DECIZIE Nr. 121 din 11 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin.
1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 405 din 12 iunie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul
cadrelor militare, exceptie ridicata de Leontin Salajan in Dosarul nr.
2.631/2001 al Tribunalului Salaj - Sectia civila, intr-o cauza avand ca obiect
drepturi banesti.
La apelul nominal raspunde Nicoleta Negut din partea Ministerului
Finantelor Publice, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare
a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice arata ca in speta se critica
faptul ca legea are lacune. Aceste lacune nu pot fi completate de Curtea
Constitutionala. De aceea solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de
neconstitutionalitate nu are legatura cu cauza dedusa in fata instantei de
fond. Cauza respectiva are ca obiect pretentii banesti, iar critica priveste
faptul ca Legea nr. 80/1995 nu contine reglementari prin care sa fie trase la
raspundere acele cadre militare care, prin comportamentul lor, determina alte
cadre militare sa solicite demisia din postul ocupat. Cu alte cuvinte, autorul
exceptiei, prin critica formulata, cere Curtii sa se pronunte asupra a ceva ce
nu exista. Se solicita respingerea exceptiei, ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.631/2001,
Tribunalul Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare, exceptie ridicata de Leontin
Salajan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare este neconstitutionala,
deoarece, "nementionand modul de inaintare a demisiei cadrelor militare,
datorate nelegalitatilor comise de institutia militara ai carei angajati sunt,
precum si responsabilitatile institutiei pentru nelegalitatile comise",
incalca prevederile "art. 1 alin. (1) si (2), art. 11 alin. (1), art. 15
alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1) si (2), art. 23 alin. (1), art. 26 alin.
(1), art. 38 alin. (1), (2) si (3), art. 48 alin. (1) si (2), art. 49 alin. (1)
si (2) etc." din Constitutie.
Tribunalul Salaj - Sectia civila, exprimandu-si opinia, retine ca, desi
autorul exceptiei nu a precizat pe care anume dispozitii din Legea nr. 80/1995
le considera neconstitutionale, totusi, din precizarile facute rezulta ca se
critica dispozitiile art. 85 alin. 1 lit. h) din lege. Mai arata ca
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, iar exceptia ridicata este
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, deoarece "legea asigura cadrelor militare libertatea de a
demisiona fara a fi necesara indeplinirea vreunei conditii sau fara o anumita
justificare", iar prin aceasta nu este incalcat nici un principiu
consacrat de Constitutie. In legatura cu sustinerea autorului exceptiei,
potrivit careia Legea nr. 80/1995 nu reglementeaza raspunderea institutiilor
militare pentru ilegalitati comise, se arata ca aceasta sustinere este
contrazisa chiar de prevederile art. 35 din lege, potrivit carora "pentru
apararea onoarei cadrelor militare si evitarea abuzurilor, cercetarea si
judecarea abaterilor grave sau a altor fapte de aceeasi natura, savarsite de
acestea, in armata, se infiinteaza consilii de onoare si consilii de
judecata".
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
intrucat din coroborarea dispozitiilor art. 2 alin. (2) si (3) si ale art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, rezulta ca "obiect al
controlului de constitutionalitate il pot constitui numai dispozitii in
vigoare, fara a se putea invoca pe calea contenciosului constitutional lipsa de
reglementare intr-un anumit domeniu. Curtea Constitutionala nu se poate
pronunta asupra oportunitatii sau necesitatii unor anumite reglementari, acest
rol avandu-l doar legiuitorul".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 155 din 20 iulie
1995, dispozitii care au urmatoarea redactare: "Ofiterii, maistrii
militari si subofiterii in activitate pot fi trecuti in rezerva sau direct in
retragere, dupa caz, in urmatoarele situatii: [...]
h) prin demisie [...]".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul
acesteia a criticat Legea nr. 80/1995 in ansamblu, fara a preciza care
dispozitie anume a acesteia ar fi contrara Constitutiei. Din precizarile facute
in scris de catre autorul exceptiei si depuse la instanta judecatoreasca
rezulta ca in realitate se critica dispozitiile mai sus citate, intrucat se
sustine ca reglementarea demisiei cadrelor militare este necorespunzatoare. Mai
sustine ca legea, in ansamblu, nu reglementeaza raspunderea institutiilor
militare pentru ilegalitati comise de cadrele militare. O asemenea omisiune,
chiar daca ar fi reala, nu poate constitui obiect al controlului de
constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala.
Autorul exceptiei sustine ca Legea nr. 80/1995 incalca urmatoarele
prevederi constitutionale: art. 1 alin. (1) si (2) (statul roman); art. 2 alin.
(1) (suveranitatea); art. 4 (unitatea poporului si egalitatea intre cetateni);
art. 11 alin. (1) (dreptul international si dreptul intern); art. 15
(universalitatea); art. 16 alin. (1) si (2) (egalitatea in drepturi); art. 20
(tratatele internationale privind drepturile omului); art. 21 (accesul liber la
justitie); art. 22 alin. (1) si (2) (dreptul la viata si la integritatea fizica
si psihica); art. 23 alin. (1) (libertatea individuala); art. 26 alin. (1)
(viata intima, familiala si privata); art. 38 alin. (1), (2) si (3) (munca si
protectia sociala a muncii); art. 48 alin. (1) si (2) (dreptul persoanei
vatamate de o autoritate publica); art. 49 (restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati); art. 50 (fidelitatea fata de tara) si altele.
Curtea constata ca autorul exceptiei a facut o insiruire intamplatoare a
numeroase articole din Constitutie, fara a preciza in ce consta, dupa opinia
sa, incalcarea acestora. Din examinarea dispozitiilor legale criticate si a
problemelor supuse judecatii in cauza in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate nu se contureaza incidenta nici uneia dintre prevederile
constitutionale invocate.
In virtutea dreptului neingradit la munca si a libertatii alegerii locului
de munca si a profesiei, principii consacrate de art. 38 alin. (1) din
Constitutie, demisia este un act ce exprima vointa unilaterala a persoanei de a
inceta raporturile de munca sau de serviciu, vointa necenzurabila. Prin urmare,
sub aspectul efectelor juridice ale demisiei nu intereseaza motivele care au determinat
hotararea persoanei de a proceda astfel.
Raspunderea institutiilor publice, precum si a altor persoane juridice ori
fizice pentru nerespectarea prevederilor legale se reglementeaza prin diverse
acte normative, in functie de domeniul de activitate si de natura incalcarilor
textelor de lege. Faptul ca prin Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor
militare nu s-a reglementat in mod distinct sau integral raspunderea
institutiilor militare pentru eventualele inegalitati nu poate fi privit decat,
cel mult, ca o omisiune a legiuitorului, care nu poate fi suplinita printr-o
decizie a Curtii Constitutionale. Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea
modifica sau completa prevederea legala supusa controlului [...]".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. 1
lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, exceptie
ridicata de Leontin Salajan in Dosarul nr. 2.631/2001 al Tribunalului Salaj -
Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 aprilie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu