DECIZIE Nr. 12 din 20 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din
Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 115 din 9 februarie 2004

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost
ridicata de Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti - U.C.E.C.O.M. in
Dosarul nr. 1.371/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios
administrativ.
La apelul nominal raspund autorul exceptiei, prin consilier juridic Oana
Constantin, precum si Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
si Cooperatie, prin consilier juridic Cristina Ionescu.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand, in
esenta, ca dispozitiile art. 2 din Legea nr. 133/1999 limiteaza pe criterii
discriminatorii accesul organizatiilor cooperatiste la facilitatile pe care
legea le acorda. Mai mult, legea criticata adopta pentru intreprinderile mici
si mijlocii definitia prevazuta de Recomandarea Comisiei Europene nr. 96/280/CE
din 3 aprilie 1996, preluata ulterior de Recomandarea Comisiei Europene C 1.422
din 6 mai 2003, definitie ce nu conditioneaza dobandirea calitatii de
intreprinzator mic sau mijlociu de criteriul formei juridice de organizare. In
legatura cu avizul Consiliului Legislativ depus la dosar de catre Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie in sprijinul
sustinerilor sale, se arata ca acesta este un aviz consultativ ce nu priveste
Legea nr. 133/1999, ci proiectul unei hotarari a Guvernului prin care se dispun
masuri de finantare a bugetului acestora pentru anul 2002. Depune note scrise.
Reprezentantul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. In acest
sens, arata ca stimulentele, facilitatile sau orice alte forme de sprijinire de
catre stat a anumitor categorii de intreprinzatori si agenti economici nu sunt
de natura sa lezeze drepturile altor agenti economici si nu pot fi considerate
o incalcare a prevederilor constitutionale privind concurenta loiala si
libertatea comertului. Mai arata ca art. 21 din Legea nr. 133/1999 dispune doar
cu privire la alocarea de fonduri pentru finantarea programelor de dezvoltare
pentru intreprinderile mici si mijlocii, pe cand organizatiile cooperatiste
beneficiaza de buget distinct fata de cel destinat intreprinderilor mici si
mijlocii. Asa fiind, considera ca prevederile de lege criticate ca fiind
neconstitutionale nu instituie o "inegalitate de tratament" sau o
eliminare a organizatiilor cooperatiste de la anumite masuri de sprijin
acordate de statul roman.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ridicate, intrucat considera ca textele de lege criticate nu incalca
dispozitiile constitutionale referitoare la obligatia statului de a asigura
libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. In acest sens
mentioneaza Decizia Curtii Constitutionale nr. 247 din 10 iunie 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.371/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici
si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost
ridicata de Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti - U.C.E.C.O.M.
intr-o cauza de contencios administrativ, in care reclamanta a solicitat
anularea unor ordine ale Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii
si Cooperatie ce au ca obiect aprobarea procedurilor de implementare a
programelor nationale multianuale in perioada 2002 - 2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat, care, in opinia autorului exceptiei, exclude de la aplicarea
prevederilor Legii nr. 133/1999 organizatiile cooperatiste, limiteaza pe
criterii discriminatorii accesul acestora la facilitatile acordate de statul
roman prin legea criticata si denatureaza mediul concurential al pietei
economice romanesti. Se incalca astfel, "in mod flagrant",
dispozitiile privind concurenta loiala si libertatea comertului, prevazute de
art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ apreciaza ca
dispozitiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, intrucat, "in functie de contextul
economico-social, de strategia de dezvoltare a anumitor ramuri de activitate,
statul poate interveni prin masuri care sa raspunda nevoilor de stimulare a
anumitor agenti economici, fara ca optiunea legiuitorului care stabileste
beneficiarii acestor masuri, in fiecare perioada, sa aiba caracter
discriminatoriu sau sa afecteze mediul concurential al pietei economice".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat "includerea sau neincluderea in sfera de aplicare a acestei legi
a unei categorii de agenti economici care indeplinesc doar anumite criterii,
stabilite de legiuitor, este expresia politicii economice a statului". Mai
arata ca din chiar titlul legii rezulta ca scopul acesteia este
"stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii", precum si ca, in sensul art. 43 alin.
(1) din Constitutie, legiuitorul are optiunea libera, "determinata de
directiile politicii economice a statului, de a stabili masurile necesare
sprijinirii si dezvoltarii in anumite perioade, a anumitor domenii sau ramuri
de activitate ori a unor categorii de intreprinzatori", fara ca prin
aceste masuri de sprijin efectiv sa se creeze o discriminare intre agentii
economici si fara a se incalca principiul stabilit de art. 134 alin. (2) lit.
a) din Constitutie. In acest sens este mentionata si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 247 din 10 iunie 2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare, care au urmatorul continut:
- Art. 2: "In sensul prezentei legi, intreprinzatorul este o persoana
fizica autorizata sau o persoana juridica care, in mod individual sau in
asociere cu alte persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice,
organizeaza o societate comerciala, denumita in continuare intreprindere, in
vederea desfasurarii unor fapte si acte de comert conform prevederilor art.
3."
In opinia autorului exceptiei, aceste dispozitii contravin art. 134 alin.
(2) lit. a) din Constitutie, devenit, potrivit Constitutiei republicate, art.
135 alin. (2) lit. a), al carui continut este urmatorul: "(2) Statul
trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit careia
dispozitiile art. 2 din Legea nr. 133/1999 sunt discriminatorii, deoarece
exclud de la aplicarea legii unele categorii de agenti economici. Sub acest
aspect, prin Decizia nr. 247 din 10 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 533 din 24 iulie 2003, Curtea Constitutionala,
pronuntandu-se asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 6 din Legea nr.
133/1999, care stabileste in mod expres intreprinderile ce beneficiaza de
prevederile sale, a statuat urmatoarele: "In cadrul indeplinirii
obligatiilor statului prevazute de Constitutie in art. 43 alin. (1),
referitoare la luarea masurilor de dezvoltare economica, respectiv in art. 134
alin. (2) lit. a), referitoare la crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie, legiuitorul are optiunea libera
pentru a stabili masurile de sprijinire, in diferite perioade, a anumitor
ramuri ale economiei, a unor domenii de activitate, a anumitor categorii de
intreprinzatori si investitii. Optiunea legiuitorului, in fiecare perioada,
este determinata de directiile politicii economice a statului, de nevoile de
dezvoltare si de stimulare a diferitelor ramuri de activitate, de resursele
materiale disponibile si de alti factori, fara ca masurile de sprijin selective
sa aiba caracter discriminatoriu." Prin aceeasi decizie s-a mai retinut
ca, asa cum rezulta din chiar titlul legii, aceasta a avut ca obiect de
reglementare "stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii", precum si ca
"stimulentele prevazute de lege au urmarit atragerea in circuitul
economico-productiv a capitalului privat in scopul diversificarii si cresterii
productiei, ceea ce se poate realiza in timp mai scurt chiar prin intreprinderi
mici si mijlocii, care asigura si un grad mai sporit de ocupare a fortei de
munca. Acesta este motivul pentru care art. 6 prevede beneficiul legii numai
pentru intreprinderile mici si mijlocii cu capital integral privat".
Curtea Constitutionala constata ca, desi prin decizia mentionata s-a
pronuntat cu privire la constitutionalitatea art. 6 din Legea nr. 133/1999,
considerentele care au fundamentat-o constituie temei si pentru respingerea ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din
lege, ce formeaza obiectul prezentei cauze.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din Legea
nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea
si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia Nationala a Cooperatiei
Mestesugaresti - U.C.E.C.O.M. in Dosarul nr. 1.371/2003 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu