Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 100 din 30 mai 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 392 din 22 august 2000


SmartCity3


    Ioan Muraru        - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Nicolae Popa       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Mariana Trofimescu - procuror
    Mihai Paul Cotta   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bucur Obor" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 5.314/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia IV civila, avand ca parti pe autorul exceptiei si pe Floarea Ghinea.
    La apelul nominal a raspuns autorul exceptiei, Societatea Comerciala "Bucur Obor" - S.A. din Bucuresti, prin avocat Matei Lieanu si Floarea Ghinea.
    Autorul exceptiei pune concluzii de admitere a exceptiei ridicate, deoarece prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991, care instituie protectia legala a liderului de sindicat, fac referire numai la calitatea acestuia de salariat, fara sa distinga intre salariatul-lider de sindicat si cel care a fost reincadrat dupa pensionare. Liderul de sindicat poate fi reincadrat dupa pensionare. Acesta insa trebuie sa aduca o contributie substantiala la realizarea profitului de catre angajator. In asemenea conditii, obligarea prin lege a intreprinzatorului de a mentine in activitate un salariat reincadrat dupa pensionare, cu privire la care exista o prezumtie legala de incapacitate de munca in raport cu varsta biologica a acestuia, creeaza o situatie privilegiata in favoarea liderului sindical pensionar.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 instituie o protectie legala pentru liderii de sindicat. Intrucat textul de lege prevede modificarea sau desfacerea contractului de munca numai pentru motive neimputabile reprezentantilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor, pe care le lasa la aprecierea angajatorului, acest text nu poate fi considerat neconstitutional.
    Floarea Ghinea solicita respingerea exceptiei, precizand ca pensionarea sa a fost aprobata de conducerea unitatii tocmai datorita capacitatii sale de munca.
    Avand cuvantul, in replica, aparatorul autorului exceptiei precizeaza ca Societatea Comerciala "Bucur Obor" - S.A. este o societate comerciala cu capital privat. In aceste conditii, forta de munca trebuie selectata astfel incat sa se prezinte actionarilor profitul maxim.
    Reprezentantul Ministerului Public, in replica, mentioneaza ca orice salariat care se pensioneaza poate fi reincadrat. Aceasta insa este lasata la aprecierea angajatorului.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 2 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 5.314/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia IV civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bucur Obor" - S.A. din Bucuresti, avand ca obiect judecarea apelului declarat de autorul exceptiei impotriva unei sentinte civile prin care s-a admis contestatia formulata de Ghinea Floarea impotriva deciziei de desfacere a contractului de munca, emisa de Societatea Comerciala "Bucur Obor" - S.A. din Bucuresti.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 contravin dispozitiilor art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, pentru urmatoarele argumente:
    - capacitatea unei persoane de a conduce o organizatie sindicala nu poate fi sinonima cu capacitatea reglementata in dreptul muncii. Ca atare, "Legea nr. 3/1977 instituie o incapacitate legala de a presta o activitate salarizata pentru persoanele care au implinit varsta de pensionare. Aceste persoane vor putea fi mentinute ori reangajate in munca, insa numai pe perioada in care pensionarul-salariat se dovedeste capabil din punct de vedere biologic sa desfasoare activitatea pentru care este remunerat". In aceste conditii, se arata in continuare, obligarea prin lege a intreprinzatorului de a-si asuma riscul activitatii prin mentinerea in functie a unui salariat "pentru care Legea nr. 3/1977 instituie o prezumtie de incapacitate de munca, avand in vedere varsta biologica a acestuia, nu inseamna altceva decat o grava si neconstitutionala imixtiune si o denaturare a principiilor economiei de piata si a libertatii comertului".
    Art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991, considera autorul exceptiei, instituie protectia legala a liderului de sindicat, referindu-se numai la calitatea acestuia de salariat. Insa liderul de sindicat angajat la unitatea unde s-a constituit sindicatul poate fi reangajat dupa pensionare, cumuland, in acest fel, salariul cu pensia. Intrucat art. 11 alin. (1) din lege nu distinge in acest sens, ar urma ca si salariatul-pensionar, lider de sindicat, sa beneficieze de protectia legii si, ca urmare, de transformarea contractului individual de munca al acestuia intr-un contract pe viata.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia IV civila, exprimandu-si opinia, a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, motivand ca prin textul de lege criticat s-a instituit o masura de protectie a reprezentantilor alesi in organele de conducere ale sindicatului, care nu contravine principiului economiei de piata si libertatii comertului. Astfel, nu se poate modifica ori desface contractul de munca pentru motive neimputabile pe care legea le lasa la aprecierea angajatorului, insa se poate proceda la modificarea sau desfacerea contractului de munca pentru motive imputabile, angajatorul nefiind astfel obligat sa mentina in functie un salariat, lider de sindicat, care nu este apt sa desfasoare o activitate salarizata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este nefondata, intrucat prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 nu contravin dispozitiilor art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, deoarece "nu impiedica conducerea societatilor comerciale sa dispuna cu privire la personalul acestora, in cadrul organizarii sau reorganizarii societatilor comerciale pe care le conduc". Dispozitiile legale criticate au semnificatia unor masuri de protectie, iar in lipsa acestora societatile comerciale ar putea exercita presiuni asupra reprezentantilor sindicali, impiedicandu-i sa isi indeplineasca rolul de aparatori ai intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Din examinarea incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, precum si a sustinerilor autorului exceptiei formulate in dosarul cauzei, rezulta ca obiectul exceptiei il constituie prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 7 august 1991, potrivit carora "Reprezentantilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor, precum si persoanelor care au detinut o astfel de functie, in termen de un an de la incetarea mandatului nu li se poate modifica sau desface contractul de munca pentru motive neimputabile lor pe care legea le lasa la aprecierea celui care angajeaza, decat cu acordul organului colectiv de conducere ales al sindicatului".
    In motivarea exceptiei se sustine ca aceste reglementari contravin dispozitiilor art. 134 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Economia Romaniei este economie de piata", precum si celor ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, care prevad ca "Statul trebuie sa asigure: a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".
    1. Examinand critica formulata de autorul exceptiei, Curtea constata ca prevederile considerate neconstitutionale nu contravin in nici un mod principiului constitutional al economiei de piata, principiu care implica, intre alte conditii esentiale, libertatea comertului, protectia concurentei loiale, precum si crearea unui cadru corespunzator pentru afirmarea si valorificarea cu sanse egale a tuturor factorilor de productie. Instituirea protectiei legale pentru reprezentantii alesi in organele de conducere ale sindicatelor nu contravine libertatii comertului, ci, dimpotriva, aceasta este necesara pentru buna organizare si functionare a unei societati comerciale, intr-o structura care sa asigure desfasurarea activitatii sindicatului, potrivit scopului infiintarii lui. Aceasta protectie legala acordata reprezentantilor sindicali urmareste, in realitate, asigurarea unei pozitii de egalitate intre sindicat, pe de o parte, si societatea comerciala in care acesta isi desfasoara activitatea, pe de alta parte, in calitate de parti ale contractului de munca. In lipsa unor asemenea garantii, societatea comerciala ar avea la dispozitie un puternic mijloc de presiune asupra reprezentantilor sindicali, fapt care i-ar putea pune pe acestia in imposibilitatea indeplinirii activitatii lor specifice, astfel cum este prevazuta in art. 9 din Constitutie.
    2. In legatura cu prevederile cuprinse in art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 referitoare la protejarea liderilor sindicali, Curtea observa ca acestea sunt in concordanta cu reglementarile conventiilor internationale in domeniul relatiilor de munca, la care Romania este parte. In acest sens pot fi mentionate prevederile Conventiei Organizatiei Internationale a Muncii nr. 87/1948 privind libertatea sindicala si apararea dreptului sindical, precum si Conventia nr. 135/1971 privind protectia reprezentantilor lucratorilor din intreprinderi si inlesnirile ce se acorda acestora. In conformitate cu art. 1 din aceasta conventie, "Reprezentantii lucratorilor din intreprindere trebuie sa beneficieze de o protectie eficace contra tuturor masurilor care ar putea sa le aduca prejudicii, inclusiv concedierea si activitatea lor de reprezentanti ai lucratorilor, afilierea lor sindicala sau participarea lor la activitati sindicale, in masura in care actioneaza conform legilor, conventiilor colective sau altor angajamente conventionale in vigoare".
    Dispozitiile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 nu fac altceva decat sa dea expresie acestor cerinte cuprinse in conventiile sus-mentionate.
    3. In legatura cu sustinerile autorului exceptiei privind faptul ca unele concepte legale nu sunt definite cu precizie de catre legiuitor, Curtea constata ca acest aspect nu este unul de constitutionalitate; el priveste interpretarea pe care instanta de judecata o da textului in procesul aplicarii legii si solutionarii litigiului dedus in fata sa.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bucur Obor" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 5.314/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia IV civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 30 mai 2000.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 100/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 100 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 100/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu