DECIZIE Nr.
131 din 19 februarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei si a art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 211 din 19 martie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei şi a art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„S.C.I.M." - S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 5.645/118/2007 al
Tribunalului Constanţa - Secţia comercială.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 14 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 5.645/118/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia comercială a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei şi a
art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „S.C.I.M." - S.A. din Constanţa.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile criticate contravin
prevederilor art. 16 din Constituţie, deoarece creează o discriminare între
părţile aflate în proces - două societăţi comerciale, sub aspectul obligaţiei
la plata taxei de timbru, în măsura în care numai societatea aflată în stare de
insolvenţă beneficiază de scutire de la plata acestei taxe pentru acţiunile
introduse de administratorul judiciar sau de lichidator.
Mai mult, scutirea de la plata
taxei de timbru pentru toate acţiunile, introduse în numele debitorului,
permite administratorului judiciar sau lichidatorului de a înainta în justiţie
o serie de acţiuni şicanatorii, nefundamentate juridic în detrimentul
celorlalţi justiţiabili.
Tribunalul Constanţa - Secţia comercială apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Arată că nu poate fi pus în discuţie un tratament juridic egal între părţi,
având în vedere situaţiile obiectiv diferite în care se găsesc administratorul
judiciar sau lichidatorul şi cealaltă categorie de justiţiabili.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale
invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din
21 aprilie 2006, şi dispoziţiile art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 173 din 29 iulie 1997.
Textele de lege criticate au următorul cuprins:
-Art. 77 din Legea nr. 85/2006: „Toate acţiunile introduse de administratorul judiciar sau de
lichidator în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, inclusiv pentru
recuperarea creanţelor, sunt scutite de taxe de timbru.";
- Art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997: „Sunt scutite de taxe judiciare de timbru acţiunile şi cererile,
inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac, referitoare la: [...]
p) orice alte acţiuni, cereri sau acte de procedură
pentru care se prevăd, prin legi speciale, scutiri de taxă judiciară de
timbru."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 16 referitoare
la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, asupra constituţionalităţii textelor de lege criticate, s-a mai
pronunţat prin Decizia nr. 673 din 11 septembrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 15 noiembrie 2007, precum şi prin alte decizii,
răspunzând unor critici asemănătoare. Astfel, Curtea a statuat că, în cadrul
procedurii falimentului, lichidatorul judiciar are o poziţie şi o situaţie
deosebite faţă de toate părţile şi faţă de toţi ceilalţi participanţi la
procedură, el nefiind parte în proces, ci participant la procedură, cu rol şi
atribuţii determinate de lege. Acesta nu acţionează în interes personal, ci în
interesul bunei desfăşurări a întregii proceduri, în interesul debitorului
insolvabil, pentru reîntregirea patrimoniului acestuia, precum şi în interesul
creditorilor, pentru ca aceştia să îşi poată valorifica creanţele în cât mai
mare măsură şi cât mai operativ. Prin urmare, nu poate fi vorba despre un
tratament juridic egal, având în vedere situaţiile obiectiv diferite în care se
găsesc lichidatorul judiciar, pe de o parte, şi părţile din cadrul procedurii,
pe de altă parte.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în aceste decizii
îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei şi a
art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „S.C.I.M." - S.A. din Constanţa
în Dosarul nr. 5.645/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 februarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu