Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1069 din 20 noiembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 93 alin. (4) si ale art. 94 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 853 din 12 decembrie 2007



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                        -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                               -judecător

Petre Ninosu                                   -judecător

Ion Predescu                                   -judecător

Puskas Valentin Zoltan                   -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                           -judecător

Ion Tiucă                                         - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi      - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 94 alin. (1) şi ale art. 93 alin. (4) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România", excepţie ridicată de Mamdouh Ahmed Mahgoub El Sayed în Dosarul nr. 3.366/302/2007 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Se prezintă interpretul desemnat în cauză spre a asigura traducerea, dl Dalati Bassam.

Magistratul-asistent învederează Curţii faptul că partea Oficiul Român pentru Imigrări a transmis note scrise depuse la dosarul cauzei, prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, deoarece textele de lege criticate nu contravin prevederilor din Constituţie şi din reglementările internaţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din data de 20 aprilie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 3.366/302/2007, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 94 alin. (1) şi art. 93 alin. (4) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România". Excepţia a fost ridicată de Mamdouh Ahmed Mahgoub El Sayed, având ca obiect o plângere împotriva unei hotărâri a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi (în prezent Oficiul Român pentru Imigrări), prin care acestuia i s-a respins, ca inadmisibilă, cererea de acordare a accesului la o nouă procedură de azil.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate, prin aceea că prevăd că soluţionarea plângerii are loc fără audierea străinului şi fără citarea părţilor, încalcă dreptul la apărare şi dreptul la un proces echitabil, drepturi ocrotite prin art. 21 şi art. 24 din Constituţie, precum şi prin art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti apreciază că prevederile legale menţionate nu aduc atingere dreptului la apărare al petentului şi nici dreptului acestuia la un proces echitabil.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. Susţine, în acest sens, că dispoziţiile legale criticate instituie o procedură specială, potrivit căreia instanţa de judecată poate dispune luarea unor măsuri fără citarea părţilor şi fără audierea străinului, dat fiind faptul că pentru a se ajunge în această fază este necesar ca anterior cererea sa de acordare a azilului să fi fost deja soluţionată pe fond. Astfel, apare ca nejustificată prelungirea procedurilor, prin introducerea legislativă a unui nou ciclu procesual, având în vedere că îndeplinirea condiţiilor pentru accesul la o nouă procedură de azil sau necesitatea rămânerii pe teritoriul României, după respingerea cererii de azil, se pot proba prin mijloacele de probă indicate de lege, în faţa unei instanţe judecătoreşti.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 93 alin. (4) şi art. 94 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România sunt constituţionale. In acest sens, arată că măsurile legale criticate „nu reprezintă un obstacol privind exercitarea dreptului persoanei, cetăţean străin, de a fi asistat de un avocat ori de a beneficia de serviciile unui interpret, precum şi de toate celelalte garanţii procesuale care dau expresie conceptului de proces echitabil". Totodată, arată că stabilirea regulilor de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti este de competenţa exclusivă a legiuitorului.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare şi motivării autorului, prevederile art. 93 alin. (4) şi ale art. 94 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006. Textele criticate au următoarea redactare:

- Art. 93 - Căi de atac:

„(4) In cazul depunerii plângerii, străinul poate cere să i se acorde permisiunea de a rămâne pe teritoriul României. Cererea de acordare a permisiunii de a rămâne pe teritoriul statului român se soluţionează în regim de urgenţă de către instanţa de judecată competentă, care se va pronunţa în camera de consiliu, fără citarea părţilor, printr-o încheiere irevocabilă."

- Art. 94 - Soluţionarea plângerii:

„(1) Instanţa soluţionează plângerea, fără audierea străinului, în termen de 30 de zile, şi pronunţă o hotărâre motivată, prin care:

a) respinge plângerea; sau

b) admite plângerea, acordă accesul la o nouă procedură de azil şi dispune ca structura competentă a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotărârea să analizeze cererea în procedură ordinară."

In opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate încalcă prevederile art. 21 -Accesul liber la justiţie, art. 24 - Dreptul la apărare din Constituţie, precum şi ale art. 6 - Dreptul la un proces echitabil şi ale art. 13 - Dreptul la un recurs efectiv din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, raportate la art. 2 - Dreptul la viaţă şi art. 3 - Interzicerea torturii din Convenţie şi la art. 1 din Protocolul nr. 7 la Convenţie, intitulat Garanţii procedurale în cazul expulzărilor de străini.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională reţine că dispoziţiile legale criticate - art. 93 alin. (4) şi art. 94 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România - fac parte din Secţiunea 5 „Procedura de soluţionare a cererii de acordare a accesului la o nouă procedură de azil" şi conţin norme procedurale cu privire la soluţionarea plângerii formulate împotriva hotărârii prin care Oficiul Român pentru Imigrări a respins ca inadmisibilă cererea de acordare a accesului la o nouă procedură de azil. Prin urmare, Curtea constată că nu se poate reţine critica referitoare la încălcarea dreptului de acces liber la instanţă, odată ce obiectul de reglementare al textelor atacate îl reprezintă tocmai modalitatea de exercitare, în faţa instanţei de judecată competente, a unei căi de atac, autorul excepţiei aflându-se, în momentul invocării excepţiei, tocmai în această etapă judiciară. Astfel cum rezultă şi din jurisprudenţa Curţii Constituţionale, principiul consacrat de art. 21 din Constituţie are ca semnificaţie faptul că nicio lege nu poate îngrădi dreptul unei persoane de a se adresa instanţelor judecătoreşti pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime, însă legiuitorul, în virtutea competenţei oferite de art. 126 alin. (2) din Legea fundamentală, poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură, ca şi modalităţi de exercitare a drepturilor procedurale, fără ca prin aceasta să se încalce dreptul de acces liber la justiţie. Pe de altă parte, Curtea a reţinut în jurisprudenţa sa că nici textul constituţional menţionat, nici art. 6 paragraful 1 sau art. 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale nu consacră expres sau implicit dreptul la dublul grad de jurisdicţie, drept ce este recunoscut doar în materie penală, relevante în acest sens fiind Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, precum şi Decizia nr. 66 din 27 februarie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din 4 aprilie 2001. De asemenea, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, prin hotărârea pronunţată în cazul Golder împotriva Regatului Unit, 1975, a statuat că dreptul de acces la tribunale nu este absolut, întrucât, fiind vorba de un drept pe care Convenţia l-a recunoscut fără să-l definească în sensul restrâns al cuvântului, există posibilitatea limitărilor implicit admise chiar în afara limitelor care circumscriu conţinutul oricărui drept.

In acest context, Curtea constată că Legea nr. 122/2006 reglementează o procedură specială - aceea a acordării azilului în România. Dispoziţiile art. 93 alin. (4) şi ale art. 94 alin. (1) din lege - criticate - fac referire, de asemenea, la procedura specială de soluţionare a cererii de acordare a accesului la o nouă procedură de azil, etapă în care nu se mai justifică parcurgerea aceloraşi paşi procedurali ca şi în procedura iniţială, de cerere a acordării azilului. Astfel, soluţionarea plângerii împotriva hotărârii de respingere ca inadmisibilă a cererii de acordare a accesului la o nouă procedură de azil este analizată fără a mai fi necesară audierea străinului, dat fiind faptul că hotărârea atacată a fost respinsă pe motive de inadmisibilitate, deci instanţa de judecată va analiza raţiunile ce au întemeiat această soluţie şi care ţin de neîndeplinirea corespunzătoare a condiţiilor prevăzute de art. 88 din lege. Mai mult, instanţa soluţionează această plângere în termen de 30 de zile, ceea ce exprimă, încă o dată, condiţia celerităţii în cadrul exercitării căii de atac specifice acestei proceduri.

Totodată, Curtea constată că în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se face confuzie între plângere ca şi cale de atac împotriva hotărârii Oficiului Român pentru Imigrări, care, după cum s-a arătat, se soluţionează în termen de 30 de zile, fără audierea străinului, reglementată de art. 93 alin. (1) din Legea nr. 122/2006, şi cererea pe care străinul o poate formula în faţa instanţei de judecată în temeiul art. 93 alin. (4) şi (6) din lege şi prin care solicită permisiunea de a rămâne pe teritoriul României până la pronunţarea instanţei asupra plângerii. Această cerere se judecă în regim de urgenţă, fără citarea părţilor, soluţia fiind pronunţată în camera de consiliu, regimul procedural special fiind pe deplin justificat prin natura obiectului cererii, acela de permisiune a rămânerii pe teritoriul României.

In concluzie, Curtea nu poate reţine criticile de neconstituţionalitate referitoare la contradicţia dintre textele de lege examinate şi prevederile constituţionale şi convenţionale ce consacră dreptul de acces la instanţă şi dreptul la un proces echitabil, în condiţiile în care, aşa cum s-a arătat, solicitantul accesului la o nouă procedură de azil beneficiază, în această etapă judiciară, de exercitarea neîngrădită a tuturor garanţiilor procesuale pe care drepturile pretins a fi nesocotite le implică, printre acestea numărându-se, de exemplu, dreptul de a fi asistat de un apărător şi de interpret.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 93 alin. (4) şi ale art. 94 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Mamdouh Ahmed Mahgoub El Sayed în Dosarul nr. 3.366/302/2007 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1069/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1069 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1069/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu