DECIZIE Nr. 111 din 24 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 16 martie 2005
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei
de plata, exceptie ridicata de Vasile Adamoiu, Elena Nita, Cornelia Adamoiu,
Gabriela Persu si Ion Valcea in Dosarul nr. 999/C/2004 al Tribunalului Arges -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, aratand ca prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
au mai facut obiect al controlului de constitutionalitate, prin Decizia nr. 252
din 17 septembrie 2002 Curtea constatand ca acest text este conform cu Legea
fundamentala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 999/C/2004,
Tribunalul Arges - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plata. Exceptia a fost ridicata de Vasile Adamoiu, Elena Nita, Cornelia
Adamoiu, Gabriela Persu si Ion Valcea intr-un litigiu avand ca obiect anularea
Sentintei comerciale nr. 362/c din 18 martie 2004, pronuntata de Tribunalul
Arges - Sectia comerciala si de contencios administrativ, prin care s-a respins
cererea formulata de creditoarea Societatea Comerciala "Omniasig" din
Bucuresti privind emiterea ordonantei de somatia de plata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat incalca prevederile art. 123 alin. (1)^1 din Constitutie [devenit
art. 124 alin. (2) ca urmare a revizuirii si republicarii Constitutiei, cu
renumerotarea textelor], deoarece "cererea in anulare se solutioneaza de
magistratii aceleiasi instante care au solutionat si fondul cauzei, iar
impartialitatea judecatorilor poate fi afectata de faptul ca analizeaza
sentinta propriilor colegi".
Tribunalul Arges - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 fata de art. 123 alin. (1)^1 din
Constitutie, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 429/2003, este
nefondata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata,
invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece
"scopul emiterii Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 a constat in instituirea
unei proceduri speciale si accelerate, derogatorie de la normele generale ale
procedurii civile, pentru a asigura recuperarea intr-un termen cat mai scurt a
creantelor. Totodata, mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera
tocmai datorita caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se
instituie vreo discriminare, fara ca una dintre parti sa fie privilegiata si,
ca atare, fara a fi incalcata regula constitutionala potrivit careia justitia
este unica, impartiala si egala pentru toti".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30
iulie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, dispozitii
care au urmatorul cuprins: "Cererea in anulare se solutioneaza de catre
instanta competenta pentru judecarea fondului cauzei in prima instanta."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate, prin faptul ca
prevad solutionarea cererii in anulare de catre instanta competenta pentru
judecarea fondului cauzei, respectiv in complet format dintr-un singur
judecator, contravin normelor constitutionale cuprinse in art. 124 alin. (2)
din Constitutie, potrivit carora "Justitia este unica, impartiala si egala
pentru toti".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, se constata ca
instanta de contencios constitutional a mai fost sesizata cu numeroase exceptii
privind neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001. Toate acele
exceptii au fost respinse, constatandu-se ca ordonanta criticata, atat in
ansamblul ei, cat si prin diferitele dispozitii ale sale, este constitutionala
(a se vedea, spre exemplu, Decizia nr. 317 din 19 noiembrie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 19 decembrie 2002).
De asemenea, prin Decizia nr. 252 din 17 septembrie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 745 din 11 octombrie 2002, cu
referire la dispozitiile art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001,
ce formeaza obiectul prezentei exceptii, Curtea a constatat ca "cererea in
anulare se judeca de catre instanta competenta sa judece fondul cauzei, care nu
intotdeauna este aceeasi cu instanta in cadrul careia functioneaza judecatorul
care a emis ordonanta cu somatia de plata. In acest sens, art. 8 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 prevede ca cererea in anulare se depune la
instanta unde functioneaza judecatorul care a dat ordonanta. Aceasta, daca nu
constata propria competenta, va trimite dosarul instantei competente potrivit
alin. (2). Toate instantele judecatoresti competente sa solutioneze cererile in
cadrul procedurii somatiei de plata, cererile in anulare, actiunile introduse
conform normelor de drept comun, precum si caile de atac sunt instituite prin
lege, existand garantii pentru asigurarea independentei si impartialitatii
lor".
In cauza de fata, neinvederandu-se elemente noi, de natura a duce la
reconsiderarea acestei jurisprudente, solutia si considerentele anterioare se
impun si in prezenta cauza.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata,
exceptie ridicata de Vasile Adamoiu, Elena Nita, Cornelia Adamoiu, Gabriela
Persu si Ion Valcea in Dosarul nr. 999/C/2004 al Tribunalului Arges - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Florentina Geangu