DECIZIE Nr.
1331 din 22 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 96 alin. (1) si alin. (2) lit. b),
art. 97 alin. (1) lit. a) si alin. (2), art. 109 alin. (1) si ale art. 118
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia
pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 803 din 25 noiembrie 2009
Nicolae Cochinescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 96 alin. (1) şi alin. (2) lit. b),
art. 97 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), art. 109 alin. (1) şi ale art. 118
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice, excepţie ridicată de Costică Enache în Dosarul nr.
5.501/231/2008 al Judecătoriei Focşani.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Magistratul-asistent
învederează Curţii că partea Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Vrancea a
transmis note scrise, prin care solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând că
instanţa de contencios constituţional are deja în această materie o
jurisprudenţa care nu se impune a fi modificată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 28 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 5.501/231/2008, Judecătoria Focşani a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 96
alin. (1) şi alin. (2) lit. b), art. 97 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), art.
109 alin. (1) şi ale art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Costică Enache într-o cauză având ca
obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de
constatare şi sancţionare a unei contravenţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că soluţionarea plângerilor contravenţionale
în materia circulaţiei rutiere nu vizează fapte care să afecteze securitatea
naţională, ordinea, sănătatea ori morala publică, astfel că este
neconstituţională îngrădirea dreptului de a conduce autovehicule. Se susţine că
atribuţiile de serviciu ale poliţistului rutier, prevăzute la art. 109 alin.
(1) din ordonanţă, se suprapun peste atributele puterii judecătoreşti, ceea ce
contravine principiului constituţional al separaţiei şi echilibrului puterilor
în stat. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 118 alin. (1), autorul excepţiei
este nemulţumit, întrucât, pentru soluţionarea plângerii, legiuitorul nu a avut
în vedere competenţa alternativă a unei alte instanţe în afara celei în a cărei
rază a fost constatată fapta, susţinând că astfel este îngrădit accesul
cetăţeanului la justiţie şi la soluţionarea cauzei „într-un termen util".
Judecătoria Focşani apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul opinează în
sensul respingerii, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate,
amintind cele statuate de Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa
referitoare la textele de lege criticate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege ce formează obiectul excepţiei sunt constituţionale,
invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 96 alin. (1) şi alin. (2) lit. b), art. 97 alin.
(1) lit. a) şi alin. (2), art. 109 alin. (1)şi ale art. 118 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3
august 2006, astfel cum au fost modificate şi completate prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 69/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 443 din 29 iunie 2007. Textele de lege criticate au următorul
cuprins:
- Art. 96 alin. (1) şi alin. (2) lit. b): „(1)
Sancţiunile contravenţionale complementare au ca scop înlăturarea unei stări de
pericol şi preîntâmpinarea săvârşirii altor fapte interzise de lege şi se
aplică prin acelaşi proces-verbal prin care se aplică şi sancţiunea principală
a amenzii sau avertismentului.
(2) Sancţiunile contravenţionale complementare sunt
următoarele: (...)
b) suspendarea exercitării dreptului de a conduce,
pe timp limitat";
- Art. 97 alin. (1) lit. a) şi alin. (2): „(1) In
cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, poliţistul rutier dispune
şi una dintre următoarele măsuri tehnico-administrative:
a) reţinerea permisului de conducere şi/sau a
certificatului de înmatriculare ori de înregistrare sau, după caz, a dovezii
înlocuitoare a acestora; (...)
(2) Reţinerea permisului de conducere ori a
certificatului de înmatriculare sau de înregistrare se face de către poliţistul
rutier, de regulă odată cu constatarea faptei, eliberându-se titularului o
dovadă înlocuitoare cu sau fără drept de circulaţie.";
- Art. 109 alin. (1): „(1) Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac direct de către poliţistul
rutier, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către
poliţiştii de frontieră.";
- Art.118 alin. (1): „(1) Impotriva
procesului-verbal de constatare a contravenţiilor se poate depune plângere, în
termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de
competenţă a fost constatată fapta."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin dispoziţiilor din Legea fundamentală
cuprinse în art. 1 alin. (4) care consacră principiul separaţiei şi
echilibrului puterilor în stat, art. 21 privind accesul liber la justiţie şi
dreptul la un proces echitabil şi art. 53 referitor la restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Este invocat, de asemenea, şi
art. 8 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale referitor la respectarea dreptului la viaţă privată
şi de familie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii prevederilor de lege
criticate în prezenta cauză, prin raportare la aceleaşi prevederi din
Constituţie şi prin prisma unor argumente similare, respingând excepţia prin
Decizia nr. 796 din 3 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 571 din 29 iulie 2008, pentru motivele acolo reţinute. Intrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice reconsiderarea acestei
jurisprudenţe, soluţia pronunţată cu acel prilej şi considerentele pe care
aceasta se bazează îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 96 alin. (1) şi alin. (2) lit. b), art. 97 alin. (1) lit. a)
şi alin. (2), art. 109 alin. (1) şi ale art. 118 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Costică Enache în Dosarul nr. 5.501/231/2008 al
Judecătoriei Focşani.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 octombrie
2009.
PREŞEDINTE,
NICOLAE COCHINESCU
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu