DECIZIE Nr. 113 din 20 iulie 1999
referitoare la constitutionalitatea unor prevederi ale Legii privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in
sedinta comuna din 1 iulie 1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 362 din 29 iulie 1999

Curtea Constitutionala a fost sesizata la data de 2 iulie 1999 de catre 26
de senatori - Trita Fanita, Constantin Dan Vasiliu, Ioan Cretu, Ioan Mircea
Prahase, Ioan Sabin Pop, Cristian Sorin Dumitrescu, Viorel Marian Pana, Sorin
Adrian Vornicu, Emil Tocaci, Costel Gheorghiu, Aristotel Adrian Cancescu,
Alexandru Radu Feldman, Corneliu Dorin Gavaliugov, Nicolae Alexandru, Gheorghe
Dumitrascu, Costica Ciurtin, Ion Bold, Marin Predila, Virgil Popa, Sersea
Nicolae, Ionel Aichimoaie, Dan Mircea Popescu, Vasile Vacaru, Doru Ioan
Taracila, Ion Predescu si Doru Gaita - asupra neconstitutionalitatii unor
prevederi ale Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 1 iulie
1999.*)
------------
*) Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante a
fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 346 din 22 iulie
1999.
Obiectia de neconstitutionalitate a fost trimisa Curtii Constitutionale
prin Adresa nr. L.1999 din 2 iulie 1999 a secretarului general al Senatului.
Sesizarea constituie obiectul Dosarului nr. 136A/1999.
Prin sesizare se solicita sa se constate ca dispozitiile art. 1 lit. F pct.
2 si 8 din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante sunt
neconstitutionale, fiind incalcate prevederile art. 114 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora "Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul
legilor organice".
Se sustine ca prevederile art. 1 lit. F pct. 2, prin care se abiliteaza
Guvernul sa emita ordonante in scopul organizarii si functionarii cooperatiei
rurale, sunt neconstitutionale, deoarece Guvernul nu poate primi abilitare
intr-un asemenea domeniu, "intrucat antameaza regimul general al
proprietatii, domeniu care, potrivit art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie,
face parte din categoria legilor organice". Or, acest domeniu de
reglementare a fost exclus atat prin raportul Comisiei juridice, de numiri,
disciplina si imunitati a Senatului, cat si de plenul Senatului, in sedinta din
30 iunie 1999.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 1 lit. F pct. 8 din Legea de
abilitare a Guvernului de a reglementa prin ordonanta infiintarea Agentiei
Domeniilor Statului si a Fondului de dezvoltare a agriculturii, se apreciaza ca
sunt incalcate dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie, "intrucat
o asemenea agentie nu poate fi infiintata fara a se reglementa regimul
domeniului vizat prin instituirea sa", domeniu care, si in acest caz, se
considera ca este rezervat legilor organice. Prin sesizare se mai mentioneaza
ca aceasta institutie este reglementata intr-un proiect de lege initiat de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, proiect care "vizeaza problemele
legate de intreprinderile agricole de stat si care se afla in faza de dezbatere
parlamentara"; o propunere legislativa cu obiect de reglementare
asemanator a fost adoptata de Senat. Aceste initiative legislative fac parte
din categoria legilor organice, potrivit dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit.
k) din Constitutie. Deosebit de cele aratate, se apreciaza ca dispozitiile art.
1 lit. F pct. 8 sunt in contradictie si cu prevederile art. 3 din Legea privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, potrivit carora "In domeniile
de abilitare prevazute in prezenta lege, daca au fost adoptate proiecte de lege
sau propuneri legislative de catre una dintre Camerele Parlamentului ori au
fost elaborate si depuse rapoarte ale comisiilor permanente sesizate in fond,
acestea vor fi avute in vedere de Guvern la emiterea ordonantelor".
In final se apreciaza ca, potrivit legii de abilitare, "Guvernul este
obligat sa aiba in vedere la emiterea ordonantei privind infiintarea Agentiei
Domeniilor Statului si a Fondului de dezvoltare a agriculturii cele doua
proiecte de lege mentionate", ceea ce, considera autorii obiectiei, nu se
inscrie in dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie, iar emiterea unor
astfel de ordonante "inseamna, practic, infrangerea de catre Guvern a
prevederilor constitutionale privind delegarea legislativa".
Printr-o alta sesizare, inregistrata la 6 iulie 1999, formulata de un grup
de 61 de deputati - Adrian Nastase, Miron Tudor Mitrea, Viorica Afrasinei,
Traian Dobre, Mihai Ioan Popa, Nicolae Gradinaru, Dumitru Paslaru, Marina
Ionescu, Petru Bejinariu, Mihail Sireteanu, Eugenia Moldoveanu, Marin Cristea,
Petre Naidin, Martian Dan, Adrian Gheorghiu, Leonard Cazan, Romulus Ion Moucha,
Gheorghe Oana, George Dragu, Mihai Hlinschi, Victor Traian Mihu, Dan Nica,
Ion-Florentin Sandu, Dumitru Buzatu, Radu Liviu Bara, Vasile Stan, Ovidiu
Cameliu Petrescu, Marian Ianculescu, Gheorghe Ana, Ecaterina Andronescu, Petru
Godja, Ionel Marineci, Marian Sarbu, Ion Munteanu, Mihai Nicolescu, Dumitru
Popescu, Victor Neagu, Gheorghe Ionescu, Constantin Teculescu, Gheorghe Ana,
Neculai Grigoras, Gheorghe Valceanu, Ion Pargaru, Alexandru Lapusan, Daniela
Bartos, Acsinte Gaspar, Florin Georgescu, Dorel Constantin Onaca, Viorel
Hrebenciuc, Mihai Vitcu, Ion Giurescu, Vasile Candea, Ioan Mircea Pascu, Petru
Serban Mihailescu, Traian Sabau, Dan Ioan Popescu, Alexandru Stanescu, Vasile
Panteliuc, Simion Darie, Florian Serac si Alexandru Albu -, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu privire la neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 1 lit. C pct. 16 din Legea privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante, dispozitii referitoare la ratificarea Cartei Europene a
Limbilor Regionale sau Minoritare.
Aceasta obiectie de neconstitutionalitate a fost trimisa Curtii
Constitutionale prin Adresa nr. XIV/551 din 6 iulie 1999 a secretarului general
al Camerei Deputatilor.
Sesizarea formeaza obiectul Dosarului nr. 141A/1999.
In sustinerea sesizarii, se arata urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 11 din Constitutie, tratatele internationale
ratificate de Parlament fac parte din dreptul intern, iar statului roman ii
incumba "obligatia sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta
obligatiile ce ii revin ca urmare a ratificarii lor". Mai mult decat atat,
in temeiul art. 20 alin. (2) din Constitutie, atunci cand "exista
neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate
reglementarile internationale". Carta Europeana a Limbilor Regionale sau
Minoritare are ca scop sa dea posibilitatea minoritatilor nationale ca limbile
regionale sau limbile proprii lor sa fie utilizate fara opreliste in
administratie, in justitie si in invatamantul creat pe criterii etnice, ceea ce
"depaseste cadrul stabilit pentru dreptul la identitate recunoscut in art.
6 alin. (1) din Constitutie", pentru "pastrarea, dezvoltarea si
exprimarea identitatii etnice, culturale, lingvistice si religioase". In
opinia deputatilor semnatari ai sesizarii, Carta Europeana a Limbilor Regionale
sau Minoritare ignora conceptul de "stat unitar si national" propriu
unor state europene, ca si faptul ca in aceste state este o singura "limba
oficiala". Carta mentionata vizeaza valorile supreme inscrise in
Constitutie, si anume: in art. 1, care cuprinde conceptul de "stat
national, unitar si indivizibil"; in art. 6 alin. (2), potrivit caruia
"masurile de protectie luate de stat pentru pastrarea, dezvoltarea si
exprimarea identitatii persoanelor apartinand minoritatilor nationale trebuie
sa fie conforme cu principiile de egalitate si de nediscriminare in raport cu
ceilalti cetateni romani"; in art. 13, care prevede ca "In Romania,
limba oficiala este limba romana", precum si in art. 148 alin. (1),
potrivit caruia dispozitiile constitutionale referitoare la caracterul
national, independent, unitar si indivizibil al statului roman, independenta
justitiei, limba oficiala si altele nu pot constitui obiect al revizuirii
Constitutiei. Autorii sesizarii apreciaza ca ratificarea Cartei Europene a
Limbilor Regionale sau Minoritare "nu poate fi inclusa in nici un chip in
categoria legilor ordinare, pentru care a fost prevazuta institutia delegarii
legislative, mentionata la art. 114 alin. (1) din Constitutie. Mai mult,
reglementarile Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare depasesc cu
mult insusi domeniul legilor organice, inscriindu-se in categoria legilor
constitutionale, potrivit art. 72 din Constitutie".
In sprijinul acestor sustineri este evocata si o recenta decizie a
Consiliului Constitutional al Frantei, plecandu-se de la considerentul ca
reglementarile cuprinse in art. 1, 6, 13, 114 si 148 din Constitutia Romaniei
sunt de inspiratie europeana, in special franceza. Se arata ca Presedintele
Republicii Franceze a sesizat Consiliul Constitutional al Frantei pentru a
decide daca ratificarea Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare, semnata
la Budapesta la 7 mai 1999, trebuie precedata de o revizuire a Constitutiei,
tinand seama de declaratia interpretativa facuta de Franta si de angajamentele
la care urma sa consimta in partea a III-a a acestei conventii. Prin Decizia
nr. 99-412DC din 15 iunie 1999 a Consiliului Constitutional s-a constatat ca
actul international examinat cuprinde clauze contrare Constitutiei Frantei.
In concluzie, autorii sesizarii solicita sa se constate urmatoarele:
a) ratificarea Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare este de
competenta exclusiva a Parlamentului;
b) Carta ignora valorile constitutionale, "respectiv caracterul de
stat unitar, national, independent al statului roman, independenta justitiei,
autonomia administrativa a autoritatilor publice din unitatile administratiei
teritoriale si principiile de nediscriminare a majoritatii cetatenilor in
raport cu cetatenii minoritari", deoarece instituie pentru minoritari un
regim peste cadrul constitutional, pe care l-a limitat doar la "pastrarea,
dezvoltarea si exprimarea identitatii lor etnice, culturale, lingvistice si
religioase";
c) unele dintre dispozitiile Cartei, prin continutul lor, impun revizuirea
Constitutiei, intrucat se refera la limba oficiala a statului roman si la
limbile regionale sau minoritare, folosirea in administratia publica si in
justitie a limbilor materne, fara obligativitatea utilizarii si a limbii
oficiale; de asemenea, se mai refera la recunoasterea de elemente proprii
statelor federative, precum si la organizarea, in cadrul statului roman, a
populatiei pe criterii etnice, fara a se tine seama de raportul dintre
minoritate si majoritate;
d) actul international mentionat "intra in conflict cu dispozitiile
Tratatului romano-ungar de intelegere, cooperare si buna vecinatate, in care
cele doua parti precizeaza in mod expres acordul lor asupra faptului ca
Recomandarea 1201 a Consiliului Europei nu obliga partile sa acorde persoanelor
care fac parte din minoritati dreptul la un statut special de autonomie teritoriala
pe criterii etnice".
In sustinerea argumentelor enumerate autorii sesizarii au anexat Carta
Europeana a Limbilor Regionale sau Minoritare si Decizia nr. 99-412DC din 15
iunie 1999 a Consiliului Constitutional al Frantei.
In temeiul art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, au fost solicitate punctele
de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, cu privire la
sesizarea formulata de grupul de senatori, se arata urmatoarele:
a) Organizarea si functionarea cooperatiei rurale, prevazuta la art. 1 lit.
F pct. 2 din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, nu
presupune reglementari menite sa stabileasca regimul juridic general al
proprietatii. In acest sens se sustine ca atat "cooperatia rurala",
cat si cooperatia mestesugareasca sunt sectoare "de activitate in care
dreptul de proprietate se discuta in masura in care titularul dispune de el,
asa cum acesta a fost reglementat in cadrul regimului juridic general al
proprietatii". Daca obiectul dreptului de proprietate il constituie bunuri
proprietate publica, potrivit prevederilor art. 135 alin. (3) si (5) din
Constitutie, atunci "in sectorul cooperatiei rurale se poate discuta de
concesionare, dare in administrare sau inchiriere". In sustinerea acestui
punct de vedere se evoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 2/1995, potrivit
careia "caracterul de lege organica rezulta din continutul reglementarilor
... Timpul, spatiul si persoanele la care se refera sunt o problema de aplicare
a legii".
b) Critica referitoare la prevederile art. 1 lit. F pct. 8 din Legea
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante nu este intemeiata, deoarece
infiintarea Agentiei Domeniilor Statului si a Fondului de dezvoltare a
agriculturii nu se inscrie in prevederile art. 116 alin. (3) din Constitutie,
pentru care este necesara adoptarea unor legi organice. Se sustine ca
"nici una dintre aceste structuri nu este prevazuta a functiona ca
<<autoritate administrativa autonoma>>, ci ca organ de
specialitate, dupa cum reclama insasi denumirea lor. In consecinta, acestora le
este aplicabila dispozitia cuprinsa in art. 116 alin. (2) din Constitutie,
potrivit careia <<Guvernul si ministerele, cu avizul Curtii de Conturi,
pot infiinta organe de specialitate>> ..."
Cu privire la sesizarea grupului de deputati, in punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca, intrucat "Autorii sesizarii
considera ca sunt neconstitutionale unele prevederi ale Cartei Europene a
Limbilor Regionale sau Minoritare si nu ale legii prin care se abiliteaza
Guvernul sa ratifice aceasta Carta [...], nu se pune problema
neconstitutionalitatii legii de abilitare, ci a ordonantei prin care se
ratifica acest tratat international". De aceea, verificarea
constitutionalitatii Cartei urmeaza sa se realizeze atunci cand ordonanta de
ratificare va fi aprobata prin lege. Cu ocazia dezbaterii acestei legi se va
putea verifica daca ordonanta de ratificare sau legea de aprobare "nu vor
cuprinde rezerve care sa elimine eventualele obiectii de neconstitutionalitate
a unor prevederi ale Cartei, rezerve care sunt permise de catre tratatul ce
urmeaza a fi ratificat". De altfel, potrivit punctului de vedere formulat,
"in materia legilor de abilitare, Curtea Constitutionala s-a pronuntat, in
mod constant, ca dispozitiile unei asemenea legi nu pot fi declarate
neconstitutionale in temeiul unei presupuneri ca viitoarele ordonante vor
cuprinde dispozitii potrivnice Constitutiei Romaniei".
In punctul de vedere al presedintelui Senatului, referitor la sesizarea
formulata de grupul de senatori, se sustin, in esenta, urmatoarele:
a) Unele dintre domeniile pentru care Guvernul este abilitat sa emita
ordonante sunt determinate intr-o maniera foarte generala, insa acest fapt
"nu poate fi interpretat automat ca facand posibila intrarea intr-un
domeniu rezervat legii organice". Guvernul a avut in vedere "luarea
unor masuri specific legislative in domeniile respective, insa cu respectarea
stricta a dispozitiilor constitutionale". Prin abilitarea Guvernului de a
reglementa prin ordonante organizarea si functionarea cooperatiei rurale,
precum si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului si a Fondului de dezvoltare
a agriculturii nu se incalca dispozitiile art. 72 alin. (3) lit. k) din
Constitutie. Se arata ca in acelasi sens sunt si considerentele Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 2 din 5 ianuarie 1995, potrivit carora "aspectele
partiale, particulare, eventual mai marunte, pot fi reglementate si prin legi
ordinare sau chiar prin acte normative inferioare acestora, in conformitate
insa cu acest regim general".
b) De asemenea, se sustine ca este neintemeiata si critica referitoare la
prevederile art. 1 lit. F pct. 8 din Legea privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante, care ar fi in contradictie cu dispozitiile art. 3 din aceeasi
lege, potrivit carora: "In domeniile de abilitare prevazute in prezenta
lege, daca au fost adoptate proiecte de lege sau propuneri legislative de catre
una dintre Camerele Parlamentului ori au fost elaborate si depuse rapoarte ale
comisiilor permanente sesizate in fond, acestea vor fi avute in vedere de
Guvern la emiterea ordonantelor". Se considera ca "acesta a fost
spiritul legii de abilitare si ratiunea pentru care a fost introdus art. 3 ca
articol final al legii" si ca proiectul de lege initiat de Guvern a avut
in vedere celeritatea reglementarii domeniilor vizate.
Cu privire la sesizarea grupului de deputati, in punctul de vedere al
presedintelui Senatului se arata urmatoarele:
a) Sustinerea ca reglementarile Cartei Europene a Limbilor Regionale sau
Minoritare exced chiar si categoriei legilor organice, inscriindu-se in
categoria legilor constitutionale, este neintemeiata. In acest sens sunt
invocate prevederile art. 72 din Constitutie, potrivit carora legile adoptate
de Parlament pot fi legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.
Legile constitutionale sunt numai cele de revizuire a Constitutiei. Prevederile
constitutionale nu precizeaza din ce categorie fac parte legile de ratificare,
"iar pe baza de interpretare, practica parlamentara a fost uniforma
considerand ca e vorba de legi cu caracter ordinar, de vreme ce tratatele
internationale nu sunt mentionate la art. 72 alin. (2) si nici intr-o alta
prevedere a Constitutiei". In mod constant, Parlamentul a abilitat
Guvernul, in temeiul dispozitiilor art. 114 alin. (1), sa emita ordonante in
domeniul ratificarii unor acorduri internationale. De altfel, ordonanta ce
urmeaza sa fie admisa in baza delegarii legislative va fi supusa spre aprobare
Parlamentului.
b) De asemenea, se apreciaza ca fiind neintemeiata si critica potrivit
careia prevederile Cartei aduc atingere dispozitiilor art. 13 din Constitutie
care statornicesc ca "In Romania, limba oficiala este limba romana",
deoarece, conform art. 8 din Carta, "Partile se angajeaza, in ceea ce
priveste zonele in care sunt folosite astfel de limbi, in functie de situatia
fiecareia dintre aceste limbi si fara a aduce atingere limbii oficiale a
statului".
Obiectia de neconstitutionalitate este neintemeiata si pentru considerentul
ca, o data cu ratificarea Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare,
potrivit prevederilor Conventiei de la Viena din 1969 cu privire la dreptul
tratatelor, precum si prevederilor art. 21 paragraful 1 din Carta, pot fi
facute rezerve la paragrafele 2 - 5 ale art. 7 din Carta.
In final se arata ca prevederile Cartei nu intra in conflict cu
dispozitiile art. 1 din Constitutie, deoarece, potrivit art. 5 din Carta, nici
o prevedere a sa "nu va putea fi interpretata ca implicand dreptul de a
angaja o activitate sau de a realiza o actiune ce contravine scopurilor Cartei
Natiunilor Unite sau altor obligatii de drept international, inclusiv
principiului suveranitatii si integritatii teritoriale a statelor".
In punctul de vedere al Guvernului, cu privire la sesizarea formulata de
grupul de senatori, se arata urmatoarele:
Critica referitoare la neconstitutionalitatea art. 1 lit. F pct. 2 si 8 din
Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante este nefondata,
intrucat organizarea si functionarea cooperatiei rurale si "a unor
organisme din domeniul agriculturii" nu sunt de domeniul legii organice.
Potrivit art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie, apartin domeniului legii
organice numai acele norme care reglementeaza "regimul general al
proprietatii". Se sustine ca nici o dispozitie a textelor criticate
"nu priveste o lege organica si nu afecteaza regimul general al dreptului
de proprietate". In cazul in care o ordonanta ar cuprinde norme ce
reglementeaza aspecte ce tin de domeniul legii organice, cum ar fi regimul
general al proprietatii, ca si, in general, in ceea ce priveste eventualitatea
elaborarii unor ordonante cu incalcarea limitelor delegarii legislative prin
legea de abilitare si a limitelor impuse de Constitutie, exista posibilitatea
"eliminarii acestora in Parlament, cu ocazia dezbaterii legilor de
aprobare, precum si declansarea procedurii jurisdictionale in fata Curtii
Constitutionale pentru asemenea ordonante". Aceasta sustinere se
intemeiaza si prin trimiterea la practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale, care a statuat in mod constant ca, inclusiv in situatiile in
care domeniile de abilitare nu sunt riguros precizate, Guvernul este obligat,
cand emite ordonante in baza delegarii legislative, "sa respecte cu
strictete domeniile rezervate legii organice, desi o asemenea circumstantiere
nu rezulta in mod expres din legea de abilitare".
In ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 3 din lege, care prevad
obligatia Guvernului de a avea in vedere la elaborarea ordonantelor
initiativele legislative adoptate de una dintre Camerele Parlamentului sau
asupra carora s-au elaborat rapoarte ale comisiilor permanente, se sustine ca
"textul contine o norma de recomandare ce nu poate fi invocata ca motiv de
neconstitutionalitate a altor dispozitii din lege".
In punctul de vedere al Guvernului, cu privire la sesizarea grupului de
deputati, se arata urmatoarele:
"Potrivit dispozitiilor art. 114 din Constitutia Romaniei, Guvernul nu
este abilitat sa emita ordonante in domenii care fac obiectul de reglementare
al legilor organice.
Pentru a fi considerata drept un act normativ cu caracter organic,
ordonanta ar fi trebuit sa cuprinda norme prin care este reglementat unul
dintre domeniile care, conform dispozitiilor art. 72 alin. (3) din Constitutie,
intra sub incidenta legii calificate drept organica. Or, Carta Europeana a
Limbilor Regionale sau Minoritare nu prevede dispozitii de natura a duce la
modificarea, in mod direct, a sistemului institutional existent. Ea consacra o
serie de principii de natura a garanta si ocroti limbile regionale sau
minoritare, nici macar in totalitate obligatorii fata de statul semnatar."
Totodata se semnaleaza faptul ca "din totalitatea reglementarilor cu
caracter de principiu din Carta, fiecare parte se angajeaza sa aplice un
minimum de 35 de paragrafe sau alineate selectionate dintre prevederile Partii
III, dintre care cel putin trei selectionate din fiecare din art. 8 si 12 si
unul din fiecare din art. 9, 10, 11 si 13". Se arata in continuare ca
unele prevederi ale Cartei se regasesc in sistemul de drept romanesc si ca, de
aceea, acest act juridic international "nu poate aduce modificari
legislatiei actuale si aceasta cu atat mai mult cu cat nu se cunosc prevederile
ce vor fi selectate de Guvern in momentul ratificarii".
In opinia Guvernului, statul roman, o data cu ratificarea Cartei, isi asuma
doar obligatia sa respecte principiile la care a aderat, in activitatea
ulterioara de reglementare. Nu poate avea caracter de norma organica actul de
ratificare a unor acorduri internationale care au ca obiect de reglementare, la
nivel de principiu, anumite drepturi ale omului. Se conchide ca "doar o
eventuala ordonanta prin care s-ar pune efectiv in practica principiile
consacrate in Carta poate avea caracterul unei dispozitii organice".
Avand in vedere ca ambele obiectii de neconstitutionalitate se refera la
aceeasi lege, Curtea a dispus, prin Incheierea din data de 8 iulie 1999,
conexarea celor doua dosare, pentru ca textele criticate pentru
neconstitutionalitate sa fie examinate impreuna si pentru a se pronunta o
singura decizie.
Ca urmare, Dosarul nr. 141A/1999 privind obiectia de neconstitutionalitate
formulata de grupul de deputati a fost conexat la dosarul anterior, care poarta
numarul 136A/1999 si care priveste obiectia de neconstitutionalitate formulata
de grupul de senatori.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectiile de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata,
punctele de vedere comunicate de presedintii celor doua Camere ale
Parlamentului si de Guvern, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile Legii
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze atat (I) obiectia de neconstitutionalitate formulata de grupul
celor 26 de senatori, cat si (II) obiectia de neconstitutionalitate formulata
de grupul celor 61 de deputati, potrivit prevederilor art. 144 lit. a) din
Constitutie si ale art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, republicata.
I. Critica formulata in obiectia de neconstitutionalitate adresata Curtii
Constitutionale de grupul celor 26 de senatori se refera la dispozitiile art. 1
lit. F pct. 2 si 8 din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 1
iulie 1999, texte in virtutea carora Guvernul a fost abilitat sa emita
ordonante cu privire la "organizarea si functionarea cooperatiei
rurale" si, respectiv, la "infiintarea Agentiei Domeniilor Statului
si a Fondului de dezvoltare a agriculturii".
Critica de ordin general adusa celor doua texte de catre autorii obiectiei
de neconstitutionalitate consta in incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1)
din Constitutie, care prevede ca "Parlamentul poate adopta o lege speciala
de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac
obiectul legilor organice". In mod special, in legatura cu abilitarea
Guvernului de a emite ordonante cu privire la "organizarea si functionarea
cooperatiei rurale", in sesizare se apreciaza ca acest domeniu
"antameaza regimul general al proprietatii", domeniu care, potrivit
art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie, este rezervat legii organice.
Examinand prevederile art. 1 lit. F pct. 2 si 8 din Legea privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, adoptata de Camera Deputatilor si
Senat in sedinta comuna din data de 1 iulie 1999, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta critica formulata de autorii obiectiei de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. Intr-adevar, din formularea textelor
mentionate nu se poate constata existenta unei intentii de reglementare a
regimului juridic general al proprietatii si al mostenirii, domeniu care,
intr-adevar, este rezervat legii organice, astfel cum prevede art. 72 alin. (3)
lit. k) din Constitutie. Iar anticiparea unui ipotetic continut al viitoarelor
reglementari cuprinse in ordonante, anticipare pe care se bazeaza, de fapt,
argumentarea obiectiei de neconstitutionalitate, reprezinta un procedeu care,
in mod evident, nu poate fi folosit in cadrul controlului de
constitutionalitate a unei legi de abilitare.
De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 2 din 5 ianuarie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 13 ianuarie
1995, a statuat, in legatura cu stabilirea caracterului de lege organica, in
sensul ca acesta "rezulta din continutul reglementarilor, precum si din
procedurile de adoptare sau, eventual, din calificarea constitutionala",
ceea ce exclude posibilitatea unei astfel de aprecieri pe baza unor simple
presupuneri.
In legatura cu sustinerea grupului de senatori ca atat Comisia de numiri,
disciplina si imunitati a Senatului, prin raportul intocmit, cat si plenul
Senatului, in sedinta din 30 iunie 1999, se pronuntasera pentru excluderea pct.
2 de la lit. F din art. 1 al Legii privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, Curtea retine ca aceasta imprejurare, prin ea insasi, nu are
relevanta juridica, intrucat textul definitiv al legii de abilitare a fost
adoptat in sedinta comuna a celor doua Camere, cu respectarea procedurii
prevazute de art. 76 alin. (2) din Constitutie, tocmai datorita faptului ca au
existat texte in divergenta dupa efectuarea procedurii de mediere.
Referitor la prevederile art. 1 lit. F pct. 8 din Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante, s-a mai sustinut, de autorii sesizarii, ca
exista un proiect de lege initiat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei,
"care vizeaza problemele legate de intreprinderile agricole de stat",
precum si "o propunere legislativa cu un obiect de reglementare
similar", care a fost adoptata de Senat, ambele proiecte inscriindu-se
"in categoria legilor organice, potrivit art. 72 alin. (3) lit. k) din
Constitutie".
Curtea Constitutionala observa insa ca aceasta imprejurare nu poate avea
consecinte asupra constitutionalitatii textului art. 1 lit. F pct. 8 din Legea
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, intrucat Parlamentul, in
calitate de unica autoritate legiuitoare, este liber sa aprecieze asupra
domeniilor delegarii legislative, cu respectarea dispozitiilor art. 114 alin.
(1) din Constitutie, chiar in cazul in care a inceput dezbaterea unor proiecte
de legi sau propuneri legislative avand acelasi obiect sau un obiect
asemanator. Iar faptul ca, potrivit intentiei initiatorilor proiectului de lege
si ai propunerii legislative, aceste initiative ar fi trebuit adoptate conform
procedurii legilor organice, astfel cum se sustine in sesizare, nu constituie
un impediment constitutional pentru delegarea legislativa dispusa de Parlament,
prin legea speciala de abilitare a Guvernului de a emite ordonante [de buna
seama, in conditiile respectarii dispozitiilor art. 114 alin. (1) din
Constitutie, care sunt obligatorii atat pentru Parlament, cat si pentru
Guvern].
In sfarsit, invocarea de catre autorii sesizarii a existentei unor anumite
contradictii intre prevederile art. 1 lit. F pct. 8 si art. 3 din Legea privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, prin care s-a dispus ca Guvernul,
in domeniile pentru care a fost abilitat, sa tina seama de proiectele de lege
sau de propunerile legislative adoptate de catre una dintre Camerele
Parlamentului, precum si de rapoartele elaborate si depuse de comisiile
permanente sesizate in fond, nu poate fi retinuta de Curte, intrucat eventualele
necorelari din cuprinsul unei legi nu pot forma obiectul controlului de
constitutionalitate.
II. Obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. C pct. 16
din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, formulata de un
grup de 61 de deputati, se intemeiaza, in esenta, pe sustinerea ca ratificarea
Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare, prevazuta in textul
criticat spre a se efectua prin ordonanta, "nu face parte din categoria
reglementarilor a carei delegare legislativa se poate realiza potrivit
procedurii art. 114 alin. (1) din Constitutia Romaniei", ratificarea
acestei Conventii fiind de competenta exclusiva a Parlamentului. Se mai
sustine, in sesizarea grupului de deputati, ca prin Carta se ignora valori
intangibile consacrate prin Constitutia Romaniei, "respectiv caracterul de
stat unitar, national, independent al statului roman, independenta justitiei,
autonomia administrativa si principiile de nediscriminare a majoritatii
cetatenilor romani in raport cu cetatenii minoritari, deoarece instituie pentru
minoritari un regim peste cadrul constitutional", pe care l-a limitat doar
la "pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii lor etnice,
culturale, lingvistice si religioase". De asemenea, se considera de catre
autorii obiectiei de neconstitutionalitate ca unele dispozitii ale Cartei impun
revizuirea Constitutiei Romaniei, deoarece "prevad, pe langa limba
oficiala a statului roman, si limbile regionale sau minoritare, recunoasterea
de elemente proprii statelor federative, precum organizarea populatiei in
cadrul statului roman pe criterii etnice, cu ignorarea raportului dintre
majoritate/minoritate; folosirea in administratie si justitie a limbilor
materne fara obligativitatea folosirii si a limbii oficiale". In sfarsit,
un alt argument invocat de autorii obiectiei de neconstitutionalitate se refera
la conflictul dintre Carta Europeana a Limbilor Regionale sau Minoritare si
dispozitiile Tratatului romano-ungar de intelegere, cooperare si buna vecinatate,
"in care cele doua parti precizeaza in mod expres acordul lor asupra
faptului ca Recomandarea 1201 a Consiliului Europei nu obliga partile sa acorde
persoanelor care fac parte din minoritati dreptul la un statut special de
autonomie teritoriala bazata pe criterii etnice". Autorii exceptiei de
neconstitutionalitate isi intemeiaza critica de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 lit. C pct. 16 din Legea privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante pe sustinerea ca prevederile Cartei sunt incompatibile cu
urmatoarele dispozitii ale Constitutiei: art. 1, care consacra conceptul de
"stat unitar si indivizibil"; art. 6 alin. (2), potrivit caruia
"masurile de protectie luate de stat pentru pastrarea, dezvoltarea si
exprimarea identitatii persoanelor apartinand minoritatilor nationale trebuie
sa fie conforme cu principiile de egalitate si de nediscriminare in raport cu
ceilalti cetateni romani"; art. 13, care statorniceste ca "In
Romania, limba oficiala este limba romana"; art. 148 alin. (1), potrivit
caruia dispozitiile Constitutiei privind "caracterul national,
independent, unitar si indivizibil al statului roman ..., independenta
justitiei, ... si limba oficiala nu pot forma obiectul revizuirii". In
raport cu aceste texte, in sesizarea adresata Curtii Constitutionale se sustine
ca reglementarile cuprinse in Carta Europeana "depasesc cu mult insusi
domeniul legilor organice, inscriindu-se in categoria legilor constitutionale,
potrivit art. 72 din Constitutie, astfel ca ratificarea ei nu poate fi inclusa
in categoria legilor ordinare pentru care a fost prevazuta institutia delegarii
legislative".
Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca, potrivit Constitutiei,
legilor in vigoare si practicii parlamentare, tratatele internationale semnate
in numele Romaniei sunt supuse Parlamentului, pentru ratificare prin lege, ceea
ce este deci compatibil cu institutia delegarii legislative, reglementata de
art. 114 din Constitutie, text care nu exclude legile de ratificare.
De asemenea, Curtea observa ca dispozitiile art. 72 alin. (3), precum si
celelalte texte ale Constitutiei care prevad obligativitatea adoptarii de legi
organice nu includ in aceasta categorie si legile de ratificare. De aceea
Curtea Constitutionala, sesizata si in trecut, in mai multe randuri, cu
obiectii de neconstitutionalitate prin care se criticau legi de abilitare a
Guvernului de a emite ordonante cu privire la ratificarea unor acorduri,
conventii, conventii-cadru, protocoale etc., a statuat ca "legile de
incuviintare a ratificarii nu intra in categoria celor ce fac parte din
domeniul legilor organice", stabilind ca, in principiu, ratificarea poate
forma obiect al delegarii legislative prin lege speciala de abilitare, adoptata
de Parlament (Decizia nr. 105 din 13 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 15 iulie 1998). In acelasi sens sunt si
deciziile nr. 43 din 8 iulie 1993 si nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 175 din 23 iulie 1993 si,
respectiv, nr. 396 din 31 decembrie 1997.
Referitor la afirmatia ca prevederile Cartei Europene vizeaza, in mod
direct, valori consacrate prin texte ale Constitutiei si ca, prin urmare,
ratificarea Cartei nu s-ar putea realiza pe calea ordonantei, intrucat ar presupune,
in prealabil, revizuirea Constitutiei, sustinere care reprezinta esenta
motivarii obiectiei de neconstitutionalitate formulate de grupul de deputati,
Curtea Constitutionala observa ca in aceasta argumentare nu sunt avute in
vedere unele prevederi exprese ale Cartei Europene a Limbilor Regionale sau
Minoritare si care sunt esentiale pentru clarificarea implicatiilor ratificarii
Cartei asupra legislatiei interne. Astfel, in legatura cu sustinerea autorilor
sesizarii ca ratificarea Cartei ar aduce atingere conceptului de "stat
national, independent, unitar si indivizibil", consacrat de art. 1 din
Constitutie, este de remarcat ca in preambulul conventiei (alin. 7) se
precizeaza ca "protectia si promovarea limbilor regionale sau minoritare
in diferite tari si regiuni ale Europei reprezinta o contributie importanta la
construirea unei Europe bazate pe principiile democratiei si ale diversitatii
culturale, in cadrul suveranitatii nationale si al integritatii
teritoriale". In acelasi timp Carta prevede expres in art. 5, intitulat
"Obligatii existente", ca "Nici o prevedere a prezentei Carte nu
va putea fi interpretata ca implicand dreptul de a angaja o activitate sau de a
realiza o actiune ce contravine scopurilor Cartei Natiunilor Unite sau altor
obligatii de drept international, inclusiv principiului suveranitatii si
integritatii teritoriale a statelor".
In legatura cu afirmatia cuprinsa in sesizarea grupului de deputati,
conform careia ratificarea Cartei ar impune revizuirea Constitutiei in ceea ce
priveste limba oficiala (art. 13), Curtea remarca prevederile alin. 6 din
preambulul conventiei, text conform caruia "protectia si incurajarea
limbilor regionale sau minoritare nu trebuie sa se faca in detrimentul limbilor
oficiale si al necesitatii de a le insusi". Totodata, art. 8 alin. 1
consacra in mod expres, in materie de invatamant, posibilitatea luarii unor
masuri in zonele in care sunt folosite limbi regionale sau minoritare,
"fara a aduce atingere limbii oficiale a statului".
Referitor la argumentul invocat in obiectia de neconstitutionalitate in
sensul ca prin ratificarea Cartei s-ar infrange principiile de egalitate si de
nediscriminare in raport cu ceilalti cetateni romani, consacrate de art. 6
alin. (2) din Constitutie, Curtea observa ca in art. 7 al Cartei, la paragraful
2 teza a doua, se face precizarea ca "Adoptarea de masuri speciale in
favoarea limbilor regionale sau minoritare, destinate sa promoveze egalitatea
intre vorbitorii acestor limbi si restul populatiei sau urmarind sa tina seama de
situatiile lor specifice, nu este considerata ca un act de discriminare fata de
vorbitorii limbilor mai raspandite". Aceasta prevedere trebuie corelata si
cu posibilitatea larga, oferita prin mai multe dispozitii ale Cartei, de a se
opta de catre fiecare stat-parte pentru masurile cele mai potrivite dintr-o
gama diversa si graduala de masuri.
De altfel, Curtea retine, din analiza continutului Cartei Europene a
Limbilor Regionale sau Minoritare, ca o mare parte din masurile prevazute se
regasesc in legislatia tarii noastre, iar, conform prevederilor art. 2 al
Cartei, partile nu sunt obligate sa aplice toate textele acesteia, ci numai
"un minimum de treizeci si cinci de paragrafe sau alineate selectionate
din prevederile Partii III, dintre care cel putin trei selectionate din fiecare
din art. 8 si 12 si unul din fiecare din art. 9, 10, 11 si 13". In plus,
masurile prevazute in Carta au, in mare parte, un caracter gradual si
alternativ, existand o larga posibilitate de optiune. In acelasi timp, art. 21
din Carta, prevede ca partile pot sa formuleze una sau mai multe rezerve la
paragrafele 2 - 5 ale art. 7 din Carta, intitulat "Obiective si
principii".
Considerentele expuse mai sus determina concluzia ca ratificarea Cartei
Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare nu implica revizuirea
Constitutiei. Intr-adevar, prin utilizarea posibilitatii de a alege, din cele
98 de masuri in favoarea folosirii limbilor regionale sau minoritare, prevazute
in Partea a III-a a Cartei, un numar de minim treizeci si cinci de paragrafe
sau alineate, precum si prin utilizarea posibilitatii de a formula una sau mai
multe rezerve la paragrafele 2 - 5 ale art. 7 din Carta, aceasta poate fi
ratificata cu respectarea deplina a cadrului constitutional existent.
In consecinta, Curtea constata ca nu se pune problema incidentei in cauza a
prevederilor art. 148 din Constitutie, privind limitele revizuirii
Constitutiei, text invocat de autorii obiectiei de neconstitutionalitate.
Aceasta presupune, desigur, obligatia Guvernului ca la elaborarea si
adoptarea ordonantei de ratificare a Cartei sa asigure, prin posibilitatile pe
care aceasta le lasa statelor-parti, alegerea, dintre masurile alternative
prevazute, a acelora care sunt compatibile cu Constitutia si de a face rezervele
necesare in cadrul permis de Carta, asigurand, in acelasi timp, si respectarea
limitelor abilitarii prevazute de art. 114 alin. (1) din Constitutie. De
altminteri, ordonanta de ratificare va fi supusa controlului parlamentar, ea
trebuind, conform art. 2 din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, sa fie depusa la Camera Deputatilor si la Senat spre aprobare,
potrivit procedurii legislative, pana la reluarea lucrarilor Parlamentului.
Totodata, ea va putea fi supusa si controlului concret, posterior, de
constitutionalitate, pe calea exceptiei prevazute la art. 144 lit. c) din
Constitutie, cat si, indirect, controlului abstract, a priori, exercitat asupra
legii de aprobare a ordonantei, in ipoteza formularii unei obiectii de
neconstitutionalitate, potrivit art. 144 lit. a) din Constitutie.
In cadrul prezentului control de constitutionalitate asupra prevederilor
legii de abilitare, Curtea Constitutionala nu isi poate intemeia solutia pe
aprecieri asupra unui continut ipotetic al ordonantelor ce vor fi emise de
Guvern in baza legii de abilitare. De altfel, in acest sens, Curtea s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, mentionata anterior, prin
care s-a stabilit, intre altele, ca "domeniile rezervate legilor organice
isi gasesc enumerarea limitativa si expresa in textul Constitutiei, iar
interventia Curtii Constitutionale in cercetarea constitutionalitatii legilor
de abilitare este de natura sa asigure ca delegarea legislativa sa nu aduca
atingere limitei instituite de prevederile art. 144 alin. (1) din legea
fundamentala. In acelasi timp, controlul de constitutionalitate nu dispune,
intre componentele sale, si de posibilitatea de a extinde limitele lui dincolo
de stricta observare a textelor constitutionale, asa cum sunt ele formulate in
legea fundamentala, nefiind in masura a-si intemeia cenzura pe simple
eventualitati".
Curtea retine ca invocarea de catre autorii sesizarii a unei recente
decizii prin care Consiliul Constitutional al Frantei a stabilit ca in
continutul Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare exista clauze
contrare Constitutiei Frantei nu are relevanta in cauza, data fiind
reglementarea cu totul diferita - la nivel constitutional -, existenta in tara
noastra cu privire la minoritatile nationale.
Constitutia Romaniei consacra in art. 4 egalitatea intre cetateni, fara
deosebire de "[...] nationalitate, de origine etnica, de limba
[...l", in art. 6 recunoaste si garanteaza persoanelor apartinand
minoritatilor nationale "dreptul la pastrarea, la dezvoltarea si la
exprimarea identitatii lor etnice, culturale, lingvistice si religioase",
in art. 32 alin. (3) este garantat "dreptul persoanelor apartinand
minoritatilor nationale de a invata in limba lor materna si dreptul de a fi
instruite in aceasta limba", iar prin art. 127 se acorda dreptul
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale de a lua cunostinta de actele si
lucrarile dosarului judiciar, de a vorbi in instanta si de a pune concluzii
prin interpret. Acest cadru constitutional face posibila receptarea
corespunzatoare a masurilor prevazute in Carta.
In fine, sustinerea autorilor obiectiei de neconstitutionalitate ca, in
cazul ratificarii Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare, s-ar
incalca unele prevederi ale Tratatului de intelegere, cooperare si buna
vecinatate dintre Romania si Republica Ungara, prin care cele doua parti au
precizat "in mod expres acordul lor asupra faptului ca Recomandarea 1201 a
Consiliului Europei nu obliga partile sa acorde persoanelor care fac parte din
minoritati dreptul la un statut special de autonomie teritoriala bazata pe
criterii etnice", nu poate fi primita de Curte, intrucat Carta Europeana a
Limbilor Regionale sau Minoritare nu cuprinde referiri la autonomia
teritoriala, iar, pe de alta parte, eventuala neconcordanta dintre cele doua
documente nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.
Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul prevederilor art. 144
lit. a) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin.
(1) lit. A.a) si ale art. 17 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu unanimitate
de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. 1 lit. F pct. 2, si cu
majoritate de voturi cat priveste dispozitiile art. 1 lit. C pct. 16 si lit. F
pct. 8,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 1 lit. C pct. 16 si lit. F pct. 2 si 8 din
Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, adoptata in sedinta
comuna a Camerei Deputatilor si Senatului din 1 iulie 1999, sunt
constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la data de 20 iulie 1999 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin-Bucur Vasilescu, Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
*
OPINIE SEPARATA
Consideram ca dispozitiile art. 1 lit. c) pct. 16 privind "Ratificarea
Cartei Europene a Limbilor Regionale si Minoritare" din Legea privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante contravine dispozitiilor
constitutionale, motiv pentru care nu putem subscrie la opinia majoritatii
judecatorilor. Ca atare, obiectia de neconstitutionalitate formulata de catre
cei 61 de deputati este intemeiata.
Opinia separata pe care o formulam se fundamenteaza, in principal, pe
urmatoarele argumente:
1. Potrivit Constitutiei Romaniei, tratatele internationale care angajeaza
statul roman, spre deosebire de alte conventii sau acorduri internationale
trebuie ratificate de Parlamentul Romaniei. Aceasta regula constitutionala
rezulta din art. 91 alin. (1) din Constitutie potrivit caruia
"Presedintele incheie tratate internationale in numele Romaniei, negociate
de Guvern, si le supune spre ratificare Parlamentului, in termen de 60 de
zile", din art. 11 alin. (2) din Constitutie potrivit caruia
"Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern", din art. 20 alin. (2) din Constitutie potrivit caruia "Daca
exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au
prioritate reglementarile internationale". Iata de ce, intr-o interpretare
riguroasa a dispozitiilor constitutionale, ratificarea unor asemenea tratate
revine in exclusivitate Parlamentului, iar o asemenea atributie nu poate fi
delegata nimanui.
2. Daca este adevarat ca ratificarea acestor tratate se face prin lege,
prilej cu care se pot formula rezerve sau se pot face declaratii, nu este mai
putin adevarat ca aici legea apare ca mijlocul, procedeul tehnic prin care se
exercita aceasta atributie. Trebuie sa se faca o clara distinctie intre
atributia de ratificare si atributia de legiferare. Daca legiferarea poate fi
delegata in conditiile expres prevazute de art. 114 din Constitutie, delegarea
altor atributii este contrara dispozitiilor constitutionale. In afara
ratificarii, si alte atributii care se finalizeaza tot prin adoptarea de legi,
precum aprobarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat
sau declararea starii de razboi [vezi art. 62 alin. (2) lit. b) si lit. d) din
Constitutie], raman atributii exclusive ale Parlamentului. De aceea nici nu se
poate pune problema delegarii lor. Aceasta, deoarece Parlamentul, ca organ
reprezentativ suprem al poporului roman, conform art. 58 alin. (1) din
Constitutie, este investit cu unele imputerniciri, pe care trebuie sa le
exercite numai el, asumandu-si astfel intreaga responsabilitate constitutionala.
3. Carta Europeana a Limbilor Regionale sau Minoritare este un tratat supus
rigorilor stabilite prin dispozitiile constitutionale mai inainte identificate.
Acest lucru rezulta din chiar formularile din continutul sau precum cele de
"Statele membre ale Consiliului Europei", "stat
contractant" etc.
Este in afara oricarei indoieli ca exigentele integrarii in institutiile si
structurile europene raspund unor cerinte imperioase, salutare si ca unor
asemenea scopuri si eforturi Carta ofera solutii valoroase. Dar introducerea in
dreptul intern a unor asemenea norme trebuie facuta prin procedeele si
tehnicile prevazute de Constitutia Romaniei.
4. In jurisprudenta Curtii Constitutionale este prima confruntare directa
si concreta cu o asemenea obiectie de neconstitutionalitate. Curtea a
solutionat mai multe obiectii privind legi de abilitare, iar uneori s-au
ridicat si probleme de ratificare, dar nu privitoare la tratatele din categoria
celor nominalizate in art. 91 alin. (1) din Constitutie. Manifestand exigenta
profesionala, dar si prudenta, Curtea Constitutionala, in cazurile concrete, a
stabilit ca: "... delegarea ratificarii unor tratate internationale,
invocandu-se art. 91 alin. (1) din Constitutie ..." se refera numai la
"situatia in ceea ce priveste tratatele incheiate de seful statului, dar
in enumerarea cuprinsa in legea de abilitare nu sunt mentionate acorduri de
aceasta natura, reglementarea criticata privind, in marea lor majoritate,
ratificarea unor documente internationale cu caracter financiar, iar celelalte
referindu-se la aspecte de ordin tehnic, cum ar fi controlul autovehiculelor,
transportul de marfuri perisabile, ... intre care chiar un acord semnat de
Guvernul Romaniei" (vezi Decizia nr. 105/1998 precum si deciziile nr.
43/1993, nr. 718/1997 acolo invocate).
Recunoscand subtilitatea exprimarii Curtii, este evidenta pozitia sa
privind delegarea ratificarii unor asemenea tratate.
5. Examinarea continutului normativ al Cartei invedereaza existenta unor
masuri de domeniul legilor constitutionale sau care pun in discutie valori
garantate de Constitutie. De aceea in aprecierea acestui continut normativ
trebuie avute in vedere categoriile de legi stabilite de art. 72 alin. (1) din
Constitutie, si anume legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.
Tot Constitutia stabileste clar deosebirile de continut si de forma
(procedura) intre aceste trei categorii de legi. Domeniile rezervate acestor
categorii de legi obliga ca normele privind trasaturile statului roman, justitia,
administratia, limba oficiala sa fie cuprinse, desigur, la nivelul marilor
principii, numai in Constitutie sau in legi constitutionale, in sensul art. 72.
Datorita acestui fapt, ratificarea Cartei, care va insemna fara indoiala un
castig in eforturile de realizare a unui stat de drept si democratic, revine
numai in sarcina Parlamentului, care va trebui sa faca si un examen riguros al
concordantei dispozitiilor sale cu cele ale Constitutiei si astfel sa poata
initia o eventuala revizuire a acesteia. Iar unele dispozitii din Carta trebuie
supuse acestui regim juridic.
6. Daca art. 114 din Constitutie interzice o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru domenii care fac obiectul legii organice, cu atat mai mult
este contrara Constitutiei abilitarea pentru domenii care fac obiectul legilor
constitutionale. Art. 72 din Constitutie realizeaza de fapt o ierarhie a
legilor, art. 114 respecta aceasta ierarhie, Parlamentului fiindu-i interzis sa
o rastoarne.
7. Carta Europeana a Limbilor Regionale sau Minoritare este o problema
comuna a statelor membre ale Consiliului Europei. De aceea, poate mai putin ca
un argument pur juridic pentru Curtea noastra Constitutionala, este pertinenta
mentionarea unor documente din alte tari. In acest sens consideram ca poate fi
invocata Decizia Consiliului Constitutional din Franta (nr. 99-412 D.C. din 15
iunie 1999). Consiliul Constitutional a fost sesizat de Presedintele Republicii
Franceze cu privire la problema de a sti daca ratificarea Cartei trebuie
precedata de o revizuire a Constitutiei. Consiliul Constitutional a decis ca
aceasta cuprinde clauze contrare Constitutiei.
prof. univ. dr. Ioan Muraru