DECIZIE Nr.
1194 din 11 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind
acordarea tichetelor de masa
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 823 din 8 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind
acordarea tichetelor de masă,
excepţie ridicată de Gabriela Răduţă în Dosarul nr. 578/99/2007 al Curţii de
Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 578/99/2007, Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din
Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă.
Excepţia a fost ridicată de Gabriela Răduţă într-o
cauză de contencios administrativ privind soluţionarea unui recurs împotriva
unei sentinţe civile, având ca obiect litigiul privind funcţionarii publici -
Legea nr. 188/1999.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 1 din Legea nr. 142/1998 creează în
mod nejustificat o stare de discriminare între persoanele care sunt angajate în
baza unui contract de muncă, reglementat de Codul muncii, şi funcţionarii
publici care, în baza Legii nr. 188/1999, nu mai sunt „în relaţii de
muncă" cu angajatorul, ci „în relaţii de serviciu". Or, acordarea
tichetelor de masă fiind condiţionată de existenţa contractului individual de
muncă, consecinţa o reprezintă crearea unei discriminări între funcţionarii
publici şi salariaţii care nu au această calitate, dar care lucrează la aceeaşi
instituţie pe baza unui contract de muncă.
Curtea de Apel Iaşi -
Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciază
că dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de
masă sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelor de masă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, care au
următorul conţinut:
- Art. 1: „(1) Salariaţii
din cadrul societăţilor comerciale, regiilor autonome şi din sectorul bugetar,
precum şi din cadrul unităţilor cooperatiste şi al celorlalte persoane juridice
sau fizice care încadrează personal prin încheiere de contract individual de
muncă, denumite în continuare angajator, pot primi o alocaţie individuală de hrană,
acordată sub forma de tichete de masă, suportată integral pe costuri de
angajator.
(2) Tichetele de masă se acordă în limita
prevederilor bugetului de stat sau, după caz, ale bugetelor locale, pentru
unităţile din sectorul bugetar, şi în limita bugetelor de venituri şi
cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de
angajatori."
Dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei sunt cele ale art. 16 - Egalitatea în
drepturi şi ale art. 53 - Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Analizând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta este neîntemeiată. Dispoziţiile art. 1 din
Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă sunt criticate ca fiind
contrare principiului egalităţii în drepturi, reglementat de art. 16 din
Constituţie, deoarece acestea nu impun, ci prevăd doar posibilitatea acordării
de către angajator salariaţilor a unor alocaţii individuale de hrană, sub forma
tichetelor de masă.
Or, Curtea constată că o astfel de reglementare nu
poate crea inegalităţi între persoane aflate în aceeaşi situaţie juridică -
respectiv părţi ale unui contract individual de muncă încheiat cu acelaşi
angajator. Principiul egalităţii, invocat, înseamnă aplicarea aceluiaşi tratament
juridic unor situaţii identice, aşa cum, pentru situaţii care se deosebesc în
mod obiectiv şi rezonabil, impune reglementarea unor reguli diferite.
Deoarece Curtea nu poate reţine
nesocotirea principiului egalităţii în drepturi, invocat, rezulta că nici
pretinsa încălcare a prevederilor art. 53 din Constituţie, referitoare la
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, nu poate fi
primită.
Totodată, Curtea observă că posibilitatea de acordare a
tichetelor de masă salariaţilor nu reprezintă nicidecum o chestiune de
constituţionalitate a textului de lege criticat, aceasta constituind o
modalitate alternativă de completare a remuneraţiei lunare, prevăzută de lege
şi negociată de părţi odată cu semnarea contractului individual de muncă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de
masă, excepţie ridicată de Gabriela Răduţă în Dosarul nr. 578/99/2007 al Curţii
de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 noiembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi