DECIZIE Nr.
1149 din 4 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. (2) si (3) din Legea nr.
303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 7 ianuarie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 85 alin. (2) şi (3) din Legea nr.
303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, excepţie ridicată de
Iacob Deac în Dosarul nr.
2.728/85/2007 al Tribunalului Sibiu - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilă, deoarece
prevederile legale criticate au fost abrogate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 18 octombrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 2.728/85/2007, Tribunalul Sibiu - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 83
alin. (2) şi (3) din Legea nr. 303/2004, excepţie ridicată de Iacob Deac în
cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de actualizare a
pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că art. 85 alin.
(2) din Legea nr. 303/2004 prevede baza de calcul la stabilirea pensiei de
serviciu care „a devenit media ultimelor 12 luni anterioare pensionării, în loc
de ultima indemnizaţie". Totodată, stabileşte că actualizarea pensiei de
serviciu se face anual, deşi, în opinia autorului excepţiei, ar fi trebuit să
se facă lunar.
Se mai susţine că art. 85 alin. (3) din Legea nr.
303/2004 extinde retroactiv metodele de calcul şi asupra magistraţilor
pensionaţi anterior modificărilor Legii nr. 303/2004, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13
septembrie 2005.
Tribunalul Sibiu - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
legiuitorul având libertatea de a stabili condiţiile de
acordare a pensiei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile legale criticate sunt constituţionale, acestea aplicându-se
pentru viitor.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea
nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei, astfel cum a fost formulat, îl
constituie dispoziţiile art. 83 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 303/2004 privind
statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005.
Autorul excepţiei nu invocă vreo dispoziţie
constituţională care ar fi încălcată prin reglementările legale criticate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Instanţa de judecată a sesizat din eroare Curtea cu
excepţia de neconstituţionalitate a art. 83 alin. (2) şi (3) din Legea nr.
303/2004. In realitate, autorul excepţiei critică art. 85 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 303/2004, text asupra căruia Curtea Constituţională urmează să se
pronunţe.
Potrivit dispoziţiilor art. 85 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 303/2004: „(2) Pensiile de serviciu ale judecătorilor şi
procurorilor, precum şi pensiile de urmaş prevăzute la art. 84 se actualizează
anual în raport cu media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni a
judecătorilor şi procurorilor în activitate.
(3) Dispoziţiile alin. (2) se aplică şi
judecătorilor sau procurorilor pensionari, precum şi persoanelor care
beneficiază de pensia de urmaş prevăzută la art.
84."
Anterior sesizării Curţii Constituţionale, Legea nr.
303/2004 a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 8 octombrie 2007, noul text având următorul conţinut: „(2) Pensiile de serviciu ale
judecătorilor şi procurorilor, precum şi pensiile de urmaş prevăzute la art. 84
se actualizează ori de câte ori se majorează indemnizaţia brută lunară a unui
judecător şi procuror în activitate, în condiţii identice de funcţie, vechime
şi grad al instanţei sau parchetului, cu luarea în considerare, în procent, a
sporurilor intrate în baza de calcul la acordarea pensiei de serviciu, precum
şi a sporului de vechime. Dacă în urma actualizării rezultă o pensie de
serviciu mai mică, judecătorul sau procurorul îşi poate păstra pensia aflată în
plată.
(3) Cererile de pensionare formulate de judecătorii
şi procurorii în activitate pentru acordarea pensiei de serviciu prevăzute de
prezenta lege se depun la casa teritorială de pensii competentă. Plata pensiei
se face de la data prevăzută în decretul Preşedintelui României ca fiind cea a
eliberării din funcţie sau, în cazul lipsei unei astfel de date, de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a decretului Preşedintelui
României de eliberare din funcţie."
Din analiza comparativă a dispoziţiilor legale
precizate mai sus rezultă că art. 85 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 303/2004 a
fost modificat de art. I pct.
10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2007, iar soluţia legislativă
prevăzută de textul legal modificat, criticat de autorul excepţiei, nu a mai
fost menţinută de actuala reglementare, care a prevăzut o altă modalitate de
actualizare a pensiilor de serviciu ale judecătorilor.
Rezultă aşadar că excepţia ridicată este contrară
prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, care au următorul
cuprins: „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa
instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în
vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi
oricare ar fi obiectul acestuia."In
consecinţă, potrivit alin. (6) al aceluiaşi articol din lege, excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 85 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 303/2004 este
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 85 alin. (2) şi (3) din Legea nr.
303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, excepţie ridicată de
Iacob Deac în Dosarul nr. 2.728/85/2007 al Tribunalului Sibiu - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 decembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta