DECIZIE Nr. 138*) din 7 decembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 14 aprilie 1995

*) Definitiva prin nerecurare.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
254 si ale art. 256 din Codul penal, invocata de inculpatul Bereza Nicolae in
cauza ce formeaza obiectul Dosarului nr. 1.506/1993 al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal facut in sedinta publica partile au fost lipsa.
Procedura legal indeplinita.
Presedintele completului da cuvantul, pe fond, reprezentantului
Ministerului Public, care solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca vadit nefondata, deoarece aceasta priveste o problema
de incadrare juridica si nu de constitutionalitate. Astfel, chiar din
continutul incheierii de sesizare a Curtii Constitutionale rezulta ca nu sunt
aratate textele constitutionale cu care vin in contradictie prevederile art.
254 si ale art. 256 din Codul penal, ci se solicita a se stabili "daca
pentru faptele comise inculpatul se face sau nu vinovat de infractiunea de
luare de mita si primirea de foloase necuvenite".
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Tulcea nr.
400/p/1993, Bereza Nicolae a fost trimis in judecata pentru savarsirea
infractiunilor de luare de mita si de primire de foloase necuvenite, prevazute
si pedepsite de art. 254 si art. 256 din Codul penal. S-a retinut ca
inculpatul, folosindu-se de calitatea pe care o avea, a pretins si a primit de
la diversi cetateni foloase, in vederea facilitarii prelucrarii de material
lemnos din padurile de pe raza cantonului unde lucra, apartinand Societatii
Comerciale "Silvodelta" Tulcea.
In fata Tribunalului Tulcea, la termenul de judecata din 18 ianuarie 1994,
aparatorul inculpatului a invocat exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor legale pentru care inculpatul fusese trimis in judecata (art. 254
si art. 256 din Codul penal), solicitand trimiterea dosarului la Curtea
Constitutionala pentru ca aceasta sa se pronunte "... daca pentru faptele
comise inculpatul se mai face sau nu vinovat de infractiunea de luare de mita
si primirea de foloase necuvenite", intrucat acesta nu este un functionar
de stat, deoarece Societatea Comerciala "Silvodelta" Tulcea, fiind o
unitate cu capital privat, nu poate fi asimilata unei unitati de stat.
Prin Incheierea din 18 ianuarie 1994, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea
Constitutionala cu solutionarea exceptiei, exprimandu-si opinia in sensul ca,
in calitatea sa de padurar la o societate cu capital integral de stat,
inculpatul exercita o insarcinare in serviciul acesteia, fiind astfel intrunite
elementele constitutive ale infractiunilor retinute in sarcina sa.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, au fost
solicitate, potrivit dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 47/1992, puncte de
vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Senatul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia este neintemeiata,
deoarece Societatea Comerciala "Silvodelta" Tulcea este cu capital
integral de stat, iar terenurile cu destinatie forestiera apartin, potrivit
Constitutiei, domeniului public al statului, ca modalitate de administrare nu
are, in consecinta, nici o relevanta in raport cu cele de mai sus si, ca atare,
un padurar nu poate fi considerat decat un functionar de stat, cu atat mai mult
cu cat el este subiect pasiv al infractiunii de ultraj.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia invocata este
neintemeiata, deoarece nici termenul de functionar, folosit in cuprinsul art.
254 si al art. 256 din Codul penal, si nici celelalte dispozitii ale acestor
texte nu sunt contrare prevederilor Constitutiei.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile reprezentantului
Ministerului Public, dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale,
raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Problema dedusa jurisdictiei constitutionale se rezuma la a stabili daca un
padurar, angajat al Societatii Comerciale "Silvodelta" Tulcea putea
fi sau nu subiect activ al infractiunilor prevazute si pedepsite de art. 254 si
art. 256 din Codul penal, avand deci calitatea de functionar.
In conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea
Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor. Deci, admiterea unei exceptii de acest fel presupune considerarea
unui text legal in vigoare ca neconform cu prevederile uneia dintre
reglementarile cuprinse in Constitutie.
In speta, critica formulata ar trebui sa aiba in vedere - in lumina
textului constitutional invocat mai sus - o anume dispozitie a legii
fundamentale pe care art. 254 si art. 256 din Codul penal o incalca. Or,
apararea inculpatului s-a referit exclusiv la aprecierea calitatii de
functionar a acestuia, in raport cu prevederile art. 254 si ale art. 256 din
Codul penal al caror continut nu a fost considerat neconstitutional de catre
autorul exceptiei.
Astfel fiind, exceptia invocata nu ridica o problema de ordin
constitutional, ci o chestiune de interpretare juridica, de competenta
exclusiva a instantei de judecata, careia ii revine obligatia de a stabili, pe
baza probelor de la dosar, daca impotriva inculpatului se pot retine
infractiunile de luare de mita (art. 254) si de primire de foloase necuvenite
(art. 256), din Codul penal. Cu alte cuvinte, instanta este cea care urmeaza sa
stabileasca daca faptele savarsite intrunesc elementele constitutive ale
infractiunilor mentionate, inclusiv faptul daca functia inculpatului - de
padurar - poate fi asimilata cu calitatea de functionar (art. 147 din Codul
penal) sau cu cea de alt salariat (art. 148 din Codul penal). In ce priveste
notiunea de functionar, Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 35/1994, ramasa
definitiva prin Decizia nr. 108/1994 si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 339 din 7 decembrie 1994.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, art. 3 si art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de Bereza Nicolae in
cauza ce formeaza obiectul Dosarului nr. 1.506/1993 al Tribunalului Tulcea.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata astazi 7 decembrie 1994.
PRESEDINTE,
Victor Dan Zlatescu
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu