DECIZIE Nr. 117 din 24 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(3) si (5), ale art. 16 alin. (2) si (3) si ale art. 24 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta
medicala si psihologica a personalului din transporturi cu atributii in
siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de
Sanatate a Transporturilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 353 din 30 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (3) si (5), ale art. 16 alin. (2) si (3) si ale
art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea
activitatii de asistenta medicala si psihologica a personalului din
transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si
infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor, exceptie ridicata
de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate in Dosarul nr. 6.279/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal a raspuns autorul exceptiei, prin consilier juridic
Stefan Panaitescu, precum si Casa Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor,
reprezentata de consilier juridic Florin Patrascu.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, deoarece
considera ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1998,
nefiind aprobate de Parlament, sunt aplicate ilegal. Se apreciaza, de asemenea,
ca ordonanta in ansamblu contravine prevederilor constitutionale ale art. 33
alin. (3) si ale art. 114 alin. (4) si ca prevederile art. 10 alin. (3) si (5),
ale art. 16 alin. (2) si (3) si ale art. 24 din ordonanta incalca dispozitiile
art. 89 din Legea nr. 145/1997.
Reprezentantul Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor solicita
respingerea exceptiei ridicate, intrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/1998, fiind depusa la Parlament spre aprobare, produce efecte si este in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale invocate.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
6.279.1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
alin. (3) si (5), art. 16 alin. (2) si (3) si ale art. 24 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta
medicala si psihologica a personalului din transporturi cu atributii in
siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de
Sanatate a Transporturilor, exceptie ridicata de Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 contravine prevederilor
constitutionale ale art. 33 alin. (3) si ale art. 114 alin. (4), deoarece
"acest act normativ a functionat si functioneaza si in prezent in mod
ilegal, fara a fi aprobat de Parlamentul Romaniei [...]". De asemenea, se
considera ca art. 10 alin. (3) si (5), art. 16 alin. (2) si (3) si art. 24 din
ordonanta incalca dispozitiile art. 89 din Legea nr. 145/1997 si totodata se
apreciaza ca "prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1998
trebuie adaptate dispozitiilor Legii nr. 145/1997, si nu invers".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia, arata ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998, prin dispozitiile nominalizate,
nu incalca dispozitiile art. 33 alin. (3) si ale art. 114 alin. (4) din
Constitutie. Se considera totodata ca nu este incalcat dreptul la ocrotirea
sanatatii, aceasta ordonanta reglementand modul de organizare a activitatii de
asistenta sociala intr-un domeniu distinct, si anume cel al transporturilor.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este nefondata, intrucat dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Se arata, in
esenta, ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 a fost adoptata in
temeiul dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora
"In cazuri exceptionale Guvernul poate adopta ordonante de urgenta
[...]", acestea intrand "in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare
la Parlament", iar daca "Parlamentul nu se afla in sesiune, el se
convoaca in mod obligatoriu". In alegerea procedurii de legiferare a
masurilor stabilite prin reglementarile propuse, respectiv pe calea adoptarii
ordonantei de urgenta, s-a avut in vedere existenta "cazului
exceptional" la care face referire art. 114 alin. (4) din Constitutie,
apreciindu-se ca in categoria situatiilor de fapt ce constituie cazuri
exceptionale se incadreaza si situatia prevazuta in Nota de fundamentare a proiectului
de ordonanta de urgenta, referitoare la unitatile sanitare din reteaua
Ministerului Transporturilor, care, "incepand cu luna octombrie
1998", nu mai aveau asigurata "finantarea nici pentru salarii, nici
pentru cheltuieli materiale", datorita "modului de finantare din anul
1998 din fondul asigurarilor sociale de sanatate administrat de Ministerul
Sanatatii", ceea ce a condus la "mari perturbari in asigurarea
resurselor financiare la nivelul unitatilor sanitare din reteaua Ministerului
Transporturilor". Aceste perturbari in asigurarea modului de finantare a
unitatilor sanitare din reteaua Ministerului Transporturilor, se sustine in
Nota de fundamentare a proiectului, au avut drept consecinta "scaderea
nivelului de asistenta medicala acordata personalului care concura la siguranta
circulatiei si navigatiei", fiind astfel aduse grave atingeri interesului
public de a se asigura "securitatea calatorilor si a marfurilor
transportate cu mijloace de transport navale, aeriene, rutiere, feroviare si cu
metroul", ceea ce a impus urgenta adoptarii reglementarilor propuse prin
proiect. In ceea ce priveste "aspectele semnalate in legatura cu
subordonarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor fata de
Ministerul Transporturilor", se apreciaza ca "acestea nu constituie
aspecte de neconstitutionalitate, in raport cu dispozitiile art. 33 alin. (3)
din Constitutie invocate, ci vizeaza modul de corelare a dispozitiilor din
cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1998, referitoare la
functionarea acestei case de asigurari de sanatate, cu dispozitiile privind
autonomia caselor de asigurari de sanatate, prevazute in Legea asigurarilor
sociale de sanatate nr. 145/1997".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 41/1998 in ansamblu, precum si ale art. 10 alin. (3)
si (5), ale art. 16 alin. (2) si (3) si ale art. 24 din aceeasi ordonanta.
I. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 41/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 456 din 27 noiembrie 1998, contravine urmatoarelor prevederi
constitutionale:
Art. 33 alin. (3)
"Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale
pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii profesiilor
medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de protectie a
sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii.";
Art. 114 alin. (4)
"In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu."
Examinand sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate, se constata
ca prin Decizia nr. 5 din 16 ianuarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 94 din 23 februarie 2001, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale criticate, retinand
in esenta ca nu sunt infrante prevederile art. 33 alin. (3) din Constitutie
prin aceea ca ordonanta criticata (act normativ cu putere de lege) cuprinde
reglementari speciale privind un anumit sector al asistentei medicale si al
asigurarilor sociale pentru boala, prin care sunt stabilite pe baza principiilor
din legea generala (Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997) masuri
de protectie si ocrotire a sanatatii in situatii specifice. Efectuarea
transporturilor de calatori si marfuri in depline conditii de siguranta a
circulatiei impune crearea unui cadru juridic unitar, necesar atat pentru
organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica de specialitate
pentru personalul cu atributii de siguranta circulatiei si navigatiei, cat si
pentru asistenta medicala curenta acordata intregului personal din
transporturi. Asa fiind, in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie privind
delegarea legislativa, Guvernul a adoptat aceasta ordonanta de urgenta chiar
daca domeniul ar fi rezervat reglementarii prin lege organica. In acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit in mod constant ca ordonantele
de urgenta, spre deosebire de ordonantele adoptate in baza unei legi speciale
de abilitare potrivit alin. (1) al art. 114 din Constitutie, pot fi adoptate si
in domeniul legilor organice. In aceste conditii nu au relevanta sub aspectul
contenciosului de constitutionalitate nici imprejurarea ca Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 41/1998 cuprinde o reglementare diferita de cea a Legii nr.
145/1997, care a organizat sistemul general al asigurarilor de sanatate, nici
faptul ca pana in prezent Parlamentul nu a adoptat o lege de aprobare a acestei
ordonante de urgenta, deoarece pentru intrarea in vigoare este suficient ca
ordonanta de urgenta a fost depusa spre aprobare la Parlament.
Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 5 din 16 ianuarie 2001 s-a mai
retinut, de asemenea, ca nu este intemeiata nici critica de
neconstitutionalitate referitoare la incalcarea prevederilor constitutionale
ale art. 114 alin. (4), prin aceea ca ordonanta de urgenta nu are la baza
existenta unui "caz exceptional" care ar fi putut permite Guvernului
sa o adopte. Intr-adevar, motivarea cuprinsa in Nota de fundamentare a
ordonantei de urgenta justifica existenta cazului exceptional si raspunde totodata
exigentelor stabilite de Curtea Constitutionala, prin jurisprudenta sa, cu
privire la interesul public si urgenta reglementarii pentru aprecierea
constitutionalitatii ordonantelor de urgenta. Din cuprinsul notei de
fundamentare rezulta, intre altele, ca aplicarea Legii nr. 145/1997 "a
condus la mari perturbari in asigurarea resurselor financiare la nivelul
unitatilor sanitare din reteaua Ministerului Transporturilor [...], consecinta
fiind scaderea nivelului de asistenta medicala acordata personalului care concura
la siguranta circulatiei si navigatiei. In aceste conditii, securitatea
coletelor si a marfurilor transportate cu mijloace de transport navale,
aeriene, rutiere, feroviare si cu metroul este periclitata, existand riscul de
a se produce evenimente grave si accidente in procesul de transport".
Considerentele pe care s-a bazat solutia anterioara a Curtii
Constitutionale sunt valabile si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit
elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
In legatura cu critica adusa ordonantei privind incalcarea art. 114 alin.
(4) din Constitutie, la aceeasi solutie de respingere a exceptiilor de
neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de judecata,
o mentin si in cauza de fata.
II. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine totodata ca
prevederile art. 10 alin. (3) si (5), ale art. 16 alin. (2) si (3) si ale art.
24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 incalca dispozitiile art.
89 din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997.
Curtea constata ca aceasta critica de neconstitutionalitate nu poate fi
primita, deoarece contenciosul constitutional priveste examinarea conformitatii
dispozitiilor legale criticate cu Constitutia, iar nu compatibilitatea acestora
cu alte dispozitii legale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(3) si (5), ale art. 16 alin. (2) si (3) si ale art. 24 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta
medicala si psihologica a personalului din transporturi cu atributii in
siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de
Sanatate a Transporturilor, exceptie ridicata de Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate in Dosarul nr. 6.279/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu