Art. 11 alin. (2): "Lipsa unui raspuns scris sau refuzul nejustificat al chiriasului sau al fostului chirias de a incheia un nou contract de inchiriere in termen de 60 de zile de la primirea notificarii il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonantei presedintiale."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) si ale art. 53 din Constitutie, care au urmatorul continut:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
    - Art. 11 alin. (1): "Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii."
    Autorul exceptiei invoca, de asemenea, incalcarea dispozitiilor cuprinse in art. 6 pct. 1, art. 8 pct. 1 si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora:
    - Art. 6 pct. 1: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei.";
    - Art. 8. pct. 1: "Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale private si de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.";
    - Art. 13: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 au fost supuse in mai multe randuri controlului de constitutionalitate, prin raportare la principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor.
    Astfel, prin Decizia nr. 143 din 8 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 387 din 16 iulie 2001, si Decizia nr. 212 din 11 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 725 din 4 octombrie 2002, Curtea a constatat ca aceste dispozitii de lege sunt constitutionale. In acest context, referindu-se la conformitatea textului de lege criticat cu dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, Curtea a retinut ca acesta nu instituie nici un fel de privilegii sau discriminari intre proprietari sau intre chiriasi, ci sanctioneaza doar conduita contrara legii a unor chiriasi.
    De asemenea, prin Decizia nr. 97 din 18 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 19 octombrie 2000, Curtea a retinut ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravin principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, deoarece egalitatea intre cetateni nu impiedica stabilirea unor restrictii sau limitari ale dreptului de proprietate.
    Cat priveste sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate ar aduce atingere art. 21 alin. (3) din Constitutie, raportat la prevederile art. 6 pct. 1 si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea constata ca prevederile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, care il indreptatesc pe proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a locatarului, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonantei presedintiale, nu numai ca nu ingradesc accesul liber la justitie, dar permit, in egala masura, atat proprietarului sa intervina in justitie pentru apararea dreptului sau, cat si locatarului sa isi faca apararile corespunzatoare fata de cererile proprietarului. Cererea proprietarului nu poate sa surprinda pe locatar, din moment ce este precedata de o notificare si de un termen de 60 de zile in care chiriasul sau fostul chirias poate actiona. Astfel, acestia (chiriasii), printr-o actiune de drept comun, pot sa solicite instantei de judecata recunoasterea unui eventual drept locativ, pe care sa il opuna dreptului aparent al proprietarului. In acest sens, Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 136 din 11 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 21 august 2000.
    Referitor la sustinerea autorului exceptiei privind infrangerea art. 53 din Constitutie, prin Decizia nr. 88 din 4 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 21 august 2000, si Decizia nr. 97 din 18 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 19 octombrie 2000, Curtea a constatat ca nici o dispozitie a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu pune in discutie restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati fundamentale si nici exercitarea cu buna-credinta a unor asemenea drepturi sau libertati.
    In sfarsit, cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (3), precum si celor ale art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea apreciaza ca acestea nu sunt relevante pentru solutionarea exceptiei de fata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Antonio Malinschi in Dosarul nr. 4.289/2004 al Tribunalului Sibiu - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 martie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Ingrid Alina Tudora



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 142/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 142 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 142/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu