DECIZIE Nr. 13 din 25 ianuarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30, 34 si
38 alin. 4 din Decretul Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru aprobarea
Regulamentului operatiilor de casa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 232 din 26 mai 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 30, 34 si 38 alin. 4 din Decretul Consiliului de Stat nr.
209/1976 pentru aprobarea operatiilor de casa, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Romdor" - S.A. din Sibiu in Dosarul nr. 2.292/1999 al
Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul asupra cererii de amanare a
judecarii cauzei, formulata in temeiul art. 156 din Codul de procedura civila
de Ministerul Finantelor, "pentru pregatirea apararii in deplina
cunostinta de cauza".
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul cu privire la cererea de
amanare a judecatii, nu se opune acordarii termenului solicitat de Ministerul
Finantelor.
Deliberand si avand in vedere prevederile art. 156 din Codul de procedura
civila, Curtea Constitutionala respinge cererea de amanare a judecarii cauzei,
ca netemeinic motivata, intrucat solicitarea este formulata de o persoana
juridica - Ministerul Finantelor - care, avand in structura sa organizatorica
Directia generala juridic si contencios, avea posibilitatea sa isi pregateasca
apararea pentru acest termen.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca,
in speta, criticile formulate privesc aplicarea unor texte din Decretul
Consiliului de Stat nr. 209/1976, iar nu constitutionalitatea acestora.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 august 1999, pronuntata in Dosarul nr. 2.292/1999,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 30, 34 si 38 alin. 4 din Decretul Consiliului de Stat nr.
209/1976 pentru aprobarea Regulamentului operatiilor de casa, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Romdor" - S.A. din Sibiu intr-un litigiu
avand ca obiect plata de penalitati pentru nerespectarea disciplinei financiare
prevazute de acest regulament. In motivarea exceptiei se arata ca acest decret,
fiind un act normativ specific sistemului socialist, contravine principiilor de
functionare a societatilor comerciale, care, avand caracter privat, sunt supuse
Legii contabilitatii nr. 82/1991, Hotararii Guvernului nr. 704/1993, Regulamentului
Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1991 si Ordonantei Guvernului nr. 18/1994. Se
mai arata ca acest decret este caduc, neavand aplicabilitate in cazul
capitalului privat.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. Se arata ca "Problema
aplicabilitatii Decretului nr. 209/1976 se pune doar pentru intervalul cuprins
pana la 31 decembrie 1996, deoarece din anul 1997 a intrat in vigoare Legea
bugetului de stat pentru acest an, respectiv Legea nr. 72/1997, potrivit careia
Decretul nr. 209/1976 se aplica doar institutiilor publice", cu precizarea
ca pentru perioada 1990 - 1996 nu exista prevederi legale exprese care sa
inlature aplicarea acestui decret, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate
este nefondata si sub acest aspect. Se mai arata ca, in speta, prevederile
Decretului Consiliului de Stat nr. 209/1976 au fost aplicate doar pana la 31
decembrie 1996, desi s-a efectuat controlul si pentru anul financiar 1997.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30, 34 si 38 alin. 4 din Decretul
Consiliului de Stat nr. 209/1976 este inadmisibila, aratandu-se ca,
motivandu-si exceptia, autorul acesteia nu ridica probleme de
constitutionalitate a textelor criticate, ci de aplicare a lor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
In temeiul art. 5 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, potrivit caruia "Autoritatile
publice, institutiile, regiile autonome, societatile comerciale si orice alte
organizatii sunt obligate sa comunice informatiile, documentele si actele pe
care le detin, cerute de Curtea Constitutionala pentru realizarea atributiilor
sale", prin Adresa nr. 3.351 din 29 octombrie 1999 a fost solicitat
punctul de vedere al Ministerului Finantelor referitor la exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
In opinia Ministerului Finantelor, exprimata in Adresa nr. 3.700 din 25
noiembrie 1999, prevederile Decretului Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru
aprobarea Regulamentului operatiilor de casa sunt aplicabile numai
institutiilor publice "incepand cu anul 1997, prin mentionarea, in anexa nr.
4 la legile bugetare anuale nr. 72/1997, nr. 109/1998 si nr. 36/1999, a
Decretului nr. 209/1976 ca baza legala pentru capitolul incasari si alte surse,
cu specificatia <<valabil numai pentru institutiile
publice>>".
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, opinia
Ministerului Finantelor, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
30, 34 si 38 alin. 4 din Decretul Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru
aprobarea Regulamentului operatiilor de casa, care au urmatoarea redactare:
- Art. 30: "Este interzisa acordarea unui nou avans persoanelor care
nu au justificat integral avansul primit anterior, cu urmatoarele exceptii:
cand durata delegatiei prevazute initial a fost prelungita; avansurile au fost
acordate pentru cheltuieli prevazute la art. 29 lit. d), in cazul in care in
aceeasi perioada au loc mai multe actiuni; avansurile au fost acordate pentru
procurarea biletelor de calatorie cu mijloace de transport cu locuri rezervate,
sau a cazurilor prevazute prin normele elaborate de organele centrale
competente. De asemenea, sunt interzise transmiterea avansului de la titular la
o alta persoana, precum si acordarea de avansuri in contul retributiei, cu
exceptia cazurilor aprobate expres prin dispozitii legale.";
- Art. 34: "Titularul de avans este obligat ca, in termenele stabilite
pentru justificarea avansului, sa intocmeasca si sa depuna, la compartimentul
financiar-contabil al unitatii care i-a acordat avansul, decontul de cheltuieli
in care se inscriu toate documentele justificative si le anexeaza la acesta.
Compartimentul financiar-contabil are obligatia sa mentioneze pe decont data
primirii, care se considera data justificarii avansului.";
- Art. 38 alin. 4: "[...] In cazul in care, in urma verificarii
ulterioare a decontului de catre organele in drept din unitate sau din afara,
se constata diferente de recuperat, penalizarea de 0,50% pe zi de intarziere se
calculeaza asupra acestor diferente din ziua aducerii la cunostinta celui in
cauza si pana in ziua achitarii sumei, in afara de situatia in care titularul
de avans este de rea-credinta, caz in care penalizarea se calculeaza din ziua
in care a expirat termenul de depunere a decontului."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
In motivarea exceptiei Societatea Comerciala "Romdor" - S.A. din
Sibiu nu mentioneaza nici un text sau principiu din Constitutie caruia Decretul
Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru aprobarea Regulamentului operatiilor de
casa i-ar contraveni. In opinia autorului exceptiei acest act normativ este
specific sistemului socialist si contravine principiilor de functionare a
societatilor comerciale cu capital privat, carora le sunt aplicabile
dispozitiile Legii contabilitatii nr. 82/1991, ale Hotararii Guvernului nr. 704/1993
pentru aprobarea unor masuri de executare a Legii nr. 82/1991, ale
Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1991, precum si ale
ordonantelor Guvernului nr. 18/1994 si nr. 15/1996. Se apreciaza ca prevederile
criticate sunt aplicabile doar societatilor comerciale cu capital de stat.
Curtea constata ca sustinerile autorului exceptiei nu constituie, in
realitate, critici de neconstitutionalitate, ci aspecte referitoare la
aplicarea prevederilor Decretului Consiliului de Stat nr. 209/1976, asupra
carora aceasta nu se poate pronunta insa, intrucat, potrivit art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea
modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. De asemenea, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare
a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei". Ca atare,
in jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a statuat ca aspectele privind
situatia de fapt si justificarea drepturilor subiective ale partilor, precum si
modul de interpretare si aplicare a legii sunt de competenta instantelor de
judecata. In acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 300 din 1 iulie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 22 octombrie
1997. Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, aceasta isi mentine valabilitatea si in
aceasta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30, 34 si
ale art. 38 alin. 4 din Decretul Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru
aprobarea Regulamentului operatiilor de casa, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Romdor" - S.A. din Sibiu in Dosarul nr. 2.292/1999 al
Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 ianuarie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu