DECIZIE Nr.
1182 din 13 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (6) din Ordonanta Guvernului
nr. 70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes
judetean si local
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 18 ianuarie 2008
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
120/2006 pentru modificarea art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr.
70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean
şi local, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Iaşi
în Dosarul nr. 1.225/99/2007 al Tribunalului Iaşi -
Secţia comercială şi contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Unitatea
Medico-Socială Sculeni, directorul acesteia, domnul Ioan Munteanu. Se constată
lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul părţii prezente. Reprezentantul
Unităţii Medico-sociale Sculeni solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată, depunând, în acest sens, note scrise.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate. Precizează că, în prezent, sunt prevăzute prin lege
modalităţile de finanţare a activităţii unităţilor de asistenţă medico-socială
trecute în responsabilitatea administrativă şi financiară a consiliilor
judeţene.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 27 aprilie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.225/99/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea art. 5 alin.
(6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor
sanitare publice de interes judeţean şi local, excepţie
ridicată de Consiliul Judeţean Iaşi într-un litigiu de
contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că ordonanţa criticată nesocoteşte dreptul la ocrotirea
sănătăţii, garantat la nivel constituţional. Se arată, în acest sens, că s-a
instituit obligaţia consiliilor judeţene de a prelua, în responsabilitate
administrativă şi financiară, unităţile de asistenţă medico-socială înfiinţate
prin hotărâri ale consiliilor locale în comune, fără însă a se asigura şi sursa
de finanţare necesară desfăşurării corespunzătoare a activităţii acestora. De
asemenea, se susţine că necesitatea adoptării acestei măsuri prin ordonanţă de
urgenţă nu a fost justificată potrivit art.115 alin.(4) din Legea fundamentală.
Tribunalul Iaşi -
Secţia comercială şi de contencios administrativ consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Precizează că măsurile
impuse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 au ca scop ocrotirea
sănătăţii populaţiei, deoarece bugetele locale ale comunelor sau ale oraşelor
cu mai puţin de 5.000 de locuitori nu au resurse suficiente pentru a asigura
buna funcţionare a acestora.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, precizează
că, din prevederile art. 34 alin. (3) din Constituţie, rezultă că organizarea
sistemului de asistenţă medicală, inclusiv în ceea ce priveşte administrarea şi
finanţarea unităţilor de asistenţă medico-socială, intră în atribuţiile
exclusive ale legiuitorului. Consideră că măsura instituită prin textul de lege
criticat vizează crearea condiţiilor pentru asigurarea exercitării dreptului la
ocrotirea sănătăţii. In fine, apreciază că, din preambulul şi din nota de
fundamentare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006, rezultă
îndeplinirea cumulativă a condiţiilor prevăzute de art.115 alin. (4) din
Constituţie.
Avocatul Poporului apreciază
că măsura luată prin ordonanţa criticată „urmăreşte evitarea lezării dreptului
la ocrotirea sănătăţii persoanelor care, independent de voinţa lor, nu ar
beneficia de asistenţă medicală din cauza unor deficienţe în activitatea unor
unităţi de asistenţă medico-socială, generate de deficite ale resurselor
necesare". De asemenea, arată că emiterea ordonanţei s-a impus ca urmare a
importanţei deosebite şi a urgenţei finanţării activităţii acestor unităţi,
precum şi datorită necesităţii de „a nu crea presiuni asupra unor bugete
locale, care nu pot fi rezolvate în condiţiile existenţei unor resurse
financiare anuale insuficiente".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit.d) din Constituţie, precum şi
ale art.1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, aşa cum rezultă din încheierea de sesizare, prevederile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea art. 5 alin. (6) din
Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare
publice de interes judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.036 din 28 decembrie 2006,
mai exact art. I, având următorul cuprins:
- Art. I: „Alineatul (6) al
articolului 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea
unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 99/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
«(6) Unităţile de asistenţă medico-socială
înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor locale din comune, precum şi cele
înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor locale din oraşele care au mai puţin
de 5.000 de locuitori trec în responsabilitatea administrativă şi financiară a
consiliilor judeţene, dacă consiliile locale respective nu hotărăsc altfel,
asumându-şi obligaţiile de finanţare»".
In realitate, obiectul acesteia îl constituie
dispoziţiile art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind
administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 648 din 31 august 2002, astfel cum a fost modificat prin pct. 2 al
articolului unic al Legii nr. 95/2007 privind
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea
art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea
unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, lege publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 20
aprilie 2007.
Cuprinsul art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr.
70/2002 este următorul: „Unităţile de asistenţă medico-socială înfiinţate
prin hotărâri ale consiliilor locale din comune, precum şi cele înfiinţate prin
hotărâri ale consiliilor locale din oraşele care au mai puţin de 5.000 de
locuitori trec în responsabilitatea administrativă şi financiară a consiliilor
judeţene, dacă consiliile locale respective nu hotărăsc altfel."
Curtea observă că textul criticat avea acest conţinut
şi la data ridicării excepţiei de neconstituţionalitate (27 aprilie 2007), deşi
sesizarea Curţii s-a făcut de către instanţă cu privire la forma anterioară
modificării survenite prin Legea nr. 95/2007.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
dispoziţiile ordonanţei criticate contravin prevederilor constituţionale ale
art. 34 privind dreptul la ocrotirea sănătăţii şi celor ale art. 115 alin. (4)
potrivit cărora Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii
extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a
motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că textul ce formează obiect al excepţiei este în deplin acord
cu prevederile art. 34 din Legea fundamentală care garantează dreptul la
ocrotirea sănătăţii, finalitatea sa fiind aceea de a crea condiţii mai bune
pentru valorificarea acestui drept.
Măsura trecerii unităţilor de asistenţă medico-socială
la care se referă textul de lege criticat în responsabilitatea administrativă
şi financiară a consiliilor judeţene este însoţită şi de reglementările
financiare necesare susţinerii cheltuielilor pe care le implică preluarea de
către consiliile judeţene a acestor centre medico-sociale [art. 5 alin. (7) şi
(8), introduse prin Legea nr. 95/2007].
Prevederile art. 5 alin.(6) din Ordonanţa Guvernului
nr. 70/2002 sunt constituţionale şi prin prisma dispoziţiilor art. 115 alin.
(4) din Legea fundamentală, întrucât ele au fost introduse printr-o ordonanţă de
urgenţă, care, aşa cum rezultă
din preambulul său şi din nota de fundamentare, întruneşte condiţiile impuse
Guvernului de textul constituţional menţionat şi care, ulterior, a fost
aprobată prin lege.
Pentru considerentele expuse, în
temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind
administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local,
excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Iaşi în Dosarul
nr. 1.225/99/2007 al Tribunalului Iaşi - Secţia
comercială şi contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 decembrie
2007.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu