Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 111 din 19 aprilie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 300 din  7 iunie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Iuliana Nedelcu        - procuror
    Mihai Paul Cotta       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din Codul penal, exceptie ridicata de Alexandru Luca in Dosarul nr. 6.788/1999 al Judecatoriei Tulcea.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, ca fiind neintemeiata, aratand ca jurisprudenta Curtii Constitutionale este in acest sens, iar in cauza nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea acestei practici.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 6.788/1999, Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din Codul penal, exceptie ridicata de Alexandru Luca intr-un dosar penal.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile art. 302 din Codul penal, care reglementeaza infractiunea de nerespectare a dispozitiilor privind operatiuni de import sau export, sunt contrare prevederilor Constitutiei si ale Codului vamal, fara sa se indice insa dispozitiile constitutionale considerate a fi incalcate prin prevederile legale criticate.
    Judecatoria Tulcea, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, dispozitiile legale criticate fiind in deplina concordanta cu Constitutia. Aceste dispozitii sanctioneaza efectuarea de acte de import-export fara autorizatie, astfel incat, potrivit art. 16 alin. (2) din Constitutie, toate persoanele care indeplinesc acte sau fapte care sunt considerate de lege ca operatiuni de import, export sau tranzit trebuie sa obtina autorizatiile prevazute de lege. Prin aceasta nu se incalca insa nici unul dintre drepturile sau libertatile constitutionale.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile art. 302 din Codul penal sunt constitutionale si considera ca se impune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca art. 302 din Codul penal cuprinde dispozitii-cadru, care se individualizeaza in mod diferit, intr-un moment sau altul, in functie de legea speciala care reglementeaza in acel moment operatiunile de import sau export. Totodata se mentioneaza Decizia Curtii Constitutionale nr. 19 din 8 aprilie 1993 care a statuat ca activitatea economica se realizeaza de catre agenti economici cu capital de stat privat sau mixt, pe baza autonomiei lor juridice si in conditiile de egalitate juridica, dar in limitele legii.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata. Dispozitiile art. 302 din Codul penal nu contravin nici unei prevederi din Constitutie, ele fiind actuale, deoarece exportul sau importul anumitor marfuri nu a fost liberalizat. Exista situatii in care licentele sunt obligatorii, iar comertul cu unele marfuri, cum sunt, de exemplu, armele, munitiile, echipamentele militare, materiile explozive, substantele stupefiante sau psihotrope, este supus controlului statului. Pentru apararea si promovarea unor interese generale statul trebuie sa intervina in activitatea economica, intre altele si prin astfel de mijloace specifice de influentare, cum sunt licentele de import-export. Se arata ca in acest sens Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 19 din 8 aprilie 1993, a retinut ca aceasta constituie o practica obisnuita in toate tarile si nu poate fi interpretata ca o incalcare a principiului libertatii comertului.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 302 din Codul penal, referitoare la nerespectarea dispozitiilor privind operatiuni de import sau export, text avand urmatorul continut: "Efectuarea, fara autorizatie, a oricaror acte sau fapte care potrivit dispozitiilor legale sunt considerate operatiuni de import, export sau tranzit, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani."
    Autorul exceptiei considera ca aceste prevederi legale contravin dispozitiilor Constitutiei si ale Codului vamal.
    Examinand concluziile scrise depuse in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, concluzii aflate la dosarul cauzei, Curtea constata ca autorul acesteia, desi face referire in general la prevederile Constitutiei, are in vedere in realitate libertatea comertului, respectiv art. 134 alin. (2) lit. a), text al carui continut este urmatorul: "(2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
    Analizand criticile de neconstitutionalitate formulate, Curtea Constitutionala constata ca acestea sunt neintemeiate, urmand sa fie respinse. Incriminarea si sanctionarea acelor fapte ce constituie activitati economice, cu nerespectarea dispozitiilor privind operatiuni de import sau export, sunt determinate de necesitatea apararii unor interese nationale care stau la baza crearii "cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie", cerinta prevazuta de insusi art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie. De aceea societatea nu poate ingadui practicarea activitatilor economice fara respectarea unui regim stabilit pentru astfel de fapte. Interventia statului in activitatea economica prin masuri de influentare cum sunt licentele de import-export este facuta in scopul apararii unor interese generale ale societatii, iar comertul efectuat in anumite conditii ori cu anumite marfuri, cum sunt armele, munitiile sau substantele stupefiante ori toxice, trebuie sa se efectueze, in mod necesar, sub controlul statului. De asemenea, aceleasi interese economice de ordin general impun ca operatiunile de import si export de marfuri sa se faca numai cu autorizatie.
    Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, si anume prin Decizia nr. 19 din 8 aprilie 1993, ramasa definitiva prin nerecurare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 24 mai 1993. Prin aceasta decizie Curtea a constatat ca dispozitiile art. 302 din Codul penal sunt constitutionale si nu contravin in nici un fel prevederilor referitoare la dreptul de proprietate. Totodata s-a precizat ca interventia statului in economie prin licente de import-export constituie o practica obisnuita in toate tarile si nu poate fi interpretata ca o incalcare a principiului libertatii comertului, consacrat la art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    Neintervenind elemente noi care sa determine modificarea acestei jurisprudente, solutia adoptata in aceasta decizie, precum si considerentele acesteia cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 302 din Codul penal sunt valabile si in cauza de fata, in cadrul careia exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din Codul penal, exceptie ridicata de Alexandru Luca in Dosarul nr. 6.788/1999 al Judecatoriei Tulcea.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 19 aprilie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 111/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 111 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 111/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu