DECIZIE Nr. 137 din 10 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 299 alin.
3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 4 aprilie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Dumitru Guta in Dosarul nr. 8.451/2004 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Astfel, arata ca stabilirea de catre
legiuitor, in temeiul prerogativelor conferite acestuia de dispozitiile art.
126 alin. (2) din Constitutie, a unor reguli procedurale privind competenta de
solutionare a caii de atac a recursului nu contravine prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
8.451/2004, Curtea de Apel Cluj - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura civila.
Din examinarea notelor scrise depuse de autorul exceptiei in motivarea
acesteia reiese ca obiectul criticii de neconstitutionalitate il constituie
numai dispozitiile art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, astfel cum
au fost modificate si completate prin Legea nr. 195/2004.
Exceptia a fost ridicata de Dumitru Guta, cu ocazia solutionarii recursului
formulat impotriva Sentintei civile nr. 546 din 12 septembrie 2003, pronuntata
de Tribunalul Bistrita-Nasaud in Dosarul nr. 200/2003, ce are ca obiect un
litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 1
alin. (5), art. 15 alin. (2), precum si celor ale art. 16 alin. (2). In acest
sens arata ca transmiterea catre Curtea de Apel Cluj a recursului promovat
impotriva sentintei civile pronuntate de Tribunalul Bistrita-Nasaud s-a dispus
prin incalcarea Constitutiei, "intrucat la data promovarii recursului
norma juridica in vigoare si aplicabila era cea a art. 308 raportat la art. 4
din Codul de procedura civila", astfel incat solutionarea recursului intra
in competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Curtea de Apel Cluj - Sectia civila arata ca, potrivit dispozitiilor art.
II din Legea nr. 195/2004, recursurile impotriva hotararilor date fara drept de
apel, potrivit legii in vigoare la data pronuntarii lor, si aflate pe rolul
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, se trimit spre judecata instantelor
imediat superioare celor care au pronuntat hotararea in prima instanta. In
acest context, precizeaza faptul ca hotararile la care se refera textul legal
mai sus mentionat "au ajuns" pe rolul Inaltei Curti de Casatie si
Justitie ca urmare a modificarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
58/2003.
Totodata, arata ca, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 15 alin.
(2), "Legea nr. 195/2004 ar trebui sa dispuna numai pentru viitor,
instantele deja investite neavand posibilitatea trimiterii cauzelor aflate pe
rolul lor altor instante". Instanta considera ca "exceptia de
neconstitutionalitate nu este admisibila", deoarece, ca urmare a
revizuirii Constitutiei, la art. 115 alin. (8) se prevede ca prin legea de
aprobare sau de respingere se vor reglementa, daca este cazul, masurile
necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a
ordonantei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, apreciaza ca textul legal criticat nu aduce atingere principiilor
statului de drept, al aplicarii legii in timp ori celui al egalitatii in drepturi
a cetatenilor, ci, dimpotriva, reprezinta o expresie a aplicarii acestor norme.
In acest sens arata ca procedura de judecata, in ansamblul sau, se intemeiaza
pe dispozitiile art. 126 alin. (2) si ale art. 129 din Constitutie, care prevad
in mod expres ca reglementarea competentei, a procedurii de judecata si a
exercitarii cailor de atac se face numai prin lege. Prin dispozitiile legale
deduse controlului, care prevad judecarea recursului de catre instanta imediat
superioara celei care a pronuntat hotararea atacata, legiuitorul a avut in
vedere solutionarea cauzei intr-un termen mai scurt, cu respectarea insa a
tuturor celorlalte drepturi si garantii procesuale.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens arata ca, in ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 195/2004 fata de
art. 15 alin. (2) din Constitutie, din "formularea textelor de lege
criticate rezulta ca acestea se aplica pentru viitor, de la data intrarii lor
in vigoare si nu produc efecte retroactive". Totodata, precizeaza faptul
ca dispozitiile criticate stabilesc competenta instantelor judecatoresti, in
conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie. De asemenea,
Avocatul Poporului considera ca nu poate fi primita nici critica privind
contrarietatea dispozitiilor art. II din Legea nr. 195/2004 fata de prevederile
art. 115 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora masurile necesare cu
privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonantei se
vor reglementa, daca este cazul, prin legea de aprobare sau de respingere a
acesteia, ceea ce, in cauza de fata, s-a realizat prin Legea nr. 195/2004.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum reiese din notele
scrise depuse de autorul acesteia, il constituie dispozitiile art. 299 alin. 3
din Codul de procedura civila, astfel cum au fost modificate si completate prin
art. I pct. 5 din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din
26 mai 2004, dispozitii care au urmatorul continut: "In situatiile in
care, potrivit dispozitiilor prezentului cod sau ale legii speciale,
incheierile sau alte hotarari pronuntate de instantele judecatoresti sunt
supuse numai recursului, judecarea acestei cai de atac este de competenta
instantei imediat superioare celei care a pronuntat hotararea in cauza sau,
dupa caz, de competenta instantei expres prevazute de lege."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5),
art. 15 alin. (2) si art. 16 alin. (2), care au urmatoarea redactare:
- Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca normele
procedurale criticate nu retroactiveaza, ci, dimpotriva, au semnificatia
aplicarii imediate a unor reguli de competenta. Prin dispozitiile legale deduse
controlului de constitutionalitate, legiuitorul a avut in vedere solutionarea
cauzei intr-un termen mai scurt, cu respectarea insa a tuturor celorlalte
drepturi si garantii procesuale. Astfel, prin excluderea din sfera competentei
Inaltei Curti de Casatie si Justitie a recursurilor impotriva hotararilor
pentru care legea prevede numai aceasta cale de atac, s-a avut in vedere
deblocarea activitatii acestei instante, in scopul evitarii posibilelor
dificultati in aplicarea principiilor privind echitatea procesului civil si solutionarea
cauzelor intr-un termen rezonabil.
In acest sens, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 436
din 26 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 1.263 din 28 decembrie 2004, apreciind ca "reglementarea care formeaza
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate se inscrie in randul masurilor de
perfectionare a procedurii civile, in cadrul reformei sistemului
judiciar". De asemenea, prin aceeasi decizie, Curtea a constatat ca,
"potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul are libertatea
de a stabili competenta instantelor de judecata si normele de procedura
judiciara, cu conditia implicita de a nu contraveni altor norme si principii
constitutionale. Or, dispozitiile legale atacate, prin care s-a stabilit
competenta instantelor in judecarea cailor de atac, nu contravin normelor si
principiilor consacrate prin Constitutia Romaniei."
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutia, cat si
considerentele cuprinse in aceasta decizie isi pastreaza valabilitatea si in
cauza de fata.
In ceea ce priveste incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2) din
Constitutie, Curtea constata ca in masura in care reglementarea dedusa
controlului se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in ipoteza
normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica cu
un atare obiect nu este intemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 299 alin. 3
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Dumitru Guta in Dosarul nr.
8.451/2004 al Curtii de Apel Cluj - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora