DECIZIE Nr.
1384 din 29 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. II pct. 10 din Legea nr. 441/2006
pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, si ale Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului,
republicata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 873 din 15 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. II pct. 10 din Legea nr. 441/2006
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, şi ale Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului,
republicată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Peterson Company
Liability Limited" - S.R.L, din Eforie Nord în Dosarul nr. 459/42/2008 al
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 459/42/2008, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. II pct. 10 din Legea nr. 441/2006
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, şi ale Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului,
republicată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Peterson Company
Liability Limited" - S.R.L, din Eforie Nord.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate
contravin art. 16, art.'21, art. 125 alin. (2) şi art. 134 alin. (2) din
Constituţie, deoarece instituie posibilitatea ca Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului să intervină în orice proces privind înregistrările în
registrul comerţului.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. II pct. 10 din Legea nr. 441/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, şi ale Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955 din 28 noiembrie 2006.
Textul art. II pct. 10 din Legea nr. 441/2006 are
următoarea redactare: „După articolul 26 se introduce un nou articol,
articolul 261, cu următorul cuprins:
«Art. 261. -
(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are legitimare procesuală
activă şi poate interveni în orice proces privind înregistrări în registrul
comerţului, interesul fiind prezumat şi constând în respectarea cerinţelor
generale ale activităţii comerciale.
(2) Cererile introduse de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului, în temeiul prezentei legi, nu sunt supuse taxei de
timbru şi nici timbrului judiciar.»"
Dispoziţiile constituţionale considerate a fi încălcate
sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind liberul
acces la justiţie, art. 125 alin. (2) privind statutul judecătorilor şi art.
134 alin. (2) privind Consiliul Superior al Magistraturii.
Examinând excepţia, Curtea constată că prevederile art.
II pct. 10 din Legea nr. 441/2006 şi ale Legii nr. 26/1990 au mai fost supuse
controlului de constituţionalitate pentru critici similare.
Astfel, prin Decizia nr. 866 din 16 iunie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 558 din 11 august
2009, Curtea a statuat că normele constituţionale referitoare la asigurarea
unui proces echitabil nu interzic intervenţia într-un litigiu a unor persoane
sau instituţii în vederea apărării unor interese sau drepturi care sunt puse în
discuţie cu prilejul soluţionării acelui litigiu, în măsura în care părţile nu
sunt împiedicate să îşi exercite în continuare dreptul la apărare şi să se
bucure de toate garanţiile specifice unui proces echitabil.
Referitor la încălcarea principiului egalităţii
cetăţenilor în faţa legii, consacrat de art. 16 din Constituţie, Curtea a
reţinut că dispoziţiile procedurale atacate nu instituie un tratament juridic
diferenţiat pentru persoane aflate în situaţii similare. Instituirea unor norme
de procedură speciale, în deplin acord cu prevederile art. 126 alin. (2) din
Constituţie, nu are nici ea semnificaţia încălcării principiului egalităţii în
drepturi a cetăţenilor, atât timp cât aceasta este justificată de existenţa
unor elemente specifice ce caracterizează acea procedură, reprezentate în speţă
de natura obiectului şi a intereselor legitime puse în discuţie.
Considerentele şi soluţia deciziei menţionate sunt
valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură
a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
Totodată, Curtea constată că dispoziţiile art. 124
alin. (2) şi ale art. 134 alin. (2) din Constituţie invocate de autorul
excepţiei nu sunt incidente în cauză.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. II pct. 10 din Legea nr. 441/2006 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, şi
ale Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Peterson Company Liability Limited" -
S.R.L, din Eforie Nord în Dosarul nr. 459/42/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu