DECIZIE Nr.
116 din 3 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 lit. b), art. 34, art. 35, art.
43, art. 44, art. 45 lit. a), art. 47 alin. (4) si art. 55 alin. (4), (5) si (6)
din Legea concurentei nr. 21/1996
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 157 din 13 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 lit. b), art. 34, art. 35, art.
43, art. 44, art. 45 lit. a), art. 47 alin. (4) şi art. 55 alin. (4), (5) şi
(6) din Legea concurenţei nr. 21/1996, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Astral Impex" -S.R.L. în Dosarul nr. 39.170/2/2005 al Curţii
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin
avocat Valeriu Stoica, şi Consiliul Concurenţei, prin reprezentant.
Curtea dispune să se facă apelul şi în dosarele nr.
1.847D/2008 şi nr. 2.547D/2008, care au ca obiect aceeaşi excepţie de
neconstituţionalitate ridicată de Societatea Comercială „Gabi's" - S.R.L.
Arad şi Societatea Comercială „Pappa Reale" - S.R.L. Braşov în Dosarul nr.
886/2/2006, precum şi de Societatea Comercială „BDM" - S.A. Baia Mare în
Dosarul nr. 905/2/2006 ale aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal răspund autorii excepţiei, prin
acelaşi avocat, şi Consiliul Concurenţei, prin acelaşi reprezentant, lipsind
Societatea Comercială „Pappa Reale" - S.R.L. Braşov, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea
dosarelor.
Avocatul autorilor excepţiei şi reprezentantul
Consiliului Concurenţei sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt
îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 1.847D/2008 şi nr.
2.547D/2008 la Dosarul nr. 1.842D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, avocatul autorilor
excepţiei solicită admiterea acesteia. Se arată, în esenţă, că prevederile
legale criticate încalcă dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Constituţie,
potrivit cărora jurisdicţiile speciale administrative sunt facultative. Or,
Consiliul Concurenţei este un organism jurisdicţional. Referitor la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale, este invocată Decizia nr. 51 din 31
ianuarie 2008 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei
politice comuniste, prin care
acest act normativ a fost declarat neconstituţional.
Reprezentantul Consiliului Concurenţei solicită
respingerea excepţiei. In acest sens este invocată jurisprudenţa Curţii
Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se
arată că textul de lege criticat nu încalcă niciunul dintre textele
constituţionale invocate în susţinerea excepţiei. Totodată, se apreciază că
Decizia Curţii Constituţionale nr. 51/2008, menţionată de autorii excepţiei, nu
are legătură cu prezenta cauză.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 14 mai 2008 şi 1 octombrie 2008,
pronunţate în dosarele nr. 39.170/2/2005, nr. 886/2/2006 şi nr. 905/2/2006, Curtea
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 26 lit. b), art. 34, art. 35,
art. 43, art. 44, art. 45 lit. a), art. 47 alin. (4)
şi art. 55 alin. (4), (5) şi (6) din Legea concurenţei nr. 21/1996, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Astral Impex" - S.R.L. Societatea
Comercială „Gabi's" - S.R.L, şi Societatea Comercială „BDM" - S.A.
Baia Mare în cauze ce au ca obiect judecarea acţiunilor în contencios
administrativ formulate de autorii excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin, în esenţă, că art. 26 lit. b), art. 34,
art. 35, art. 43, art. 44, art. 45 lit. a), art. 47 alin. (4) şi art. 55 alin.
(4), (5) şi (6) din Legea concurenţei nr. 21/1996 sunt neconstituţionale în
raport cu dispoziţiile art. 21 alin. (3) şi art. 126 din Constituţie, deoarece
procedura după care se desfăşoară activitatea Consiliului Concurenţei de soluţionare
a sesizărilor este una jurisdicţională. Se arată că jurisdicţia exercitată de
Consiliul Concurenţei nu este o jurisdicţie specială administrativă, ci una
extraordinară. Caracterul de instanţă extraordinară al Consiliului Concurenţei
este dedus din faptul că, pe de o parte, această instituţie nu face parte din
categoria instanţelor judecătoreşti, iar pe de altă parte, jurisdicţia
exercitată de aceasta nu este o jurisdicţie specială administrativă.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că, prin mai
multe decizii, Curtea Constituţională s-a pronunţat în sensul
constituţionalităţii art. 26 lit. b), art'. 34, art. 35, art. 43, art. 44, art.
45 lit. a), art. 47 alin. (4) şi art. 55 alin. (4), (5) şi (6) din Legea
concurenţei nr. 21/1996.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile părţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 26 lit. b), art. 34, art. 35, art. 43, art. 44,
art. 45 lit. a), art. 47 alin. (4) şi art. 55 alin. (4), (5) şi (6) din Legea
concurenţei nr. 21/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 742 din 16 august 2005.
Prevederile legale criticate
fac parte, cu excepţia art. 26 lit. b) privind atribuţiile Consiliului
Concurenţei, din cap. V al legii, intitulat „Procedura de examinare preliminară, de investigare şi de luare a
deciziilor", şi reglementează modalitatea de
realizare a acestor proceduri.
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile constituţionale ale
art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil şi ale art. 126
privind instanţele judecătoreşti.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:
Prin Decizia nr. 5 din 10 ianuarie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 13 februarie 2006, Curtea s-a mai pronunţat asupra
constituţionalităţii unora dintre textele legale criticate, constatând
netemeinicia criticilor formulate. Cu acel prilej, s-au reţinut următoarele:
„Consiliul Concurenţei a fost înfiinţat ca autoritate
administrativă autonomă în domeniul concurenţei. Măsurile dispuse de Consiliu
şi sancţiunile aplicate de acesta pe baza dispoziţiilor legale atacate sunt de
natură administrativă şi nu jurisdicţională. Procedura prin care Consiliul
Concurenţei îşi îndeplineşte
atribuţiile stabilite de lege, în principal de a constata şi sancţiona
practicile anticoncurentiale, prezintă anumite similitudini cu procedurile
jurisdicţionale, fără a se identifica însă cu acestea. Astfel, împrejurarea că
faptele semnalate Consiliului sunt supuse investigaţiei pentru stabilirea
adevărului, iar raportul de investigaţie este examinat în plen, nu impune
caracterizarea activităţii Consiliului ca o activitate jurisdicţională, căci
prin aceasta Consiliul nu soluţionează un litigiu privind existenţa, întinderea
sau exercitarea drepturilor subiective ale unei persoane - atribuţii de esenţa
activităţii jurisdicţionale - şi nici nu adoptă măsuri de tragere la răspundere
juridică de competenţa instanţelor judiciare, ci efectuează operaţii
tehnico-juridice de cercetare, deliberare şi decizie, specifice iniţierii şi
adoptării oricărui act administrativ."
Totodată, s-a mai arătat că deciziile adoptate de
Plenul Consiliului Concurenţei pot fi atacate în faţa unei instanţe
judecătoreşti, în procedura de contencios administrativ, la Curtea de Apel
Bucureşti. Impotriva sentinţei Curţii de Apel Bucureşti atât Consiliul
Concurenţei, cât şi operatorii economici supuşi măsurilor dispuse de instanţă
pot introduce recurs la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natură să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale,
atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în decizia amintită îşi păstrează
valabilitatea şi în cauza de faţă.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a art. 35
care face parte din acelaşi capitol cu celelalte texte criticate şi a art. 55
alin. (4), (5) şi (6) referitoare la instanţa competentă la care pot fi atacate
deciziile Curţii de Conturi privind sancţiunile luate, texte care se află în
strânsă legătură cu celelalte prevederi legale criticate, Curtea reţine, pentru
aceleaşi considerente, că este neîntemeiată.
In consecinţă, Curtea constată că nu sunt încălcate
prevederile art. 126 din Constituţie, deoarece textele de lege criticate nu
reglementează modalitatea de realizarea a justiţiei şi nu înfiinţează instanţe
extraordinare. Consiliul Concurenţei nu judecă procese referitoare la
exercitarea drepturilor subiective ale unor persoane, atribuţii specifice
instanţelor judecătoreşti, ci efectuează proceduri de examinare, investigare şi
decizie specifice desfăşurării activităţii Consiliului Concurenţei. Totodată,
nu sunt încălcate nici dispoziţiile constituţionale referitoare la dreptul
părţilor la un proces echitabil, deoarece deciziile Consiliului Concurenţei pot
fi atacate la instanţa de contencios-administrativ în
conformitate cu art. 47 alin. (4) din Legea nr. 21/1996.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 26 lit. b), art. 34, art. 35, art. 43, art. 44, art. 45 lit.
a), art. 47 alin. (4) şi art. 55 alin. (4), (5) şi (6) din Legea concurenţei
nr. 21/1996, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Astral Impex" -
S.R.L., Societatea Comercială „Gabi's" - S.R.L. şi Societatea Comercială
„BDM" - S.A. Baia Mare, în dosarele nr. 39.170/2/2005, nr. 886/2/2006 şi
nr. 905/2/2006 ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta