DECIZIE Nr.
1077 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 alin. (1) si alin. (2) pct. 2 din
Legea nr. 122/2006 privind azilul în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 698 din 16 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din
Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Madhat A. J.
Al Maqousi în Dosarul nr. 3.026/4/2008 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti si
care formează obiectul Dosarului nr. 761 D/2009 al Curţii Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
762D/2009 şi nr. 763D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de
neconstituţionalitate, ridicată de Gholamhossein Abbasifard şi Kutaiba Abbas
Khudair în Dosarul nr. 3.353/4/2008 şi, respectiv Dosarul nr. 2.525/4/2008 ale
Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Se prezintă doamna Alexandra Gotea şi domnul Dalati
Bassam, interpreţi autorizaţi de limba persană şi, respectiv, arabă, solicitaţi
pentru a asigura traducerea în cauzele strigate.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că, în
toate aceste dosare, partea Oficiul Român pentru Imigrări a transmis Curţii
note scrise prin care solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
raportate la art. 164 din Codul de procedura civilă, dispune conexarea
dosarelor nr. 762D/2009 si nr. 763D/2009 la Dosarul nr. 761 D/2009, care a fost
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa în
materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 13 februarie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 3.026/4/2008, nr. 3.353/4/2008 şi nr. ' 2.525/4/2008, Judecătoria
Sectorului 4 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din
Legea nr. 122/2006 privind azilul în România. Excepţiile au fost ridicate
de Madhat A. J.AI Maqousi, Gholamhossein Abbasifard şi Kutaiba Abbas Khudair în
cauze având ca obiect soluţionarea plângerilor formulate împotriva hotărârilor
Oficiului Român pentru Imigrări de respingere a cererilor de acordare a
statutului de refugiat sau a protecţiei subsidiare.
In motivările excepţiilor de neconstituţionalitate, având un conţinut similar, se susţine, în esenţă, că textele de
lege criticate sunt lipsite de precizie şi claritate în ceea ce priveşte riscul
de a fi supus la tratamente sau pedepse inumane ori degradante, ca motiv de
acordare a protecţiei subsidiare, şi „permit interpretări eronate cu privire la
natura şi conţinutul pedepselor şi tratamentelor inumane ori degradante".
Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului'şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt in deplină concordanţă cu prevederile
constituţionale şi convenţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate il
constituie prevederile art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr.
122/2006 privind azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, care au următorul conţinut:
- Art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 -„Protecţia
subsidiară:
(1) Protecţia subsidiară se poate acorda
cetăţeanului străin sau apatridului care nu îndeplineşte condiţiile pentru
recunoaşterea statutului de refugiat şi cu privire la care există motive
temeinice să se creadă că, în cazul returnării în ţara de origine, respectiv în
ţara în care îşi avea reşedinţa obişnuită, va fi expus unui risc serios, în
sensul prevederilor alin. (2), şi care nu poate sau, datorită acestui risc, nu
doreşte protecţia'acelei ţări.
(2) Prin risc serios, în sensul alin. (1), se
înţelege: [... ]
2. tortură, tratamente sau pedepse inumane ori
degradante
[...]
In opinia autorilor excepţiilor, textele de lege
criticate contravin dispoziţiilor art. 22 alin. (2) din Constituţie şi celor
ale art. 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, ambele referitoare la interzicerea torturii, a pedepselor şi a
tratamentelor inumane ori degradante.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că s-a mai pronunţat, în repetate rânduri, asupra constituţionalităţii
dispoziţiilor art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 122/2006,
prin prisma aceloraşi dispoziţii constituţionale şi convenţionale ca şi în
prezenta cauză şi analizând critici de neconstituţionalitate similare, iar prin
mai multe decizii, dintre care pot fi menţionate, cu titlu de exemplu, Decizia
nr. 363 din 17 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr.277 din 28 martie 2009, sau Decizia nr. 648 din 5 octombrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 971 din 5 decembrie
2006, a respins excepţia ca neîntemeiată, pentru motivele acolo reţinute. In
cauza de faţă nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea
acestei jurisprudenţe, astfel că soluţiile pronunţate cu acele prilejuri şi
argumentele pe care acestea s-au sprijinit îşi păstrează valabilitatea.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 122/2006
privind azilul în România, excepţie ridicată de Madhat A. J. Al Maqousi,
Gholamhossein Abbasifard şi Kutaiba Abbas Khudair în dosarele nr. 3.026/4/2008,
nr. 3.353/4/2008 şi, respectiv, nr. 2.525/4/2008 ale Judecătoriei Sectorului 4
Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu