DECIZIE Nr. 11 din 20 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3.4.1 si
3.4.2 din anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
26/2003, aprobata si modificata prin Legea nr. 227/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 2 februarie 2004

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 3.4.1 si 3.4.2 din anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 26/2003, aprobata si modificata prin Legea nr.
227/2003, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Valmo Prod" -
S.R.L. din Campina in Dosarul nr. 2.012/2003 al Judecatoriei Slobozia.
La apelul nominal raspunde Aurel Oprea, administratorul Societatii
Comerciale "Valmo Prod" - S.R.L. din Campina. Lipseste Directia
Regionala de Drumuri si Poduri Constanta, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate pentru motivele invocate si depuse in scris la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, considerand ca prevederile
constitutionale invocate nu sunt relevante pentru solutionarea cauzei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.012/2003, Judecatoria Slobozia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3.4.1 si 3.4.2 din anexa nr. 2 la
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 26/2003, aprobata si
modificata prin Legea nr. 227/2003.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Valmo Prod" -
S.R.L. din Campina intr-o cauza ce are ca obiect plangerea formulata impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor incheiat de
Administratia Nationala a Drumurilor - Directia Regionala de Drumuri si Poduri
Constanta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca mentiunile cuprinse la pct. 3.4.1 si 3.4.2 din anexa nr. 2 la Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
26/2003, sunt in contradictie cu prevederile constitutionale ale art. 49,
referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
In acest sens, considera ca "orice persoana, fie ea fizica sau juridica,
atunci cand cumpara un camion tine cont obligatoriu si de capacitatea de
transport a acestuia. In acest fel, persoana respectiva cumpara exercitarea
dreptului de a transporta o anumita cantitate de marfuri cu camionul respectiv,
autorizata prin certificatul de inmatriculare al autovehiculului, care este
emis de organul administrativ abilitat de lege." Autorul exceptiei
mentioneaza ca, potrivit certificatului de inmatriculare nr. P00120334H,
eliberat de I.P.J. Prahova, camionul Societatii Comerciale "Valmo
Prod" - S.R.L. avea dreptul sa transporte, pe osia motoare, o cantitate
maxima autorizata de 10.000 kg, iar prin anexa nr. 2 la ordonanta "se
restrange acest drept de la 10.000 kg la 9.000 kg", incalcandu-se astfel
art. 49 din Constitutie, intrucat nici unul dintre cazurile enumerate in
dispozitiile constitutionale avute in vedere nu cuprinde si restrictia instituita
prin actul normativ criticat.
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Precizeaza ca, desi autorul exceptiei "nu a mentionat in mod
expres daca exceptia ridicata priveste neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului
nr. 43/1997, in intregul sau, ori a anumitor articole ale acesteia, sau numai a
Ordonantei Guvernului nr. 26/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 43/1997, (...) in esenta, motivele de neconstitutionalitate
invocate de autorul exceptiei privesc aspectele legate de incidenta art. 49 din
Constitutie, in raport cu Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, cu modificarile ulterioare". In acest sens, instanta apreciaza
ca Ordonanta Guvernului nr. 26/2003 stabileste, in functie de categoria de
drum, limitele maxime ale tonajelor pe osie si ale gabaritelor impuse
vehiculelor admise in circulatie pe drumurile publice. Prin aceasta insa
legiuitorul nu interzice circulatia pe drumurile publice a acelor autovehicule
care nu s-ar incadra in limitele prevazute de anexa nr. 2 din ordonanta, ci
conditioneaza exercitarea acestui drept, in functie de categoria de drum, de
obtinerea autorizatiei speciale de transport. Or, in opinia instantei,
"instituirea unei taxe nu constituie o interdictie, ci eventual un
impediment de ordin financiar", iar "legitimarea constitutionala a
stabilirii unor limite de tonaj pentru autovehiculele ce circula pe drumurile
publice, in functie de categoria acestora din urma, rezulta exclusiv din prevederile
art. 49 din Constitutie, din interpretarea carora rezulta ca un drept poate fi
afectat prin lege pentru salvgardarea altui drept a carui importanta
legiuitorul o considera primordiala, scop in care acesta poate stabili, in
considerarea unor interese specifice, reguli privind continutul si limitele
exercitarii unui drept". Intrucat drumurile publice fac parte din sistemul
national de transport, legiuitorul poate sa instituie reguli obligatorii
privind administrarea, intretinerea si exploatarea drumurilor nationale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, arata ca autorului exceptiei nu i se restrange nici un drept, ci
acesta are "optiunea fie de a circula numai pe drumurile publice avand
capacitatea portanta corespunzatoare vehiculului (conform prevederilor din
anexa nr. 2, criticata), fie de a obtine autorizatia necesara pentru a circula
(in conditiile prevazute de aceasta autorizatie) pe drumul pe care a fost
depistata circuland fara a respecta reglementarile privind regimul
drumurilor".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 46 lit.
d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct.
3.4.1 si 3.4.2 din anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind
regimul drumurilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
237 din 29 iunie 1998, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
26/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 2
februarie 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 227 din 23 mai 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2003.
Dispozitiile legale criticate se refera la "Mase si dimensiuni maxime
admise" si au urmatoarea redactare:
________________________________________________________________________________
3.4.1. Osia motoare a vehiculelor la care se 11,5 t 10 t 9 t 8 t
face referire la punctele 2.2.1 si 2.2.2
________________________________________________________________________________
3.4.2. Osia motoare a vehiculelor la care se 11,5 t 10 t 9 t 8 t
face referire la punctele 2.2.3, 2.2.4,
2.3 si 2.4
________________________________________________________________________________
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea fostului art. 49 din Constitutie, devenit art. 53
dupa republicare, cu urmatorul continut:
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale ale art. 53, referitoare la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 24 din 4 februarie 1997, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 20 ianuarie 1998, a
statuat ca acest text constitutional stabileste conditiile si limitele
restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati. El are in vedere
insa drepturile si libertatile fundamentale, inscrise in capitolul II al
titlului II din Constitutia Romaniei, nu si alte drepturi. Or, dispozitiile
cuprinse in anexa nr. 2 nu au in vedere astfel de drepturi, ci, asa cum arata
chiar autorul exceptiei, dreptul "de a transporta un anumit numar de tone
de marfuri pe drumurile publice". Aceasta constituie insa o obligatie in
sarcina participantilor la trafic pe drumurile publice a carei indeplinire are
ca scop prevenirea consecintelor negative in cazul incalcarii reglementarilor
privind regimul drumurilor.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3.4.1 si
3.4.2 din anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
26/2003, aprobata si modificata prin Legea nr. 227/2003, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Valmo Prod" - S.R.L. din Campina in Dosarul
nr. 2.012/2003 al Judecatoriei Slobozia.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman