Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 121 din 11 aprilie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 405 din 12 iunie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, exceptie ridicata de Leontin Salajan in Dosarul nr. 2.631/2001 al Tribunalului Salaj - Sectia civila, intr-o cauza avand ca obiect drepturi banesti.
    La apelul nominal raspunde Nicoleta Negut din partea Ministerului Finantelor Publice, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice arata ca in speta se critica faptul ca legea are lacune. Aceste lacune nu pot fi completate de Curtea Constitutionala. De aceea solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu are legatura cu cauza dedusa in fata instantei de fond. Cauza respectiva are ca obiect pretentii banesti, iar critica priveste faptul ca Legea nr. 80/1995 nu contine reglementari prin care sa fie trase la raspundere acele cadre militare care, prin comportamentul lor, determina alte cadre militare sa solicite demisia din postul ocupat. Cu alte cuvinte, autorul exceptiei, prin critica formulata, cere Curtii sa se pronunte asupra a ceva ce nu exista. Se solicita respingerea exceptiei, ca fiind inadmisibila.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 18 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.631/2001, Tribunalul Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, exceptie ridicata de Leontin Salajan.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare este neconstitutionala, deoarece, "nementionand modul de inaintare a demisiei cadrelor militare, datorate nelegalitatilor comise de institutia militara ai carei angajati sunt, precum si responsabilitatile institutiei pentru nelegalitatile comise", incalca prevederile "art. 1 alin. (1) si (2), art. 11 alin. (1), art. 15 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1) si (2), art. 23 alin. (1), art. 26 alin. (1), art. 38 alin. (1), (2) si (3), art. 48 alin. (1) si (2), art. 49 alin. (1) si (2) etc." din Constitutie.
    Tribunalul Salaj - Sectia civila, exprimandu-si opinia, retine ca, desi autorul exceptiei nu a precizat pe care anume dispozitii din Legea nr. 80/1995 le considera neconstitutionale, totusi, din precizarile facute rezulta ca se critica dispozitiile art. 85 alin. 1 lit. h) din lege. Mai arata ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, iar exceptia ridicata este neintemeiata.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece "legea asigura cadrelor militare libertatea de a demisiona fara a fi necesara indeplinirea vreunei conditii sau fara o anumita justificare", iar prin aceasta nu este incalcat nici un principiu consacrat de Constitutie. In legatura cu sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia Legea nr. 80/1995 nu reglementeaza raspunderea institutiilor militare pentru ilegalitati comise, se arata ca aceasta sustinere este contrazisa chiar de prevederile art. 35 din lege, potrivit carora "pentru apararea onoarei cadrelor militare si evitarea abuzurilor, cercetarea si judecarea abaterilor grave sau a altor fapte de aceeasi natura, savarsite de acestea, in armata, se infiinteaza consilii de onoare si consilii de judecata".
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat din coroborarea dispozitiilor art. 2 alin. (2) si (3) si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, rezulta ca "obiect al controlului de constitutionalitate il pot constitui numai dispozitii in vigoare, fara a se putea invoca pe calea contenciosului constitutional lipsa de reglementare intr-un anumit domeniu. Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra oportunitatii sau necesitatii unor anumite reglementari, acest rol avandu-l doar legiuitorul".
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995, dispozitii care au urmatoarea redactare: "Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate pot fi trecuti in rezerva sau direct in retragere, dupa caz, in urmatoarele situatii: [...]
    h) prin demisie [...]".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul acesteia a criticat Legea nr. 80/1995 in ansamblu, fara a preciza care dispozitie anume a acesteia ar fi contrara Constitutiei. Din precizarile facute in scris de catre autorul exceptiei si depuse la instanta judecatoreasca rezulta ca in realitate se critica dispozitiile mai sus citate, intrucat se sustine ca reglementarea demisiei cadrelor militare este necorespunzatoare. Mai sustine ca legea, in ansamblu, nu reglementeaza raspunderea institutiilor militare pentru ilegalitati comise de cadrele militare. O asemenea omisiune, chiar daca ar fi reala, nu poate constitui obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala.
    Autorul exceptiei sustine ca Legea nr. 80/1995 incalca urmatoarele prevederi constitutionale: art. 1 alin. (1) si (2) (statul roman); art. 2 alin. (1) (suveranitatea); art. 4 (unitatea poporului si egalitatea intre cetateni); art. 11 alin. (1) (dreptul international si dreptul intern); art. 15 (universalitatea); art. 16 alin. (1) si (2) (egalitatea in drepturi); art. 20 (tratatele internationale privind drepturile omului); art. 21 (accesul liber la justitie); art. 22 alin. (1) si (2) (dreptul la viata si la integritatea fizica si psihica); art. 23 alin. (1) (libertatea individuala); art. 26 alin. (1) (viata intima, familiala si privata); art. 38 alin. (1), (2) si (3) (munca si protectia sociala a muncii); art. 48 alin. (1) si (2) (dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica); art. 49 (restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati); art. 50 (fidelitatea fata de tara) si altele. Curtea constata ca autorul exceptiei a facut o insiruire intamplatoare a numeroase articole din Constitutie, fara a preciza in ce consta, dupa opinia sa, incalcarea acestora. Din examinarea dispozitiilor legale criticate si a problemelor supuse judecatii in cauza in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate nu se contureaza incidenta nici uneia dintre prevederile constitutionale invocate.
    In virtutea dreptului neingradit la munca si a libertatii alegerii locului de munca si a profesiei, principii consacrate de art. 38 alin. (1) din Constitutie, demisia este un act ce exprima vointa unilaterala a persoanei de a inceta raporturile de munca sau de serviciu, vointa necenzurabila. Prin urmare, sub aspectul efectelor juridice ale demisiei nu intereseaza motivele care au determinat hotararea persoanei de a proceda astfel.
    Raspunderea institutiilor publice, precum si a altor persoane juridice ori fizice pentru nerespectarea prevederilor legale se reglementeaza prin diverse acte normative, in functie de domeniul de activitate si de natura incalcarilor textelor de lege. Faptul ca prin Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare nu s-a reglementat in mod distinct sau integral raspunderea institutiilor militare pentru eventualele inegalitati nu poate fi privit decat, cel mult, ca o omisiune a legiuitorului, care nu poate fi suplinita printr-o decizie a Curtii Constitutionale. Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului [...]".

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, exceptie ridicata de Leontin Salajan in Dosarul nr. 2.631/2001 al Tribunalului Salaj - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 aprilie 2002.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 121/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 121 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 121/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu