Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 107 din  2 aprilie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 383 din  5 iunie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldrom" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 7.825/2001 al Tribunalului Iasi.
    La apelul nominal a raspuns avocat Neculai Volovat, pentru autorul exceptiei, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Societatii Comerciale "Moldrom" - S.A. din Iasi solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca dispozitiile de lege criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 7.825/2001, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldrom" - S.A. din Iasi.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prin dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 "se incalca principiul constitutional al egalitatii intre comercianti", prin crearea unei discriminari "intre diverse persoane juridice - societati comerciale - in functie de modalitatea de plata folosita, beneficiind de reglementarea favorabila doar cele care au efectuat operatiunile de plata prin banci, nu si cele care au efectuat plata in numerar ... sau prin transfer bancar in conturi personale". De asemenea, autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate aduc atingere "principiului constitutional al justetei sistemului de impunere, consacrat de art. 53 alin. (2) din Constitutie, care presupune unitate de tratament fiscal, o impozitare in functie de criterii obiective si generale, ceea ce nu se intampla in cazul de fata in care diferenta de tratament fiscal rezulta din modul diferit de efectuare a platilor, ceea ce nu reprezinta un criteriu obiectiv si general." Totodata autorul exceptiei considera ca "dispozitiile care acorda beneficiul scutirii de T.V.A. numai celor care incaseaza pretul marfii exportate prin transfer bancar constituie o reglementare a unui act de concurenta neloiala, prin care sunt avantajati anumiti comercianti, incalcandu-se astfel prevederile art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie".
    Tribunalul Iasi, exprimandu-si opinia, considera neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, aratand ca "derularea operatiunilor valutare prin banci nu face decat sa asigure transparenta acestor operatiuni si sa realizeze un cadru egal pentru toti agentii economici, prevenind actiunile ilicite".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca "scopul reglementarii cuprinse in art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 este consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare si nu incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei".
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), acestea referindu-se la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu la egalitatea persoanelor juridice. Se mai sustine ca textul criticat nu contravine nici dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Legea fundamentala, deoarece prin prevederile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 "se asigura unitatea de tratament fiscal a comerciantilor (...) respectandu-se cerinta aplicarii juste a impozitelor si taxelor". In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 134 din Constitutie, se apreciaza ca nici aceasta critica nu este intemeiata, deoarece "masura instituita prin dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000, referitoare la aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adaugata numai in cazul in care contravaloarea exporturilor se incaseaza in valuta in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei, se inscrie pe deplin in obligatia statului de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, prin consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare".
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie 2001), dispozitii care au urmatorul continut: "In Romania se aplica urmatoarele cote: [...]
    B. Cota zero pentru:
    a) exportul de bunuri, transportul si prestarile de servicii legate direct de exportul bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul in Romania, a caror contravaloare se incaseaza in valuta in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei. Prin derogare de la aceste prevederi, beneficiaza de cota zero exporturile de bunuri care se deruleaza in sistem barter;".
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii legale contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    1. In argumentarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 se sustine ca acestea "creeaza o discriminare intre persoanele juridice in functie de modalitatea de plata folosita", incalcandu-se astfel prevederile constitutionale care consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, precum si principiul conform caruia nimeni nu este mai presus de lege.
    Curtea Constitutionala a statuat in practica sa jurisdictionala ca principiul egalitatii nu exclude un tratament juridic diferit in situatii diferite in ceea ce priveste exercitarea efectiva a drepturilor recunoscute si garantate de Constitutie. Asa fiind, faptul ca legiuitorul a limitat aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adaugata numai la contribuabilii care incaseaza valuta in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei nu reprezinta o incalcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    In ceea ce priveste invocarea, in sustinerea exceptiei, a incalcarii dispozitiilor alin. (2) al art. 16 din Legea fundamentala, Curtea constata ca acestea nu au incidenta in cauza.
    2. Curtea nu poate retine nici critica privind incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 53 alin. (2), potrivit carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale". De la regula aplicabila in materie fiscala, potrivit careia orice venit este supus impozitarii, art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 consacra o exceptie, in considerarea unor ratiuni evidente, si anume stimularea pe aceasta cale a instaurarii disciplinei in domeniul financiar-bancar, de natura sa faciliteze si sa eficientizeze controlul asupra platilor in valuta, facute cu titlu de contraprestatii pentru exportul de bunuri, transportul si prestarile de servicii, legate direct de exportul bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul in Romania.
    Intrucat, asa cum a statuat Curtea in precedent, stabilirea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat, precum si a conditiilor de impozitare intra in competenta exclusiva a legiuitorului, care poate sa opteze in privinta cuantumului impozitelor si taxelor, a unor exceptari sau scutiri de la aceste obligatii fiscale, adoptand reglementarea prevazuta la art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta nr. 17/2000, Guvernul, in calitatea sa de legiuitor delegat, a actionat in limitele acestei competente, neputandu-se retine ca astfel ar fi contravenit principiului asezarii juste a sarcinilor fiscale.
    3. Curtea constata, de asemenea, ca nu poate fi primita nici sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), conform carora: "(1) Economia Romaniei este economie de piata. (2) Statul trebuie sa asigure: a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;". Economia de piata si libertatea comertului pe care o implica sunt incompatibile cu anarhia, iar in aceasta lumina dispozitiile legale criticate nu contravin textelor constitutionale mentionate, ci, dimpotriva, le dau expresie, in masura in care au ca finalitate protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldrom" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 7.825/2001 al Tribunalului Iasi.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 aprilie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 107/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 107 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 107/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu