CONTRACT
MUNCA Nr. 53740/09 din 9 mai 2001
Contractul colectiv de munca la nivelul ramurii industriei chimice si
petrochimice pe anii 2001 - 2004, inregistrat la Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale cu nr. 53740/09/9.05.2001*)
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a, Nr. 11 din 15
iulie 2002
*) Acest contract colectiv de munca este publicat cu modificarile
ulterioare intervenite si in forma negociata de F.S.L.C.P. si F.E.P.A.CHIM in
luna mai a anului 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Partile contractante - F.S.L.C.P. si F.E.P.A.CHIM - recunosc si accepta pe
deplin ca sunt egale si libere in negocierea contractului colectiv de munca si
se obliga sa respecte in totalitate prevederile acestuia, avand cunostinta de
faptul ca o data incheiat si inregistrat, potrivit art. 7 alin. (2) din Legea
nr. 130/1996, modificata si republicata, acest contract devine legea partilor.
Art. 2
(1) Contractul colectiv de munca la nivelul ramurii industriei chimice si
petrochimice cuprinde drepturile si obligatiile patronilor si ale salariatilor
cu privire la conditiile generale de munca, la salarizare si alte drepturi
salariale.
(2) In ceea ce priveste conditiile specifice de munca, determinate conform
legii, drepturile si obligatiile partilor se vor stabili prin contracte
colective de munca la nivelul unitatii.
(3) Prezentul contract colectiv de munca se incheie pe o durata de 4 ani.
(4) Drepturile salariale vor fi negociate anual, de regula la inceputul
anului.
(5) Partile convin ca, anual, sa discute posibilitatea armonizarii
prevederilor legislative care modifica sau anuleaza dispozitiile prezentului
contract colectiv de munca.
Art. 3
(1) Prevederile prezentului contract colectiv de munca au un caracter
minimal, el constituind izvor de drept pentru contractele colective la nivel de
unitate, unde drepturile si obligatiile partilor se vor stabili avandu-se in
vedere conditiile specifice existente, fara a se putea negocia drepturi
inferioare celor stabilite in prezentul contract.
(2) Partile convin ca, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 130/1996,
modificata si republicata, din contractele colective de munca sa faca parte si
acordurile prin care se solutioneaza conflicte colective de munca.
Art. 4
Modificarea, suspendarea si incetarea contractului colectiv de munca au loc
potrivit prevederilor exprese ale legii sau prin acordul partilor.
Art. 5
(1) Interpretarea clauzelor contractului colectiv de munca se face prin
consens.
(2) Daca nu se realizeaza consensul, interpretarea va urma regimul juridic
prevazut de art. 977 - 985 din Codul civil, iar daca nici dupa aceasta nu s-a
ajuns la o solutie corespunzatoare, interpretarea se va realiza in interesul
mai favorabil al salariatilor.
Art. 6
Daca prin reglementari sau acorduri anterioare au fost prevazute drepturi
mai mari pentru salariati, acestea se vor aplica in conditiile prevederilor
Legii nr. 130/1996, modificata si republicata.
Art. 7
Publicarea prezentului contract colectiv de munca se va realiza in
conditiile Legii nr. 130/1996, modificata si republicata; partile de comun
acord vor conveni afisarea contractului colectiv de munca la nivel de unitate
in locuri vizibile.
Art. 8
Partile semnatare ale prezentului contract colectiv de munca sunt de acord
ca reprezentantii lor sa verifice modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractele colective de munca la societatile
comerciale mentionate in anexa nr. 1.
Art. 9
(1) In situatia in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul
contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile,
acestea vor face parte de drept din contract.
(2) Partile se obliga ca in perioada de aplicare a prezentului contract
colectiv de munca sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de acte normative a
caror adoptare ar duce la diminuarea drepturilor stabilite prin negocieri.
(3) In cazul in care, din motive obiective, in unele societati comerciale
au fost incheiate contracte colective de munca inaintea negocierii prezentului
contract colectiv de munca, acestea se vor adapta clauzelor negociate in
prezentul contract, acolo unde prevederile minimale ale acestuia nu au fost
atinse.
Art. 10
Pentru rezolvarea problemelor ce apar in aplicarea prezentului contract si
pentru eliminarea pe cale amiabila, pe cat este posibil a conflictelor
colective de munca sau a litigiilor de munca, partile convin instituirea unei
comisii paritare a carei componenta este prezentata in anexa nr. 2 la prezentul
contract.
Art. 11
Cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului pentru care a fost
incheiat prezentul contract, partile vor conveni asupra negocierii clauzelor
sale sau a prelungirii valabilitatii acestora in conditiile stabilite de lege.
CAP. 2
Incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului
individual de munca
Art. 12
(1) Angajarea oricarei persoane se realizeaza prin incheierea unui contract
individual de munca, in care sunt stipulate concret drepturile si obligatiile
partilor.
(2) Incheierea contractului individual de munca se face in baza conditiilor
stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si
pe criteriul aptitudinilor si competentei profesionale.
(3) Verificarea aptitudinilor si competentei profesionale se realizeaza
prin probe practice, teste, examen sau concurs, cu respectarea legii si a
conditiilor specifice de incadrare.
(4) Incadrarea in munca prin concurs este obligatorie in cazul existentei
mai multor solicitari de ocupare a postului vacant, cu exceptia celor care
intra in competenta consiliului de administratie, conform Legii nr. 31/1990,
conform statutului si contractului de societate.
Art. 13
(1) Angajarea, selectionarea si promovarea personalului sunt atribute
exclusive ale celui care angajeaza, potrivit prevederilor legii.
(2) Contractele individuale de munca se vor incheia pe o durata
nedeterminata. Pot fi incheiate si contracte individuale de munca pe durata
determinata, in conditii obiective.
(3) Contractele individuale de munca vor cuprinde cel putin clauzele
prevazute in anexa nr. 3 la prezentul contract, ele urmand sa fie incheiate in
scris, cate un exemplar pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza.
(4) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor posturile
disponibile si conditiile de ocupare a lor, prin afisare, prin presa sau alte
mijloace de comunicare.
(5) In cazul in care angajarea se face prin concurs, daca un salariat si o
persoana din afara unitatii obtin acelasi rezultat, salariatul are prioritate
la angajare.
Art. 14
(1) Contractul individual de munca se poate modifica in ceea ce priveste
felul muncii, locul muncii si drepturile salariale prin acordul partilor sau
din initiativa uneia din parti, in cazurile prevazute de lege si de prezentul
contract colectiv de munca.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare
la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu da dreptul celui care
angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a contractului individual de
munca, pentru acest motiv.
(3) Delegarea si detasarea salariatilor se fac in conditiile prevazute de
lege, cu drepturile inscrise in prezentul contract.
Art. 15
(1) Promovarea in munca este atributul celui care angajeaza si se
realizeaza prin examen, concurs, proba practica, testare sau perioada de
incercare cu o durata de maximum 90 de zile.
(2) Promovarea prin concurs este obligatorie cand exista mai multe cereri
de participare la concurs.
(3) In cazul contestatiilor, la examenele de concurs si de promovare,
acestea se vor solutiona de catre o comisie paritara mixta patronat - sindicat,
cu exceptia celor prevazute la art. 12.
Art. 16
Contractul individual de munca se poate suspenda in ceea ce priveste
efectele sale prin acordul partilor sau in cazurile prevazute de lege in mod
expres.
Art. 17
(1) Incetarea contractului individual de munca poate avea loc doar in
conditiile prevazute de lege.
(2) In cazurile in care la desfacerea contractului individual de munca,
unitatea este obligata, potrivit legii, sa acorde un preaviz, durata acestuia
va fi de 30 de zile calendaristice.
(3) In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze 50% din
programul de lucru zilnic/salariat, pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca
aceasta sa afecteze salariul si celelalte drepturi.
(4) In cazul in care unei persoane i se desface contractul individual de
munca fara sa i se acorde preavizul prevazut la alineatul (2), aceasta are
dreptul la o indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna, avut la data
desfacerii contractului de munca.
(5) Orele absentate pentru cautarea unui loc de munca se pot acorda si prin
cumul.
Art. 18
(1) Contractul individual de munca nu poate fi desfacut din initiativa
celui care angajeaza in cazurile in care prin lege si prin contractul colectiv
de munca au fost prevazute astfel de interdictii.
(2) Salariatilor care isi reiau activitatea dupa indeplinirea obligatiilor
militare sau dupa expirarea concediului de maternitate, in termenul prevazut de
lege, nu li se va putea desface contractul individual de munca pentru motive
neimputabile acestora, decat dupa trecerea unei perioade de un an de la
reluarea activitatii, in cazul in care posturile nu au fost restructurate.
Art. 19
(1) Partile convin ca la desfacerea contractului individual de munca din
initiativa societatii, pentru motive neimputabile salariatilor, sa se acorde
acestora un ajutor social de minimum 3 salarii brute pe societate.
(2) La nivelul societatilor comerciale se vor stabili modalitatile concrete
de plata si numarul salariilor ce se vor acorda.
(3) La cererea salariatului, sumele prevazute la alineatul (1) vor putea fi
platite esalonat.
(4) Prevederile alineatelor (1), (2) si (3) sunt aplicabile atunci cand
desfacerea contractului individual de munca a intervenit din urmatoarele
motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura
celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa isi asigure
pe plan local cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu accepta
sa o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub raport profesional postului in care a fost
incadrata, din motive neimputabile acesteia, si nu i s-a oferit trecerea intr-o
munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza
hotararilor organelor competente, cel care a detinut anterior acel post.
Art. 20
(1) Contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa
stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele
colective de munca.
(2) Negocierile individuale anuale sunt obligatorii si ele vor urma
negocierii contractului colectiv de munca.
CAP. 3
Conditii de munca, protectia muncii si P.S.I.
Art. 21
(1) Partile se obliga sa depuna eforturile necesare pentru
institutionalizarea unui sistem organizat, avand drept scop ameliorarea
continua a conditiilor de munca.
(2) Pana la realizarea obiectivului prevazut la alineatul precedent,
avandu-se in vedere reglementarile in vigoare in materie de legislatie a
protectiei mediului si de legislatie a protectiei muncii, partile vor institui
proceduri de consultare a reprezentantilor sindicali cu cei care angajeaza,
referitoare la orice masura ce ar urma a fi luata pentru imbunatatirea
conditiilor de munca si pentru protectia mediului.
(3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile implicate
vor tine seama de urmatoarele principii de baza:
a) masurile preconizate sa vizeze mai intai ameliorarea reala a conditiilor
de munca si numai dupa aceea, daca acest lucru nu a fost posibil, sa se
procedeze la compensari banesti sau de alta natura;
b) masurile preconizate pentru ameliorarea conditiilor de munca si cele de
protectie a mediului trebuie realizate impreuna cu reprezentantii sindicali,
astfel incat acestia sa fie consultati si informati cu privire la aceste
masuri, incheindu-se in acest scop anexe speciale la contractele colective de
munca la nivel de societati comerciale.
(4) Pentru cointeresarea salariatilor in actiunile de diminuare a
factorilor care provoaca poluarea mediului inconjurator si, in special, a
noxelor, se vor acorda stimulente materiale in cazul gasirii unor solutii
eficiente de eliminare sau de limitare a cauzelor care determina poluarea.
Art. 22
(1) Organizarea activitatii prin stabilirea unei structuri organizatorice
rationale, repartizarea salariatilor pe locuri de munca cu precizarea
atributiilor si raspunderilor lor, elaborarea de norme de munca fundamentate
din punct de vedere tehnic, precum si exercitarea controlului asupra modului de
indeplinire a obligatiilor de serviciu de catre salariati sunt atribute de
competenta exclusiva a celor care angajeaza.
(2) Sindicatele au dreptul sa ceara expertizarea locurilor de munca pe
cheltuiala patronului o data pe an sau ori de cate ori se schimba conditiile de
munca.
Art. 23
(1) Patronul va asigura organizarea rationala a muncii pentru fiecare loc
de munca. In acest scop se stabilesc sarcini si raspunderi sub forma de norme
de munca. Acestea pot fi norme de timp, norme de productie, norme de personal,
insotite de descrierea sferei de atributii si a zonei de deservire, menite sa
asigure utilizarea integrala si eficienta a timpului de lucru.
(2) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii, cu avizul
sindicatelor, vor fi facute cunoscute salariatilor cu cel putin 5 zile inainte
de aplicarea lor, ele constituind anexe ale contractului colectiv de munca din
societatile comerciale.
Art. 24
(1) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un grad complet
de ocupare, conduc la solicitare excesiva sau, dupa caz, nu corespund
conditiilor pentru care au fost elaborate, se impune reexaminarea lor. Aceasta
poate fi ceruta atat de patronat, cat si de sindicate. In caz de divergenta in
ceea ce priveste calitatea normelor de munca se va recurge la o expertiza
tehnica ce va fi stabilita de comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt
obligatorii pentru ambele parti.
(2) Reexaminarea normelor de munca nu va putea conduce la diminuarea
veniturilor salariatilor.
(3) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu privire la
modificarea normelor de munca vor fi suportate de catre patroni pentru prima
solicitare a sindicatului.
(4) In cazul modificarii normelor se va proceda la aplicarea noilor norme
de munca dupa ce acest fapt va fi comunicat salariatilor cu cel putin 30 de
zile inainte de punerea lor in aplicare.
Art. 25
Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si
organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar salariatii
trebuie sa realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile ce decurg din
functia sau postul detinut.
Art. 26
(1) Sarcinile de serviciu trebuie sa fie stabilite in limitele felului
muncii la care fiecare salariat s-a obligat la incheierea contractului
individual de munca.
(2) Pentru preintampinarea sau inlaturarea efectelor calamitatilor sau in
situatii de forta majora ce pot periclita sanatatea sau viata unor persoane,
fiecare salariat are obligatia, indiferent de functia sau postul pe care il
ocupa, sa execute orice lucrari si sa ia toate masurile necesare inlaturarii
situatiilor respective.
Art. 27
Formele de organizare a muncii si de salarizare vor fi stabilite in functie
de specificul fiecarei societati comerciale, prin contractele colective de
munca ce se vor incheia la nivelul acestora.
Art. 28
(1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale si locuri de
munca cu conditii deosebite.
(2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele cu conditii grele,
periculoase, nocive, penibile sau altele asemenea, stabilite in functie de
specificul societatilor comerciale, prin contractele colective incheiate la
nivelul acestora.
Art. 29
(1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca cu conditii grele,
periculoase, nocive sau penibile, salariatii vor beneficia, dupa caz, de
sporuri la salariul de baza, durata redusa a timpului de lucru, alimentatie de
intarire a rezistentei organismului, echipament de protectie si de lucru
gratuit, materiale igienico-sanitare, concedii suplimentare, toate acestea
urmand sa fie prevazute in contractele colective la nivel de societate
comerciala, in functie de specificul activitatii acesteia.
(2) Durata de reducere a varstei de pensionare prin influenta grupelor de
munca este cea prevazuta de legislatia in vigoare.
(3) In perioade cu temperaturi mai mari de 30 grade C se va asigura pentru
salariatii care lucreaza in aceste conditii minimum 1,5 litri de apa minerala,
iar la temperaturi de -20 grade C se va asigura ceai cald.
Art. 30
Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii grele, periculoase,
nocive sau penibile vor fi supusi in mod obligatoriu unui examen medical si
psihologic, ce va fi efectuat de medici specializati, cel putin o data pe an;
prin contractele colective de munca la nivel de unitate pot fi stabilite si
termene mai mici pentru anumite locuri de munca, cheltuielile aferente urmand
sa fie suportate de angajator.
Art. 31
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, salariatii vor
beneficia de drepturile acordate pentru conditii de munca deosebite inca
maximum 90 de zile.
(2) In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit,
determinand reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de
drepturile aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii conditiilor de
munca, indiferent de momentul efectuarii reclasificarii de catre organele
competente.
Art. 32
In afara prevederilor Legii protectiei muncii si a normelor generale
republicane si departamentale, care constituie clauze minimale si obligatorii,
in contractele colective la nivel de societati comerciale pot fi incluse si
alte clauze suplimentare, care sa conduca la evitarea oricaror accidente de
munca si a incalcarii normelor de protectie a muncii.
Art. 33
(1) Patronatul va lua toate masurile de protectie a muncii, de tehnica a
securitatii muncii si de prevenire si stingere a incendiilor, prevazute de
actele normative in vigoare, pentru asigurarea celor mai bune conditii de
munca, pentru evitarea accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale,
iar salariatii se obliga sa le respecte.
(2) Fondurile pentru protectia muncii se stabilesc potrivit legii, iar ele
vor putea fi folosite doar pentru realizarea masurilor de protectie a muncii,
N.T.S., P.S.I., pentru asigurarea alimentatiei de intarire a organismului,
pentru asigurarea materialelor igienico-sanitare si pentru alte activitati de
aceeasi natura.
(3) Administratia va amenaja locurile de munca, anexele acestora si
grupurile sociale astfel incat sa fie asigurate si garantate sanatatea si
securitatea salariatilor.
Salariatii si administratia au obligatia de a mentine locurile de munca si
grupurile sociale intr-o stare de curatenie permanenta.
Art. 34
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii nu este
eficienta daca nu este cunoscuta si aplicata in mod constient de salariati.
(2) Patronatul va organiza si asigura pe cheltuiala sa cadrul organizatoric
pentru instruirea, testarea si perfectionarea salariatilor cu privire la normele
si instructiunile de protectie a muncii si de P.S.I.
(3) Instruirea salariatilor in legatura cu masurile de protectie a muncii
si de P.S.I. va fi realizata prin personalul specializat in acest domeniu si
prin sefii locurilor de munca, iar programele de instruire vor fi realizate cu
consultarea sindicatelor.
(4) Desfasurarea activitatii referitoare la protectia muncii se va realiza
conform Legii protectiei muncii si normelor generale de aplicare a acesteia
elaborate de organele specializate ale Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale.
Art. 35
(1) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului sau de munca ori a
felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire la riscurile
ce le presupune noul sau loc de munca si la normele de protectie a muncii pe
care este obligat, in procesul muncii, sa le cunoasca si sa le respecte.
(2) In cazurile in care in procesul muncii intervin schimbari ce impun
aplicarea unor reguli noi de protectie a muncii, salariatii vor fi instruiti in
conditiile prevazute la alineatul precedent.
Art. 36
(1) Partile se obliga sa respecte prevederile legale si cele cuprinse in
normele si normativele referitoare la dotarea salariatilor cu mijloace de
protectie, materiale igienico-sanitare si echipamente de protectie si de lucru,
precum si la modul de utilizare a acestora potrivit destinatiei pe care o au si
la durata de folosire legal stabilita.
(2) In cazul uzarii premature a echipamentului de protectie si lucru,
datorita calitatii nesatisfacatoare a acestuia sau unei interventii in conditii
deosebite, vor fi luate masuri de inlocuire a acestuia, costul urmand a fi
suportat de societatea comerciala.
(3) Partile pot conveni prin contractele colective de munca la nivel de
unitate ca, acolo unde este cazul, patronul sa ia masuri pentru spalarea,
denocivizarea si repararea echipamentului de protectie si de lucru.
(4) Salariatii au obligatia sa foloseasca echipamentul de protectie si de
lucru numai in timpul programului de lucru, incalcarea acestei obligatii putand
fi sanctionata disciplinar.
Art. 37
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a
activitatii, patronatul se obliga sa ia cel putin urmatoarele masuri:
a) amenajarea ergonomica a locurilor de munca;
b) asigurarea conditiilor de mediu (microclimat, zgomot, iluminatie,
ventilatie, temperatura, aerisire, umiditate);
c) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare, grupuri
sanitare, bai, sali de repaus, cantine-restaurant);
d) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiilor poluante.
(2) Masurile concrete, in sensul prevederilor alineatului (1), se stabilesc
prin contracte colective de munca la nivel de societate comerciala.
(3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditii amenajarile
efectuate de patron, sa nu le deterioreze, sa nu le descompleteze ori sa
sustraga componente ale acestora.
Incalcarea acestor obligatii antreneaza raspunderea materiala,
administrativa sau penala, dupa caz, a persoanelor vinovate si remedierea pe
cheltuiala acestora.
Art. 38
(1) Patronul se obliga ca la angajare si ulterior, cel putin o data pe an,
sa organizeze examinarea medicala si psihologica a salariatilor, in scopul de a
constata daca sunt apti pentru desfasurarea activitatii in postul pe care ar
urma sa-l ocupe sau pe care il ocupa, precum si pentru prevenirea
imbolnavirilor profesionale. Examinarea medicala este gratuita si cheltuielile
ocazionate de examinare se suporta conform legii. Modul concret de desfasurare
a acestei examinari va fi stabilit de patronat, cu consultarea sindicatelor la
nivelul societatilor comerciale.
(2) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in conditiile
prevazute la alineatul (1).
(3) Refuzul salariatului de a se prezenta la examinarea medicala organizata
de patronat constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit Codului
muncii.
Art. 39
Oricare dintre partile contractante pot solicita consultarea medicilor de
medicina a muncii si inspectorilor de protectie a muncii in cazul acordarii
concediilor suplimentare sau al modificarii duratei timpului de lucru.
Art. 40
(1) Partile vor asigura un regim de protectie speciala a muncii femeilor,
precum si tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la nivelul
drepturilor specifice reglementate de legislatia muncii si de prevederile
acestui contract, care se considera a fi minimale.
(2) In functie de specificul societatii comerciale, pentru aceste categorii
de personal pot fi stabilite, prin contracte colective de munca la nivel de
societate comerciala, alte drepturi specifice.
Art. 41
Patronul nu va refuza angajarea sau, dupa caz, mentinerea in munca a
persoanelor handicapate in cazurile in care acestea sunt apte pentru
indeplinirea obligatiilor de serviciu aferente posturilor existente si in
conditiile expres stipulate de lege.
Art. 42
In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea salariatilor
in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea acestora in functie de
posibilitatea fiecarei societati comerciale, aceste probleme fiind stabilite de
comun acord cu sindicatele.
Art. 43
(1) Partile semnatare pot organiza si desfasura verificari privind
respectarea normelor si normativelor, precum si a prevederilor din contractele
colective de munca referitoare la protectia si securitatea muncii.
(2) Comitetele de sanatate si securitate in munca isi vor desfasura
activitatea conform prevederilor legale in vigoare.
(3) Partile recunosc utilitatea si necesitatea Asociatiei Profesionale a
Chimistilor si Petrochimistilor din Romania si se angajeaza sa sprijine
activitatea acesteia in conditii optime.
Art. 44
Membrii de sindicat si membrii familiilor acestora pot folosi bazele de
agrement si pe cele de turism si odihna care apartin societatii comerciale in
conditiile concrete, pe care le vor stabili prin contractele colective de munca
ce vor fi incheiate la nivel de societati comerciale.
CAP. 4
Salarizarea si alte drepturi salariale
Art. 45
(1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual
de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani, convenit la
incheierea acestuia.
(2) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
(3) a) Salariul de baza pentru salariatii beneficiari ai prezentului
contract va fi cel inregistrat la momentul aplicarii negocierilor la nivel de
societate comerciala.
b) Procentul minim de crestere a salariului de baza in ramura chimie si
petrochimie pentru anul 2002, la negocierea anuala, va fi 0,95 (0,345 x 3/4 +
0,055) x A, unde:
- 0,95 - coeficientul de acoperire a inflatiei;
- 0,345 - procentul de inflatie pe anul 2001, conform Institutului National
de Statistica;
- 0,055 - procentul de inflatie pe primul trimestru pe anul 2002, dedus din
inflatia prognozata pe intregul an;
- A - salariul de baza.
(4) In cursul anului se pot corecta salariile trimestrial, avand in vedere
rata inflatiei, cursul leu/USD si cresterea productivitatii muncii.
Art. 46
(1) Partile vor depune eforturi comune pentru a imbunatati situatia
tehnico-economica si organizatorica a societatii comerciale, asigurand
profitabilitatea acesteia.
(2) Salariile minime, pe categorii de personal sau functii, se vor stabili
in functie de conditiile concrete prin contractele colective la nivel de
societati comerciale.
(3) Pentru salariatii aflati in perioada de proba, absolventi ai unei forme
de invatamant, salariul de baza minim pentru postul ocupat, stabilit la nivel
de societate comerciala, va putea fi redus cu cel mult 15% pe durata perioadei
de proba.
Art. 47
(1) Prevederile referitoare la salarizare, stabilite prin prezentul
contract, sunt minimale la nivelul societatii comerciale, in functie de
posibilitatile concrete putand fi negociate valori mai mari ale salariilor.
(2) Prevederile referitoare la salarizare sunt aplicabile in contextul
actualelor acte normative in materie de salarizare; in cazul modificarii
normelor legale referitoare la salarizare se va proceda la aplicarea noilor
norme.
Art. 48
(1) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce se pot aplica sunt:
- in regie sau dupa timp;
- in acord.
(2) Organizarea muncii si salarizarea in acord pot avea loc in una din
urmatoarele forme:
- acord direct;
- acord progresiv;
- acord indirect;
- acord colectiv.
(3) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa se aplice
fiecarei activitati vor fi stabilite prin contractele colective de munca la
nivelul societatilor comerciale.
Art. 49
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare pentru
urmatoarele categorii de salariati:
a) muncitori
- necalificati = 1
- calificati = 1,2;
b) personal administrativ incadrat pe functii, pentru care conditia de
pregatire este:
- liceala = 1,1
- postliceala = 1,15;
c) personal de specialitate incadrat pe functii, pentru care conditia de
pregatire este:
- postliceala = 1,25
- scoala de maistri = 1,3
- subingineri = 1,4;
d) personal incadrat pe functii, pentru care conditia de pregatire este cea
de studii superioare = 1,5.
(2) Coeficientul de salarizare pentru fiecare functie se aplica la salariul
minim pe societatea comerciala.
Art. 50
(1) Sporurile pentru conditii deosebite de munca in chimie si petrochimie
se acorda numai la locurile de munca unde acestea nu sunt cuprinse in salariul
de baza.
(2) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract sunt:
a) spor pentru conditii grele de munca: 10% - 25% din salariul de baza;
b) spor pentru conditii periculoase: 10% - 25% din salariul de baza;
c) spor pentru conditii nocive: 10% - 25% din salariul minim pe unitate;
d) spor pentru conditii penibile: 10% - 25% din salariul de baza.
Aceste sporuri se vor acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in
conditiile respective, fiind posibila si cumularea lor in situatia existentei
unui cumul de conditii deosebite de munca.
(3) Se mai acorda urmatoarele sporuri:
a) pentru orele lucrate suplimentar peste programul normal de lucru si
pentru orele lucrate in zilele libere si in zilele de sarbatori legale se
acorda un spor de 100% din salariul de baza;
b) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25%
la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza, transele de esalonare
stabilindu-se la nivelul agentilor economici prin negociere;
c) pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
d) pentru exercitarea si unei alte functii se poate acorda un spor de pana
la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se aplica
aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin negocieri la nivel de
unitati.
(4) In functie de conditiile specifice din unitati, prin contractele
colective de munca la acest nivel pot fi negociate si alte sporuri:
- spor pentru gestiune, 15% - 25%;
- spor pentru lucrul la calculator, 10% din salariu si 3 zile lucratoare
concediu suplimentar;
- spor de fidelitate, in functie de vechimea in societate.
Art. 51
(1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
- adaosul la acord;
- premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de
2% - 10% din fondul de salarii realizat lunar si cumulat, acordat potrivit
dispozitiilor legale;
- cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor conform legii;
- alte adaosuri, in functie de specificul societatii comerciale.
(2) Conditiile de diferentiere, diminuare sau anulare a participarii la
fondul de stimulare din profit sau la fondul de premiere, precum si modul
concret de acordare a adaosurilor se stabilesc prin contractele colective de
munca la nivel de unitate.
Art. 52
Salariatii societatilor comerciale trimisi in delegatie in tara beneficiaza
de urmatoarele drepturi:
a) decontarea cheltuielilor de transport si cazare, potrivit clauzelor
convenite in contractele colective la nivel de unitati;
b) diurna de deplasare, ce se va stabili la nivelul unitatilor, dar nu sub
nivelul aprobat prin lege.
Art. 53
(1) Salariatii detasati beneficiaza de drepturile prevazute de lege,
cuantumul indemnizatiei de detasare fiind egal cu cel al diurnei de deplasare.
(2) Indemnizatia de detasare se acorda in conditiile in care sarcinile de
serviciu si distanta nu-i permit salariatului sa se inapoieze zilnic in
localitatea in care a fost detasat.
(3) Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la
data detasarii, chiar daca la locul de munca unde sunt detasate acestea nu se
regasesc. Daca la locurile de detasare, drepturile echivalente au niveluri mai
mari sau se acorda si alte drepturi, persoanele detasate beneficiaza de
acestea.
(4) Salariatii detasati sunt obligati sa respecte normele de igiena, de
protectie a muncii si de P.S.I. de la locul de munca unde sunt detasati.
(5) Prin contractele colective de munca la nivel de societati comerciale se
poate stabili si rambursarea cheltuielilor de transport pentru vizitarea familiei
o data pe luna, pentru salariatii detasati.
Art. 54
(1) Salariatii transferati in alta localitate beneficiaza de urmatoarele
drepturi:
- rambursarea costurilor transportului pentru el si membrii familiei sale,
precum si pentru gospodaria sa;
- plata unei indemnizatii egale cu salariul de baza lunar;
- plata unei indemnizatii egale cu 1/4 din salariul de baza lunar, pentru
fiecare membru de familie;
- un concediu platit de 5 zile lucratoare in vederea mutarii efective,
acordat la cererea sa.
(2) Aceste drepturi se vor acorda doar in cazul transferului in interesul
serviciului si daca are loc o mutare efectiva in alta localitate.
(3) Plata acestor drepturi va fi suportata de societatea comerciala la care
se face transferul.
Art. 55
Pentru salariatii trimisi de societatea comerciala in strainatate, prin
contractele colective de munca la nivel de unitate vor fi stabilite
cuantumurile drepturilor de transport, diurna si cazare, conform dispozitiilor
in vigoare.
Art. 56
(1) Patronatul va asigura conditiile necesare realizarii de catre fiecare
salariat a sarcinilor ce-i revin, in cadrul programului zilnic de munca
stabilit.
(2) In situatia in care patronatul nu poate asigura pe durata zilei de
lucru, partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor de
serviciu, acesta este obligat sa plateasca salariatilor salariul de baza pentru
timpul cat lucrul a fost intrerupt.
(3) In cazuri exceptionale, cand din motive tehnice sau din alte motive
activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 75% din salariul de baza
individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina
lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia unitatii. Prin negocieri
la nivelul unitatii sau institutiei se va stabili modul concret de realizare a
prevederii de a ramane la dispozitia unitatii, prezenti in incinta unitatii, in
asteptarea reluarii activitatii, sau la domiciliu, de unde sa poata fi
convocati de unitate.
(4) In cazurile prevazute la alineatul (3), salariatii beneficiaza si de
celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
Art. 57
(1) Indexarea se face pe baza coeficientilor de indexare stabiliti de
Comisia nationala de indexare si a actelor normative in vigoare.
(2) Compensarile se vor acorda potrivit legii.
Art. 58
Plata salariilor se realizeaza periodic, de doua ori pe luna, la interval
de 15 zile, prin contractele colective de munca la nivel de societati
comerciale putandu-se stabili si alte perioade de plata.
Art. 59
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea
oricaror obligatii banesti ale societatilor comerciale.
(2) In caz de faliment sau lichidare judiciara, salariatii au calitatea de
creditori privilegiati, iar drepturile lor banesti constituie creante
privilegiate, urmand sa fie platite integral inainte de a-si revendica
cota-parte ceilalti creditori.
Art. 60
Administratia are obligatia sa tina evidente in care sa mentioneze
activitatea desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile
de care salariatii au beneficiat, inscriind toate datele in carnetele de munca,
iar la plecarea din unitate a salariatilor sa le elibereze carnetul de munca,
completat la zi, sau orice alta dovada privind activitatea depusa de acestia.
CAP. 5
Timpul de munca si timpul de odihna
Art. 61
(1) Durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore
pe saptamana, realizata prin saptamana de lucru de 5 zile.
(2) La locurile de munca unde, datorita specificului activitatii, nu exista
posibilitatea incadrarii in durata normala a timpului de lucru vor fi stabilite
forme specifice de organizare a timpului de lucru, care pot fi, dupa caz, tura,
tura continua, turnus sau program fractionat. Acestea se stabilesc in functie
de conditiile specifice ale societatilor comerciale, prin contractele colective
de munca incheiate la acest nivel.
Art. 62
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in locurile de munca cu
conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de munca
sub 8 ore in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca
la nivel de societati comerciale.
(2) Reducerea duratei timpului de munca la locurile de munca cu conditii
deosebite nu afecteaza salariul si vechimea in munca si nici alte drepturi ce
decurg din calitatea de salariat.
(3) Femeile care lucreaza cu fractiuni de norma beneficiaza de vechimea in
munca corespunzatoare unei norme intregi pentru perioada in care au in
ingrijire copii in varsta de pana la 6 ani.
(4) Durata reducerii timpului normal de lucru si categoriile de personal
care beneficiaza de acest program se stabilesc prin contractul colectiv la
nivel de societate comerciala.
Art. 63
(1) Inceputul si sfarsitul programului zilnic de lucru, inclusiv modul de
acordare si durata pauzei de masa, se stabilesc prin Regulamentul de ordine
interioara intocmit de administratie, cu acordul reprezentantilor sindicali.
(2) In situatiile in care se dovedeste ca este posibil, administratia si
sindicatele vor fixa, prin negocieri, orare flexibile de lucru si modalitati de
aplicare a acestora pentru anumite categorii de personal, cum ar fi: femeile ce
ingrijesc copii pana la 6 ani, salariatii ce urmeaza cursurile unei institutii
de invatamant, pensionarii de invaliditate de gradul III, persoane cu
recomandari medicale speciale, handicapati.
(3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu poate conduce la sporirea
sarcinilor de serviciu, la deteriorarea conditiilor de munca ori la diminuarea
veniturilor provenite din salarii.
Art. 64
(1) Orele in care salariatii presteaza munca peste durata normala a
timpului de lucru sunt ore suplimentare.
(2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai cu
consimtamantul lor. Ceea ce depaseste 120 de ore pe an de persoana necesita si
acordul sindicatelor din societatea comerciala.
(3) Prestarea muncii peste program este posibila in situatiile si in
conditiile prevazute de art. 118 din Codul muncii.
Art. 65
(1) Orele lucrate suplimentar se compenseaza cu timp liber corespunzator.
Timpul liber corespunzator se va acorda dublu fata de orele prestate peste
program.
Compensarea cu timp liber corespunzator se face potrivit legii in termen de
30 de zile de la data prestarii orelor suplimentare.
(2) In cazul in care nu este posibila compensarea cu timp liber
corespunzator, orele suplimentare vor fi platite cu spor de 100% .
(3) Orele prestate de persoanele incadrate in munca peste timpul normal de
lucru, in scopul asigurarii serviciului pe unitate, cu exceptia celor care
indeplinesc functii de conducere, se compenseaza cu timp liber corespunzator in
urmatoarele 60 de zile sau se platesc potrivit intelegerii partilor.
Art. 66
(1) Pentru persoanele al caror program de lucru se desfasoara pe timpul
noptii, durata timpului de lucru este mai mica cu o ora decat durata timpului
de munca prestata in timpul zilei, fara diminuarea salariului de baza si a
vechimii.
(2) Prevederile alineatului (1) nu se aplica salariatilor care lucreaza in
conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de 8 ore.
(3) La societatile comerciale unde procesul muncii este neintrerupt sau
conditiile specifice muncii o impun, programul de lucru din timpul noptii poate
fi egal cu cel al zilei. Munca prestata in timpul noptii in cadrul unui
asemenea program se plateste cu un spor de 25% din salariul de baza, daca
timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 1/2 din programul de lucru. De acest
spor beneficiaza si salariatii care lucreaza in conditii deosebite, unde durata
timpului de lucru este mai mica de 8 ore.
(4) Se considera munca desfasurata in timpul noptii munca prestata in
intervalul cuprins intre orele 22 si 6, cu posibilitatea abaterii in cazuri
justificate, cu o ora in plus sau in minus fata de aceste limite.
Art. 67
(1) Pentru acele activitati, locuri de munca si categorii de personal
prevazute in contractul colectiv de munca la nivel de unitate, carora li se stabilesc
programe de lucru partiale, fractiunile de norma vor fi corespunzatoare unei
durate a timpului de munca de 6, de 4 sau de 2 ore pe zi. Drepturile
salariatilor ce lucreaza in astfel de conditii se acorda proportional cu timpul
lucrat.
(2) La cerere, salariatii cu program partial de lucru pot fi incadrati in
program normal daca exista posturi vacante si daca intrunesc conditiile
acordarii acestor posturi.
Art. 68
(1) Repausul saptamanal se acorda, de regula, sambata si duminica.
(2) In cazul in care activitatea la locul de munca in zilele de sambata si
duminica nu poate fi intrerupta, prin contractul colectiv de munca la nivel de
societate se vor stabili conditiile in care zilele de repaus saptamanal sa fie
acordate si in alte zile ale saptamanii sau cumulat, pe o perioada mai mare.
(3) Pe cat este posibil, pentru salariatii care lucreaza in ture, zilele de
repaus saptamanal care se stabilesc prin graficele elaborate de administratie
vor trebui astfel planificate incat, cel putin o data la o luna, fiecare
salariat sa beneficieze de repaus saptamanal sambata si duminica.
(4) Pentru personalul care isi desfasoara activitatea in ture, orele
lucrate duminica si in zilele de sarbatori legale si religioase se platesc cu
spor de 100% . La nivelul unitatilor, prin contractele colective de munca se
poate negocia modalitatea de plata si a zilelor de sambata lucrate.
Art. 69
(1) Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de
sarbatori legale si religioase, dupa cum urmeaza:
- 1 si 2 ianuarie;
- a doua zi de Paste;
- 1 Mai;
- 1 Decembrie;
- 25 si 26 decembrie.
(2) La nivelul societatilor comerciale se pot stabili si alte zile
nelucratoare (Ziua chimistului - 15 iulie si, eventual, ziua de nastere a
salariatului).
(3) Prin contractul colectiv de munca la nivel de societate comerciala se
va detalia modul de acordare si plata a acestor zile libere intregului
personal.
Art. 70
Pauza pentru luarea mesei va fi de cel putin 15 minute, se va include in
volumul total al timpului de lucru si va fi reglementata in contractul colectiv
la nivel de unitati.
Art. 71
(1) Salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de
odihna platit de minimum 21 de zile lucratoare.
(2) In raport cu vechimea in munca, potrivit prevederilor legale,
concediile de odihna la nivel de societati comerciale se vor negocia de parti
prin contractele colective de munca.
Art. 72
Tinerii in varsta de pana la 18 ani au dreptul la 24 de zile concediu de
odihna.
Art. 73
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite de
munca au dreptul la concedii de odihna suplimentare, de minimum 3 zile.
(2) Prin contractele colective la nivel de societate comerciala se pot
negocia concedii suplimentare mai mari in functie de specificul activitatii.
Art. 74
(1) In perioada concediului de odihna, salariatii vor primi o indemnizatie
formata din salariul de baza si sporurile permanente, la data plecarii in
concediu.
(2) Prin contractele colective de munca la nivelul societatilor comerciale,
in raport cu posibilitatile economico-financiare, pe langa indemnizatia de
concediu se va plati si o prima de vacanta, de cel putin un salariu minim pe
economie.
(3) Indemnizatia de concediu si prima de vacanta se platesc inaintea
plecarii in concediu.
(4) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la dreptul de
odihna este interzisa, ea fiind lovita de nulitate.
Art. 75
(1) Programarea concediului de odihna se va face la sfarsitul anului,
pentru anul urmator, de catre administratie impreuna cu sindicatele. Ordinea
concediilor de odihna va fi stabilita in decursul anului calendaristic,
tinandu-se seama de interesele bunei desfasurari a activitatii in cadrul societatii
si de interesele salariatilor.
(2) Administratia va aduce la cunostinta (sub semnatura) fiecarui salariat
data programarii pentru efectuarea concediului de odihna. Aceasta va fi
modificata numai cu acordul administratiei si al salariatului.
(3) Pentru noii angajati, primul concediu de odihna va fi acordat conform
legii.
(4) Programarea concediilor de odihna poate fi modificata, urmand ca sa se
realizeze reprogramarea pana la sfarsitul anului calendaristic in curs, in
urmatoarele cazuri:
a) salariatul se afla in concediu medical;
b) salariata cere concediu de odihna inaintea sau in continuarea
concediului de maternitate;
c) salariatul este chemat sa indeplineasca indatoriri publice;
d) salariatul este chemat sa satisfaca obligatii militare, altele decat
serviciul militar in termen;
e) salariatul urmeaza sau trebuie sa urmeze un curs de calificare,
recalificare, perfectionare sau specializare, in tara sau in strainatate;
f) salariatul are o recomandare medicala pentru a urma un tratament intr-o
statiune balneoclimaterica, caz in care data inceperii concediului de odihna va
fi cea indicata in recomandarea medicala;
g) salariata se afla in concediu platit pentru ingrijirea copilului pana la
varsta de 4 ani.
(5) Rechemarea din concediul de odihna se realizeaza in conditiile legii,
printr-o dispozitie scrisa a administratiei si numai pentru nevoi de serviciu
neprevazute, care fac necesara prezenta salariatului in unitate.
(6) In situatia rechemarii din concediul de odihna, salariatii au dreptul
la rambursarea cheltuielilor de transport si a cheltuielilor legate de
efectuarea concediului in alta localitate, egale cu sumele cheltuite pentru
prestatia de care nu au putut beneficia din cauza rechemarii.
(7) In situatia decesului salariatului, pentru perioada lucrata pana la
data decesului, indemnizatia de concediu ce i s-ar fi cuvenit va fi acordata
membrilor familiei sau celor ce au suportat cheltuielile de inmormantare.
Art. 76
Concediul de odihna nu se va acorda salariatilor care au lipsit de la
serviciu intregul an calendaristic, fiind in concedii medicale sau in concedii
fara plata.
Art. 77
Concediul de odihna va putea fi fractionat la cererea salariatului, prima
fractiune neputand fi mai mica de 15 zile lucratoare. Cealalta parte va trebui
acordata si efectuata pana la sfarsitul anului calendaristic in curs.
Art. 78
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite in cazul unor evenimente
familiale deosebite sau in alte situatii, dupa cum urmeaza:
a) decesul sotului, sotiei, copiilor, parintilor, socrilor - 5 zile
lucratoare;
b) decesul unei rude apropiate (frati, surori, bunici, nepoti) - 2 zile
lucratoare;
c) casatoria salariatului - 5 zile lucratoare;
d) casatoria unui copil - 3 zile lucratoare;
e) nasterea unui copil - 2 zile lucratoare;
f) donatori de sange - conform legii;
g) la schimbarea locului de munca in cadrul aceleiasi unitati, cu mutarea
domiciliului in alta localitate - 5 zile lucratoare.
(2) Zilele libere se acorda numai cu ocazia si in perioada evenimentelor
respective.
Art. 79
(1) Pentru rezolvarea unor situatii personale deosebite, salariatii au
dreptul la concedii fara plata.
(2) Modul de acordare a concediilor fara plata si durata acestora vor fi
stabilite prin contracte colective de munca la nivelul societatilor comerciale.
Art. 80
(1) In situatii deosebite, limitativ prevazute de lege, se pot acorda
concedii fara plata, a caror durata este nelimitata in timp, in urmatoarele
situatii:
a) ingrijirea copilului bolnav in varsta de peste 3 ani, in perioada
indicata de certificatul medical acordat copilului, de acest drept beneficiind
atat mama salariata, cat si tatal salariat, daca mama copilului nu poate
beneficia, din aceleasi motive, de concediu fara plata;
b) tratament medical efectuat in strainatate pe durata recomandata de
medic, daca cel in cauza nu are dreptul, potrivit legii, la indemnizatie pentru
incapacitate temporara de munca, precum si pentru insotirea sotului, sotiei sau
a unei rude apropiate - copil, frate, sora, parinte - pe timpul cat acestia se
afla la tratament in strainatate.
In ambele situatii este necesar avizul obligatoriu al Ministerului
Sanatatii si Familiei.
(2) Situatiile in care salariatii beneficiaza de zile libere platite sau
concedii fara plata si conditiile de acordare se stabilesc prin contracte
colective de munca la nivel de societati comerciale, in raport cu specificul
acestora.
CAP. 6
Masuri de protectie sociala a salariatilor
Art. 81
(1) In situatia in care organele de conducere a societatilor comerciale au
aprobat, din motive obiective, masuri de reducere a activitatii ori de
reorganizare a procesului de productie, administratia va anunta in scris organizatiile
sindicale in legatura cu acest fapt cu 30 - 45 de zile inainte de inceperea
curgerii termenului de preaviz prevazut de prezentul contract. Inainte de a se
lua masurile prevazute mai sus vor fi consultate sindicatele.
(2) In perioada prevazuta la alineatul (1), administratia va pune la
dispozitia sindicatului justificarea tehnico-economica a masurii luate si,
impreuna cu sindicatele, va identifica si valorifica posibilitatile de
redistribuire a personalului in cadrul unitatii sau posibilitatea redistribuirii
acestuia in alte societati comerciale, prin organele specializate ale
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si directiilor judetene de munca
si solidaritate sociala.
(3) In situatia in care se vor organiza cursuri de recalificare sau
reconversie profesionala, persoanele afectate de masurile reducerii de personal
vor urma cu prioritate astfel de cursuri.
(4) Salariatilor afectati de masura reducerii de personal le vor fi
achitate drepturile banesti prevazute de lege si de prezentul contract colectiv
de munca.
Art. 82
In situatia in care desfacerea contractului colectiv de munca nu poate fi
evitata, administratia are obligatia sa comunice in scris fiecarui salariat:
a) termenul de preaviz, in conditiile prevazute in prezentul contract
colectiv de munca;
b) daca ii ofera sau nu un alt loc de munca ori cuprinderea intr-o forma de
recalificare profesionala.
Art. 83
(1) La aplicarea efectiva a reducerilor de personal, dupa reducerea
posturilor vacante de natura celor ocupate, dupa consultarea sindicatului,
masura reducerii va fi aplicata in urmatoarea ordine:
a) contractele de munca ale personalului care cumuleaza doua sau mai multe
functii, precum si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea unitatii, inclusiv prin influenta grupei de munca;
c) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea lor.
(2) In situatia unor salariati a caror activitate este de o utilitate
deosebita pentru societatea comerciala si se afla in situatia prevazuta la
alineatul (1) lit. b) si c), patronul poate dispune mentinerea lor in
activitate pe o perioada determinata, cu consultarea sindicatelor.
Art. 84
(1) La luarea masurilor de desfacere a contractului de munca pentru
reducerea de posturi, la competente egale vor fi avute in vedere urmatoarele
criterii minimale:
a) daca masura va afecta 2 soti care lucreaza in aceeasi unitate, de regula
se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel mai mic,
tinandu-se seama si de hotararea sotilor, fara ca prin aceasta sa fie desfacut
contractul de munca al unei persoane care ocupa un post nevizat de reducere;
b) masura sa afecteze mai intai persoanele care nu au copii in intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand femeile/barbatii care au in
ingrijire copii, sotul/sotia vaduv(a) ori divortat(a) care are in ingrijire
copii, precum si salariatii, barbati sau femei, care mai au cel mult 3 ani pana
la pensionare la cererea lor;
d) alte criterii ce vor fi prevazute la nivelul societatilor comerciale
prin negocieri colective.
(2) In cazul in care masura desfacerii contractului de munca ar afecta un
salariat care a urmat o forma de pregatire, de calificare sau de perfectionare
profesionala si a incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de munca,
prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita perioada de timp,
administratia nu va putea pretinde acestuia despagubiri pentru perioada ramasa
nelucrata pana la implinirea termenului.
(3) Aplicarea prevederilor art. 83 si 84 se va realiza cu consultarea
sindicatelor, in toate situatiile prevazute de clauzele stipulate in aceste
articole.
Art. 85
La aplicarea masurii reducerii de personal, partile convin ca salariatilor
afectati de aceasta masura sa le fie acordata o compensatie echivalenta cu cea
prevazuta la art. 19 din prezentul contract colectiv de munca.
Art. 86
(1) Daca societatea comerciala isi extinde sau isi reia activitatea intr-o
perioada de 12 luni de la luarea masurii de desfacere a contractului de munca
pentru masurile prevazute la art. 81, aceasta are obligatia sa angajeze cu
prioritate pe salariatii afectati de masura respectiva, tinandu-se cont de
pregatirea lor profesionala.
(2) Angajarea altor persoane va fi posibila doar dupa indeplinirea
conditiei prevazute la alineatul (1).
Art. 87
Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o
indemnizatie egala cu cel putin un salariu mediu pe societatea comerciala; prin
contractele colective de munca la nivelul societatilor comerciale se pot
negocia si alte forme de compensare.
Art. 88
(1) In afara ajutoarelor legale la care au dreptul, salariatii vor
beneficia si de urmatoarele ajutoare:
a) in caz de deces al salariatului, in afara ajutorului de deces platit din
fondul de asigurari sociale, se va plati familiei acestuia un ajutor social
egal cu 3 salarii medii lunare pe unitate; in cazul in care decesul a survenit
ca urmare a unui accident de munca sau a unei imbolnaviri profesionale se va
plati familiei salariatului decedat un ajutor social egal cu 12 salarii medii
pe unitate; prin familie se intelege sotul, sotia, copiii, parintii, fratii sau
surorile, aflati in ingrijirea salariatului decedat;
b) in cazul decesului parintilor, copiilor, sotului (sotiei), socrilor, un
ajutor social egal cu 2 salarii medii lunare pe societate;
c) pentru nasterea unui copil, un ajutor social egal cu 2 salarii medii
lunare pe societate;
d) in cazul decesului salariatului sau al unui membru al familiei
salariatului, aflat in intretinerea acestuia, administratia va acorda sprijin
la confectionarea sicriului, crucii si la transportul defunctului spre locul de
veci, prin mijloace proprii sau terti, conform celor stabilite prin contractul
colectiv de munca la nivel de societate comerciala;
e) prin contractul colectiv de munca la nivel de societate comerciala se
vor putea stabili si acorda si alte ajutoare sociale, in raport cu
posibilitatile financiare ale acesteia.
(2) In cadrul societatilor comerciale care incheie polite de asigurare
pentru salariati in conditii mai avantajoase sau egale, ajutoarele prevazute la
alineatul (1) litera a) nu se mai acorda.
Art. 89
(1) La nivelul societatilor comerciale, din fondul pentru actiuni sociale,
constituit conform prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile pentru
reducerea costului biletelor de tratament si odihna in statiunile balneoclimaterice,
bilete distribuite de sindicatul din societatea comerciala; reducerea ce se va
aplica costului acestor bilete va fi de cel putin 50% pentru salariati si
membrii de familie.
(2) Posesorii biletelor de tratament balnear si de odihna recuperatorie vor
beneficia de transport gratuit pe calea ferata clasa a 2-a sau cu mijloace de
transport auto, costul calatoriei urmand a fi suportat de societatea comerciala
in cauza.
Art. 90
Contravaloarea biletelor salariatilor trimisi in statiuni pentru tratarea
unor boli profesionale se suporta integral de unitatea in cauza, inclusiv
costul transportului pe calea ferata clasa a 2-a sau, acolo unde nu este
posibil, pentru transportul auto in comun.
Art. 91
(1) Daca salariatul se afla in incapacitate temporara de munca, survenita
ca urmare a unui accident de munca sau in legatura cu munca, din motive
neimputabile lui, sau a contractarii unei boli profesionale, patronul va plati
acestuia pe toata perioada incapacitatii o compensatie egala cu diferenta
dintre salariul de baza avut la data ivirii incapacitatii si ajutorul primit.
(2) Acordarea compensatiei prevazute la alineatul precedent nu inlatura si
nici nu inlocuieste dreptul legal la despagubiri al salariatului in cauza,
inclusiv pentru cheltuielile de tratament sau de confectionare a protezelor, in
conditiile prevazute de lege.
Art. 92
Repartizarea spatiilor de locuit, indiferent de natura acestora, se va
realiza in conditiile Legii locuintei de catre o comisie paritara administratie
- sindicat, tinandu-se cont de criteriile care vor fi stabilite prin contractul
colectiv de munca la nivel de societate comerciala.
Art. 93
In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate sau in
concediu legal platit pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani,
societatea va compensa pe o perioada de 3 luni, diferenta dintre salariul de
baza individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
Art. 94
(1) In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copiilor in varsta
de pana la 2 ani, salariata mama mai poate beneficia de inca un an concediu
fara plata.
(2) In perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la
alineatul (1) nu i se va putea desface contractul de munca, iar in postul ei nu
vor putea fi angajate alte persoane decat cu contracte de munca pe durata
determinata.
Art. 95
In caz de deces al mamei, drepturile acesteia prevazute de lege si de
prezentul contract se vor acorda tatalui, daca copilul se afla in ingrijirea
sa.
Art. 96
In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va beneficia de:
- compensatia prevazuta la art. 93;
- concediul fara plata neutilizat de mama la data decesului, cu drepturile
prevazute la art. 94.
Art. 97
Salariata care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului in
varsta de pana la 2 ani beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de
lucru cu 2 ore pe zi, fara sa-i fie afectate salariul de baza si vechimea in
munca.
Art. 98
Salariatele gravide, incepand cu luna a 4-a, si cele care alapteaza nu vor
putea fi repartizate in schimbul de noapte.
Art. 99
(1) In contractele colective de munca la nivelul societatilor comerciale se
va prevedea constituirea unui fond social, care va fi utilizat in principiu
pentru:
- cheltuielile prevazute la art. 89 din prezentul contract colectiv de
munca;
- constituirea, amenajarea si intretinerea de crese si gradinite pentru
copiii salariatilor, precum si de cantine - bufete pentru salariati;
- constituirea, amenajarea si intretinerea unui numar de oficii, vestiare
si grupuri sociale la locurile de munca;
- formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in domeniul
relatiilor de munca;
- construirea de locuinte;
- actiuni social-sportive si culturale;
- actiuni specifice unor aniversari, sarbatori religioase, daruri pentru
salariati, femei si copii.
(2) Utilizarea acestui fond prevazut la alineatul (1), precum si modul de
control al utilizarii se vor realiza potrivit legii, constituirea fondului
urmand acelasi regim juridic.
(3) Utilizarea acestui fond se va realiza de catre administratie, impreuna
cu sindicatele.
(4) Fondurile neutilizate intr-un an se reporteaza in anul urmator.
(5) Cheltuielile privind cantinele si caminele proprii, precum si
cheltuielile legate de asistenta medicala din cadrul societatilor comerciale
vor fi suportate potrivit legii.
Art. 100
(1) Partile convin ca la nivel de societate comerciala, in cazul existentei
acordului salariatilor, sa fie incheiate polite de asigurare a fortei de munca
pentru accidentele de munca intervenite din cauze neimputabile salariatului sau
in alte conditii stabilite cu casele de asigurari. Totodata, partile vor depune
toate eforturile pentru ca patronii sa implementeze la nivelul societatilor
obiectul de activitate al Asociatiei Profesionale a Chimistilor si
Petrochimistilor din Romania (preventie, reabilitare, despagubire).
(2) Modul concret de incheiere a politelor de asigurare, destinatia
acestora, precum si implementarea obiectului de activitate al asociatiei vor fi
stabilite prin contractele colective de munca la nivel de societati comerciale.
Art. 101
In situatia in care, in cadrul desfasurarii procesului de privatizare sau
dupa incheierea acestuia, persoane fizice, persoane juridice, fundatii sau
actionari vor acorda facilitati sociale salariatilor, altele decat cele
prevazute in prezentul contract, acestea vor fi evidentiate in cadrul
contractului colectiv de munca la nivel de societate separat de drepturile
salariale si nu vor afecta aceste drepturi.
Art. 102
(1) Pentru realizarea de catre Federatia Sindicatelor Libere din Chimie si
Petrochimie si F.E.P.A.CHIM a unor activitati comune in interesul unitatilor si
sindicatelor, prin contractele colective de munca incheiate la nivelul
societatilor comerciale se convine o contributie de 0,001 din salariul minim pe
economie lunar/salariat pentru constituirea unui fond administrativ ce se va
utiliza de catre partile semnatare in mod egal.
(2) Partile convin ca, incepand cu anul 2001, sa se aplice in societatile
comerciale prevederile Legii nr. 142/1998 privind tichetele de masa.
Art. 103
(1) La nivelul societatilor comerciale, prin contractele colective de munca,
pentru sarbatorile de Paste, Craciun si Ziua chimistului, se vor acorda
ajutoare sociale in cuantumuri cel putin egale cu cele acordate in anul
anterior. In societatile comerciale in care nu au fost acordate aceste
ajutoare, nivelul lor minim va fi egal cu salariul minim pe economie.
(2) Modalitatile concrete de acordare a acestor ajutoare se vor stabili
prin contractul colectiv de munca la nivelul unitatii.
Art. 104
In situatia in care patronii incheie contracte cu partenerii straini, potrivit
carora salariatii din societatea comerciala urmeaza sa lucreze in strainatate,
conditiile de munca, salarizarea si celelalte drepturi si obligatii ce le revin
salariatilor vor fi cele prevazute de lege, cu respectarea clauzelor cuprinse
in contractul incheiat cu partenerul strain si in contractele colective de
munca.
CAP. 7
Formarea profesionala, economica, sociala si sindicala
Art. 105
(1) Prin termenul de "formare profesionala" partile inteleg sa
desemneze orice procedura prin care un salariat dobandeste o calificare, precum
si orice procedura prin care salariatul se specializeaza sau se perfectioneaza,
obtinand un certificat sau o diploma care atesta aceste situatii.
(2) Formarea profesionala cuprinde si teme din domeniul relatiilor de munca
si din domeniul sindical convenite intre sindicate si patronat.
(3) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii perfectionarii
profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor
sindicali scosi din productie, la expirarea mandatului acestora.
Art. 106
(1) La incheierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate,
pentru partea privind formarea profesionala se va tine seama de cel putin
urmatoarele:
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea
profesionala, a cailor de realizare a acesteia, precum si adoptarea programului
anual si controlul aplicarii acestuia se vor face de comun acord de catre
sindicat si patronat; cheltuielile de formare profesionala a salariatilor si de
instruire in domeniul protectiei muncii se suporta integral de societatile
comerciale;
b) in cazul in care unitatea urmeaza sa-si schimbe partial sau total
profilul de activitate, angajatorul va informa si consulta sindicatul cu cel
putin 2 luni inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati
posibilitatea de a se califica sau recalifica, inainte de a apela la angajarea
fortei de munca din afara societatii comerciale, angajarea urmand in aceste
conditii sa fie facuta doar daca necesarul de forta de munca este mai mare;
c) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala
pe care ar dori sa-l urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea
impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce
conditii va suporta contravaloarea cursului;
d) cheltuielile pentru formarea profesionala, pentru formarea in domeniul
relatiilor de munca, precum si in domeniul sindical vor fi suportate de catre
patron; sindicatul, de comun acord cu patronatul, va negocia prin contractul
colectiv de munca la nivel de unitate numarul de persoane care va participa la
cursurile privind relatiile de munca si domeniul sindical, care nu poate fi mai
mic de 1.000 de sindicalisti la nivelul F.S.L.C.P. pentru 2001.
(2) Salariatii care urmeaza cursuri de formare profesionala sau de
perfectionare vor incheia cu societatile comerciale acte aditionale la
contractul individual de munca, prin care se obliga sa lucreze in societate o
perioada de 3 ani de la data absolvirii cursului sau pe alte termene.
CAP. 8
Drepturile sindicatelor, precum si alte prevederi in legatura cu drepturile
si obligatiile partilor
Art. 107
(1) Partile contractante recunosc, pentru fiecare din ele si pentru
salariati in general, libertatea de opinie.
(2) Patronatul va adopta o pozitie neutra si impartiala fata de
organizatiile sindicale si fata de reprezentantii acestora din societatile
comerciale.
(3) Patronatul se obliga sa permita sindicatelor accesul la documentele
prevazute de legislatia in vigoare.
Art. 108
(1) Consiliul de administratie, consiliul managerilor sau managerul, dupa
caz, are obligatia de a invita pe reprezentantii sindicatului sa participe la
sedintele sale in conditiile prevazute de lege. Participarea se va realiza cu
statut de observator, cu drept de opinie, dar fara drept de vot.
(2) Incunostintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel putin 72
de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se va comunica ordinea
de zi; ei vor avea acces la documentele privind problemele economice,
profesionale, sociale sau referitoare la raporturile de munca ce vor fi puse in
discutie.
(3) Sindicatele au obligatia sa asigure confidentialitatea materialelor
primite conform alineatului (2) si sa foloseasca aceste materiale in scopurile
prevazute de legislatie.
Art. 109
(1) Administratia va transmite sindicatului masurile adoptate in procesul
de privatizare, inclusiv in cazul constituirii de societati mixte cu capital
strain.
(2) In cadrul actiunilor de privatizare, administratia, cu consultarea
sindicatelor, va analiza conditiile cele mai favorabile pentru asigurarea
participarii salariatilor la actiunile de privatizare, constituind, in
conformitate cu legislatia, asociatii de privatizare, acolo unde este cazul,
sau propunand introducerea de clauze sociale in contractele de
vanzare-cumparare.
Art. 110
Administratia va asigura in incinta societatilor comerciale, gratuit,
pentru activitatea sindicatelor, spatiul si mobilierul necesare, precum si
accesul la mijloacele de comunicare si la cele de transport ale societatii
comerciale.
Art. 111
Baza materiala cu destinatie culturala si sportiva, proprietatea societatii
comerciale, va fi folosita fara plata pentru actiuni organizate de sindicate.
Art. 112
La solicitarea organizatiilor sindicale, administratia, pe baza listelor
prezentate de acestea, cu acceptul membrilor de sindicat, va retine pe statul
de plata cotizatiile sindicale.
Art. 113
(1) Liderii organizatiilor sindicale cu personalitate juridica care
lucreaza nemijlocit in unitate, in calitate de salariati, au dreptul la
reducerea programului de lucru lunar cu pana la 5 zile pentru activitati
sindicale.
(2) Numarul celor care pot beneficia de prevederile alineatului (1), precum
si durata timpului concret de reducere a timpului de lucru vor fi stabilite
prin contractul colectiv de munca la nivel de societate.
Art. 114
(1) Reprezentantilor alesi in organele de conducere a sindicatului nu li se
poate desface sau modifica contractul individual de munca pentru motive
neimputabile lor, pe care legea le lasa la aprecierea celui care angajeaza.
(2) De prevederile alineatului precedent beneficiaza si cei ale caror
mandate au expirat pe o perioada de 1 an de la incetarea mandatului.
Art. 115
Membrilor organelor de conducere ale sindicatelor li se asigura protectia
legii contra oricaror forme de conditionare, constrangere sau limitare a
exercitarii functiei lor.
Art. 116
(1) Pe perioada de indeplinire a mandatului lor, reprezentantii alesi ai
sindicatelor, scosi din productie, sunt salarizati de catre sindicat din
fondurile proprii ale acestuia.
(2) Pentru persoanele prevazute la alineatul (1), inclusiv pentru cele
alese la nivel de federatie si confederatie, va opera suspendarea contractelor
individuale de munca pe durata mandatului, acestia pastrandu-si functia si
locul de munca avute anterior.
(3) Pe postul acestora nu poate fi incadrata o alta persoana decat cu
contract de munca pe durata determinata.
(4) La revenirea la postul avut a celor aflati in situatiile prevazute
anterior li se va asigura un salariu ce nu poate fi mai mic decat cel ce putea
fi obtinut in conditii de continuitate la acel loc de munca.
(5) Prin contractele colective la nivel de societate comerciala pot fi
stabilite si alte drepturi si masuri de protectie pentru cei alesi in organele
de conducere a sindicatului.
Art. 117
Este interzis administratiilor sa desfaca din initiativa lor contractele
individuale de munca ale salariatilor, pentru motive care privesc activitatea
sindicala.
Art. 118
Potrivit prevederilor legale, partile convin constituirea unui fond din
contributia patronatului, destinat activitatilor in domeniul negocierilor colective.
Art. 119
Administratia nu va angaja salariati permanenti, temporari sau cu program
partial, in perioada declansarii conflictelor colective de munca, pe locurile
de munca ale salariatilor aflati in conflict.
Art. 120
Patronul recunoaste dreptul reprezentantilor organizatiilor sindicale de a
verifica la locul de munca modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 121
Patronatul se angajeaza ca in contractele de societate ale societatilor cu
participare straina, cu activitati pe teritoriul Romaniei, sa prevada o clauza
prin care partenerii straini se obliga sa respecte drepturile prevazute de
legislatia muncii in vigoare, in contractele colective de munca, precum si in
conventiile Organizatiei Internationale a Muncii, ratificate de Romania.
Art. 122
Patronatul si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp util
hotararile privind toate problemele privind derularea relatiilor de munca.
Art. 123
Participarea membrilor de sindicat la sedintele organizate potrivit
statutului in timpul programului, cu acordul administratiei, nu va afecta
drepturile salariale pentru perioada respectiva.
Art. 124
Pentru solutionarea unor probleme referitoare la activitatea sindicatului
si la derularea relatiilor de munca sau in cazul solutionarii unor conflicte de
munca, administratia va permite accesul in unitate al reprezentantilor
federatiei si confederatiei la care sindicatul este afiliat. Partile vor
actiona in aceste situatii potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 125
(1) F.S.L.C.P. recunoaste dreptul patronilor de a stabili, in conditiile
legii, raspunderea disciplinara sau patrimoniala a salariatilor care se fac
vinovati de incalcarea normelor de disciplina a muncii.
(2) Federatia recunoaste dreptul patronului de a stabili normele de
disciplina a muncii si de a intocmi Regulamentul de ordine interioara si
Regulamentul de organizare si functionare ale societatilor comerciale, cu
consultarea prealabila a organizatiilor sindicale.
(3) Salariatii au obligatia sa respecte normele stabilite prin
regulamentele prevazute la alineatul (2), disciplina tehnologica si de
productie, precum si celelalte acte normative in vigoare in aceasta materie.
(4) Patronatul si organizatiile sindicale se recunosc reciproc ca parteneri
de dialog social permanent, iar sindicatele sunt de acord ca, prin mijloace
specifice, sa previna in societatile comerciale, comportamentul neadecvat al
salariatilor, care ar fi de natura sa aduca prejudicii societatilor comerciale
sau sa afecteze activitatea de conducere a acesteia. Activitatea sindicatelor
in aceasta directie se va realiza potrivit legii.
Art. 126
Prin contractele colective de munca la nivelul societatilor comerciale,
partile pot prevedea si alte obligatii generale sau specifice, in functie de
natura activitatii societatilor comerciale.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 127
Prezentul contract colectiv de munca constituie izvor de drept pentru contractele
colective de munca ce se vor incheia la unitatile comerciale cuprinse in anexa
nr. 1, ce face parte din acesta.
Art. 127 bis
Toti salariatii din societatile comerciale care beneficiaza de prevederile
prezentului contract vor achita lunar 1% din salariul de baza. Pentru membrii
de sindicat, sumele rezultate din aceasta vor fi virate in contul sindicatului
si vor fi gestionate conform statutelor proprii ale sindicatelor. Pentru
ceilalti salariati, sumele achitate se vor constitui intr-un cont, ce va fi
administrat in mod paritar de catre administratie si sindicate.
Art. 128
(1) Prevederile acestui contract colectiv de munca sunt considerate
minimale, de la nivelul lor urmand sa inceapa negocierea contractului colectiv
de munca la nivel de societati comerciale.
(2) Clauzele cuprinse in prezentul contract si negociate de catre partile
care au fost egale si libere in decursul dezbaterilor constituie legea
partilor, conform dispozitiilor legale in vigoare.
(3) Contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa fie
inferioare sau contrare contractelor colective incheiate la nivel superior.
(4) Prevederile contractelor individuale de munca existente la data
intrarii in vigoare a contractelor colective de munca vor fi puse de acord cu
prevederile acestora din urma.
Art. 129
In toate cazurile de reorganizare sau privatizare a societatilor
comerciale, drepturile si obligatiile prevazute in prezentul contract vor fi
transmise noilor subiecte de drept rezultate din aceste operatiuni.
Art. 130
(1) Comisia paritara stabilita conform clauzelor prezentului contract
colectiv de munca se va reuni trimestrial pentru a analiza stadiul de realizare
a clauzelor contractului, urmand ca rezultatele acestor reuniuni sa fie prezentate
atat conducerii sindicatului, cat si conducerii societatii comerciale.
(2) In situatii deosebite, pentru solutionarea pe cale amiabila a unor
conflicte sau litigii de munca sau pentru interpretarea clauzelor contractului
colectiv de munca, comisia paritara se va intruni ori de cate ori va fi nevoie.
Art. 131
De prevederile prezentului contract vor beneficia, conform legii,
salariatii afiliati la sindicatele din societatile comerciale cuprinse in anexa
nr. 1 la prezentul contract, urmand ca, prin contractele colective de munca la
nivel de societati comerciale, sa se stipuleze in mod concret faptul ca o parte
a fondului creat pentru negocierile colective se va constitui din contributia
pe care salariatii nesindicalizati o vor achita pentru a putea beneficia de
facilitatile prevazute in acest contract.
Art. 132
Inregistrarea contractului colectiv de munca se va realiza conform legii,
impotriva refuzului inregistrarii oricare parte putand sa se adreseze, in
conditiile Legii nr. 29/1990, instantelor judecatoresti competente.
Art. 133
(1) Clauzele prezentului contract colectiv de munca sunt stabilite in
limitele si in conditiile prevazute de Legea contractelor colective de munca si
de dispozitiile legale in vigoare, avandu-se in vedere clauzele negociate ale
contractului colectiv de munca la nivel national.
(2) Executarea contractului colectiv de munca este obligatorie pentru
parti, incalcarea acestei obligatii atragand raspunderea partii vinovate de
incalcare a contractului.
Art. 134
(1) Litigiile in legatura cu executarea, modificarea, suspendarea sau
incetarea contractului colectiv de munca sunt litigii de munca si se
solutioneaza, potrivit legii, de instantele judecatoresti competente la nivel
teritorial.
(2) Se va folosi procedura stipulata la alineatul (1) doar dupa epuizarea
tuturor cailor amiabile de stingere a litigiilor.
Art. 135
La incheierea prezentului contract, partile semnatare sunt reprezentative
conform legii.
Art. 136
Acest contract va produce efecte de la data inregistrarii realizate in
conditiile prevazute de Legea contractelor colective de munca.
Art. 137
(1) In aplicarea prevederilor art. 11 alineatul (3) din Legea nr. 130/1996
(republicata) privind contractul colectiv de munca, unitatile vor prevedea in
bugetele de venituri si cheltuieli sumele necesare contributiilor pentru
constituirea fondurilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii
contractelor colective de munca, la toate nivelurile.
(2) Sumele prevazute conform alineatului (1) se vor calcula luand ca baza
echivalentul cuantumului de 1 USD/salariat/an, raportate la numarul mediu de
salariati din anul precedent.
(3) Sumele constituite conform alineatelor (1) si (2) se vor distribui
astfel:
a) 1/3 din suma totala se vireaza de societatile comerciale la Federatia
Sindicatelor Libere din Chimie si Petrochimie, in contul 2511.010302.1561
deschis la C.E.C. - Filiala Sectorului 5 Bucuresti;
b) 1/3 din suma totala se vireaza de catre societatile comerciale la
federatia patronala reprezentativa de ramura, care a negociat contractul
colectiv de munca (F.E.P.A.CHIM - contul 2511.1 - 1700.1/ROL, deschis la B.C.R.
- Filiala Sectorului 6 Bucuresti);
c) 1/3 din suma totala se vireaza de agentii economici in contul colector
"fond de negociere a Contractului colectiv de munca la nivel
national", deschis la Banca ABN - AMRO BANK - SA cu numarul 26100090820,
pentru negocieri colective la nivel national.
(4) Unitatile economice care negociaza si semneaza contracte colective de
munca, dar nu sunt afiliate unor structuri patronale si sindicale
reprezentative de ramura vor constitui fondurile destinate negocierilor
colective conform prevederilor de la alineatele (1), (2) si (3) si le vor vira
catre federatia patronala si federatia sindicala semnatare ale contractului
colectiv de munca pe ramura care a stat la baza negocierii propriului contract
colectiv de munca si catre contul national, conform alineatului (3) litera c).
(5) In cazul in care, potrivit legii, se negociaza si se incheie contracte
colective de munca la nivelul unor grupuri de unitati, cheltuielile ocazionate
cu aceste negocieri vor fi suportate din fondul constituit la nivelul
unitatilor din grupul respectiv.
(6) Fondurile destinate negocierilor colective la unitatile bugetare se vor
constitui la nivelul fiecarei unitati care incheie contracte colective de
munca, cu respectarea prevederilor alineatului (3).
(7) Fondurile destinate negocierilor colective vor fi colectate intr-un
cont distinct. Patronatul si sindicatele vor urmari si sprijini constituirea,
defalcarea si virarea pe destinatii a fondului destinat negocierii contractelor
colective de munca.
(8) Patronatele si sindicatele vor gestiona si utiliza fondurile destinate
negocierilor colective constituite in baza prevederilor art. 137, in
conformitate cu prevederile legale, pe baza unor programe de actiune aprobate
de organele proprii de conducere.
(9) Pentru realizarea prevederilor acestui articol, in contabilitatea
agentilor economici vor fi aplicate prevederile metodologice referitoare la
operatiile contabile comunicate de Ministerul Finantelor.
(10) Contractele colective de munca, la toate nivelurile, vor cuprinde
prevederile acestui articol.
PARTILE SEMNATARE
Din partea F.E.P.A.CHIM
Ioan Cezar Coraci - presedinte
Traian Vulpe - director executiv
Oliviu Popa - director executiv Nitrofosfor
Gheorghe Popescu - director executiv Apric
Septimiu Sfintescu - director executiv Aspaplast
Din partea F.S.L.C.P.
Achille Costin Dutu - presedinte
Ovidiu Popescu - prim-vicepresedinte
Gheorghe Leopea - vicepresedinte
Ioan Zaharia - secretar general
Ana Roxana Rusu - jurisconsult
ANEXA 1
Lista agentilor economici care beneficiaza de prevederile Contractului colectiv
de munca la nivelul ramurii industriei chimice si petrochimice pe anii 2001 -
2004
1. OLTCHIM, Ramnicu Valcea
2. TURNU, Turnu Magurele
3. AMONIL, Slobozia
4. AZOMURES, Targu Mures
5. UZINELE SODICE, Govora
6. BICAPA, Tarnaveni
7. CARBID FOX, Tarnaveni
8. NITRAMONIA, Fagaras
9. ROMPIRO, Fagaras
10. VIROMET, Victoria
11. UPSOM, Ocna Mures
12. VERACHIM, Giurgiu
13. AZOCHIM, Savinesti
14. SOFERT, Bacau
15. I.C.S.I., Ramnicu Valcea
16. FIBREX NYLON, Savinesti
17. TEROM, Iasi
18. MELANA, Savinesti
19. COMES, Savinesti
20. MOLDOSIN, Vaslui
21. CORAPET, Corabia
22. TERAPIA, Cluj
23. FARMEC, Cluj
24. COLOROM, Codlea
25. SINTEZA, Oradea
26. ANTIBIOTICE, Iasi
27. CENTRUL DE CERCETARI ANTIBIOTICE, Iasi
28. ARMEDICA, Targu Mures
29. AZUR, Timisoara
30. SOLVENTUL, Timisoara
31. MOLDOPLAST, Iasi
32. CEPROPLAST, Iasi
33. PRODPLAST, Bucuresti
34. PLASTOR, Orastie
35. UNIPLAST, Focsani
36. UTVAN, Focsani
37. PLASTICO, Sfantu Gheorghe
38. OLTPLAST, Dragasani
39. VICTORIA, Bucuresti
40. ROTRAS, Turnu Severin
41. INCERPLAST, Bucuresti
42. STEAUA ROMANA, Campina
43. CHIMPROD, Oradea
44. AMCO, Otopeni
45. GUBAN, Timisoara
46. NUFARUL, Bucuresti
47. TERAPLAST, Bistrita
48. DERMATINA, Timisoara
49. UPRUC, Fagaras
50. CHIMCOMPLEX, Borzesti
51. GEROVITAL COSMETICS, Bucuresti
52. MEDUMAN, Viseul de Sus
53. NAPOCHIM, Cluj-Napoca
54. PLAFAR, Bucuresti
55. S.C. SERVICII COMUNALE - S.A., Codlea
56. U.C.P.S., Tarnaveni
57. ROMCARBON, Buzau
58. PROIECT, Savinesti
59. ROMPROTEINE, Curtea de Arges
60. ARTECA, Jilava
61. ROLAST, Pitesti
62. GELCAP, Bucuresti
63. OIL TERMINAL, Constanta
64. BEGA UPSOM GURASADA, Hunedoara
65. CASSTIL, Bucuresti
66. NEWSPICES
67. PLASTEX, Tulcea
68. PLASTOR, Oradea
69. RADAN CONSULT - S.R.L.
70. ROMPLAST, Bucuresti
71. SOMPLAST, Bistrita
72. AMPLAST
73. HARPLAST Harghita
74. MUNPLAST, Bucuresti.
De asemenea beneficiaza de prevederile Contractului colectiv de munca la
nivelul ramurii industriei chimice si petrochimice pe anii 2001 - 2004 si toate
societatile care au in profilul de activitate productia chimica si petrochimica
si servicii conexe pentru aceasta, care in C.A.E.N au urmatoarele coduri:
______________________________________________
Sectiune Diviziune Grupa
______________________________________________
EF 23 toate grupele
EG 24 toate grupele
EH 25 toate grupele
H 51 12, 45, 46, 51, 55
M 73 10
______________________________________________
ANEXA 2
Regulamentul de organizare si functionare a comisiei paritare
Comisia paritara constituita conform art. 10 din prezentul contract
colectiv de munca este compusa din cel putin 2 membri ai patronatului si 2
membri ai F.S.L.C.P.
Functionarea acestei comisii se face la solicitarea uneia din parti.
Comisia paritara are urmatoarea componenta:
F.E.P.A.CHIM
Coraci Ioan Cezar
Vulpe Traian
Popescu Gheorghe
Popa Oliviu
F.S.L.C.P.
Dutu Achille Costin
Popescu Ovidiu
Leopea Gheorghe
Zaharia Ioan.
La nivelul unitatilor si institutiilor se vor forma comisii paritare avand
ca model acest cadru.
Presedinte F.S.L.C.P.
Achille Costin DUTU
Presedinte F.E.P.A.CHIM
Ioan Cezar CORACI
ANEXA 3
Intreprinderea (Firma) ......................................
Sediul ......................................................
Autorizatia nr. ............... eliberata de ................
Contractul individual de munca
Contractul individual de munca nr. ......... a fost incheiat pe baza
contractului colectiv de munca convenit intre
..................................... si intre
...................................... si a fost inregistrat cu nr. ............
in registrul Camerei de munca din cadrul Directiei de Munca si Solidaritate a
judetului/municipiului .................... la data de ...................... .
A. Unitatea ..........................., reprezentata prin director general
........................., si salariatul(a)
..................................., domiciliat(a) in localitatea
.............., str. ................... nr. ....., judetul/municipiul
..............................., posesor/posesoare al(a) actului de identitate
seria .... nr. ............ eliberat de .................. la data
..............., nascut(a) in .............................. la data de
......................., au incheiat prezentul contract de munca in urmatoarele
conditii:
I. Durata contractului:
a) nedeterminata, salariatul(a) ......................... urmand sa inceapa
activitatea la data de .......................................................;
b) determinata, de .................................., pe perioada cuprinsa
intre data de ............................ si data de ....................... .
B. Felul serviciului: functia (meseria) ...................., specialitatea
...................................., conform actului de studii (calificare)
................................... .
Salariatul(a) va presta activitate conform fisei postului, pe care este
angajat
........................................................................
................................................................................
................................................................................
Activitatea prestata se desfasoara in conditii:
1. grele
2. periculoase
3. nocive
4. penibile
5. gestiune
6. lucru la calculator
7. fidelitate
8. grupa de munca ........................ .
II: Conditii de angajare: o norma intreaga, o fractiune de norma de
........................................................................ .
Durata muncii este de ............ ore/zi.
III. Salariul lunar este de .............. lei, platibil la
................ ale lunii, reprezentand lichidarea pe luna anterioara, si la
................... ale lunii, reprezentand avans pe luna in curs.
Salariatul(a) nesindicalizat(a) este de acord cu art. 127 bis din Contractul
colectiv de munca la nivel de ramura.
IV. Sporurile ce se acorda pentru conditii deosebite de munca sunt:
a) spor pentru conditii grele de munca ................................ %
b) spor pentru conditii periculoase ................................... %
c) spor pentru conditii nocive ........................................ %
d) spor pentru conditii de gestiune ................................... %
e) spor pentru lucrul la calculator ................................... %
f) spor pentru conditii penibile ...................................... %
g) spor de fidelitate, in functie de vechimea in unitate, ..............% .
V. In situatia in care salariatul(a) ................................. este
trimis(a) in delegare si/sau detasare sau este transferat, acesta beneficiaza
de urmatoarele drepturi (conform art. 52, 53, 54 si 55 din Contractul colectiv
de munca la nivelul ramurii industriei chimice si petrochimice):
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
VI. Durata concediului de odihna este de .......... zile, plus ............,
prevazute de lege si de contractul colectiv de munca la nivel de societate.
VII. Drepturi si obligatii specifice legate de protectia muncii:
a) echipament de protectie;
b) echipament de lucru;
c) antidoturi;
d) alimentatie de protectie;
e) alte drepturi si obligatii privind protectia muncii .................. .
VIII. Alte clauze:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
IX. Obligatii generale ale partilor
Societatea comerciala, prin directorul general, are urmatoarele obligatii:
1. sa achite lunar contributia de asigurari sociale la fondul pentru plata
ajutorului de somaj;
2. sa inscrie lunar drepturile achitate salariatului in registrul
societatii;
3. in cazul incetarii contractului individual de munca sa-i plateasca
salariatului toate drepturile la zi;
4. sa respecte toate prevederile legale si cele din contractele colective
de munca, referitoare la drepturile salariatilor.
Salariatul are urmatoarele obligatii:
1. sa indeplineasca atributiile si sarcinile stabilite prin fisa postului
sau normele de munca, care sunt anexate la contractul individual de munca;
2. sa respecte prevederile contractului colectiv de munca si ale
Regulamentului de ordine interioara.
X. Prezentul contract a fost incheiat in trei exemplare, cate unul pentru
fiecare parte, iar cel de al treilea a fost predat si inregistrat la Directia
de Munca si Solidaritate Sociala - Camera de munca.
XI. Prevederile contractului colectiv de munca devin minimale si
obligatorii la incheierea contractului individual de munca.
Director general, Salariat,
........................... ....................
Avizat,
FUNCTIONAR D.M.S.S. - Camera de munca
Numele si prenumele .......................
Semnatura .................................
Incepand cu data de ................................, prezentul contract de
munca se modifica prin schimbarea ..................................... pe baza
................................................................................
................................................................................
................................................................................
..............................................................................
.
Director general, Salariat,
........................... ....................
In urma indeplinirii procedurii legale, la data de ............., prezentul
contract de munca inceteaza pentru urmatoarele motive:
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
in baza deciziei nr. ...... din .............., in temeiul
................................................................................
................................................................................
..............................................................................
.
Director general,