DECIZIE Nr. 124 din 28 septembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 605 din 10 decembrie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 24 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Tepro" - S.A. Iasi in
Dosarul nr. 3.251/1998 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor Societatea Comerciala
"Tepro" - S.A. Iasi si Societatea Comerciala "Wilia" -
S.R.L. Iasi, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca
aceasta este nemotivata si precizand ca nici pe fond exceptia nu este
intemeiata, deoarece prevederile art. 24 din Legea nr. 146/1997 nu contravin
art. 53 alin. (1) si (2) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 3.251/1998,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru. In motivarea exceptiei se arata ca
prevederile legale criticate, potrivit carora "nu se restituie taxele
judiciare de timbru platite pentru cereri si actiuni anulate ca insuficient timbrate",
incalca dispozitiile art. 53 alin. (1) si (2) din Constitutie referitoare la
cheltuielile financiare.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca dispozitiile art.
24 din Legea nr. 146/1997 nu contravin nici unui principiu constitutional. Nerestituirea
la care se refera art. 24 din Legea nr. 146/1997 are in vedere prestatiile
efectuate de instantele judecatoresti anterior termenului de judecata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se apreciaza ca
dispozitiile legale criticate nu contravin art. 53 din Constitutie. Se mai
arata ca exceptia nu este sustinuta cu argumente si ca a fost ridicata in
contextul in care instanta de fond a inteles sa dispuna anularea in intregime a
actiunii in pretentii ca insuficient timbrata, cu toate ca doar pentru unul
dintre cele doua capete de cerere nu fusese achitata taxa de timbru. Instanta
nu a mai restituit taxa platita pentru primul capat de cerere, fiind vorba de o
aplicare discutabila a textului legal, care sanctioneaza o conduita procesuala
incorecta.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia de
neconstitutionalitate trebuie respinsa, intrucat reglementarea prevazuta la
art. 24 din Legea nr. 146/1997 este o solutie de traditie a legislatiei fiscale
din tara noastra si de aplicabilitate generala pentru cei care presteaza
servicii supuse taxelor de timbru. Nerestituirea sumelor reprezentand timbrarea
incompleta a cererii este menita sa determine partile interesate la evaluarea
corecta a obiectului cererilor si actiunilor adresate justitiei si la timbrarea
corespunzatoare, in caz contrar putand interveni sanctiunea anularii acestora.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 24 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si a fost ridicata intr-un
litigiu avand ca obiect o actiune in pretentii, care a fost respinsa ca
insuficient timbrata, iar taxele judiciare de timbru platite prin aplicarea si
anularea de timbre mobile fiscale nu s-au restituit, deoarece au fost aplicate
prevederile art. 24 din Legea nr. 146/1997, conform carora:
"(1) Taxele judiciare de timbru platite prin aplicarea si anularea de
timbre fiscale mobile nu se restituie.
(2) De asemenea, nu se restituie taxele judiciare de timbru platite pentru
cereri si actiuni anulate ca insuficient timbrate."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta nu
este intemeiata si urmeaza a fi respinsa.
Autorul exceptiei, invocand neconstitutionalitatea art. 24 din Legea nr.
146/1997, care prevede ca nu se restituie taxele judiciare de timbru platite
prin aplicarea si anularea de timbre fiscale mobile si nici taxele judiciare
platite pentru cereri si actiuni anulate ca insuficient timbrate, apreciaza ca
a fost incalcat art. 53 alin. (1) si (2) din Constitutie, fara insa a expune
motivele pe care se intemeiaza aceasta sustinere.
Alin. (1) si (2) ale art. 53 din Constitutie prevad:
"(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe,
la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale."
Aceste dispozitii privesc obligatiile constitutionale ale cetatenilor de a
contribui la cheltuielile publice, atat atunci cand ele intereseaza statul, in
intregul sau, cat si atunci cand se refera la cheltuielile administratiei
publice locale. Din analiza dispozitiilor constitutionale rezulta ca aceste
contributii pot consta din impozite si taxe, care se stabilesc, potrivit art.
138 din Constitutie, numai prin lege sau, in limitele si in conditiile legii,
atunci cand sunt taxe si impozite locale. De asemenea, Constitutia stabileste
ca sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor
fiscale.
Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile art. 24 din Legea nr. 146/1997
nu intra in conflict cu cele ale art. 53 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Nu poate fi retinuta nici sustinerea potrivit careia aceste dispozitii
legale sunt neconstitutionale, deoarece prevad nerestituirea taxelor judiciare
de timbru platite prin aplicarea si anularea de timbre fiscale mobile, precum
si nerestituirea taxelor platite pentru cereri si actiuni anulate ca
insuficient timbrate. Justitia este un serviciu al statului si este echitabil
ca toti cetatenii care sesizeaza instantele judecatoresti pentru valorificarea
drepturilor lor subiective sa contribuie, cu exceptiile prevazute de lege, la
cheltuielile ocazionate de aceasta, prin plata taxelor de timbru. De altfel,
nerestituirea taxelor judiciare, reglementata de art. 24 din Legea nr.
146/1997, este o solutie de traditie a legislatiei fiscale din tara noastra,
solutie care nu contravine art. 53 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Tepro" - S.A. Iasi in Dosarul nr. 3.251/1998
al Curtii Supreme de Justitie - Sectia comerciala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 septembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu