DECIZIE Nr. 111 din 19 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din
Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 300 din 7 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 302 din Codul penal, exceptie ridicata de Alexandru Luca in
Dosarul nr. 6.788/1999 al Judecatoriei Tulcea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind neintemeiata, aratand ca jurisprudenta Curtii
Constitutionale este in acest sens, iar in cauza nu au intervenit elemente noi
care sa determine schimbarea acestei practici.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 6.788/1999,
Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din Codul penal, exceptie
ridicata de Alexandru Luca intr-un dosar penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 302 din Codul penal, care reglementeaza infractiunea de nerespectare a
dispozitiilor privind operatiuni de import sau export, sunt contrare
prevederilor Constitutiei si ale Codului vamal, fara sa se indice insa
dispozitiile constitutionale considerate a fi incalcate prin prevederile legale
criticate.
Judecatoria Tulcea, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, dispozitiile legale criticate
fiind in deplina concordanta cu Constitutia. Aceste dispozitii sanctioneaza
efectuarea de acte de import-export fara autorizatie, astfel incat, potrivit
art. 16 alin. (2) din Constitutie, toate persoanele care indeplinesc acte sau
fapte care sunt considerate de lege ca operatiuni de import, export sau tranzit
trebuie sa obtina autorizatiile prevazute de lege. Prin aceasta nu se incalca
insa nici unul dintre drepturile sau libertatile constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
dispozitiile art. 302 din Codul penal sunt constitutionale si considera ca se
impune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca art. 302 din
Codul penal cuprinde dispozitii-cadru, care se individualizeaza in mod diferit,
intr-un moment sau altul, in functie de legea speciala care reglementeaza in
acel moment operatiunile de import sau export. Totodata se mentioneaza Decizia
Curtii Constitutionale nr. 19 din 8 aprilie 1993 care a statuat ca activitatea
economica se realizeaza de catre agenti economici cu capital de stat privat sau
mixt, pe baza autonomiei lor juridice si in conditiile de egalitate juridica,
dar in limitele legii.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. Dispozitiile art. 302 din Codul penal nu
contravin nici unei prevederi din Constitutie, ele fiind actuale, deoarece
exportul sau importul anumitor marfuri nu a fost liberalizat. Exista situatii
in care licentele sunt obligatorii, iar comertul cu unele marfuri, cum sunt, de
exemplu, armele, munitiile, echipamentele militare, materiile explozive,
substantele stupefiante sau psihotrope, este supus controlului statului. Pentru
apararea si promovarea unor interese generale statul trebuie sa intervina in
activitatea economica, intre altele si prin astfel de mijloace specifice de
influentare, cum sunt licentele de import-export. Se arata ca in acest sens
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 19 din 8 aprilie 1993, a retinut ca
aceasta constituie o practica obisnuita in toate tarile si nu poate fi
interpretata ca o incalcare a principiului libertatii comertului.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
302 din Codul penal, referitoare la nerespectarea dispozitiilor privind
operatiuni de import sau export, text avand urmatorul continut:
"Efectuarea, fara autorizatie, a oricaror acte sau fapte care potrivit
dispozitiilor legale sunt considerate operatiuni de import, export sau tranzit,
se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani."
Autorul exceptiei considera ca aceste prevederi legale contravin
dispozitiilor Constitutiei si ale Codului vamal.
Examinand concluziile scrise depuse in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, concluzii aflate la dosarul cauzei, Curtea constata ca
autorul acesteia, desi face referire in general la prevederile Constitutiei,
are in vedere in realitate libertatea comertului, respectiv art. 134 alin. (2)
lit. a), text al carui continut este urmatorul: "(2) Statul trebuie sa
asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Analizand criticile de neconstitutionalitate formulate, Curtea
Constitutionala constata ca acestea sunt neintemeiate, urmand sa fie respinse.
Incriminarea si sanctionarea acelor fapte ce constituie activitati economice,
cu nerespectarea dispozitiilor privind operatiuni de import sau export, sunt
determinate de necesitatea apararii unor interese nationale care stau la baza
crearii "cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie", cerinta prevazuta de insusi art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie. De aceea societatea nu poate ingadui practicarea activitatilor
economice fara respectarea unui regim stabilit pentru astfel de fapte.
Interventia statului in activitatea economica prin masuri de influentare cum
sunt licentele de import-export este facuta in scopul apararii unor interese
generale ale societatii, iar comertul efectuat in anumite conditii ori cu
anumite marfuri, cum sunt armele, munitiile sau substantele stupefiante ori
toxice, trebuie sa se efectueze, in mod necesar, sub controlul statului. De
asemenea, aceleasi interese economice de ordin general impun ca operatiunile de
import si export de marfuri sa se faca numai cu autorizatie.
Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, si anume prin Decizia nr. 19 din 8
aprilie 1993, ramasa definitiva prin nerecurare, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 24 mai 1993. Prin aceasta decizie Curtea a
constatat ca dispozitiile art. 302 din Codul penal sunt constitutionale si nu
contravin in nici un fel prevederilor referitoare la dreptul de proprietate.
Totodata s-a precizat ca interventia statului in economie prin licente de
import-export constituie o practica obisnuita in toate tarile si nu poate fi
interpretata ca o incalcare a principiului libertatii comertului, consacrat la
art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Neintervenind elemente noi care sa determine modificarea acestei
jurisprudente, solutia adoptata in aceasta decizie, precum si considerentele
acesteia cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 302 din Codul
penal sunt valabile si in cauza de fata, in cadrul careia exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din
Codul penal, exceptie ridicata de Alexandru Luca in Dosarul nr. 6.788/1999 al
Judecatoriei Tulcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta