DECIZIE Nr.
1190 din 6 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. h 1) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul alesilor locali
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 784 din 24 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată din oficiu de Tribunalul Botoşani -
Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal în dosarele sale nr.
902/40/2008 şi nr. 5.879/40/2007, cauze înregistrate la Curtea Constituţională
sub nr. 1.253D/2008 şi nr. 1.254D/2008.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
14 octombrie 2008 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când
Curtea a dispus conexarea Dosarului nr. 1.254D/2008 la Dosarul nr. 1.253D/2008,
care a fost primul înregistrat. In urma deliberărilor, Curtea a dispus şi
amânarea pronunţării pentru data de 6 noiembrie 2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 23 aprilie 2008, pronunţate în
dosarele nr. 902/40/2008 şi nr. 5.879/40/2007, Tribunalul Botoşani - Secţia
comercială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat din oficiu Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9
alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali. Excepţiile au fost ridicate de instanţă din oficiu, în cauze de
contencios administrativ având ca obiect anularea unor acte emise de autorităţi
administrative locale în legătură cu încetarea mandatului unor aleşi locali
înainte de expirarea duratei normale a acestuia.
In motivările excepţiilor de neconstituţionalitate având un conţinut similar,
instanţa susţine, în esenţă, că, urmare a constatării neconstituţionalităţii
prevederilor art. II alin. (1)
şi (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali, prin Decizia Curţii Constituţionale
nr. 61 din 18 ianuarie 2007, acestea, în temeiul art. 147 alin. (1) din
Constituţie, şi-au încetat efectele juridice, de vreme ce Parlamentul nu a
intervenit în sensul punerii lor de acord cu dispoziţiile Legii fundamentale.
In lipsa unei reglementări exprese cu privire la data intrării lor în vigoare,
ar urma să se aplice regula stabilită de dispoziţiile art. 78 din Constituţie, respectiv intrarea în
vigoare a legii are loc fie la 3 zile de la publicare, fie la o dată ulterioară
prevăzută de lege. Instanţa, în calitate de autor al excepţiei, apreciază că,
întrucât prin Legea nr. 249/2006 s-a ales cea de-a doua modalitate prevăzută de
Constituţie pentru intrarea ei în vigoare, nu se poate considera că prin
neaplicarea acestei dispoziţii de lege -ca urmare a declarării ei ca
neconstituţională prin Decizia nr. 61/2007 - se poate reveni la prima modalitate,
respectiv la intrarea în vigoare în termen de 3 zile de la data publicării.
Dacă totuşi s-ar aplica termenul de 3 zile de la publicare, „ar fi încălcat
principiul neretroactivităţii legii şi s-ar învinge însăşi voinţa
legiuitorului, care a legat momentul intrării în vigoare a dispoziţiilor art. 9
alin. (2) lit. h1)
din Legea nr. 393/2004 de momentul declarării apartenenţei politice".
In concluzie, în lipsa unei intervenţii legislative
asupra prevederilor art. II alin.
(1) şi (3) din Legea nr. 249/2006, instanţa de judecată nu poate considera că
momentul intrării în vigoare a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea
nr. 393/2004 a fost stabilit prin vreuna dintre cele două modalităţi prevăzute
de art. 78 din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţiile de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt
constituţionale, invocând în acest sens Decizia nr. 178/2008 a Curţii
Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004. Textul legal criticat a fost
introdus prin art. I pct. 3 din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul
aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, şi are
următorul conţinut:
- Art. 9 alin. (2) lit. h1): „(2) Calitatea de consilier local sau de consilier judeţean
încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în
următoarele cazuri: (...);
h1)
pierderea calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei
minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales;".
Instanţa de judecată invocă în motivarea excepţiei
ridicate din oficiu prevederile art. 78 din Constituţie, care reglementează
modalităţile de intrare în vigoare a legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, prin dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004,
legiuitorul a reglementat un nou caz de încetare, de drept, înainte de
expirarea duratei normale a mandatului, a calităţii de consilier local sau de
consilier judeţean ori de viceprimar, ca urmare a pierderii calităţii de membru
al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe a cărei
listă a fost ales.
Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali a stabilit ca dată a
intrării în vigoare a textului criticat momentul depunerii declaraţiei de
apartenenţă politică a aleşilor locali, iar, în acest scop, a stabilit un
termen de 45 de zile, pentru a le oferi celor care intrau sub incidenţa
textului posibilitatea de a-şi clarifica opţiunea politică.
Prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 61 din 18
ianuarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 15 februarie 2007,
dispoziţiile art. II alin. (1)
şi (3) din Legea nr. 249/2006, referitoare la momentul intrării în vigoare a
prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004, au fost declarate neconstituţionale,
întrucât raportau intrarea lor în vigoare la momentul depunerii declaraţiei de
apartenenţă politică, iar nu la o dată fixă, generală pentru toţi destinatarii
legii. Curtea a apreciat, cu acel prilej, că o asemenea modalitate de stabilire
a momentului intrării în vigoare contravine dispoziţiilor art. 78 din Legea
fundamentală.
In virtutea dispoziţiilor art.
147 alin. (1) din Constituţie, prevederile a căror neconstituţionalitate a fost
constatată de Curtea Constituţională prin decizia mai sus amintită şi-au
încetat efectele juridice la 45 de zile de la momentul publicării în Monitorul
Oficial a deciziei instanţei de contencios constituţional.
Curtea observă că nici în acest interval de timp şi
nici ulterior autoritatea legiuitoare nu a intervenit prin edictarea unei noi
reglementări care să cuprindă un anumit moment individualizat în timp de la
care să fie aplicabile dispoziţiile de lege referitoare la noua cauză de încetare
a mandatului de consilier local, de consilier judeţean sau de viceprimar
prevăzută de textul de lege criticat. Aceasta înseamnă că legiuitorul a
apreciat, în urma deciziei Curţii Constituţionale, că nu mai este necesară
abaterea de la regula generală cuprinsă în art. 78 din Constituţie, conform
căreia legea intră în vigoare la 3 zile de la publicarea sa în Monitorul
Oficial.
Aceasta este concluzia ce se deduce din principiul general de drept potrivit căruia excepţiile sunt de
strictă interpretare şi aplicare: de vreme ce prevederea de lege care avea
caracter de excepţie a fost declarată neconstituţională, înseamnă că se va
aplica regula generală mai sus amintită.
O lege nu poate fi valabilă
decât în virtutea Constituţiei, care constituie fundamentul legitimităţii sale.
In plus, legea trebuie interpretată în acel sens care permite aplicarea ei, iar
nu astfel încât aplicarea ei să fie înlăturată. De aceea, în lipsa unei date
care să marcheze intrarea în vigoare a textului de lege criticat, urmează să se
aplice modalitatea generală de intrare în vigoare a legii, prevăzută de art. 78
din Constituţie, şi anume la 3 zile de la data publicării, prin coroborare cu
dispoziţiile art. 147 alin. (4), potrivit cărora deciziile Curţii
Constituţionale sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor, de
la data publicării lor. In acest fel este înlăturată şi posibila
retroactivitate semnalată de instanţa de judecată autoare a excepţiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie
ridicată din oficiu de Tribunalul Botoşani - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal în dosarele sale nr. 902/40/2008 şi nr. 5.879/40/2007.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din 6 noiembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu