Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1074 din 20 noiembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 si ale art. 109 alin. 2 teza intai din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 853 din 12 decembrie 2007



Ioan Vida                                       - preşedinte

Nicolae Cochinescu                        -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                               -judecător

Petre Ninosu                                   -judecător

Ion Predescu                                   -judecător

Puskas Valentin Zoltan                  -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                           -judecător

Ion Tiucă                                         - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi      - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Marius Coşereanu în Dosarul nr. 3.339/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, personal şi asistat de avocat Mircea Constantinescu, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar, lipsind partea Direcţia Poliţiei Comunitare Sector 6 Bucureşti, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul autorului excepţiei, care, prin apărător, solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, arată, în esenţă, că dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt neconstituţionale, întrucât prin instituirea procedurii prealabile se deschide calea unei duble interpretări: prima, potrivit căreia instituţia angajatoare, împotriva căreia urmează a se îndrepta acţiunea de contencios administrativ, este protejată prin aceea că are posibilitatea ca, pe calea recursului graţios, să îşi îndrepte propria greşeală prin retractarea sau modificarea actului administrativ; a doua, potrivit căreia procedura prealabilă este, în realitate, inutilă, deoarece, ca regulă, angajatorul nu soluţionează în mod favorabil pentru angajat plângerea prealabilă, conflictul dintre aceştia ajungând, de cele mai multe ori, dar cu o întârziere nejustificată, în faţa instanţei de judecată competente.

Reprezentantul Ministerului Public arată că, deşi poate fi reală susţinerea potrivit căreia retractarea actului administrativ atacat are loc în puţine cazuri, procedura prealabilă nu este nicidecum inutilă, iar obligaţia parcurgerii acestei faze procedurale înaintea exercitării dreptului la acţiune în faţa instanţei de contencios administrativ nu este de natură să încalce exigenţele principiului accesului liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie. Pentru aceste argumente, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 27 aprilie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 3.339/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedură civilă. Excepţia a fost ridicată de Marius Coşereanu într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege criticate încalcă „flagrant" dreptul de acces liber la justiţie, deoarece persoanele interesate se pot adresa instanţei numai după îndeplinirea unei proceduri prealabile. In plus, consideră că prevederile art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 sunt susceptibile de interpretări, în sensul că, pe de o parte, autoritatea publică poate emite un act administrativ neîntemeiat, sub rezerva îndreptării ulterioare în cadrul procedurii prealabile, iar, pe de altă parte, persoana care se consideră vătămată este obligată să se adreseze mai întâi organului emitent, deşi este ştiut faptul că „în foarte puţine cazuri aceasta îşi găseşte dreptatea la cel care a emis actul".

Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile de lege criticate, prin aceea că dispun parcurgerea procedurii prealabile anterior sesizării instanţei, nu îngrădesc accesul liber la justiţie, acest drept putând fi exercitat în condiţiile legii, după îndeplinirea respectivei proceduri. Textele de lege atacate au ca scop atenţionarea autorităţii asupra nelegalităţii actelor sale şi preîntâmpinarea unor litigii prin revocarea actelor administrative chiar de către autoritatea emitentă.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor art. 109 din Codul de procedură civilă, este indicată jurisprudenţa Curţii Constituţionale, de exemplu, Decizia nr. 409/2004. In ce priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, faţă de art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, se arată că acestea nu încalcă principiul liberului acces la justiţie, instituirea unor proceduri speciale, cum este procedura plângerii prealabile, având rolul de a instaura un climat de ordine, indispensabil, în vederea exercitării dreptului constituţional pretins a fi încălcat.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Acestea nu contravin principiului liberului acces la justiţie şi nici dreptului la un proces echitabil, statuate de art. 21 din Constituţie, deoarece instituirea unei proceduri prealabile obligatorii nu este incompatibilă cu exercitarea dreptului la acţiune sau cu valorificarea de către persoanele interesate a drepturilor şi garanţiilor procesuale instituite prin lege. In plus, textele de lege criticate conţin norme de procedură, asupra cărora legiuitorul are, potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie, competenţă exclusivă de reglementare. De altfel, jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie este în sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate, de exemplu, deciziile nr. 409/2004 sau nr. 184/2007.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, modificat prin art. I pct. 7 din Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007. De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi prevederile art. 109 alin. 2 din Codul de procedură civilă. Cât priveşte aceste din urmă dispoziţii, se constată, din motivarea excepţiei, că autorul vizează doar prevederile cuprinse în teza întâi a alin. 2 al art. 109. Dispoziţiile criticate prevăd următoarele:

- Art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004: „(1) Inainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia.";

- Art. 109 alin. 2 teza întâi din Codul de procedură civilă: „In cazurile anume prevăzute de lege, sesizarea instanţei competente se poate face numai după îndeplinirea unei proceduri prealabile, în condiţiile stabilite de acea lege."

In opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate contravin prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, referitoare la accesul liber la justiţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că susţinerile de neconstituţionalitate vizează, în esenţă, instituirea procedurii prealabile sesizării instanţei de contencios administrativ, considerate ca fiind contrare exigenţelor principiului accesului liber la justiţie.

Or, prin Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr. 1 din 8 februarie 1994 privind liberul acces la justiţie al persoanelor în apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor lor legitime, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea Constituţională a statuat de principiu că „este de competenţa exclusivă a legiuitorului de a institui asemenea proceduri destinate, în general, să asigure soluţionarea mai rapidă a unor categorii de litigii, descongestionarea instanţelor judecătoreşti de cauzele ce pot fi rezolvate pe această cale, evitarea cheltuielilor de judecată", iar „legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură, ca şi modalităţile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justiţie presupunând posibilitatea neîngrădită a celor interesaţi de a utiliza aceste proceduri, în formele şi în modalităţile instituite de lege". Curtea a mai arătat, spre exemplu, în Decizia nr. 670 din 15 decembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 27 ianuarie 2006, că „instituirea unei proceduri administrative prealabile, obligatorii, fără caracter jurisdicţional nu este contrară principiului liberului acces la justiţie cât timp decizia organului administrativ poate fi atacată în faţa unei instanţe judecătoreşti".

Având în vedere cele mai sus menţionate, Curtea constată că susţinerile de neconstituţionalitate referitoare la încălcarea principiului liberului acces la justiţie nu sunt întemeiate.

De altfel, Curtea Constituţională a mai examinat constituţionalitatea dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedură civilă prin raportare la aceleaşi texte constituţionale şi motivări asemănătoare cu cele formulate în prezenta cauză, pronunţându-se în sensul respingerii excepţiei, de exemplu, prin deciziile nr. 184 din 6 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 5 aprilie 2007, sau nr. 96 din 13 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 9 martie 2007.

Aşa fiind, Curtea constată că, pentru identitate de raţiune, cele statuate în jurisprudenţa sa în materie îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 teza întâi din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Marius Cosereanu în Dosarul nr. 3.339/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1074/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1074 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1074/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu