DECIZIE Nr.
1062 din 14 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137Z2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 522 din 29 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Irina Loredana Gulie -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137Z2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, excepţie invocată de
Societatea Comercială Mirfo Industries - S.A. în Dosarul nr. 2.415Z54Z2008 al
Curţii de Apel Craiova - Secţia comercială.
La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare
a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 24 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.415Z54Z2008, Curtea de Apel Craiova - Secţia comercială a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137Z2002 privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării, excepţie invocată de Societatea Comercială Mirfo
Industries - S.A. într-o cauză având ca obiect judecarea recursului împotriva
Incheierii pronunţate de judecătorul delegat la Oficiul Registrului Comerţului
de pe lângă Tribunalul Dolj, prin care s-a dispus înscrierea în Registrul
Comerţului a menţiunii privind modificarea actului constitutiv al Societăţii
Comerciale Mirfo Industries - S.A.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că instituirea unei modalităţi de încetare a contractelor
încheiate între Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, pe de o
parte, şi cumpărătorul de acţiuni, pe de altă parte, ca efect al unei simple
manifestări de voinţă a instituţiei publice implicate în privatizare, încalcă
principiul constituţional al accesului liber la justiţie şi creează un regim
privilegiat pentru instituţiile publice, defavorizând ceilalţi participanţi la
circuitul civil.
Curtea de Apel Craiova - Secţia comercială apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47Z1992, încheierea de' sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arata, în
esenţă, că includerea unui pact comisoriu de gradul patru în cadrul
contractelor de privatizare nu este de natură a împiedica exercitarea dreptului
constituţional de acces liber la justiţie, deoarece co-contractantul poate opta
între încheierea contractului de privatizare în condiţiile prevăzute de lege
sau neîncheierea acestuia. In ceea ce priveşte invocarea încălcării
dispoziţiilor art. 135 alin. (2) lit. a) şi b) din'Constituţie, se arată că
prezenţa pactelor comisorii în contracte nu afectează libera concurenţă, iar
protejarea intereselor naţionale în activitatea economică este pe deplin
satisfăcută.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale, invocând în acest sens
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47Z1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47Z1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul acesteia îl reprezintă prevederile art. 41
alin. (2) din Legea nr. 137Z2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie
2002, modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 36Z2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004, potrivit cărora: „(2)
Notificarea prin care instituţia publică implicată înştiinţează cumpărătorul
asupra desfiinţării' contractului, ca efect al funcţionării pactului comisoriu,
constituie înscrisul în baza căruia se efectuează reînregistrarea ca acţionar a
instituţiei publice implicate de către societatea de registru independentă care
ţine registrul acţionarilor respectivei societăţi comerciale (în cazul
societăţilor comerciale deţinute public) sau de către societatea comercială de
tip închis care îşi ţine propriul registru al acţionarilor şi de către oficiul
registrului comerţului, fără a mâi fi necesară îndeplinirea vreunei alte
formalităţi. Notificarea prin care instituţia publică implicată înştiinţează
cumpărătorul despre executarea gajului asupra acţiunilor, în favoarea sa, ca efect
al neîndeplinirii obligaţiilor investiţionale asumate prin contract, constituie
înscrisul în baza căruia se efectuează reînregistrarea ca acţionar a
instituţiei publice implicate de către societatea de registru independentă care
ţine registrul acţionarilor respectivei societăţi comerciale (în cazul
societăţilor comerciale deţinute public) sau de către societatea comercială de
tip închis care îşi ţine propriul registru al acţionarilor şi de către oficiul
registrului comerţului, fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte
formalităţi."
In opinia autoarei excepţiei, prevederile legale
criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 21 alin. (1)
şi (2) privind accesul liber la justiţie şi neîngrădirea prin lege a
exercitării acestui drept şi în art. 135 alin. (2) lit. a) şi b) referitoare la
obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei
loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilorde
producţie, precum şi protejarea intereselor naţionale în activitatea economică,
financiară şi valutară.
Examinând excepţia, Curtea constată că prevederile art.
41 alin. (2) din Legea nr. 137Z2002 au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi dispoziţii constituţionale
invocate şi în prezenta cauză, şi cu' o motivare identică.
Astfel, prin Decizia nr. 443 din 26 octombrie 2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.260 din 28
decembrie 2004, Curtea a respins excepţia şi a statuat că, potrivit prevederilor
art. 41 alin. (1) din lege, contractele de vânzare-cumpărare de acţiuni
încheiate în cadrul procesului de privatizare constituie titluri'executorii în
situaţia neîndeplinirii de către cumpărător a obligaţiilor pecuniare asumate
prin contractul încheiat. Insă, potrivit dreptului comun, persoanele interesate
pot face contestaţie la executare împotriva titlurilor executorii, în
condiţiile art. 399 şi următoarele din Codul de procedură civilă. Prin urmare,
nu pot fi reţinute susţinerile autorului cu privire la încălcarea accesului
liber la justiţie, prevăzut prin dispoziţiile art. 21 din Constituţie, cu atât
mai mult cu cât, potrivit art. 399 alin. 3 din Codul de procedură civilă, în
cadrul contestaţiei la executare pot fi invocate şi apărări de fond, în cazul
în care executarea silită se face în temeiul unui titlu executoriu care nu este
emis de o instanţă judecătorească, iar legea nu prevede o altă cale de atac.
Prin aceeaşi decizie, Curtea a reţinut că actul
normativ criticat reglementează unele măsuri pentru accelerarea procesului de
privatizare, astfel încât, prin respectarea condiţiilor prevăzute în contractul
de privatizare de către ambele părţi, se asigură însăşi finalitatea
dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 135 alin.'(2) lit. a) şi b)
referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia
concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de producţie, precum şi protejarea intereselor naţionale în
activitatea economică, financiară şi valutară.
Atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în această
decizie îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă, întrucât nu au
intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei
Curţii.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47Z1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137Z2002 privind unele măsuri
pentru accelerarea privatizării, excepţie invocata de Societatea Comercială
Mirfo Industries - S.A. în Dosarul nr. 2.415Z54Z2008 al Curţii de Apel Craiova
- Secţia comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 14 iulie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie