DECIZIE Nr.
1335 din 9 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 2 alin. 4 si art. 91 3 alin. 3
teza finala din Codul de procedura penala, art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea
nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, precum si ale art.
7 alin. (1) si (4), art. 9 lit. b), art. 15 lit. h), art. 17 lit. f), art. 22
alin. (1), art. 24 alin. (1) si (5) si art. 28 din Legea nr. 182/2002 privind
protectia informatiilor clasificate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 15 ianuarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 912 alin. 4 şi art. 913 alin. 3 teza finală din Codul de procedură penală, art. 33 alin.
(1) lit. c) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea
terorismului, precum şi ale art. 7 alin. (1) şi (4), art. 9 lit. b), art. 15
lit. h), art. 17 lit, f), art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) şi (5) şi art.
28 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, excepţie
ridicată de Mustafa Tartousi, Omar Mukhles, Omar Mahmoud şi Omar Khaled Hayssam
în Dosarul nr. 8.263/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a II-a penală
şi pentru cauze cu minori şi de familie şi, cât priveşte art. 28 din Legea nr.
182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, de instanţa de judecată,
din oficiu, în dosarele nr. 2.021/2/2008 şi nr. 7.314/2/2007 ale Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Conexarea dosarelor nr.
1.383D/2008, nr. 1.845D/2008 şi nr. 1.861 D/2008 s-a dispus în şedinţa publică
din data de 25 noiembrie 2008, când Curtea, la solicitarea autorului excepţiei
Omar Mukhles pentru lipsă de apărare, a dispus amânarea judecării cauzei pentru
data de 9 decembrie 2008.
La apelul nominal sunt prezenţi autorii excepţiei
Mustafa Tartousi, asistat de domnul avocat Ionel Haşotti din cadrul Baroului
Constanţa, precum şi Omar Mukhles şi Omar Mahmoud, asistaţi de domnul avocat
Cornel Cosovanu din cadrul Baroului Bucureşti. Răspunde, de asemenea,
reprezentantul autorului excepţiei Omar Khaled Hayssam, domnul avocat Ion
Cazacu, din cadrul Baroului Bucureşti, precum şi reprezentantul părţii Gaye
Faruk. Lipsesc celelalte părţi.
Magistratul-asistent referă faptul că citaţia
comunicată părţii Cristina Tineghe a fost returnată Curţii cu menţiunea
„destinatar mutat, proprietarul nu permite afişarea".
Având cuvântul cu privire la acest incident procedural,
părţile prezente şi reprezentantul Ministerului Public apreciază că procedura
de citare este legal îndeplinită.
Deliberând, Curtea constată că procedura de citare este
legal îndeplinită.
După strigarea cauzei, se prezintă doamna interpret de
limba turcă Omer Ildihan, desemnată pentru a asigura traducerea în Dosarul nr.
1.845D/2008, solicitând să-i fie consemnată prezenţa.
Având cuvântul pentru susţinerea excepţiei de
neconstituţionalitate, apărătorul autorului excepţiei Mustafa Tartousi arată că
textele de lege criticate au fost introduse recent în legislaţia românească,
iar preluarea lor s-a făcut în mod necritic şi cu neobservarea Legii
fundamentale. In privinţa normelor din Legea nr. 182/2002 criticate,
reiterează, pe larg, motivele de neconstituţionalitate expuse în faţa instanţei
de judecată, precum şi în concluziile scrise depuse la dosarul cauzei. Cu
privire la art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 535/2004, subliniază că ceea
ce se supune instanţei de contencios constituţional nu este o problemă de
interpretare şi aplicare a legii. Susţine, în esenţă, că diateza reflexivă
utilizată în redactarea acestui text creează acuzaţi, latura subiectivă a
infracţiunii comisive de „înlesnire a ieşirii din ţară" fiind totalmente
imprecisă, ceea ce vatămă principiul personalităţii răspunderii penale, încalcă
prezumţia de nevinovăţie şi principiul legalităţii incriminării. Astfel, în mod
legal, reglementarea trebuia să conţină, în orice exprimare legislativă
admisibilă, sintagma „cunoştea că a sprijinit/săvârşit sau urmează să sprijine/
săvârşească un act terorist". In acest sens oferă ca exemplu din dreptul
comparat o reglementare în materie din dreptul egiptean, în care se stabileşte
că se incriminează fapta oricărei persoane care cu ştiinţă îl ajută pe
terorist. Arată că dispoziţiile criticate instituie, practic, o obligaţie de
informare pentru orice persoană, de analiză a informaţiei pe baza unui cerc
nedeterminat de persoane, înainte ca vinovăţia să fie legal stabilită. Solicită
admiterea excepţiei aşa cum a fost formulată şi depune la dosarul cauzei un
material privind legislaţia egipteană invocată.
Având cuvântul, apărătorul ales al autorilor excepţiei
Omar Mukhles şi Omar Mahmoud arată că achiesează la cele învederate anterior de
apărătorul celuilalt autor al excepţiei şi procedează la expunerea, pe larg, a
concluziilor susţinute în faţa instanţei de judecată. Arată, în esenţă, că
utilizarea de către legiuitor a diatezei reflexive în redactarea art. 33 alin.
(1) lit. c) din Legea nr. 535/2004 echivalează cu introducerea arbitrariului în
ceea ce priveşte stabilirea vinovăţiei unei persoane, textul de lege criticat
fiind în contradicţie cu dispoziţiile art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (1) şi
(11), precum şi cu cele ale art. 124 din Constituţie. Cu privire la textele din
Legea nr. 182/2002 criticate, susţine că exclud autoritatea judecătorească de
la garanţia accesului la informaţiile clasificate, respectiv condiţionează
acest acces de existenţa unei autorizaţii scrise, a cărei acordare poate fi refuzată. Solicită admiterea excepţiei
de neconstituţionalitate aşa
cum a fost formulată. Depune concluzii scrise în sensul celor arătate.
Reprezentantul lui Omar Khaled Hayssam arată că este de
acord cu pledoariile anterioare şi solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate,
pentru motivele expuse în faţa instanţei de judecată, precum şi în concluziile
scrise depuse la dosarul cauzei. Subliniază faptul că numărul mare al
excepţiilor ridicate cu privire la normele criticate demonstrează faptul că
acestea deranjează actul de justiţie. Mai arată că art. 33 alin. (1) lit. c)
din Legea nr. 535/2004, în redactarea actuală, conduce la o concluzie absurdă,
şi anume aceea că ce se ştie de un organ al unui serviciu secret trebuie să
ştie şi un cetăţean de pe stradă, precum şi faptul că Parchetul nu poate ţine
secrete faţă de inculpaţi părţi din dosar.
Reprezentantul părţii Gaye Faruk arată că achiesează la
cele susţinute de ceilalţi apărători în privinţa neconstituţionalităţii art. 28
din Legea nr. 182/2002 şi solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public, precizând mai întâi
faptul că, deşi modul de redactare a excepţiei vizează în principal probleme de
interpretare şi aplicare a legii, care nu sunt de competenţa Curţii Constituţionale,
ci a instanţelor judecătoreşti, importanţa problematicii aduse în discuţie
impune totuşi o analiză a normelor juridice criticate, pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată. Arată că textele de lege criticate
reprezintă o preluare a dispoziţiilor internaţionale în materie, cum ar fi, de
exemplu, Convenţia Consiliului Europei privind prevenirea terorismului,
adoptată la Varşovia la 16 mai 2005 şi ratificată de România prin Legea nr.
411/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 949 din 24 noiembrie 2006, sau
Rezoluţia 1.373/2001 a Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor
Unite privind combaterea terorismului internaţional, determinată de preocuparea
şi iniţiativele existente în plan internaţional legate de lupta împotriva
terorismului, la care România trebuie să se alinieze. Susţinerea potrivit
căreia această preluare ar constitui o edictare prin aproximaţie care nu
respectă Constituţia nu poate fi însă reţinută. Astfel, în ceea ce priveşte
textele din Legea nr. 182/2002 criticate, arată că, în mod contrar susţinerilor
autorilor excepţiei, acestea nu instituie nivele diferite de acces la
informaţie pentru acuzare şi apărare, toţi cei implicaţi într-o astfel de
situaţie fiind supuşi aceloraşi reguli procedurale în ceea ce priveşte accesul
la informaţiile clasificate. Nu se creează două categorii de magistraţi în
cadrul aceluiaşi sistem judiciar, întrucât ceea ce se verifică în vederea
asigurării accesului la informaţii clasificate sunt aspecte care nu ţin de
profesia de magistrat, condiţiile de verificare fiind aceleaşi indiferent de
categoria profesională, şi anume integritatea, onestitatea, iar nu
profesionalismul. Cât priveşte celelalte critici formulate în privinţa Legii
nr. 182/2002, se reaminteşte jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor
Omului, de exemplu cauza Klass împotriva Germaniei, în care s-a statuat că restrângerile sau imixtiunile în viaţa
privată (prin supravegherea secretă a corespondenţei şi a telecomunicaţiilor)
trebuie să fie în principiu supuse controlului unui magistrat, care să se
bucure de imparţialitate şi independenţă, condiţii asigurate prin procedura
reglementată în prezent în România de Legea nr. 535/2004. Se relatează in extenso această procedură, pentru a
arăta concordanţa sa cu jurisprudenţa invocată, precum şi cu normele
constituţionale în materie. In ceea ce priveşte sintagma „despre care se
cunoaşte", cuprinsă în art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 535/2004, arată că este un mod
impersonal de exprimare prin care se doreşte evidenţierea notorietăţii. Organul
de aplicare a legii va face o verificare a notorietăţii în funcţie de o serie
de factori, cum ar fi natura împrejurărilor sau posibilitatea cunoaşterii de
către persoana în cauză a notorietăţii. Ca urmare, nu se poate reţine că modul
de redactare a sintagmei criticate ar aduce atingere principiilor
constituţionale invocate. De altfel, criticile autorilor excepţiei pun problema
modului de interpretare şi aplicare a textului în discuţie. In sfârşit, cu
privire la textele din Codul de procedură penală criticate, arată că îşi
menţine valabilitatea jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Decizia nr. 1.758 din 20 mai 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.822/1/2008, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia
penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitatea
prevederilor art. 912 alin. 4 şi art. 913 alin. 3 teza finală din Codul de procedură penală, art. 33 alin.
(1) lit. c) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea
terorismului, precum şi art. 7 alin. (1) şi (4), art. 9 lit. b), art. 15 lit.
h), art. 17 lit. f), art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) şi (5) şi art. 28 din
Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, excepţie ridicată de Mustafa Tartousi, Omar Mukhles, Omar Mahmoud
şi Omar Khaled Hayssam în Dosarul nr. 8.263/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a II-a penală şi pentru cauze cu minori şi de familie.
Prin încheierile din 11 iunie 2008 şi din 9 aprilie
2008, pronunţate în dosarele nr. 2.021/2/2008 şi nr. 7.314/2/2007, Curtea de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
28 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, excepţie
ridicată de instanţa de judecată, din oficiu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile
art. 912 alin. 4 şi
art. 913 alin. 3
teza finală din Codul de procedură penală încalcă dispoziţiile constituţionale
ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil, art. 24
alin. (1) referitoare la garantarea dreptului la apărare, art. 26 alin. (1)
referitoare la ocrotirea şi respectarea vieţii intime, familiale şi private,
art. 28 referitoare la secretul corespondenţei şi art. 124 alin. (2)
referitoare la unicitatea, egalitatea şi imparţialitatea justiţiei, deoarece
aceste texte de lege instituie un privilegiu exclusiv pentru judecător şi
procuror. Astfel, organele judiciare îşi pot fundamenta hotărârile penale pe
informaţii la care au acces, într-o manieră exclusivă, şi pe care au
posibilitatea, acordată de textele legale, să nu le supună dezbaterii, în
contradictoriu, în şedinţă publică.
Prevederile art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
535/2004 contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), art. 21
alin. (3), art. 23 aiin. (11), art. 124 alin. (2), precum şi ale art. 11 din
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 14 alin. 2 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, art. 6 paragraful 2
din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, deoarece permit stabilirea vinovăţiei unei persoane pe baza
datelor, informaţiilor şi reprezentărilor subiective aparţinând unei entităţi
neprecizate nici măcar sub aspectul naturii. Altfel spus, utilizarea sintagmei
impersonale „se cunoaşte" echivalează cu introducerea arbitrariului în ce
priveşte stabilirea vinovăţiei, nu pe baza reprezentării subiective proprii, ci
pe aceea a unei entităţi neprecizate, în care se pot
include zvonul public, date ale serviciilor secrete, articole de presă, discursuri politice etc. De asemenea, potenţialul subiect activ
al infracţiunii incriminate de textul legal criticat nu poate avea certitudinea
comiterii unui act de terorism de către o altă persoană decât în momentul în
care aceasta din urmă a fost condamnată definitiv pentru o asemenea faptă.
Prevederile art. 7 alin. (1) şi (4) şi art. 28 din
Legea nr. 182/2002 contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin.
(3) referitoare la dreptul la un proces echitabil, art. 24 alin. (1)
referitoare la garantarea dreptului la apărare, art. 124 alin. (2) şi (3)
referitoare la unicitatea, egalitatea şi imparţialitatea justiţiei şi la
independenţa şi supunerea judecătorilor numai legii, deoarece, din raţiuni
extrinseci cauzei, condiţionează accesul judecătorului la dosar de existenţa
unei autorizaţii cu caracter administrativ emise de un terţ. De asemenea, alin.
(1) al art. 7 din Legea nr. 182/2002 ar trebui să nu fie aplicabil ofiţerilor
de poliţie judiciară, procurorilor, judecătorilor şi avocaţilor care
instrumentează o cauză în care există informaţii clasificate.
Prevederile art. 9 lit. b), art. 15 lit. h), art. 22
alin. (1) şi art. 24 alin. (5) din Legea nr. 182/2002 contravin dispoziţiilor
constituţionale ale art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (1), art. 31 alin.
(1),'art. 53 alin. (1) şi (2), art. 124 alin. (2) şi (3), art. 125 alin. (1),
precum şi art. 6 paragraful 3 lit. b) din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale şi art. 14 pct. 3 lit. b) din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, deoarece se
înlocuieşte practic principiul procesului penal acuzatorial bazat pe
contradictorialitate cu cel inchizitorial bazat pe preeminenţa drepturilor
procesuale ale acuzării şi ignorarea dreptului la apărare. Principiul
egalităţii în drepturi este afectat prin aceea că se instituie nivele diferite
de acces la informaţie pentru acuzare şi apărare. O încălcare a dreptului la
apărare o constituie şi condiţionarea accesului la informaţii clasificate de
verificarea prealabilă a deţinătorilor titlului profesional de avocat, în ceea
ce priveşte „onestitatea şi profesionalismul" acestora, în pofida faptului
că dobândirea titlului prezumă legal existenţa acestor calităţi. Mutatis mutandis, aceleaşi raţiuni sunt
valabile şi pentru magistraţi, creându-se în mod nepermis categorii diferite de
magistraţi în cadrul aceluiaşi sistem judiciar şi în afara criteriilor de
selecţie şi promovare. Este golit astfel de conţinut Statutul magistraţilor în
ceea ce priveşte atributul fundamental al acestora, şi anume inamovibilitatea.
In raport de rezultatul dat de formarea categoriilor distincte de magistraţi
potrivit criteriului mai sus enunţat, vor exista şi magistraţi eligibili, şi
magistraţi neeligibili în înfăptuirea justiţiei.
Cât priveşte art. 28 din Legea
nr. 182/2002, se mai susţine, de către instanţa de judecată care a ridicat
excepţia de neconstituţionalitate din oficiu, că încalcă dispoziţiile
constituţionale ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces
echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, deoarece practica
anumitor instanţe de a repartiza cauzele numai acelor judecători care deţin
certificate ORNISS contravine principiilor repartizării aleatorii a cauzelor şi
continuităţii completului de judecată. De asemenea, dacă judecătorul desemnat
într-o cauză în care nu se gestionează ab initio informaţii clasificate nu posedă certificat de acces la astfel de
documente, nu are cum să verifice legalitatea şi autenticitatea unor apărări ce
se pot ivi pe parcurs. Aşa fiind, este afectat dreptul la un proces echitabil.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală opinează că dispoziţiile din Legea nr. 182/2002 criticate, în
reglementarea actuală, înlătură garanţia dreptului la apărare şi caracterul
echitabil al procesului, deoarece exclud autoritatea judecătorească de la garanţia accesului la informaţiile clasificate
ce constituie secrete de stat prin condiţionarea accesului de existenţa unei
autorizaţii scrise eliberate de conducătorul persoanei juridice care deţine
astfel de informaţii, în urma verificării efectuate cu acordul scris al
acesteia, autorizaţie a cărei acordare poate fi refuzată. De asemenea, se mai
arată că redactarea art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 535/2004 este în
coliziune cu principiul prezumţiei de nevinovăţie şi cel al legalităţii incriminării.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel,
dispoziţiile din Codul de procedură penală criticate prevăd suficiente garanţii
de ordin procedural privind respectarea dreptului la un proces echitabil şi a
dreptului la apărare. Prevederile Legii nr. 535/2004 nu reprezintă îngrădiri
care să afecteze exercitarea dreptului privind accesul liber la justiţie,
aplicându-se în mod egal tuturor celor vizaţi de ipoteza normei legale, fără
nicio discriminare pe criterii arbitrare, şi nu împiedică dreptul părţilor la
un proces echitabil şi la soluţionarea cauzei într-un termen rezonabil. De
asemenea, unicitatea, imparţialitatea şi procedura de judecată sunt realizate
după aceleaşi legi, cu aplicarea aceluiaşi regim juridic. Dispoziţiile din
Legea nr. 182/2002 criticate nu reprezintă impedimente de natură să afecteze
drepturile şi libertăţile invocate, fiind în deplin acord cu prevederile
constituţionale indicate, şi nu înlătură posibilitatea judecătorului de a avea
acces la informaţiile secrete de stat. Astfel, aceste prevederi legale
stabilesc anumite reguli de urmat pentru a avea acces la informaţii clasificate
secrete de stat, aplicabile inclusiv judecătorilor, eventualele dificultăţi
care pot apărea în această privinţă ţinând de aplicarea legii, aspect care nu
face obiectul controlului de constituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îi constituie dispoziţiile art. 912 alin. 4, cu denumirea marginală Organele
care efectuează interceptarea şi înregistrarea, şi art. 913 alin. 3 teza finală, cu denumirea
marginală Certificarea înregistrărilor, din Codul de procedură penală, ale art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea
nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.161 din 8 decembrie 2004, precum şi ale art. 7 alin. (1) şi
(4), art. 9 lit. b), art. 15 lit. h), art. 17 lit. f), art. 22 alin. (1), art.
24 alin. (1) şi (5) şi art. 28 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia
informaţiilor clasificate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din 12 aprilie 2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
Textele din Codul de procedură penală criticate au
următorul conţinut:
-Art. 912 alin. 4: „Convorbirile sau comunicările interceptate şi înregistrate care nu
privesc fapta ce formează obiectul cercetării sau nu contribuie la
identificarea ori localizarea participanţilor se arhivează la sediul
parchetului, în locuri speciale, în plic sigilat, cu asigurarea
confidenţialităţii, şi pot fi transmise judecătorului sau completului învestit
cu soluţionarea cauzei, la solicitarea acestuia. La soluţionarea definitivă a
cauzei, acestea vor fi şterse sau, după caz, distruse de către procuror,
încheindu-se în acest sens un proces-verbal.";
- Art. 913 alin. 3
teza finală: „La procesul-verbal se ataşează, în plic sigilat, o copie a
suportului care conţine înregistrarea convorbirii. Suportul original se
păstrează la sediul parchetului, în locuri speciale, în plic sigilat, şi va fi
pus la dispoziţia instanţei, la solicitarea acesteia. După sesizarea instanţei,
copia suportului care conţine înregistrarea convorbirii şi copii de pe
Procesele-verbale se păstrează la grefa instanţei, în locuri speciale, în plic
sigilat, la dispoziţia exclusivă a judecătorului sau completului învestit cu
soluţionarea cauzei."
Art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 535/2004 are următorul cuprins: „(1) Sunt asimilate
actelor de terorism următoarele fapte: [...]
c) înlesnirea intrării/ieşirii în/din ţară,
găzduirea ori facilitarea accesului în zona obiectivelor vizate al persoanei
despre care se cunoaşte că a sprijinit/săvârşit sau urmează să sprijine/
săvârşească un act terorist."
Textele din Legea nr. 182/2002 criticate au următorul
cuprins:
- Art. 7 alin. (1) şi (4): „(1) Persoanele care vor
avea acces la informaţii clasificate secrete de stat vor fi verificate, în
prealabil, cu privire la onestitatea şi profesionalismul lor, referitoare la
utilizarea acestor informaţii. [...]
(4) Accesul la informaţii clasificate ce constituie
secret de stat, respectiv secret de serviciu, potrivit art. 15 lit. d) şi e),
este garantat, sub condiţia validării alegerii sau numirii şi a depunerii
jurământului, pentru următoarele categorii de persoane:
a) Preşedintele României;
b) primul-ministru;
c) miniştri;
d) deputaţi;
e) senatori,
care, în concordanţă cu atribuţiile specifice, sunt
îndreptăţite să aibă acces la informaţiile clasificate fără îndeplinirea
procedurilor prevăzute la alin. (1)-(3), respectiv la art. 28, în baza unor proceduri interne ale instituţiilor
din care aceştia fac parte, avizate de Oficiul Registrului Naţional al
Informaţiilor Secrete de Stat, după ce au luat cunoştinţă de responsabilităţile
ce le revin privind protecţia informaţiilor clasificate şi au semnat
angajamentul scris de păstrare a secretului prevăzut la art. 36 alin.
(3).";
-Art. 9 lit. b): „Protecţia
informaţiilor clasificate vizează: [...]
b) protecţia prin măsuri procedurale;";
-Art. 15 lit. h): „In sensul
prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel: [...]
h) protecţie prin măsuri procedurale - ansamblul reglementărilor prin care
emitenţii şi deţinătorii de informaţii clasificate stabilesc măsurile interne
de lucru şi de ordine interioară destinate realizării protecţiei
informaţiilor.";
-Art. 17 lit. f): „In categoria
informaţiilor secrete de stat sunt cuprinse informaţiile care reprezintă sau
care se referă la: [...]
f) activitatea de informaţii desfăşurată de
autorităţile publice stabilite prin lege pentru apărarea ţării şi siguranţa
naţională;";
- Art. 22 alin. (1): „Autorităţile
publice întocmesc liste proprii cuprinzând categoriile de informaţii secrete de
stat în domeniile lor de activitate.";
- Art. 24 alin. (1) şi (5): „(1) Documentele
cuprinzând informaţii secrete de stat vor purta pe fiecare pagină nivelul de
secretizare, precum şi menţiunea «personal», când sunt destinate unor persoane determinate. [...]
(5) Se interzice clasificarea ca secrete de stat a
informaţiilor, datelor sau documentelor în scopul ascunderii încălcărilor
legii, erorilor administrative, limitării accesului la informaţiile de interes
public, restrângerii ilegale a exerciţiului unor drepturi ale vreunei persoane
sau lezării altor interese legitime.";
- Art. 28: „(1) Accesul la
informaţii secrete de stat este permis numai în baza unei autorizaţii scrise,
eliberate de conducătorul persoanei juridice care deţine astfel de informaţii,
după notificarea prealabilă la Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor
Secrete de Stat.
(2)Autorizaţia se eliberează pe niveluri de
secretizare, prevăzute la art. 15 lit. f), în urma verificărilor efectuate cu
acordul scris al persoanei în cauză asupra acesteia. Persoanele juridice, cu
excepţia celor prevăzute la art. 25 alin. (2) şi (3), notifică Oficiului
Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat eliberarea autorizaţiei
de acces.
(3)Accesul la informaţiile clasificate NATO se face
în baza eliberării de către Autoritatea Naţională de Securitate a
autorizaţiilor şi certificatelor de securitate, după efectuarea verificărilor
de securitate de către instituţiile abilitate.
(4)Durata de valabilitate a autorizaţiei este de
până la 4 ani; în această perioadă verificările pot fi reluate oricând.
(5)Neacordarea autorizaţiei sau retragerea motivată
a acesteia determină de drept interdicţia de acces la informaţii secrete de
stat."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea reţine următoarele:
I. In ceea ce priveşte
constituţionalitatea art. 912 alin. 4 şi art. 913 alin. 3 teza finală din Codul de procedură penală, criticate în
raport de aceleaşi dispoziţii din Legea fundamentală şi cu argumente similare,
Curtea Constituţională s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa, de exemplu prin
Decizia nr. 709 din 17 iunie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 570 din 29 iulie
2008, ale cărei considerente sunt valabile şi în prezenta cauză, întrucât nu au
intervenit elemente noi, de natură să determine o reconsiderare a acesteia.
II. In ceea ce priveşte
criticile art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 535/2004, se constată că sunt
neîntemeiate. Astfel, din analiza gramaticală a sintagmei
„despre care se cunoaşte", cuprinsă în acest text legal, rezultă că ne aflăm în prezenţa unui
verb reflexiv impersonal, ce exprimă o acţiune sau o stare făcută, respectiv
percepută, nu de un subiect unic, ci de o mulţime, care include, evident, un
subiect subînţeles. Intenţia legiuitorului a fost aceea de a consacra, prin
exprimarea criticată, o stare de notorietate, fără a înlătura posibilitatea ca
subiectul activ al infracţiunii prevăzute de art. 33 alin. (1) lit. c) din
Legea nr. 535/2004 să fie exonerat de răspundere penală atunci când din
probaţiunea administrată rezultă că nu sunt întrunite elementele constitutive
ale acestei infracţiuni, lipsind latura subiectivă. Faptul că despre o persoană
se cunoaşte că a comis sau urmează să comită anumite fapte antisociale nu presupune ab initio o prezumţie irefragabilă de cunoaştere a acestei stări de către un
subiect circumstanţiat - cum ar fi, de exemplu, cel căruia i se impută fapta
prevăzută de art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 535/2004, această împrejurare trebuind a fi dovedită. De altfel,
în doctrină a fost unanim acceptată teza potrivit căreia în cazul notorietăţii
dispensa de probă nu este absolută, ci depinde de gradul de notorietate a
faptei sau împrejurării respective. Se observă însă că aspectele criticate de
autori cu privire la acest text legal nu îmbracă trăsăturile unei veritabile
excepţii de neconstituţionalitate, ci au în vedere modul de interpretare şi aplicare
a legii, care intră în competenţa instanţelor judecătoreşti.
III. Curtea constată că nu pot
fi primite nici criticile art. 7 alin. (1) şi (4), art. 9 lit. b), art. 15 lit.
h), art. 17 lit. f), art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) şi (5) şi art. 28 din
Legea nr. 182/2002, formulate de autorii excepţiei, întrucât aceste dispoziţii,
referitoare la persoanele ce urmează să aibă acces la informaţiile clasificate,
protecţia acestor informaţii prin măsuri procedurale, nivelul de secretizare a
acestora, precum şi interdicţia clasificării unor categorii de informaţii ori
accesul la informaţiile secrete de stat, nu reprezintă impedimente de natură să
afecteze drepturile şi libertăţile constituţionale, fiind în deplin acord cu
normele din Legea fundamentală invocate. De asemenea, acestea nu înlătură
posibilitatea judecătorului de a avea acces la informaţiile secrete de stat, cu
respectarea regulilor de natură procedurală prevăzute de lege.
Astfel, cât priveşte susţinerea privind scoaterea de
sub incidenţa art. 7 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 a unor categorii de
persoane - ofiţeri de poliţie judiciară, procurori, judecători şi avocaţi,
aceasta nu intră în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronunţă numai asupra constituţionalităţii
actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului.
Critica privind încălcarea, prin normele ce fac
obiectul excepţiei, a principiului egalităţii în drepturi, prin instituirea
unor nivele diferite de acces la informaţie pentru acuzare şi apărare, este
neîntemeiată, deoarece pentru a avea acces la informaţii clasificate trebuie să
se urmeze aceeaşi procedură prealabilă de obţinere a
certificatelor/autorizaţiilor de securitate, indiferent de persoana care
solicită acest lucru.
Nu poate fi primită nici susţinerea potrivit căreia se
creează categorii diferite de magistraţi în cadrul aceluiaşi sistem judiciar,
deoarece, pe de o parte, din raţiuni ce ţin de oportunitate, nu toţi angajaţii unei instituţii trebuie să
obţină certificate de securitate, iar pe de altă parte, magistraţii acreditaţi
să deţină, să aibă acces şi să lucreze cu informaţii clasificate, deşi
întrunesc exigenţele de numire şi profesare a funcţiei pe care o ocupă, în
acord cu dispoziţiile Legii nr. 303/2004 privind Statutul judecătorilor şi
procurorilor, sunt evaluaţi numai din perspectiva onestităţii şi
profesionalismului referitoare la utilizarea acestor informaţii. Aşa fiind, nu
poate fi pus semnul egalităţii între criteriile de numire în funcţia de
magistrat şi cele necesare obţinerii autorizaţiilor de acces la informaţii
clasificate, mai cu seamă că pentru acestea din urmă accesul este limitat de
respectarea principiului necesităţii de a cunoaşte, având în vedere aspectele
de vulnerabilitate sau ostilitate ca urmare a unor stări preexistente (cum ar
fi mediul de relaţii, locul de muncă anterior etc.) şi de loialitatea
indiscutabilă ori de caracterul, obiceiurile, relaţiile, discreţia şi modul de
viaţă ale persoanei în cauză. Este firesc să fie aşa, deoarece, în caz contrar,
există riscul creării unei breşe în sistemul naţional de protecţie a
informaţiilor clasificate, care, spre deosebire de activitatea specifică
actului de justiţie, nu poate fi acoperită prin invocarea unor cauze de
incompatibilitate ori recuzare. Ca urmare, reglementările criticate constituie
un remediu procesual pentru situaţiile în care prezumţia de onestitate sau
profesionalism al persoanei care gestionează informaţii clasificate este pusă
la îndoială.
In sfârşit, nu poate fi primită nici critica privind
încălcarea principiilor repartizării aleatorii a cauzelor şi continuităţii
completului de judecată, formulată de instanţa de judecată care a invocat, din
oficiu, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 din Legea nr.
182/2002, deoarece principiile invocate nu sunt consacrate de Constituţie, ci
de Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară. In acest sens, Curtea
Constituţională a statuat în jurisprudenţa sa, de exemplu în Decizia nr. 495
din 16 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 19 ianuarie 2005,
că examinarea constituţionalităţii unui text de lege are în vedere
compatibilitatea acestui text cu dispoziţiile constituţionale pretins
încălcate, iar nu compararea mai multor prevederi legale între ele şi
raportarea concluziei ce ar rezulta din această comparaţie la dispoziţii ori
principii ale Constituţiei.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 912 alin. 4 şi art. 913 alin. 3 teza finală din Codul de procedură penală, art. 33 alin.
(1) lit. c) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea
terorismului, precum si ale art. 7 alin. (1) si (4), art. 9 lit. b), art. 15
lit. h), art. 17 lit. f), art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) şi (5) şi art.
28 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, excepţie
ridicată de Mustafa Tartousi, Omar Mukhles, Omar Mahmoud şi Omar Khaled Hayssam
în Dosarul nr. 8.263/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a II-a penală
şi pentru cauze cu minori şi de familie şi, cât priveşte art. 28 din Legea nr.
182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, de instanţa de judecată,
din oficiu, în dosarele nr. 2.021/2/2008 şi nr. 7.314/2/2007 ale Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta