DECIZIE Nr. 132 din 18 decembrie 1998
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 18 februarie 1999
Presedintele Consiliului Concurentei,
avand in vedere:
1. Decretul nr. 316 din 25 iulie 1996 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
2. Legea concurentei nr. 21/1996;
3. Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice;
4. Regulamentul de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei;
5. Materialele din dosarul cauzei nr. RS - 175 din 27 noiembrie 1998;
6. Nota Departamentului servicii;
luand in considerare ca:
1. prin contractul de vanzare de actiuni, incheiat la data de 12 noiembrie
1998 intre:
- Fondul Proprietatii de Stat, in calitate de vanzator;
- Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A., in
calitate de emitent;
- OTEROM Ltd., in calitate de cumparator;
- Hellenic Telecommunications Organization - S.A., ca actionar al
partenerului strategic, OTEROM Ltd. achizitioneaza un pachet de actiuni
reprezentand 35% din capitalul social al Societatii Nationale de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A., rezultat in urma majorarii
acestuia potrivit prevederilor legale; si
prin contractul de uzufruct, anexa la contractul de vanzare, ce urmeaza a
fi incheiat intre:
- Fondul Proprietatii de Stat, in calitate de proprietar;
- OTEROM Ltd., in calitate de uzufructuar la data perfectarii contractului
de vanzare de actiuni, se va constitui si se va acorda uzufructuarului un drept
de uzufruct asupra unui numar din actiunile detinute de proprietar, inclusiv
asupra actiunilor dobandite in orice moment ulterior, daca este cazul, care sa
fie egal cu procentul cel mai mic dintre:
a) 16% din totalul actiunilor; si
b) acel procent mai mic, necesar in orice moment pentru ca, adunat la
numarul de actiuni detinute de uzufructuar, sa insumeze 51% din totalul
actiunilor emise la momentul respectiv si, ca urmare, sa ii confere OTEROM Ltd.
controlul asupra votului in adunarile generale ordinare ale actionarilor,
se realizeaza o concentrare economica in sensul art. 11 alin. (2) lit. b)
din Legea concurentei nr. 21/1996;
2. cifra de afaceri a partilor implicate in aceasta concentrare economica
indeplineste conditia de prag prevazuta la art. 15 din Legea concurentei nr.
21/1996, adica depaseste 25 de miliarde lei;
3. pietele relevante, afectate de concentrarea economica analizata, sunt:
- piata serviciilor de telecomunicatii de baza;
- piata serviciilor de inchiriere a circuitelor pentru transmisii;
- piata serviciilor de telefonie mobila celulara;
- piata serviciilor de transmisii de date pe retele de televiziune prin
cablu.
In cadrul pietei telecomunicatiilor de baza principala piata afectata este
cea a serviciilor fixe de telefonie vocala locale, interurbane si
internationale, inclusiv a serviciilor de "call-back" si a
serviciilor de telefoane publice conectate la o retea fixa de telecomunicatii.
Structura acestei piete ramane neschimbata, Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. fiind singurul operator si
inainte si dupa operatiunea analizata. Inainte de concentrare, societatea era
controlata de statul roman prin Fondul Proprietatii de Stat, dupa acest moment
controlul urmand a fi preluat de catre grupul OTE. In aceste conditii
Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. isi va
mentine cota de piata de 100%, imbunatatindu-si managementul (preluat de GTE -
firma recunoscuta in domeniul telecomunicatiilor) si asigurandu-si dezvoltarea
in baza unui plan. In Planul de afaceri si dezvoltare - Anexa A la Acordul
actionarilor, parte integranta a contractului de vanzare de actiuni - s-a
convenit asupra obiectivelor de dezvoltare a societatii, astfel incat la
sfarsitul perioadei de dezvoltare de 5 ani sa se realizeze, printre altele:
- numar de linii in functiune 5,2 milioane
- procentul liniilor comutate la centrale digitale 70%
- numarul de telefoane publice in functiune in sate cu mai
putin de 100 de locuitori 1
- rata de finalizare a convorbirilor internationale initiate
in strainatate 62%
- deranjamente confirmate pe 100 LTP 0,12
- crearea unei infrastructuri de telecomunicatii model
- reechilibrarea tarifelor pentru a face fata concurentei
- dezvoltarea retelei mobile pentru a concura cu succes cu
operatorii GSM existenti.
Toate acestea creeaza premisele cresterii puterii economico-financiare a
societatii si asigura o tranzitie fireasca la liberalizarea completa a
sectorului telecomunicatiilor.
Faptul ca societatea achizitoare, grupul OTE, activeaza tot in domeniul
telecomunicatiilor (fiind operatorul national grec), in plina expansiune in
sud-estul Europei, iar managementul este asigurat de catre GTE (firma
specializata in acelasi domeniu) asigura premisele realizarii obiectivelor
propuse prin privatizarea Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. si prin aceasta, progresul tehnic in activitatea
de telecomunicatii din Romania.
Pe piata serviciilor de inchiriere a circuitelor pentru transmisii
Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. era si va
ramane, de asemenea, si dupa operatiunea de concentrare, pana la data de 31
decembrie 2002, singurul operator.
Piata serviciilor de telefonie mobila este o piata concurentiala. Intrarea
Societatii Nationale de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. pe
aceasta piata va conduce la cresterea concurentei prin marirea ofertei.
Telefonia mobila reprezinta in sine un progres tehnic in domeniul telefoniei.
Piata serviciilor de transmisii de date pe retele de televiziune prin cablu
este o piata concurentiala pe care activeaza un numar de aproximativ 400 de
agenti. Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.
este prezenta pe aceasta piata prin Cable Vision of Romania - S.A., la care are
o participare de 95,67% la capitalul social. Astfel, prin realizarea
operatiunii de concentrare economica, grupul OTE va patrunde pe aceasta piata.
4. Grupul OTE nu este prezent pe piata telecomunicatiilor din Romania; in
plus, el nu este nici macar un concurent potential, in conditiile in care piata
serviciilor de telefonie fixa este inchisa prin reglementari legale.
5. Hotararea Guvernului nr. 670/1998 privind modul de stabilire si de
ajustare a tarifelor practicate de catre Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. pentru furnizarea serviciilor de
telecomunicatii de baza si Hotararea Guvernului nr. 793/1998 pentru completarea
cadrului dezvoltarii in continuare a sectorului telecomunicatiilor si al
finalizarii procesului de privatizare a Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. nu au fost supuse, inainte de adoptare, avizarii
Consiliului Concurentei. Acest aviz ar putea fi necesar in baza art. 4 alin.
(4) din Legea nr. 21/1996, in cazul Hotararii Guvernului nr. 670/1998, si,
respectiv, in baza art. 27 lit. j) din aceasta lege, in cazul Hotararii
Guvernului nr. 793/1998.
Hotararea Guvernului nr. 670/1998 prevede o formula de stabilire si de
ajustare a tarifelor pentru serviciile de telefonie fixa interna si internationala
care are la baza rata inflatiei (RI), la care se mai adauga o suma calculata pe
baza unui coeficient X, a carui valoare este stabilita la nivelul de 5% prin
Hotararea Guvernului nr. 793/1998. In practica internationala pretul
reglementat prin aceasta metoda ("reglementarea prin pret-plafon")
este ajustat periodic cu rata inflatiei, plus sau minus o suma predeterminata.
In Marea Britanie, spre exemplu, firmelor carora li se aplica aceasta metoda li
se permite sa isi majoreze preturile, cu modificarea indicelui preturilor de
consum (IPC), plus sau minus o anumita suma specificata (X). Astfel, la gaze
naturale si energie electrica, regula este IPC - X, in care X reprezinta sporul
anticipat de eficienta al firmei in cauza. In cazul apei, regula este IPC + X,
in care X reprezinta atat sporul anticipat de productivitate, cat si o crestere
anuala admisa, in termeni reali, a pretului apei. Incepand cu anul 1989,
aceasta metoda a fost practicata si in Statele Unite ale Americii pentru
ajustarea tarifelor folosite de firma AT&T. Alte tari, cum ar fi Malaysia,
Mexic si Peru, o utilizeaza in telecomunicatii, iar Argentina, in domeniul
gazelor si electricitatii.
In cazul economiilor in tranzitie, in situatia in care preturile sau
tarifele sunt asezate inca pe baze nerealiste, este nevoie de o perioada de
ajustare (de tip IPC + X), care sa compenseze eliminarea subventiilor, precum
si efortul investitional ce urmeaza a fi facut.
Tarifele calculate in baza prevederilor acestei hotarari se notifica
Oficiului Concurentei si Ministerului Comunicatiilor pentru verificarea
respectarii formulei de stabilire si ajustare a tarifelor.
Hotararea Guvernului nr. 793/1998 mentine exclusivitatea acordata prin
licenta Societatii Nationale de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.
in domeniul telefoniei de baza, pana la data de 31 decembrie 2002, si
desemneaza Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" S.A.
ca operator comercial exclusiv pentru furnizarea de servicii de telefonie
mobila celulara digitala (DCS 1800) pana la aceeasi data.
Piata telefoniei mobile este o piata concurentiala (piata relevanta conform
pct. 3 din Nota Departamentului servicii din cadrul Consiliului Concurentei).
Prin acordarea exclusivitatii in domeniul telefoniei mobile Societatii Nationale
de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A., in sistem DCS 1800, pana la
data de 31 decembrie 2002, si prin "neemiterea unor alte licente pentru
operarea retelelor de telefonie mobila, indiferent de tehnologia utilizata,
decat daca exista in mod evident cerere suficienta*) pe piata si numai prin
licitatie publica", se instituie bariere la intrarea pe aceasta piata. Cu
toate acestea intrarea Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. pe piata telefoniei mobile va conduce la
cresterea concurentei pe aceasta piata prin cresterea ofertei, in conditiile in
care cererea s-a dovedit a fi in prezent peste asteptarile operatorilor. In
plus, situatia existenta pe plan international releva ca sunt rare cazurile
cand pe piata telefoniei mobile exista mai mult de 3 operatori, respectiv mai
mult de unul in banda de 1800; astfel, tari ca Italia, Spania, Austria, Grecia,
Portugalia, Polonia au un singur operator in banda de 1800, Belgia - nici unul,
singurele cu 2 operatori fiind Marea Britanie si Germania (dar, in conditiile
unei rate de penetrare de 40%).
-------------
*) Cuvintele "evident cerere suficienta" sunt subliniate in
Monitorul Oficial.
Aspectele prezentate nu ridica probleme concurentiale majore. In plus, se
desprind urmatoarele constatari:
A. In legatura cu Hotararea Guvernului nr. 670/1998:
Aspecte de procedura:
A1. Ministerul Comunicatiilor a prezentat totusi aceasta hotarare
Consiliului Concurentei, spre avizare, la data de 11 decembrie 1998. Urmeaza
ca, cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei sa analizeze
daca, din punct de vedere legal, mai este abilitat sa avizeze o hotarare a
Guvernului deja publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, atata vreme cat
art. 27 lit. j) din Legea nr. 21/1998 face referire la "proiectele de
hotarari ale Guvernului".
A2. Tot cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei va
analiza daca avizul prevazut la art. 4 alin. (4) din Legea 21/1996 -
"interventia Guvernului in situatiile prevazute la alin. (2) si (3) se
face cu avizul Consiliului Concurentei" - se refera in sine doar la
intentia Guvernului de a interveni pe anumite piete sau si la forma concreta
sub care aceasta se produce (in cazul de fata, formula prevazuta a fi
aplicata). In eventualitatea in care interpretarea corecta are in vedere doar
aprobarea intentiei de a interveni pe anumite piete, atunci, probabil pentru a
nu constitui doar o simpla formalitate, avizul Consiliului Concurentei nu mai
este necesar, tinand seama ca pe piata in discutie Guvernul a mentinut in
permanenta, in perioada de dupa 1990, un control asupra tarifelor practicate.
Aspecte de fond:
A3. Dupa cum s-a mentionat mai sus, formula prevazuta in hotarare este
practicata pe plan international (insasi compania OTE a folosit-o in Grecia in
anii 1996 si 1997, IPC + 2% si, respectiv, IPC + 3%). In plus, usoara crestere
in termeni reali a tarifelor (5% pe an) este din plin compensata, din punctul
de vedere al consumatorilor, de beneficiile obtinute de acestia de pe urma obiectivelor
de dezvoltare pe care si le-a propus societatea.
B. In legatura cu Hotararea Guvernului nr. 793/1998:
A4. Aceasta hotarare a Guvernului nu necesita avizul Consiliului
Concurentei, deoarece:
- exclusivitatea Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. pentru servicii de telefonie de baza i-a fost
acordata in baza legislatiei existente deja in vigoare si a acordurilor
internationale la care Romania este parte. Logica acestei exclusivitati este
aceea de a oferi operatorului national o perioada in care sa devina capabil sa
faca fata concurentei internationale in momentul deschiderii pietei;
- in domeniul telefoniei mobile, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
17/1998, Ministerul Comunicatiilor este abilitat sa atribuie, prin incredintare
directa, unei filiale a Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. licenta de operare pentru sistemul de telefonie
celulara digitala DCS 1800; ordonantele nu trebuie sa obtina avizul Consiliului
Concurentei;
- formularea "neemiterea unor alte licente pentru operarea retelelor
de telefonie mobila, indiferent de tehnologia utilizata, decat daca exista in
mod evident cerere suficienta*) pe piata si numai prin licitatie publica"
nu constituie (datorita introducerii partii subliniate) in realitate o
exclusivitate. Oricum, aceasta conditie nu apare in nici unul dintre
documentele legate de privatizarea Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. si, in concluzie, nu afecteaza procesul de analiza
a notificarii;
- stabilirea la 5% a valorii lui X din formula prevazuta in Hotararea
Guvernului nr. 670/1998 este un atribut al Guvernului Romaniei si nu unul care
trebuie avizat de Consiliul Concurentei.
-------------
*) Cuvintele "evident cerere suficienta" sunt subliniate in
Monitorul Oficial.
Avand in vedere ca operatiunea de concentrare economica analizata nu ridica
probleme privind concurenta in sensul ca: (i) structura pietei serviciilor de
telefonie fixa si a pietei serviciilor de inchiriere a circuitelor pentru
transmisii nu se modifica; (ii) in domeniul telefoniei mobile exista premisele
imbunatatirii mediului concurential; si (iii) piata serviciilor de transmisii
de date pe retele de televiziune prin cablu nu este influentata,
ia urmatoarea decizie:
Art. 1
In conformitate cu dispozitiile art. 51 alin. 1 lit. b) din Legea
concurentei nr. 21/1996 si ale art. 9.1 lit. b) din partea a III-a a cap. II
din Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice, se constata ca,
desi operatiunea notificata cade sub incidenta legii, nu exista motive pentru a
fi refuzata.
Art. 2
Taxa de autorizare prevazuta la art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 este de 3.412.117.108 lei (trei miliarde patru sute douasprezece milioane
una suta saptesprezece mii una suta opt lei) si se va vira in termen de 15
zile, cu ordin de plata tip trezorerie, la bugetul de stat in contul 60170103,
deschis, pe seama administratiilor financiare, la Banca Comerciala Romana -
S.A., Sucursala municipiului Bucuresti. O copie de pe ordinul de plata va fi
transmisa neintarziat Consiliului Concurentei.
Art. 3
In conformitate cu art. 62 din Legea concurentei nr. 21/1996, se dispune
publicarea prezentei decizii de catre Hellenic Telecommunications Organization
- S.A., prin OTEROM Ltd., in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen
de 30 de zile de la data comunicarii acesteia.
Art. 4
Nerespectarea masurilor stabilite prin prezenta decizie atrage sanctionarea
conform art. 56 lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996.
Art. 5
Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii ei persoanelor
interesate.
Art. 6
Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacata in termen de 30 de zile de
la comunicare la Curtea de Apel, Sectia contencios-administrativ.
Art. 7
Secretariatul general va comunica neintarziat prezenta decizie partilor
implicate in concentrarea economica.
Art. 8
Aceasta decizie este adresata:
Hellenic Telecommunications Organization - S.A. prin OTEROM Ltd.
Blvd. Kifissias nr. 99, 15124, Maroussi, Blvd. Arch.
Atena, Grecia Makarios III nr. 199
Telefon: +301-6115173 Neocleous House
3030, Limasol, Cipru
P. PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
GHEORGHE OPRESCU