DECIZIE Nr.
124 din 9 februarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii personalului
din sectorul bugetar si a celor ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 27 aprilie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar şi a celor ale art. 2
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicată de Sindicatul
Liber al Lucrătorilor din Invăţământ şi Cercetare
Ştiinţifică Neamţ în Dosarul nr. 809/103/2009 al
Tribunalului Neamţ - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie problema
conexării dosarelor nr. 6.832D/2009-6.852D/2009, având în vedere
identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 6.833D/2009- 6.852D/2009
la Dosarul nr. 6.832D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind
inadmisibilă, ca urmare a abrogării Ordonanţei Guvernului nr.
15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi
în anul 2009 personalului din învăţământ, modificată
şi completată prin ordonanţele de urgentă ale Guvernului
nr. 1/2009 şi nr. 41/2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 3 iulie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 809/103/2009, nr. 817/103/2009, nr. ' 750/103/2009, nr.
757/103/2009, nr. 755/103/2009, nr. 802/103/2009, nr. 777/103/2009, nr.
837/103/2009, nr. 861/103/2009, nr. 835/103/2009, nr. 784/103/2009, nr.
838/103/2009, nr. 840/103/2009, nr. 833/103/2009, nr. 834/103/2009, nr.
778/103/2009, nr. 799/103/2009, nr. 828/103/2009, nr. 746/103/2009, nr.
808/103/2009 şi nr. 745/103/2009, Tribunalul Neamţ - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională pentru
soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost invocată de Sindicatul Liber
al Lucrătorilor din Invăţământ şi Cercetare
Ştiinţifică Neamţ cu ocazia soluţionării unor
acţiuni civile având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
apreciază că, prin adoptarea acestor ordonanţe de
urgenţă, Guvernul refuză să aplice o lege adoptată de
Parlament, ceea ce încalcă dispoziţiile constituţionale ale art.
1 alin. (4) şi (5), precum şi ale art. 61 alin. (1). De asemenea, se
arată că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu
încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6)
din Constituţie, întrucât nu a indicat situaţia extraordinară
care a stat la baza emiterii acesteia, nu a motivat corespunzător
urgenţa acestei reglementări şi a afectat drepturile
constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un
nivel de trai decent şi protecţia socială a muncii.
Totodată, se consideră a fi încălcate
şi dispoziţiile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale
art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul
Economic şi Social atunci când a adoptat această ordonanţă
de urgenţă.
In final arată că, practic, prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 şi
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, se modifică
din nou Legea nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.
15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învăţământ, făcând imposibilă acordarea
creşterilor salariale prevăzute de acest act normativ adoptat de
Parlament, ceea ce reprezintă o încălcare a rolului şi
funcţiilor Guvernului şi o dovadă în plus a imixtiunii
Executivului în activitatea Legislativului.
Tribunalul Neamţ - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este întemeiată, întrucât adoptarea de către Guvern a
ordonanţelor de urgenţă nr. 1/2009 şi nr. 41/2009 nu a fost
motivată de necesitatea reglementării într-un domeniu în care
legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotrivă, de contracarare a unei
măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării
personalului din învăţământ adoptată de Parlament.
Instanţa mai reţine că, prin Legea nr. 221/2008, legiuitorul
primar a stabilit condiţiile şi criteriile de acordare a
creşterilor salariale, iar Guvernul, prin intervenţia sa
ulterioară, intră în conflict cu dispoziţiile art. 61 alin. (1)
din Constituţie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. In
acest sens, invocă jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, ca de exemplu deciziile nr. 1.221/2008, nr. 989/2009
ş.a., apreciind că raţiunile şi considerentele care au stat
la baza acestor decizii sunt aplicabile mutatis mutandişi în cazul
prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă,
potrivit prevederilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, precum şi cele ale art. 2
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai- decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009.
Prevederile legale criticate au următorul cuprins:
- Art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009: „La articolul P alineatul (1), literele a) şi b)
din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce
se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«a) pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru
toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a,
1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea
salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de
multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000
prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare
în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;»";
-Art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009: „Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 11 alineatul (1), litera
a1) va avea următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi
valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru
toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a,
1.2a, 2a şi 3a;».
2. La articolul 11 alineatul (1),
literele b) şi c) se abrogă.
3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b se
abrogă."
Autorul excepţiei susţine că prevederile
legale criticate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 1
alin. (4) şi (5) referitoare la statul român, art. 20 alin. (1)
referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 41
alin. (2) privind munca şi protecţia socială a muncii, art. 61
alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului,
art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115 alin. (4)
şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de
urgenţă, precum şi pe cele ale art. 141 privind Consiliul
Economic şi Social.
1. Analizând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că prevederile art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 au fost declarate
neconstituţionale prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009, şi,
respectiv, prin Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009.
Aşa fiind, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a acestor prevederi
legale a devenit inadmisibilă şi urmează a fi respinsă ca
atare.
2. In ceea ce priveşte dispoziţiile din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, analizând
excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că,
ulterior sesizării instanţei de contencios constituţional,
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se
vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
a fost abrogată în mod expres prin art. 48 pct. 16 al cap. VI
„Dispoziţii finale" din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea
unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009, ca act normativ modificator al Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008,
este şi ea abrogată.
Faţă de această situaţie, având în
vedere că abrogarea prevederilor legale ce constituie obiect al
excepţiei de neconstituţionalitate a intervenit ulterior
sesizării Curţii Constituţionale, devin aplicabile
dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 potrivit cărora
instanţa de contencios constituţional se pronunţă asupra „unei
legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dint-o lege sau dintr-o
ordonanţă în vigoare".
Ca atare, Curtea urmează să respingă, ca
devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a
acestor norme legale criticate.
Curtea mai constată că dispoziţiile art.
2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 erau oricum
afectate de vicii de neconstituţionalitate, întrucât modificau nişte
dispoziţii legale declarate neconstituţionale prin Decizia nr. 842
din 2 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 464 din 6 iulie 2009 şi, respectiv, prin Decizia nr. 989 din 30 iunie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31
iulie 2009. Curtea reaminteşte considerentele de principiu din Decizia nr.
983 din 30 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 531 din 31 iulie 2009, unde a reţinut că nici modificarea sau
completarea dispoziţiei legale criticate de către legiuitorul ordinar
sau delegat nu poate acoperi neconstituţionalitatea constatată de
către Curtea Constituţională, actele normative succesive de
modificare sau completare fiind lovite de acelaşi viciu de
neconstituţionalitate în măsura în care confirmă soluţia
legislativă declarată neconstituţională din punct de vedere
intrinsec sau extrinsec. O atare soluţie se impune şi pentru că
viciul de neconstituţionalitate stabilit de instanţa de contencios
constituţional trebuie eliminat, şi nu perpetuat prin actele
normative succesive de modificare şi completare. In cazul de
faţă, Guvernul, în calitate de legiuitor delegat, prin Ordonanţa
de urgenţă nr. 41/2009, a persistat în hotărârea sa de a nu lua
în considerare prevederile Legii nr. 221/2008, reducând majorările salariale
stabilite de Parlament.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi a celor ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie
ridicată de Sindicatul Liber al Lucrătorilor din
Invăţământ si Cercetare Ştiinţifică Neamţ în
dosarele nr. 809/103/2009, nr. 817/103/2009, nr. 750/103/2009, nr.
757/103/2009, nr. 755/103/2009, nr. 802/103/2009, nr. 777/103/2009, nr.
837/103/2009, nr. 861/103/2009, nr. 835/103/2009, nr. 784/103/2009, nr.
838/103/2009, nr. 840/103/2009, nr. 833/103/2009, nr. 834/103/2009, nr.
778/103/2009, nr. 799/103/2009, nr. 828/103/2009, nr. 746/103/2009, nr.
808/103/2009 şi nr. 745/103/2009 al Tribunalului Neamţ - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 9 februarie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae