DECIZIE Nr.
1099 din 21 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 773 din 18 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Maria Bratu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009, excepţie ridicată de Sindicatul Liber al Invăţământului din
judeţul Covasna în Dosarul nr. 1.987/119/2009 al Tribunalului Covasna.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele
nr. 670D/2010-674D/2010, nr. 850D/2010-855D/2010, nr. 864D/2010, nr.
868D/2010-874D/2010, nr. 913D/2010, nr. 922D/2010-924D/2010, nr. 933D/2010-nr.
936D/2010, nr. 1.044D/2010, nr. 1.045D/2010, nr. 1.218D/2010, nr. 1.222D/2010,
nr. 1.223D/2010, nr. 1.229D/2010 şi nr. 1.351 D/2010, având acelaşi obiect al
excepţiei de neconstituţionalitate, excepţie ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Satu Mare, Sindicatul Liber al Invăţământului din
judeţul Covasna, Sindicatul „Paul Popescu Neveanu" Timişoara, Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Buzău şi Sindicatul Independent al Invăţământului
Preuniversitar din judeţul Timiş în dosarele nr. 4.563/83/2009, 2.057/119/2009, 2.058/119/2009, 2.059/119/2009, 5.256/30/2009, 2.547/83/2009,
2.555/83/2009, 2.697/83/2009, 2.549/83/2009, 1.988/119/2009,
2.129/119/2009,2.126/119/2009,2.128/119/2009,2.130/119/2009, 2.197/114/2009,
2.548/83/2009, 2.686/83/2009, 2.207/119/2009, 2.202/119/2009,2.200/119/2009,2.199/119/2009,2.209/119/2009, 2.204/119/2009,
2.208/119/2009, 76/119/2010, 2.132/119/2009, 79/119/2010, 2.127/119/2009,
77/119/2010, 78/119/2010, 6.015/30/2009, 5.652/30/2009, 5.382/30/2009 şi
2.550/30/2009 ale Tribunalului Satu Mare - Secţia civilă, Tribunalului Covasna,
Tribunalului Timiş - Secţia civilă, Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă
şi Tribunalului Buzău - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere
identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie,
din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 670D/2010-674D/2010, nr. 850D/2010-855D/2010,
nr. 864D/2010, nr. 868D/2010- 874D/2010, nr. 913D/2010, nr.
922D/2010-924D/2010, nr. 933D/2010-nr. 936D/2010, nr. 1.044D/2010, nr.
1.045D/2010, nr. 1.218D/2010, nr. 1.222D/2010, nr.
1.223D/2010, nr. 1.229D/2010 şi nr. 1.351 D/2010 la Dosarul nr. 669D/2010, care
este primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate ca urmare a
abrogării prevederilor de lege criticate prin Legea-cadru nr. 330/2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 17 decembrie 2009 şi din 7, 11,
14,20,27 şi 28 ianuarie 2010, din 4, 8, 19 şi 22 februarie 2010 şi, respectiv,
12 şi 17 martie 2010, pronunţate în dosarele nr. 4.563/83/2009, 2.057/119/2009, 2.058/119/2009, 2.059/119/2009, 5.256/30/2009, 2.547/83/2009,
2.555/83/2009, 2.697/83/2009, 2.549/83/2009, 1.987/119/2009,
1.988/119/2009,2.129/119/2009,
2.126/119/2009,2.128/119/2009,2.130/119/2009,2.197/114/2009, 2.548/83/2009,
2.686/83/2009, 2.207/119/2009, 2.202/119/2009,
2.200/119/2009,2.199/119/2009,2.209/119/2009,2.204/119/2009, 2.208/119/2009,
76/119/2010, 2.132/119/2009, 79/119/2010, 2.127/119/2009,
77/119/2010, 78/119/2010, 6.015/30/2009, 5.652/30/2009, 5.382/30/2009 şi
2.550/30/2009, Tribunalul Satu Mare - Secţia civilă, Tribunalul Covasna,
Tribunalul Timiş - Secţia civilă, Curtea de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă
şi Tribunalul Buzău - Secţia civilă au sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost ridicată de Sindicatul învăţământului
Preuniversitar Satu Mare, Sindicatul Liber al învăţământului din judeţul
Covasna, Sindicatul „Paul Popescu Neveanu" Timişoara, Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Buzău şi Sindicatul Independent al Invăţământului
Preuniversitar din judeţul Timiş.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate autorii
acesteia susţin, în esenţă, că prin adoptarea acestor ordonanţe de urgenţă
Guvernul refuză să aplice o lege adoptată de Parlament, ceea ce încalcă
prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), precum şi pe cele ale
art. 61 alin. (1). De asemenea, se arată că Guvernul a adoptat ordonanţa de
urgenţă cu încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din
Constituţie, întrucât nu a indicat situaţia extraordinară care a stat la baza
emiterii acesteia, nu a motivat corespunzător urgenţa acestei reglementări şi a
afectat drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul
la un nivel de trai decent şi protecţia socială a muncii. Totodată, consideră a
fi încălcate şi prevederile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 141
din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social
atunci când a adoptat aceste ordonanţe de urgenţă.
In final, arată că prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 se
modifică din nou Legea nr. 221/2008, făcând imposibilă acordarea creşterilor
salariale prevăzute de acest act normativ adoptat de Parlament, ceea ce
reprezintă o încălcare a rolului şi funcţiilor Guvernului şi o dovadă în plus a
imixtiunii Executivului în activitatea Legislativului.
Instanţele de judecată consideră
excepţia neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege
criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2009, şi ale art.
2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din
30 aprilie 2009.
Dispoziţiile constituţionale considerate a fi încălcate
sunt cele ale art. 1 alin. (4) şi (5) referitoare la principiul separaţiei şi
echilibrul puterilor în stat, precum şi la obligativitatea respectării
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 20 referitoare la tratatele
internaţionale privind drepturile omului, art. 41 privind munca şi protecţia
socială a muncii, art. 61 privind rolul şi structura Parlamentului, art. 102
privind rolul şi structura Guvernului, art. 111 privind informarea
Parlamentului, art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a
ordonanţelor de urgenţă, precum şi ale art. 141 privind Consiliul Economic şi
Social.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prevederile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009
completau, respectiv modificau dispoziţii ale Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 82 din 1 februarie 2008. Acest din urmă act normativ a fost abrogat prin
dispoziţiile art. 48 alin. (1) pct. 16 din partea a
III-a cap. VI din Legea-cadru nr. 330/2009 privind
salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Actul normativ abrogator se referă, printre altele, şi la salarizarea personalului didactic,
dar, având în vedere că susţinerile autorilor excepţiei privesc modificarea
neconstituţională prin intermediul unor ordonanţe de urgenţă a unor domenii ce
au fost iniţial prevăzute prin lege, Curtea constată că obiectul criticii nu se
mai conservă.
De aceea, având în vedere prevederile art. 29 alin. (1)
şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 este inadmisibilă.
In baza aceluiaşi temei legal, excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă şi în ceea ce priveşte dispoziţiile
art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009, care a fost abrogat
prin dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009.
De altfel, în sensul celor arătate, pentru critici de
neconstituţionalitate similare, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 650 din
11 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 29 iunie 2010.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai- decembrie 2009, excepţie
ridicată de Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Satu Mare, Sindicatul
Liber al Invăţământului din judeţul Covasna, Sindicatul „Paul Popescu Neveanu"
Timişoara, Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Buzău şi Sindicatul
Independent al Invăţământului Preuniversitar din judeţul Timiş în dosarele nr.
4.563/83/2009, 2.057/119/2009, 2.058/119/2009, 2.059/119/2009, 5.256/30/2009, 2.547/83/2009, 2.555/83/2009, 2.697/83/2009,
2.549/83/2009, 1.987/119/2009, 1.988/119/2009, 2.129/119/2009, 2.126/119/2009,
2.128/119/2009, 2.130/119/2009, 2.197/114/2009, 2.548/83/2009, 2.686/83/2009,
2.207/119/2009, 2.202/119/2009, 2.200/119/2009,
2.199/119/2009, 2.209/119/2009, 2.204/119/2009, 2.208/119/2009, 76/119/2010,
2.132/119/2009, 79/119/2010, 2.127/119/2009, 77/119/2010, 78/119/2010,
6.015/30/2009, 5.652/30/2009, 5.382/30/2009 şi 2.550/30/2009 ale Tribunalului
Satu Mare - Secţia civilă, Tribunalului Covasna, Tribunalului Timiş - Secţia
civilă, Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă şi Tribunalului Buzău -
Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Maria Bratu