DECIZIE Nr.
1212 din 11 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 12 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, excepţie ridicată de Aurelia Bărbulescu, Ştefan Toroman şi
Vasilica Toroman în Dosarul nr. 1.090/202/2008 (nr. în format vechi
1.928/C/2008) al Tribunalului Călăraşi - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele
şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 27 august 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.090/202/2008 (nr. în format vechi i .928/C/2008), Tribunalul
Călăraşi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991. Excepţia a fost ridicată de Aurelia Bărbulescu, Ştefan
Toroman şi Vasilica Toroman în recursul declarat de către autori împotriva
sentinţei civile pronunţate de Judecătoria Călăraşi prin care s-a respins
plângerea formulată de aceştia împotriva hotărârii Comisiei judeţene pentru
stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor Călăraşi.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii susţin că textul de lege criticat creează o situaţie de inegalitate
între cei cărora li s-a aplicat o cotă de reducere mai mare de 5% şi care pot
formula cerere de restituire pentru suprafeţele de teren ce au constituit
această cotă şi cei cărora li s-a aplicat o cotă de reducere mai mică de 5% şi
care nu beneficiază de acest drept.
Tribunalul Călăraşi - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In acest sens, arată că asupra întinderii măsurilor reparatorii legiuitorul
este singurul care poate statua, prin lege, în virtutea dispoziţiilor art. 61
alin. (1) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile art. 9 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, sunt constituţionale. In acest sens, arată că acestea se aplică în
mod egal tuturor persoanelor
care au formulat cereri de reconstituire a dreptului de proprietate în baza
legilor reparatorii, fără nicio discriminare pe criterii arbitrare şi, de
asemenea, sunt în concordanţă cu dispoziţiile constituţionale conform cărora
conţinutul şi limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei îl constituie prevederile art. 9
alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare, care au următorul cuprins: „Persoanele cărora li s-a reconstituit
dreptul de proprietate, potrivit legii, în limita suprafeţei de teren de până
la 10 ha de familie şi cărora li s-a aplicat cota de reducere, potrivit art. 14
alin. (3) din lege, pot formula cerere pentru suprafeţele de teren care au
constituit această cotă. Cererile se formulează în cazul în care cota de
reducere a depăşit procentul de 5%."
Autorii excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi ale
art. 44 privind garantarea şi ocrotirea proprietăţii private. Totodată,
consideră că textul de lege criticat contravine şi dispoziţiilor art. 1 din
primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că textul de lege criticat reglementează posibilitatea persoanelor,
foşti cooperatori sau moştenitori ai acestora, de a cere reconstituirea
dreptului de proprietate asupra suprafeţelor de teren ce au constituit o cotă
de reducere mai mare de 5%.
Această soluţie a legiuitorului nu contravine
principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice,
dat fiind că reglementarea criticată se aplică în mod egal tuturor persoanelor
vizate de norma legală, fără nicio discriminare pe criterii arbitrare. Curtea
Constituţională a stabilit în jurisprudenţa sa, în acord cu jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului (cauza Marckx
împotriva Belgiei, 1979), că violarea principiului
egalităţii şi nediscriminării există atunci când se aplică un tratament
diferenţiat unor situaţii care, în funcţie de scopul urmărit, nu sunt diferite,
fără să existe o motivare obiectivă şi rezonabilă.
Totodată, în jurisprudenţa sa, Curtea a statuat, în mod
constant, faptul că este dreptul suveran al legiuitorului de a aprecia
întinderea şi amploarea măsurilor pe care le stabileşte prin legile speciale
reparatorii.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, excepţie
ridicată de Aurelia Bărbulescu, Ştefan Toroman şi Vasilica Toroman în Dosarul
nr. 1.090/202/2008 (nr. în format vechi 1.928/C/2008) al Tribunalului Călăraşi
- Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 noiembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu