DECIZIE Nr. 121 din 24 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 14
alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 459 din 13 august 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "RAT
COMPANY" - S.R.L. din comuna Recea in Dosarul nr. 8.622/2000 al
Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila, deoarece dispozitiile de lege
criticate au fost abrogate in temeiul art. 57 din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
8.622/2000, Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si
completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "RAT COMPANY" - S.R.L. din comuna Recea intr-o
cauza avand ca obiect recursul declarat de catre aceasta societate comerciala
impotriva Sentintei civile nr. 5.296/2000, pronuntata de Judecatoria
Cluj-Napoca in Dosarul nr. 570/2000.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999, care reglementeaza
"confiscarea bunurilor sau a sumelor rezultate din vanzari, a faptei de a
comercializa bauturi fara a utiliza formulare speciale", incalca
prevederile art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie, potrivit carora averea
dobandita licit nu poate fi confiscata, iar caracterul licit al dobandirii se
prezuma.
Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest
sens, se arata ca potrivit prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr.
148/1999 se sanctioneaza cu amenda si confiscare desfasurarea de activitati de
comercializare a produselor supuse autorizarii fara autorizatie ori fara a
folosi facturi fiscale in regim special, iar "in cauza au fost confiscati
banii rezultati din savarsirea unei contraventii, deci bunuri care, potrivit
art. 41 pct. 8 din Constitutie, pot fi confiscate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este inadmisibila. Se arata ca textul de lege criticat si-a incetat
aplicabilitatea, in conformitate cu dispozitiile art. 57 alin. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000. Se mai
arata ca potrivit art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, daca exceptia este
inadmisibila, instanta de judecata o respinge printr-o incheiere motivata, fara
a mai sesiza Curtea Constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct.
14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 360 din 29 iulie 1999, dispozitii potrivit carora "Desfasurarea de
activitati de comercializare a produselor supuse autorizarii fara autorizatie
ori fara a folosi facturi fiscale in regim special, conform prezentei ordonante
de urgenta, constituie fapta ilicita si se sanctioneaza potrivit legii".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca acest text de lege
contravine prevederilor art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie, care dispun:
"(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca potrivit art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 privind regimul produsele supuse accizelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, "[...] se
abroga prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobata si
modificata prin Legea nr. 196/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificarile si completarile
ulterioare."
Rezulta ca la data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 27/2000,
conform prevederilor art. 57 alin. (1) din aceasta, la data de 15 februarie
2000 se abroga si Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte.
Asa fiind, in temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, potrivit
caruia aceasta "[...] decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei", coroborat cu alin. (6) al aceluiasi articol, care
dispune ca "[...] exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor
alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a
mai sesiza Curtea Constitutionala", exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 urmeaza sa fie
respinsa ca fiind inadmisibila.
Pe de alta parte Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate a
fost ridicata la data de 14 decembrie 2000, data la care dispozitiile legale
criticate nu mai erau in vigoare, astfel incat, in conformitate cu dispozitiile
art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, anterior citate, insasi
instanta de judecata trebuia sa respinga exceptia, ca fiind inadmisibila,
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin mai multe decizii,
de exemplu, prin Decizia nr. 259 din 5 decembrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 5 ianuarie 2001.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si
completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "RAT COMPANY" - S.R.L. din comuna Recea in
Dosarul nr. 8.622/2000 al Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu