DECIZIE Nr.
1239 din 6 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele
de stat, prin care se introduce art. 5 2 în Legea nr. 82/1992
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 832 din 3 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 52 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii nr. 82/1992 privind
rezervele de stat, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Republica"
- S.A. din Bucureşti, prin lichidator RVA Insolvency Specialists SPRL, în Dosarul
nr. 1.286/3/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VII-a comercială.
La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, prin
avocat. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Avocatul autorului excepţiei solicită admiterea
acesteia, arătând că, pe calea unei legi ordinare, au fost reglementate
prevederi de domeniul legii organice.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că
textele de lege criticate nu modifică prevederile unei legi organice, ci
instituie o reglementare separată, specială.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 27 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.286/3/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VII-a comercială a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 52 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
133/1999 privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat. Excepţia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Republica" - S.A. din Bucureşti,
prin lichidator RVA Insolvency Specialists SPRL, în cadrul procedurii
insolventei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prin încercarea de
reglementare pe calea unei legi ordinare a unor raporturi juridice pentru care
legiuitorul constituant a prevăzut obligativitatea adoptării unui act normativ
cu forţă juridică superioară, respectiv lege organică, au fost încălcate
prevederile art. 73 alin. (3) din Legea fundamentală, ce reglementează
domeniile supuse legii organice, precum şi prevederile art. 76 alin. (1) din
Constituţie, In acest sens arată că textul de lege criticat reprezintă o
derogare importantă de la prevederile de drept comun în materia insolventei,
reglementată de Legea nr. 85/2006, prin posibilitatea oferită Administraţiei
Naţionale a Rezervelor de Stat de a solicita judecătorului-sindic înscrierea
creanţei în categoria creanţelor rezultate din administrarea şi conservarea
bunurilor debitoarei. Cum legea privind rezervele statului este o lege
ordinară, iar legea privind procedura insolventei este o lege organică, este
evident că legea privind rezervele statului nu poate să deroge, să modifice sau
să abroge legea organică privind procedura insolventei şi că orice intervenţie
asupra unei legi organice trebuie să se realizeze tot printr-o reglementare de
acelaşi nivel, adoptată prin votul majorităţii absolute. In acelaşi context,
arată că Legea nr. 428/2001 de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 133/1999 este tot o lege ordinară, emisă în temeiul art. 76 alin. (2) din
Constituţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VII-a comercială consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, întrucât, deşi menţiunea
privind condiţiile în care a fost adoptată Legea nr. 428/2001 face trimitere la
prevederile constituţionale referitoare la legile ordinare, majoritatea de
voturi întrunită la adoptare a fost aceea a unei legi organice.
Avocatul Poporului, arătând
că ordonanţele de urgenţă pot reglementa în domeniul legilor organice,
consideră că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege
criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Conform încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 52 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii nr.
82/1992 privind rezervele de stat, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 455 din 20 septembrie 1999, aprobată prin Legea nr. 428/2001, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001.
In realitate, Curtea constată că obiectul excepţiei îl
constituie prevederile art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
133/1999, prin care se introduce art. 52 în Legea nr. 82/1992, având
următoarea redactare: „La cererea expresă a Administraţiei Naţionale a
Rezervelor de Stat sau, după caz, a unităţilor teritoriale subordonate,
adresată judecătorului-sindic, creanţele acesteia, precum şi ale unităţilor
teritoriale subordonate, faţă de agenţii economici care intră sub incidenţa
prevederilor Legii nr. 64/1995, cu modificările ulterioare, se asimilează
cheltuielilor necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea
debitorului, care se satisfac cu prioritate faţă de toţi creditorii."
Autorul excepţiei consideră că prin acest text de lege
se aduce o încălcare dispoziţiilor art. 73 alin. (3) şi art. 76 alin. (1) din
Constituţie, prin care se prevăd domeniile de reglementare ale legii organice,
respectiv majoritatea cu care se adoptă aceste legi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat stabileşte ordinea de prioritate de care se
bucură creanţele Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat sau, după caz,
ale unităţilor teritoriale subordonate în cadrul procedurii insolventei, prin
asimilarea lor cu cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea
bunurilor din averea debitorului. In consecinţă, se face în mod firesc
trimitere la prevederile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare şi a falimentului, care stabilesc ordinea de preferinţă a acestor
tipuri de cheltuieli. Prin dispoziţiile art. II din Legea nr. 445/2006, s-a
stabilit că „In cuprinsul Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, orice referire şi
trimitere la Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a
falimentului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se vor
considera ca referire/trimitere la Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei".
Această trimitere nu reprezintă însă o normă prin care
se modifică conţinutul Legii nr. 85/2006, aşa cum susţine autorul excepţiei, ci
o reglementare distinctă, dintr-un alt act normativ, care dobândeşte
aplicabilitate cu prilejul desfăşurării procedurii insolventei.
De asemenea, Curtea constată că textul de lege criticat
nu conţine norme de domeniul legii organice pentru a fi necesară adoptarea sa
cu majoritatea cerută pentru acest gen de legi.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/1999
privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat, prin care se
introduce art. 52 în Legea nr. 82/1992, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Republica" - S.A. din Bucureşti, prin lichidator RVA
Insolvency Specialists SPRL, în Dosarul nr. 1.286/3/2003 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VII-a comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea