DECIZIE Nr.
1012 din 7 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin. (2) si (4) si art. 42 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, precum si ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 614 din 9 septembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41 alin. (2) şi (4) şi art. 42 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, precum şi ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000, excepţie
ridicată de Dinică Cojocaru în Dosarul nr. 8.239/3/2008 (format vechi nr.
6.227/2008) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a Vll-a civilă şi pentru cauze
privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 16 iunie
2009 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când, la solicitarea
avocatului autorului excepţiei, Curtea a amânat pronunţarea la data de 23 iunie
2009, în vederea depunerii de note scrise la dosar, iar apoi la 30 iunie 2009
şi 7 iulie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 8.239/3/2009 (nr. vechi 6.227/2008), Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări
sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 41 alin. (2) şi (4) şi art. 42 alin. (2) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, precum şi ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000. Excepţia a fost
ridicată de Dinică Cojocaru cu prilejul soluţionării recursului formulat
împotriva Sentinţei civile nr. 3.207 din 15 aprilie 2008, pronunţată de
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale în
Dosarul nr. 8.239/3/LM/2008, având ca obiect o contestaţie împotriva deciziei
de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate,
care stabilesc un tratament diferenţiat între femei şi bărbaţi sub aspectul
vârstelor de pensionare şi al stagiilor de cotizare exclusiv pe criteriul
sexului, sunt discriminatorii, contravenind astfel dispoziţiilor din
Constituţie şi din actele internaţionale care interzic discriminarea. în acest
sens, arată că nu există niciun motiv obiectiv care să justifice diferenţa de
tratament juridic, întrucât, în pofida consideraţiilor privind condiţia
specială a femeii ca urmare a procesului de procreare şi de creştere,
statisticile furnizate de Institutul Naţional de Statistică arată că speranţa
de viaţă a bărbaţilor este inferioară celei a femeilor.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi
pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că textele de lege criticate nu contravin principiului
egalităţii în drepturi a cetăţenilor. In acest sens, arată că, potrivit art. 47
alin. (2) din Constituţie, legiuitorul are libertatea să stabilească drepturile
de asigurări sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora,
modul de calcul şi cuantumul valoric al lor, în raport cu resursele create prin
resursele financiare disponibile, şi să le modifice în concordanţă cu
schimbările ce se produc în resursele economico-financiare. De asemenea, arată
că art. 16 alin. (1) din Constituţie interzice doar discriminările negative,
iar nu şi pe cele pozitive, iar tratamentul juridic diferenţiat instituit de
textele de lege criticate reprezintă o măsură de protecţie socială a femeilor,
întemeiată nu pe deosebirea de sex, ci pe situaţia socială care decurge din
această deosebire.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul, invocând
considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 1.007/2008, arată că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale, sens în care invocă
jurisprudenţa constantă în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosar de autorul excepţiei,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 41 alin. (2) şi (4) şi art. 42 alin. (2) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi ale drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum si
dispoziţiile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000.
Textele de lege criticate au următoarea redactare:
- Art. 41 alin. (2) şi (4): „(2) Vârsta standard de
pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi.
Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de
la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin creşterea vârstelor de
pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru
bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3. [...]
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani
pentru femei şi de 35 de ani pentru bărbaţi. Atingerea stagiului complet de
cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, prin creşterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru
femei şi de la 30 de ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa
nr. 3.";
- Art. 42: „(2) Vârstele de pensionare reduse,
conform prevederilor alin. (1), nu pot fi mai mici de 50 de ani pentru femei şi
de 55 de ani pentru bărbaţi."
ANEXA Nr. 3
VÂRSTELE STANDARD DE PENSIONARE ŞI STAGIILE
MINIME ŞI COMPLETE DE COTIZARE
pentru femei şi bărbaţi, pe ani şi pe luni, pe
perioada aprilie 2001-martie 2015
PERIOADA
|
FEMEI
|
BĂRBAŢI
|
Vârsta asiguratei la ieşirea la
pensie
ani/luni
|
Stagiul complet
de cotizare
ani/luni
|
Stagiul minim
de cotizare
ani/luni
|
Vârsta asiguratului la ieşirea la
pensie
ani/luni
|
Stagiul complet
de cotizare
ani/luni
|
Stagiul minim
de cotizare
ani/luni
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
aprilie 2001-martie 2002
|
57
|
25
|
10
|
62
|
30
|
10
|
aprilie 2002-septembrie 2002
|
57/1
|
25/1
|
10/1
|
62/1
|
30/1
|
10/1
|
octombrie 2002-martie 2003
|
57/2
|
25/2
|
10/2
|
62/2
|
30/2
|
10/2
|
aprilie 2003-septembrie 2003
|
57/3
|
25/3
|
10/3
|
62/3
|
30/3
|
10/3
|
octombrie 2003-martie 2004
|
57/4
|
25/4
|
10/4
|
62/4
|
30/4
|
10/4
|
aprilie 2004-septembrie 2004
|
57/5
|
25/5
|
10/5
|
62/5
|
30/5
|
10/5
|
octombrie 2004-martie 2005
|
57/6
|
25/6
|
10/6
|
62/6
|
30/6
|
10/6
|
aprilie 2005-iulie 2005
|
57/7
|
25/7
|
10/7
|
62/7
|
30/7
|
10/7
|
august 2005-noiembrie 2005
|
57/8
|
25/8
|
10/8
|
62/8
|
30/8
|
10/8
|
decembrie 2005-martie 2006
|
57/9
|
25/9
|
10/9
|
62/9
|
30/9
|
10/9
|
aprilie 2006-iulie 2006
|
57/10
|
25/10
|
10/10
|
62/10
|
30/10
|
10/10
|
august 2006-noiembrie 2006
|
57/11
|
25/11
|
10/11
|
62/11
|
30/11
|
10/11
|
decembrie 2006-martie 2007
|
58
|
26
|
11
|
63
|
31
|
11
|
aprilie 2007-iulie 2007
|
58/1
|
26/2
|
11/2
|
63/1
|
31/2
|
11/2
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
august 2007-noiembrie 2007
|
58/2
|
26/4
|
11/4
|
63/2
|
31/4
|
11/4
|
decembrie 2007-martie 2008
|
58/3
|
26/6
|
11/6
|
63/3
|
31/6
|
11/6
|
aprilie 2008-iulie 2008
|
58/4
|
26/8
|
11/8
|
63/4
|
31/8
|
11/8
|
august 2008-noiembrie 2008
|
58/5
|
26/10
|
11/10
|
63/5
|
31/10
|
11/10
|
decembrie 2008-martie 2009
|
58/6
|
27
|
12
|
63/6
|
32
|
12
|
aprilie 2009-iulie 2009
|
58/7
|
27/2
|
12/2
|
63/7
|
32/2
|
12/2
|
august 2009-noiembrie 2009
|
58/8
|
27/4
|
12/4
|
63/8
|
32/4
|
12/4
|
decembrie 2009-martie 2010
|
58/9
|
27/6
|
12/6
|
63/9
|
32/6
|
12/6
|
aprilie 2010-iulie 2010
|
58/10
|
27/8
|
12/8
|
63/10
|
32/8
|
12/8
|
august 2010-noiembrie 2010
|
58/11
|
27/10
|
12/10
|
63/11
|
32/10
|
12/10
|
decembrie 2010-martie 2011
|
59
|
28
|
13
|
64
|
33
|
13
|
aprilie 2011-iulie 2011
|
59/1
|
28/2
|
13/2
|
64/1
|
33/2
|
13/2
|
august 2011-noiembrie 2011
|
59/2
|
28/4
|
13/4
|
64/2
|
33/4
|
13/4
|
decembrie 2011-martie 2012
|
59/3
|
28/6
|
13/6
|
64/3
|
33/6
|
13/6
|
aprilie 2012-iulie 2012
|
59/4
|
28/8
|
13/8
|
64/4
|
33/8
|
13/8
|
august 2012-noiembrie 2012
|
59/5
|
28/10
|
13/10
|
64/5
|
33/10
|
13/10
|
decembrie 2012-martie 2013
|
59/6
|
29
|
14
|
64/6
|
34
|
14
|
aprilie 2013-iulie 2013
|
59/7
|
29/2
|
14/2
|
64/7
|
34/2
|
14/2
|
august 2013-noiembrie 2013
|
59/8
|
29/4
|
14/4
|
64/8
|
34/4
|
14/4
|
decembrie 2013-martie 2014
|
59/9
|
29/6
|
14/6
|
64/9
|
34/6
|
14/6
|
aprilie 2014-iulie 2014
|
59/10
|
29/8
|
14/8
|
64/10
|
34/8
|
14/8
|
august 2014-noiembrie 2014
|
59/11
|
29/10
|
14/10
|
64/11
|
34/10
|
14/10
|
decembrie 2014-martie 2015
|
60
|
30
|
15
|
65
|
35
|
15
|
Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege
sunt contrare dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare la
egalitatea în drepturi a cetăţenilor, ale art. 14 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind interzicerea
discriminării, ale art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia mai sus amintită,
ale Directivei Consiliului 86/378/CEE privind punerea în aplicare a
principiului egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în cadrul
regimurilor profesionale de securitate socială şi ale Directivei 2006/54/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului privind punerea în aplicare a
principiului egalităţii de şanse şi al egalităţii de tratament între bărbaţi şi
femei în materie de încadrare în muncă şi de muncă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate au mai constituit obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate în raport cu aceleaşi critici şi aceleaşi texte
constituţionale şi internaţionale ca şi cele invocate în prezenta cauză.
Astfel, analizând problema diferenţei de tratament
juridic între femei şi bărbaţi, sub aspectul condiţiilor de acordare a
dreptului la pensie, Curtea, prin Decizia nr. 191 din 28 februarie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 2 aprilie
2008, reţinea că, prin raportare la contextul social actual din România, nu se
poate vorbi încă de o schimbare radicală a condiţiilor care au fost avute în
vedere atunci când s-a instituit acest tratament diferenţiat.
Curtea apreciază că nu au intervenit elemente noi, de
natură să justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, astfel încât
soluţia şi considerentele deciziei mai sus amintite îşi păstrează valabilitatea
şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 41 alin. (2) şi (4) şi art. 42 alin. (2) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, precum şi ale anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de
Dinică Cojocaru în Dosarul nr. 8.239/3/2008 (format vechi nr. 6.227/2008) al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind
conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea