DECIZIE Nr. 101 din 11 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata
prin Legea nr. 130/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 214 din 1 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de
stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului
militar, aprobata prin Legea nr. 130/2001, exceptie ridicata de Neculaiu
Enache, Dumitru Gheorghe si Florinel Maciuca in dosarele nr. 397/2002, nr.
400/2002 si nr. 402/2002 ale Curtii de Apel Galati - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc toate partile, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata in
dosarele nr. 271C/2002, nr. 272C/2002 si nr. 274C/2002 are un continut identic,
pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere art. 164 din Codul de
procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 272C/2002 si nr. 274C/2002 la Dosarul nr.
271C/2002, care este primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta in materie a
Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 13 mai 2002, pronuntate in dosarele nr. 397/2002, nr.
400/2002 si nr. 402/2002, Curtea de Apel Galati - Sectia civila a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a
platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar,
aprobata prin Legea nr. 130/2001. Exceptia a fost ridicata de Neculaiu Enache,
Dumitru Gheorghe si Forinel Maciuca cu ocazia solutionarii recursurilor
declarate impotriva sentintelor civile nr. 47, nr. 50 si nr. 54 din 6 februarie
2002, pronuntate de Tribunalul Braila - Sectia civila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
15, art. 16 alin. (1) si (2), art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49
alin. (1) si ale art. 50. In esenta, acestia arata ca art. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 incalca principiul neretroactivitatii
legilor, intrucat reglementeaza modul de stabilire a platilor compensatorii si
ajutoarelor care se acorda personalului militar disponibilizat, incepand cu
data de 1 ianuarie 2000, data anterioara intrarii in vigoare a textului
normativ atacat. In acest context, considera ca sunt incalcate si prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, aflata in vigoare
la data de 1 ianuarie 2000. In continuare, autorii exceptiilor sustin ca
textele legale criticate creeaza inegalitati in ceea ce priveste modul de
impozitare atat intre diferitele cadre militare, cat si intre acestea si restul
cetatenilor. De asemenea, considera ca sunt incalcate si prevederile
constitutionale ale art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) si ale
art. 50, deoarece in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu mai sunt
prevazute o serie de masuri de protectie sociala instituite prin Ordonanta
Guvernului nr. 7/1998, aprobata si modificata prin Legea nr. 37/2001.
Curtea de Apel Galati - Sectia civila, observand ca textele legale
criticate nu sunt aplicabile autorilor exceptiei, deoarece acestia au fost
trecuti in rezerva la data de 2 iulie 2001, data ulterioara aparitiei
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, isi exprima totusi opinia fata
de textele legale criticate in sensul ca acestea nu contravin prevederilor
constitutionale invocate. Astfel, arata ca art. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 prevede doar scutirea de la calculul venitului global a
platilor compensatorii si ajutoarelor, care se acorda personalului militar
disponibilizat, si nu scutirea de la impozitare potrivit baremelor de
impozitare prevazute de art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999. In acest
sens, retine ca statul este in drept sa-si stabileasca politica fiscala, fara
ca prin aceasta sa se considere ca sunt incalcate dispozitiile constitutionale.
De asemenea, considera ca art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin.
(1) si art. 50 din Constitutie nu sunt incidente in cauza.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, Curtea Constitutionala a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, apreciind ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate,
arata ca prevederile legale criticate nu aduc atingere principiului
neretroactivitatii legii, deoarece impozitul pe venit are un caracter global si
anual, modalitatea de calcul pe veniturile periodice putand fi modificata de-a
lungul intregului an fiscal, urmand ca, dupa expirarea acestuia, sa se faca
regularizarea impozitului platit, in raport cu impozitul datorat, tinandu-se
seama si de eventualele venituri realizate din alte surse. De asemenea,
considera ca nici principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie nu este incalcat, deoarece prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 urmaresc doar o punere de acord a modului de impozitare
a veniturilor la care se refera cu cel aplicabil veniturilor de natura salariala.
In sprijinul acestei opinii este invocata si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, prin Decizia nr. 27/2002. In sfarsit, considera ca prevederile
art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1) si ale art. 50 din Constitutie nu sunt
incidente in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, invoca solutia Deciziei nr. 27/2002 a Curtii
Constitutionale, in care se arata ca "trecerea in rezerva anterior,
respectiv ulterior, datei de 22 septembrie 2000, genereaza situatii juridice
diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite", iar
"aceasta problema nu poate fi privita decat ca o problema de oportunitate
si de optiune a legiuitorului, a carei rezolvare intra in competenta exclusiva
a acestuia". De asemenea, arata ca prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 nu incalca principiul egalitatii in drepturi dintre
cetateni deoarece prin aceasta reglementare nu se urmareste decat o punere de
acord a modului de impozitare a platilor compensatorii si ajutoarelor care se
acorda personalului militar disponibilizat cu cel aplicabil veniturilor de
natura salariala, iar art. 16 din Constitutie permite aplicarea unui tratament
juridic diferentiat la situatii diferite. In continuare, arata ca nu poate fi
retinuta nici sustinerea autorului exceptiei referitoare la incalcarea art. 38
alin. (2) si a art. 43 alin. (1) din Constitutie intrucat textele legale
criticate garanteaza, prin masurile stabilite, tocmai aceste drepturi. In ceea
ce priveste art. 49 alin. (1) si art. 50 din Constitutie, apreciaza ca acestea
nu sunt incidente in cauza.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite in cauze de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a
platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie
2000, ordonanta aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
- Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art.
7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si
la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda
lunara neta.";
- Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda
lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata
prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la
data stabilirii soldei lunare nete.
Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit.";
- Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1,
platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse
globalizarii."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorii
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 38 alin. (2): "Salariatii au dreptul la protectia sociala a
muncii. Masurile de protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de
munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie,
repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii
grele, precum si alte situatii specifice.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.";
- Art. 49 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.";
- Art. 50: "(1) Fidelitatea fata de tara este sacra.
(2) Cetatenii carora le sunt incredintate functii publice, precum si
militarii, raspund de indeplinirea cu credinta a obligatiilor ce le revin si,
in acest scop, vor depune juramantul cerut de lege."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate au mai
fost supuse controlului Curtii, care a decis ca acestea nu contravin prevederilor
constitutionale invocate. Astfel, prin Decizia nr. 258 din 24 septembrie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 17 octombrie
2002, Curtea a retinut ca platile compensatorii si ajutoarele ce se acorda de
stat cadrelor militare trecute in rezerva sau direct in retragere au fost
reglementate prin acte normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se
face pe baza regulilor generale ale actiunii in timp a normelor juridice, iar
aceasta nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a
legii, care este de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
Eventualele neconcordante dintre reglementarile juridice cuprinse in mai multe
acte normative in vigoare nu pot fi considerate probleme de constitutionalitate,
problema corelarii normative urmand a fi rezolvata de legiuitor.
Actele normative anterioare au reglementat in mod diferit cuantumul
platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate, precum si baza de calcul a
acestora, prevazand si scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor
drepturi. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede, in mod
unitar, pentru toate platile compensatorii si ajutoarele acordate cadrelor
militare, stabilirea lor in raport cu solda lunara neta, calculata pe baza
soldei brute din ultima luna de activitate, din care se deduce impozitul
datorat potrivit baremului de impozitare in vigoare la data stabilirii soldei
lunare nete.
Stabilirea in cuantum diferit, in perioade diferite si prin acte normative diferite
a drepturilor materiale si a altor ajutoare de aceeasi natura, acordate
acelorasi categorii de cetateni, nu este de natura sa creeze nici privilegii si
nici discriminari. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 se aplica
deopotriva tuturor cetatenilor care se afla intr-o situatie identica si care
urmeaza sa beneficieze de drepturile respective dupa intrarea in vigoare a
acelui act normativ.
Legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit, in perioade
diferite si in functie de posibilitatile existente in privinta masurilor de
protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, fara sa
aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine
veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu contravina dispozitiilor art.
53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la asezarea justa a sarcinilor
fiscale, ceea ce nu este cazul si nici nu se sustine in cauza de fata.
Nu se poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, intrucat acestea se aplica
exclusiv in privinta platilor compensatorii si a ajutoarelor ce se acorda dupa
data intrarii in vigoare a ordonantei. Nici dispozitiile art. 3 din ordonanta,
care prevad neglobalizarea platilor compensatorii si a ajutoarelor platite
incepand cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Aceasta
reglementare a fost necesara, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul
global. Globalizarea priveste totalitatea veniturilor dintr-un an, or,
dispozitia legala referitoare la neglobalizarea platilor compensatorii si a
ajutoarelor platite militarilor disponibilizati incepand cu data de 1 ianuarie
2000 a intrat in vigoare inainte de expirarea anului fiscal. De altfel,
reglementarea neglobalizarii este in avantajul evident al beneficiarilor
platilor compensatorii si ai ajutoarelor.
Prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) si ale
art. 50 din Constitutie nu au nici o legatura cu dispozitiile legale supuse
controlului de constitutionalitate.
In cauzele de fata nu au fost invocate elemente noi de natura sa determine
modificarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata
prin Legea nr. 130/2001, exceptie ridicata de Neculaiu Enache, Dumitru Gheorghe
si Florinel Maciuca in dosarele nr. 397/2002, nr. 400/2002 si nr. 402/2002 ale
Curtii de Apel Galati - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman