DECIZIE Nr.
1179 din 30 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul
social si ale articolului unic din Legea nr. 267/2009 privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 108/2008
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 835 din 14 decembrie 2010
Augustin Zegrean -
presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar
-judecator
Petre Lazaroiu
-judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu
-judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader
-judecator
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul
social si ale articolului unic din Legea nr. 267/2009 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 108/2008, exceptie ridicata de
Sindicatul Salariatilor Casei Judetene de Pensii Caras-Severin în Dosarul nr.
3.268/115/2008 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si
fiscal.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care
procedura de citare este legal îndeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în
acest sens jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 noiembrie 2009, pronuntata în
Dosarul nr. 3.268/115/2008, Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 108/2008. Exceptia a fost ridicata de Sindicatul Salariatilor
Casei Judetene de Pensii Caras-Severin cu prilejul solutionarii recursului
formulat împotriva Sentintei civile nr. 226 din 10 martie 2009, pronuntata de
Tribunalul Caras-Severin în Dosarul nr. 3.268/115/2008, având ca obiect un
litigiu privind functionarii publici.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esenta, ca dispozitiile de lege
criticate sunt neconstitutionale, deoarece, pe de o parte, instituie premisele
modificarii sau încetarii raporturilor de serviciu pe baza unor criterii
subiective si aleatorii, iar, pe de alta parte, Guvernul nu a precizat motivele
care au determinat adoptarea ordonantei de urgenta. In sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 1.039/2009.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios
administrativ si fiscal considera ca dispozitiile
de lege criticate sunt constitutionale.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul social, publicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 22 septembrie 2008,
precum si ale articolului unic din Legea nr. 267/2009 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte
normative din domeniul social, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 482 din 13 iulie 2009.
Textele de lege criticate au urmatoarea redactare:
- Art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
108/2008: „(1) Incepând cu data de 1 noiembrie 2008, în subordinea
Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse functioneaza Agentia
Nationala pentru Prestatii Sociale, cu un numar de 1.041 de posturi, care se
asigura prin reorganizarea directiilor de munca si protectie sociala judetene
si a municipiului Bucuresti si prin preluarea a 400 de posturi de la Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Posturile prevazute la alin. (1) si, dupa caz,
personalul care ocupa posturile supuse reorganizarii se preiau, pe baza de
protocol, în care se va stabili structura posturilor redistribuite potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta si cheltuielile de personal
aferente, pe capitole de cheltuieli, incluzând toate drepturile salariate
prevazute de lege.
(3) Prezenta ordonanta de urgenta modifica numarul
maxim de posturi reglementat prin actele normative în care acesta era
prevazut";
- Articolul unic din Legea nr. 267/2009: „Se aproba
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108 din 18 septembrie 2008 pentru
modificarea unor acte normative din domeniul social, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 22 septembrie 2008."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca
prevederile de lege criticate încalca urmatoarele dispozitii din Constitutie:
art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetatenilor în fata legii si a
autoritatilor publice, art. 41 alin. (1) privind munca si protectia sociala a
muncii, art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vatamate de o autoritate
publica si art. 115 alin. (4) si (6) referitoare la conditiile de adoptare ale
ordonantei de urgenta a Guvernului.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca dispozitiile de lege criticate au mai constituit obiect al
controlului de constitutionalitate prin prisma acelorasi critici si acelorasi
dispozitii din Constitutie ca si cele invocate în prezenta cauza. Astfel, prin
Decizia nr. 481 din 20 aprilie 2010, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 383 din 10 iunie 2010, Curtea a respins ca neîntemeiate
aceste critici, retinând, în esenta, ca „prin înfiintarea Agentiei Nationale
pentru Prestatii Sociale, cu un numar de 1.041 de posturi, care se asigura prin
reorganizarea directiilor de munca si protectie sociala judetene si a
municipiului Bucuresti si prin preluarea a 400 de posturi de la Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, nu este afectat regimul niciunei
institutii fundamentale a statului, ci se reorganizeaza directii si agentii
aflate în subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale".
De asemenea, a aratat ca dispozitiile criticate din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 108/2008 nu încalca prevederile art. 41 din Constitutie,
„deoarece posturile supuse reorganizarii si personalul care ocupa aceste
posturi se preiau, pe baza de protocol, în care se va stabili structura
posturilor redistribuite si cheltuielile de personal aferente, pe capitole de
cheltuieli, «incluzând toate drepturile salariale prevazute de lege»". Cât
priveste invocarea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 1.039 din 9 iulie 2009,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 august
2009, a retinut ca „nu ne aflam într-o ipoteza similara si, prin urmare, nu se
poate aplica acelasi rationament juridic". In final, Curtea a retinut, pe
de-o parte, ca dispozitiile de lege criticate nu contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1), deoarece se aplica acelasi tratament
juridic tuturor persoanelor prevazute în ipoteza normei legale, iar, pe de alta
parte, ca dispozitiile constitutionale ale art. 52 alin. (1) nu au relevanta în
cauza de fata.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natura sa
justifice reconsiderarea jurisprudentei în materie a Curtii Constitutionale,
solutia si considerentele deciziei amintite îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta
cauza.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 108/2008 pentru modificarea unor acte normative din domeniul
social si ale articolului unic din Legea nr. 267/2009 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 108/2008, exceptie ridicata de
Sindicatul Salariatilor Casei Judetene de Pensii Caras-Severin în Dosarul nr.
3.268/115/2008 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si
fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 30 septembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea