DECIZIE Nr.
133 din 21 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 9 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somaţiei de plată, excepţie ridicată de
Societatea Comercială
„Avicola" - S.A. din Slobozia în Dosarul nr. 242/2005 al Tribunalului
Ialomiţa - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
La dosarul cauzei a fost depusă o cerere prin care autoarea excepţiei solicită
acordarea unui termen, întrucât apărătorul se află în imposibilitate de prezentare.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune cererii formulate.
Curtea, analizând cererea depusă la dosar, constată
că nu sunt întrunite condiţiile prevăzute de art. 156 alin. 1 din Codul de procedură civilă, cererea pentru lipsă de apărare nefiind
temeinic motivată.
Pe fondul cauzei, reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate
ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 10 octombrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 242/2005, Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Avicola" - S.A. din Slobozia.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul arată că dispoziţiile
legale criticate limitează
dreptul creditorului de a cere actualizarea sumelor datorate doar odată cu cererea prin care se pretinde creanţa, pe calea procedurii speciale a somaţiei de plată, iar nu şi
separat, printr-o cerere distinctă. Astfel, prevederea legală criticată încalcă dispoziţiile constituţionale
ale art. 21 privind liberul acces la justiţie şi dreptul
persoanei la un proces echitabil, art. 53 alin. (2), întrucât îngrădirea pe care o suportă dreptul nu îndeplineşte condiţiile restrictiv prevăzute la alin. (1) al aceluiaşi articol, precum şi
art. 124 alin. (2) referitor la imparţialitatea justiţiei.
Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă apreciază excepţia de
neconstituţionalitate ca fiind
neîntemeiată, arătând că actualizarea sumelor datorate în raport cu rata inflaţiei se impune pentru asigurarea recuperării creanţei la valoarea ei reală, numai dacă
creditorul solicită această operaţiune, potrivit principiului disponibilităţii.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare
a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul invocă jurisprudenţa constantă prin
care Curtea Constituţională, sesizată cu excepţii având
acelaşi obiect precum cel din
cauza de faţă, a respins
criticile formulate şi a
constatat conformitatea prevederilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 cu dispoziţiile constituţionale.
Avocatul Poporului, de
asemenea, face referire la deciziile pronunţate în prealabil de Curtea Constituţională, opinând în
sensul netemeiniciei excepţiei
de neconstituţionalitate.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile
art. 1 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare, dispoziţii care au
următorul conţinut: „Suma ce reprezintă obligaţia prevăzută la alin. (1), precum şi dobânzile, majorările sau penalităţile datorate potrivit legii se actualizează în raport cu rata inflaţiei aplicabilă la data plăţii efective."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privitoare la accesul liber la justiţie, în art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi în art. 124 alin. (2) privind înfăptuirea justiţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
se reţine că procedura somaţiei de plată
reprezintă o procedură specială şi accelerată, derogatorie de la normele procedurii
civile, care urmăreşte recuperarea de către creditor într-un timp cât mai scurt a
creanţelor certe, lichide şi exigibile, prin executarea de către debitor a obligaţiilor contractuale, constând în plata unor
sume de bani.
Textul de lege criticat oferă posibilitatea creditorului de a solicita instanţei, în cadrul acestei proceduri,
actualizarea sumei datorate, precum şi a dobânzilor, a majorărilor sau a penalităţilor datorate potrivit legii, în raport cu rata inflaţiei aplicabilă la data plăţii
efective. Aşadar, prevederile
art. 1 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 5/2001 nu disting între posibilitatea creditorului de a cere
actualizarea sumei datorate, precum şi a dobânzilor, a majorărilor sau a penalităţilor odată cu
cererea privind somaţia de
plată sau separat, după îndestularea creanţei, ci doar faptul că sumele datorate se actualizează în raport cu rata inflaţiei aplicabilă la data plăţii
efective. De altfel, potrivit dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001, „prevederile prezentei ordonanţe se completează cu dispoziţiile Codului de procedură civilă."
Prin urmare, critica autorului excepţiei de neconstituţionalitate apare, în mod evident, ca neîntemeiată, textul de lege criticat fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile
constituţionale invocate.
De altfel, asupra constituţionalităţii
prevederilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 Curtea Constituţională s-a mai
pronunţat, de exemplu prin
Decizia nr. 497/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.003 din 11
noiembrie 2005.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 1 alin.
(2) din Ordonanţa Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Avicola" - S.A. din Slobozia în Dosarul nr. 242/2005 al
Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 februarie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu