DECIZIE Nr.
1223 din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (4) si art. 11 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în
România
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 775 din 19 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Catalina Gliga.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (4) si art. 11 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în
România, exceptie ridicata de Guo Xiaoyou în Dosarul nr. 6.988/2/2009 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita. Se prezinta domnul Ioan
Budura, în calitate de interpret autorizat de limba chineza.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii acorda
cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca inadmisibila a exceptiei, apreciind ca sustinerile autorului
exceptiei nu reprezinta veritabile critici de neconstitutionalitate, ci
nemultumiri legate de fondul procesului, care nu pot forma obiectul controlului
de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 februarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 6.988/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (4) si art. 11 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor
în România. Exceptia a fost ridicata de Guo Xiaoyou într-o cauza având ca
obiect anularea deciziei de returnare a acestuia de pe teritoriul României si a
masurii interdictiei de intrare pe teritoriul României pentru o perioada de un
an de la data iesirii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine, în esenta, ca textele de lege criticate
sunt lipsite de precizie si claritate, neîndeplinind criteriul de calitate
prevazut de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, în întelesul dat de practica jurisprudentiala a Curtii Europene a
Drepturilor Omului. Aceasta deoarece textele de lege criticate nu prevad cu
privire la situatii similare cu cea în care aceasta se afla, astfel încât sa
poata avea o indicare precisa asupra normelor aplicabile în situatia sa, si nu
protejeaza suficient strainii împotriva arbitrarului si abuzurilor Oficiului
Român pentru Imigrari. Aceasta lipsa de precizie si claritate „favorizeaza
situatia ca Oficiul Român pentru Imigrari, pe baza unor criterii aleatorii si
arbitrare, sa aiba posibilitatea emiterii împotriva reclamantei a unei
dispozitii de returnare de pe teritoriul României, pentru motive
aleatorii". Mai arata ca, „din împrejurarile concrete ale cauzei, nu
rezulta ca vatamarea acestui drept fundamental respecta criteriul de
proportionalitate consacrat de jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului, adica masura dispusa sa nu fie excesiva fata de scopul urmarit, acela
al protejarii ordinii publice".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiata. Precizeaza, în acest sens, ca dreptul
de acces la o instanta si garantarea unui proces echitabil nu sunt îngradite
prin conditiile pe care un cetatean strain trebuie sa le îndeplineasca pentru a
i se permite sederea pe teritoriul României.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie prevederile art. 4 alin. (4) si art. 11 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în România,
republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie
2008, care au urmatorul continut:
-Art. 4 alin. (4): „(4) Strainii aflati pe teritoriul
României sunt obligati sa respecte scopul pentru care li s-a acordat dreptul de
a intra si, dupa caz, de a ramâne pe teritoriul României, sa nu ramâna pe
teritoriul României peste perioada pentru care li s-a aprobat sederea, precum
si sa depuna toate diligentele necesare pentru a iesi din România pâna la
expirarea acestei perioade.";
-Art. 11 alin. (1): „(1) Strainii aflati temporar în
mod legal în România pot ramâne pe teritoriul statului român numai pâna la data
la care înceteaza dreptul de sedere stabilit prin viza sau, dupa caz, prin
permisul de sedere."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
textele de lege criticate contravin dispozitiilor art. 21 din Legea
fundamentala si ale art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale care consacra dreptul la un
proces echitabil.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca argumentele formulate de autorul acesteia în motivarea pretinsei
neconstitutionalitati reprezinta, în realitate, critici referitoare la
modalitatea de aplicare în practica a prevederilor de lege ce
formeaza obiect al exceptiei.
Or, lamurirea aspectelor legate de aplicarea si
interpretarea legii în spete individual determinate revine exclusiv instantelor
de judecata învestite cu solutionarea litigiilor în cadrul carora au fost
ridicate exceptiile de neconstitutionalitate, excedând competentei Curtii
Constitutionale. De asemenea, autorul exceptiei îsi întemeiaza criticile si pe
lipsa din cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 a unor
norme care considera ca ar fi necesare pentru clarificarea situatiei sale
personale sau care sa reglementeze aspecte similare celor care caracterizeaza
situatia sa. Instanta de contencios constitutional nu poate examina însa astfel
de sustineri, întrucât, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
aceasta se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la
care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului.
De altfel, Curtea observa ca, prin Decizia nr. 131 din
25 februarie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
164 din 15 martie 2010, si prin Decizia nr. 737 din 1 iunie 2010, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 7 iulie 2010, s-a mai
pronuntat cu privire la dispozitiile de lege criticate, din aceeasi perspectiva
învederata de autorul exceptiei de neconstitutionalitate ce formeaza obiectul
cauzei de fata, prilejuri cu care a respins-o ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (4) si art. 11 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în
România, exceptie ridicata de Guo Xiaoyou în Dosarul nr. 6.988/2/2009 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 5 octombrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Barbateanu