DECIZIE Nr.
1291 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 275/2006
privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în
cursul procesului penal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 743 din 8 noiembrie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Marinela Mincă.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 275/2006
privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în
cursul procesului penal, excepţie ridicată de Ionuţ Stoian în Dosarul nr.
16.798/302/2009, de Gheorghe Laurentiu Bălănescu în Dosarul nr.
16.807/302/2009, de Gheorghe Ştefan Marian în Dosarul nr. 16.801/302/2009, de Radu
Marian în Dosarul nr. 16.797/302/2009, de Constantin Mogoşanu în Dosarul nr.
15.216/302/2009, de Cătălin Virgil Ciuparu în Dosarul nr. 1.059/302/2010 şi de
Andrei Cătălin Valeriu în Dosarul nr. 1.061/302/2010 ale Judecătoriei
Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală.
La apelul nominal răspund personal autorii Gheorghe
Ştefan Marian, Radu Marian, Cătălin Virgil Ciuparu şi Andrei Cătălin Valeriu şi
se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 430D/2010, nr. 432D/2010, nr.
433D/2010, nr. 434D/2010, nr. 442D/2010, nr. 3.738D/2010 şi nr. 3.739D/2010 au
obiect identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Autorii excepţiei prezenţi în faţa Curţii nu se opun
conexării dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
dispoziţiile art. 164 din Codul de procedură civilă,
nu se opune conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
dispune conexarea dosarelor nr. 432D/2010, nr. 433D/2010, nr. 434D/2010, nr.
442D/2010, nr. 3.738D/2010 şi nr. 3.739D/2010 la Dosarul nr. 430D/2010, care
este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul autorilor excepţiei Gheorghe Ştefan Marian, Radu Marian, Cătălin
Virgil Ciuparu şi Andrei Cătălin Valeriu, care pun concluzii de admitere,
arătând Curţii că doresc să execute pedeapsa într-un regim de detenţie mai
blând.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, deoarece
textul legal criticat nu afectează prevederile constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 16 februarie 2010, 3 februarie 2010, 29 aprilie 2010 şi 20 mai 2010, pronunţate în dosarele nr.
16.798/302/2009, nr. 16.807/302/2009, nr. 16.801/302/2009, nr. 16.797/302/2009,
nr. 15.216/302/2009, nr. 1.059/302/2010 şi nr. 1.061/302/2010, Judecătoria
Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea
pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului
penal.
Excepţia a fost ridicată, în dosarele de mai sus, de
Ionuţ Stoian, Gheorghe Laurenţiu Bălănescu, Gheorghe Ştefan Marian, Radu
Marian, Constantin Mogoşanu, Cătălin Virgil Ciuparu şi de Andrei Cătălin
Valeriu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (4) referitoare la principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ale art. 16 alin. (1) referitoare
la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi ale art. 22 alin. (1) referitoare la
dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi psihică, deoarece sintagma „în mod
excepţional" cuprinsă în textul de lege criticat lasă loc arbitrarului şi
determină o inegalitate a cetăţenilor, prin aceea că lasă interpretarea legii
la latitudinea unui organ de autoritate publică, respectiv Comisia de
individualizare a regimului pedepsei din cadrul penitenciarului. Se încalcă în
acest mod şi dreptul la integritate psihică al persoanei, deoarece decizia
judecătorului delegat se ia pe baza raportului comisiei, care poate dispune în
mod excepţional, fără stabilirea unor limite, ce înseamnă regimul pe care
urmează să îl suporte condamnatul analizat. In plus, analiza de către aceeaşi
comisie a naturii şi modului de săvârşire a infracţiunii, fără ca deţinutul să
aibă posibilitatea depunerii de probatorii, comisia urmând să aibă în vedere
situaţia reţinută de instanţa care a pronunţat condamnarea, reprezintă un act
de ingerinţă în actul autorităţii judiciare, care nu este permis într-o ordine
constituţională guvernată de principiul separaţiei puterilor în stat.
Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată şi
reprezintă expresia unui abuz de drept.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 22 alin. (2) din Legea
nr. 275/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 20 iulie 2006, care au
următorul conţinut: „(2) In mod excepţional, natura şi modul de săvârşire a
infracţiunii, precum şi persoana condamnatului pot determina includerea
persoanei condamnate în regimul de executare imediat inferior ca grad de
severitate."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului său,
din perspectiva unor critici similare. Astfel, cu prilejul pronunţării Deciziei
nr. 1.308 din 2 decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 871 din 23 decembrie 2008, Curtea Constituţională a respins ca nefondată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 275/2006,
statuând că scopul Legii nr. 275/2006 constă tocmai în stabilirea unui sistem
de reguli şi criterii care stau la baza executării pedepselor privative de
libertate. Potrivit prevederilor art. 18 alin. (2) din acest act normativ, „(2)
Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate sunt bazate pe
sistemele progresiv şi regresiv, persoanele condamnate trecând dintr-un regim
în altul, în condiţiile prevăzute de prezenta lege".
Dispoziţiile legale criticate, care reglementează
posibilitatea ca persoanele condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de 5
ani, dar care nu depăşeşte 15 ani, să fie incluse, în mod excepţional, în
anumite condiţii, în regimul de executare a pedepsei imediat inferior ca grad
de severitate regimului închis, constituie o aplicare a principiului mai sus
menţionat şi nu aduc nicio atingere prevederilor constituţionale invocate.
Astfel, nu se poate reţine încălcarea principiului
separaţiei puterilor în stat, deoarece activitatea Comisiei pentru
individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate,
constituită în penitenciar în temeiul art. 14 din Legea nr. 275/2006, nu
constituie o imixtiune în activitatea instanţelor judecătoreşti sau o încălcare
a competenţelor constituţionale ale acestora. în plus, potrivit art. 25 din
Legea nr. 275/2006, împotriva modului de stabilire a regimului de executare de
către Comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate persoana condamnată poate formula plângere la
judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate. De
asemenea, împotriva încheierii judecătorului delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate persoana condamnată poate introduce
contestaţie la judecătoria în a cărei circumscripţie se află penitenciarul,
astfel încât instanţa de judecată decide asupra legalităţii măsurii contestate.
In legătură cu încălcarea dispoziţiilor
art. 16 din Constituţie, Curtea constată că individualizarea regimului de
executare a pedepsei prin stabilirea unor criterii ce ţin de natura şi modul de
săvârşire a infracţiunii, precum şi de persoana condamnatului este justificată
de situaţia diferită în care se află fiecare persoană condamnată. Prin urmare,
textul de lege criticat este în concordanţă cu principiul constituţional al
egalităţii în drepturi, care, aşa cum s-a statuat în mod constant în
jurisprudenţa Curţii Constituţionale, nu presupune uniformitate, astfel că
situaţii obiectiv diferite justifică instituirea unui tratament juridic
diferit.
Nu poate fi reţinută nici critica referitoare la lipsa
de claritate a sintagmei „în mod excepţional", cuprinsă în textul de lege
ce face obiectul excepţiei. Interpretarea sistematică a textului de lege
criticat în ansamblul actului normativ din care face parte, precum şi
interpretarea sa teleologică relevă cu claritate sensul acestei sintagme, fără
a lăsa vreun dubiu cu privire la voinţa legiuitorului. Problema aplicării în
concret a acestui text de lege, invocată de autorii excepţiei, care susţin că,
în practică, individualizarea regimului de executare a pedepsei s-ar realiza
discreţionar, excedează competenţei Curţii Constituţionale, care, potrivit art.
2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronunţă numai asupra
constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată.
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi,
de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele
deciziei mai sus menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 275/2006
privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în
cursul procesului penal, excepţie ridicată de Ionuţ Stoian în Dosarul nr.
16.798/302/2009, de Gheorghe Laurenţiu Bălănescu în Dosarul nr.
16.807/302/2009, de Gheorghe
Ştefan Marian în Dosarul nr. 16.801/302/2009, de Radu Marian în Dosarul nr. 16.797/302/2009, de
Constantin Mogoşanu în Dosarul nr. 15.216/302/2009, de Cătălin Virgil Ciuparu
în Dosarul nr. 1.059/302/2010 şi de Andrei Cătălin Valeriu în Dosarul nr.
1.061/302/2010 ale Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru