DECIZIE Nr.
1286 din 8 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere
pe reteaua de drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 790 din 19 noiembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr.
15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe
reţeaua de drumuri naţionale din România", excepţie ridicată de Adam
Gheorghe în Dosarul nr. 205/323/2009 al Judecătoriei Târnăveni - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
2.270D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate,
ridicată de Petru Tulai în Dosarul nr. 36/323/2009 al aceleiaşi instanţe de
judecată.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, văzând identitatea de obiect a
acestor cauze, pune în discuţie problema conexării lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
propunerea de conexare a acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.270D/2009 la Dosarul nr.
2.269D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece
textul de lege criticat a fost abrogat de Legea nr. 101/2007 pentru modificarea
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a
reţelei de drumuri naţionale din România.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 14 aprilie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 205/323/2009 şi nr. 36/323/2009, Judecătoria Târnăveni - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor „art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea
tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri
naţionale din România."
Excepţiile au fost ridicate de Adam Gheorghe şi Petru
Tulai în cauze civile având ca obiect soluţionarea unor acţiuni în anulare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, se susţine că instituirea unei taxe
pentru utilizarea reţelei de drumuri naţionale pentru o perioadă de timp minimă
şi obligatorie de 12 luni, fără posibilitatea de a o achita proporţional cu
perioada în care reţeaua de drumuri este utilizată şi indiferent dacă reţeaua
de drumuri naţionale este folosită sau nu în decursul celor 12 luni, restrânge
exercitarea liberei circulaţii şi a libertăţii economice, fără a fi întrunite
condiţiile prevăzute de art. 53 din Constituţie.
Judecătoria Târnăveni - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată,
dispoziţiile art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 având
caracter discriminatoriu pentru utilizatorii români şi limitând dreptul lor la
libera circulaţie prin obligarea acestora la plata unei taxe împovărătoare
pentru servicii de care în anumite momente nu au nevoie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul, exprimându-şi punctul de vedere, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
textul de lege criticat fiind abrogat prin art. unic pct. 3 din Legea nr.
101/2007.
Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
textul criticat nemaifiind în vigoare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa
Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului
de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2002. Textul de lege
criticat de autorul excepţiei îl constituie, în realitate, dispoziţiile art. 4
alin. (1), astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 4 din Ordonanţa
Guvernului nr. 51/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 680 din 28 iulie 2004 şi care aveau următorul conţinut: „(1)
Utilizatorii români vor achita distribuitorilor tariful de utilizare,
obligatoriu pentru perioade de parcurs şi staţionare de câte 12 luni, cu
posibilitatea achitării în 4 rate trimestriale."
Autorii excepţiei invocă încălcarea normelor
constituţionale ale art. 25 alin. (1) privind libera circulaţie, ale art. 45 cu
referire la libertatea economică şi ale art. 53 alin. (1) privind restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că, anterior sesizării sale, dispoziţiile art. 4 din
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a
tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România au fost
abrogate expres prin art. unic pct. 3 din Legea nr. 101/2007 pentru modificarea
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a
reţelei de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie 2007, fără a fi preluată soluţia
legislativă criticată de autorii excepţiei. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
aceasta se pronunţă numai cu privire la neconstituţionalitatea unei legi sau
ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în
vigoare, în caz contrar excepţia fiind respinsă ca inadmisibilă, în temeiul
alin. (6) al aceluiaşi text legal.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind
aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de
drumuri naţionale din România, excepţie ridicată de Adam Gheorghe şi de Petru
Tulai în dosarele nr. 205/323/2009 şi nr. 36/323/2009 ale Judecătoriei
Târnăveni - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi