DECIZIE Nr. 126 din 27 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin.
(5) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 259 din 14 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 alin. (5) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea
adaugata, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Onesti si de Consiliul
Local Onesti in Dosarul nr. 2.583/2002 al Curtii de Apel Bacau - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt contrare
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
2.583/2002, Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. d) alin. 2 liniuta a patra si
alin. 3 lit. c) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind
taxa pe valoarea adaugata, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Onesti si
de Consiliul Local Onesti intr-o cauza privind plata taxei pe valoarea adaugata
in cazul inchirierii si/sau concesionarii bunurilor apartinand unitatii administrativ-teritoriale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
dispozitiile de lege criticate care obliga la plata taxei pe valoarea adaugata
aduc o grava atingere principiilor constitutionale cuprinse in art. 119, art.
120 alin. (1) si (2), art. 134 alin. (2) lit. b) si in art. 138, deoarece
stabilesc "o taxa la alta taxa, stiut fiind faptul ca toate veniturile
bugetului local sunt obtinute din impozite si taxe locale, precum si din sumele
defalcate din bugetul de stat".
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privesc
activitatile desfasurate de institutiile publice ce nu se cuprind in sfera
activitatilor cu caracter administrativ, social, educativ, cultural, sportiv,
de ordine publica sau siguranta statului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
deoarece, potrivit art. 40 lit. a) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adaugata, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa
pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, a fost
expres si integral abrogata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992 retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost ridicata de
Primaria Municipiului Onesti si de Consiliul Local Onesti, il constituie
prevederile art. 2 lit. d) alin. 2 liniuta a patra si alin. 3 lit. c) si d) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001.
Potrivit art. 40 lit. a) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea
adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 371 din 1
iunie 2002, incepand cu data de 1 iunie 2002, Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 17/2000 a fost abrogata, insa dispozitiile acesteia criticate ca fiind
neconstitutionale au fost preluate prin art. 2 alin. (5) din lege, cu
mentinerea solutiei legislative de principiu anterioare abrogarii. Asa fiind,
prin prezenta decizie Curtea urmeaza sa se pronunte cu privire la constitutionalitatea
prevederilor art. 2 alin. (5) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea
adaugata, prevederi al caror continut este urmatorul: "Institutiile
publice sunt considerate persoane impozabile pentru operatiunile efectuate,
inclusiv cele prevazute la alin. (4), in cazurile in care tratarea lor ca
persoane neimpozabile pentru aceste operatiuni conduce la distorsiuni
concurentiale. Institutiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru
activitatile mentionate in anexa care face parte integranta din prezenta
lege." In anexa la care face referire art. 2 alin. (5) se precizeaza ca in
randul activitatilor impozabile ale institutiilor publice figureaza si
"inchirierea si/sau concesionarea de bunuri mobile si/sau imobile".
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege
criticate contravin art. 119, art. 120 alin. (1) si (2), art. 134 alin. (2)
lit. b) si art. 138 din Constitutie, care prevad:
- Art. 119: "Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale
se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe cel al descentralizarii
serviciilor publice.";
- Art. 120 alin. (1) si (2): "(1) Autoritatile administratiei publice,
prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase, sunt consiliile
locale alese si primarii alesi, in conditiile legii.
(2) Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase.";
- Art. 134 alin. (2) lit. b): "(2) Statul trebuie sa asigure:
...........................................................................
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;";
- Art. 138: "(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege.
(2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau
judetene, in limitele si in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, prin critica formulata se sustine ca activitatile de inchiriere si/sau
concesionare desfasurate de consiliile locale nu ar trebui supuse taxei pe
valoarea adaugata, avand in vedere rolul si atributiile acestor autoritati ale
administratiei publice locale.
Critica de neconstitutionalitate nu este intemeiata, atata vreme cat in
speta nu este vorba de activitatile desfasurate de consiliile locale in
calitatea lor de autoritati publice, ci de activitatile comerciale pe care
acestea le desfasoara in calitate de organe ale persoanei juridice, care este
unitatea administrativ-teritoriala. Ca si in celelalte cazuri, astfel de
activitati comerciale nu pot fi sustrase impozitelor si taxelor prevazute de
lege. De altfel, chiar art. 2 alin. (4) din Legea nr. 345/2002 precizeaza acest
lucru cu claritate: "Institutiile publice nu sunt considerate persoane
impozabile pentru activitatile lor administrative, sociale, educative,
culturale, sportive, de ordine publica, de aparare si siguranta statului, pe
care le desfasoara in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru
desfasurarea activitatii percep taxe, redevente, cotizatii sau onorarii."
In aceste conditii stabilirea unui impozit indirect - taxa pe valoarea
adaugata - pentru activitatile comerciale mentionate in anexa la lege se afla
in deplina concordanta cu dispozitiile art. 138 din Constitutie, in virtutea
caruia "(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de
stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege. (2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau
judetene, in limitele si in conditiile legii", precum si cu cele ale art.
119 privind principiul autonomiei locale si cel al descentralizarii serviciilor
publice, ale art. 120, referitoare la autoritatile administratiei publice
locale, si ale art. 134 alin. (2) lit. a) si b), potrivit carora statul trebuie
sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (5)
din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, exceptie ridicata de
Primaria Municipiului Onesti si de Consiliul Local Onesti in Dosarul nr.
2.583/2002 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu