DECIZIE Nr.
1358 din 27 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136-218 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 852 din 9 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 136-218 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Privex" - S.R.L. Galaţi în Dosarul nr. 7.118/233/2008 al
Judecătoriei Galaţi.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei ridicate, arătând că în cauză se pun
probleme de interpretare şi aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 25 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 7.118/233/2008, Judecătoria Galaţi a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.
136-218 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Privex" - S.R.L.
Galaţi într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare
silită.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textele legale criticate sunt neconstituţionale,
întrucât permit începerea executării silite chiar dacă, potrivit art. 205 din
Codul de procedură fiscală, a fost introdusă o contestaţie împotriva actului
administrativ fiscal.
Judecătoria Galaţi consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 136-218 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, care sunt cuprinse în titlul
VIII cap. VIII din Codul de procedură fiscală, intitulat Stingerea
creanţelor fiscale prin executare silită.
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în
faţa legii, ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 24 privind
dreptul la apărare, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi
sau al unor libertăţi, ale art. 126 privind instanţele judecătoreşti, ale art.
129 privind folosirea căilor de atac. Totodată, se consideră încălcate şi
prevederile art. 6 paragraful 1 şi art. 13 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, texte ce privesc dreptul la
un proces echitabil şi la un recurs efectiv.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că introducerea contestaţiei pe calea administrativă de atac nu
suspendă executarea actului administrativ fiscal. O asemenea suspendare poate
fi cerută numai în condiţiile art. 215 alin. (2) din Codul de procedură fiscală
la instanţa de judecată competentă. Intrucât autorul excepţiei nu a solicitat
suspendarea actului administrativ fiscal contestat, evident că au fost emise
titlurile executorii la data la care creanţa fiscală a devenit scadentă prin
expirarea termenului de plată, iar, în faza de executare silită, dispoziţiile
privind suspendarea provizorie a acesteia prin ordonanţă preşedinţială
prevăzute de art. 403 alin. 4 din Codul de procedură civilă nu sunt aplicabile.
Astfel, Curtea reţine că un text legal nu poate fi
considerat neconstituţional prin prisma unor erori procedurale comise de partea
interesată, care practic motivează neconstituţionalitatea prin invocarea
propriei sale culpe. O atare situaţie se constată şi în dosarul de faţă, în
care autorul excepţiei nu a efectuat toate demersurile necesare suspendării
actului administrativ fiscal şi, practic, pentru acest motiv contestă constituţionalitatea
textelor supuse analizei Curţii.
Rezultă cu evidenţă că, în cauză, nu se pun probleme de
constituţionalitate, ci de aplicare şi interpretare a legii, motiv pentru care
prezenta excepţie, în temeiul art. 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992,
urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 136-218 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Privex" - S.R.L. Galaţi în Dosarul nr. 7.118/233/2008 al
Judecătoriei Galaţi.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly