DECIZIE Nr. 12
din 8 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor anexei nr. 4 la Ordonanta Guvernului nr.
6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor
drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici,
precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul
2007
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 27 ianuarie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexei nr. 4 la Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul
2007, excepţie ridicată de Adrian Gabriel Casandroiu în Dosarul nr.
3.030/120/2008 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere, ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate. Se arată că
prevederile legale criticate prevăd şi indemnizaţiile de conducere pentru
aparatul propriu al consiliilor locale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 22 mai 2008, pronunţată în Dosarul nr. 3.030/120/2008, Tribunalul Dâmboviţa
- Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexei nr.
4 la Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, excepţie ridicată de Adrian Gabriel
Casandroiu în cauza ce are ca obiect judecarea cererii formulate de autorul
excepţiei pentru acordarea unor drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile anexei nr. 4 la Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007 contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1)şi (2) din
Constituţie, deoarece stabilesc salariul de bază al secretarului comunei de
categoria a III-a fără să cuprindă indemnizaţia de conducere şi, totodată, este
mai mic decât salariul unui funcţionar public de execuţie.
Tribunalul Dâmboviţa - Secţia comercială şi de
contencios administrativ nu şi-a exprimat opinia
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că principiul
egalităţii în drepturi a cetăţenilor
presupune un tratament juridic identic numai în situaţii egale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art.146 lit. d)din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3,' 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile anexei nr. 4 la Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind
unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul
unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi
creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr.
232/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 16 iulie 2007, astfel cum a
fost modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 9/2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2008, aprobată prin Legea nr. 238/2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 750 din 6 noiembrie 2008.
Textul de lege criticat cuprinde salariile de bază
pentru funcţiile publice de conducere şi de execuţie, precum şi indemnizaţiile
de conducere şi sporurile specifice pentru aparatul propriu al consiliilor
locale şi al instituţiilor din subordinea consiliilor judeţene sau consiliilor
locale.
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu art. 16 alin. (1) şi (2) din
Constituţie, referitor la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, în realitate, dispoziţiile legale criticate sunt considerate
neconstituţionale, deoarece prevăd salariul de bază al secretarului comunei de
categoria a III-a fără să cuprindă indemnizaţia de conducere şi, totodată, este
mai mic decât salariul unui funcţionar public de execuţie.
Rezultă că textul constituţional invocat în susţinerea
excepţiei nu are nicio legătură cu susţinerile formulate. Aspectele criticate
aparţin competenţei Parlamentului, singurul care poate completa textul de lege
în sensul dorit de autorul excepţiei.
Având în vedere dispoziţiile art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constituţională se pronunţă numai
asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", Curtea
constată că excepţia este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexei nr. 4 la Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul
2007, excepţie ridicată de Adrian Gabriel Casandroiu în Dosarul nr.
3.030/120/2008 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta