STATUTUL din 24 martie 1996
Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania
ACT EMIS DE: UNIUNEA NATIONALA A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 22 iulie 1996
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania este organizatia
profesionala a notarilor publici constituiti in camere ale notarilor publici.
Art. 2
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, denumita in continuare
Uniunea, are drept scop reprezentarea si apararea intereselor profesionale ale
membrilor sai si actioneaza pentru a asigura prestigiul si autoritatea functiei
de notar public.
Art. 3
Uniunea are, potrivit legii. personalitate juridica de la data constituirii
ei si a adoptarii statutului de catre Congresul notarilor publici.
Uniunea are sigiliu si sigla proprii, conform anexelor nr. 1 si 2.
Sediul Uniunii este in Bucuresti.
Art. 4
In cadrul Uniunii, notarii publici din fiecare circumscriptie a unei Curti
de apel se constituie in camere ale notarilor publici, denumite in continuare
Camere.
CAP. 2
Obiectul si principiile de functionare a Uniunii
Art. 5
Uniunea conduce si coordoneaza, in plan national, activitatea notarilor
publici si urmareste respectarea regulilor deontologice in activitatea
acestora.
Art. 6
Uniunea asigura cadrul corespunzator pentru perfectionarea nivelului
profesional si a calitatii actelor intocmite de notarii publici, prin:
a) documentarea cu privire la lucrarile moderne de doctrina din sfera
dreptului si a jurisprudentei, cu aplicatii in materie notariala;
b) introducerea si insusirea tehnicilor noi in activitatea notariala;
c) organizarea de reuniuni, schimburi de experienta intre notarii publici
si alte forme de instruire, cu participarea unor personalitati si reprezentanti
ai unor organizatii din tara si din strainatate;
d) editarea unor publicatii proprii privind activitatea notariala si
participarea la alte publicatii stiintifice de specialitate.
Art. 7
Uniunea propune intocmirea unor proiecte de acte normative in legatura cu
activitatea notariala si participa la elaborarea acestora.
Art. 8
Uniunea functioneaza prin autofinantare, realizata din contributia
membrilor sai si din alte surse, in conditiile prezentului statut.
Art. 9
Uniunea si Camerele nu pot fi angajate politic prin actiunile membrilor
lor.
CAP. 3
Calitatea de membru al Uniunii, drepturile si obligatiile acestuia
Art. 10
Sunt membri ai Uniunii toti notarii publici care isi desfasoara activitatea
pe teritoriul Romaniei si sunt inscrisi in Camere.
Art. 11
Membrii Uniunii au urmatoarele drepturi:
a) de a alege si de a fi alesi in organele reprezentative ale Uniunii, in
conditiile prevazute in prezentul statut;
b) sa se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii;
c) sa beneficieze de resursele si disponibilitatile Uniunii, precum si de
toate informatiile detinute de aceasta in vederea exercitarii profesiei;
d) sa participe la manifestarile organizate de Uniune;
e) sa poarte insemnele Uniunii;
f) sa beneficieze de un concediu de odihna anual de 30 de zile lucratoare,
in conditiile stabilite de Camera;
g) sa beneficieze de asigurari sociale de stat in conditiile legii.
Art. 12
Pentru merite deosebite in promovarea, organizarea si ridicarea
prestigiului institutiei notarului public, Consiliul Uniunii poate acorda
calitatea de membru de onoare.
Membrii de onoare au drepturile prevazute la art. lit. b, d) si e).
Art. 13
Obligatiile membrilor Uniunii sunt urmatoarele:
a) sa respecte dispozitiile Legii notarilor publici si a activitatii
notariale nr. 36/1995, denumita in continuare lege, precum si ale
regulamentului de aplicare a acesteia, denumit in continuare regulament;
b) sa respecte dispozitiile statutului si hotararile organelor
reprezentative ale Uniunii;
c) sa actioneze pentru realizarea scopului Uniunii;
d) sa respecte normele si principiile eticii si ale deontologiei;
e) sa participe la adunarile organelor reprezentative, la manifestarile
organizate de acestea, la activitatile profesionale, precum si la sedintele
organelor de conducere din care fac parte;
f) sa achite, cu regularitate, cotele de contributie stabilite pentru
formarea bugetului Camerei si al Uniunii;
g) sa pastreze secretul profesional si confidentialitatea asupra
dezbaterilor, opiniilor si voturilor exprimate in organele de conducere;
h) sa nu foloseasca, in mod direct sau prin persoane interpuse, procedee de
natura a leza sau a denigra demnitatea altui membru al Uniunii:
i) sa aiba un comportament demn in exercitarea profesiei.
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 13 constituie abateri
disciplinare care se sanctioneaza potrivit art. 41 din lege.
CAP. 4
Structura organizatorica
Sectiunea I
Uniunea
Art. 14
Organele de conducere ale Uniunii sunt:
- Congresul notarilor publici;
- Consiliul Uniunii;
- Biroul executiv al Consiliului Uniunii;
- presedintele;
- presedintele executiv.
Art. 15
Congresul notarilor publici este constituit din toti membrii Uniunii.
Congresul este legal constituit in prezenta majoritatii membrilor Uniunii si
adopta hotarari cu votul majoritatii celor prezenti.
Art. 16
Congresul notarilor publici se intruneste in sesiune ordinara o data la 3
ani si in sesiune extraordinara la cererea Consiliului Uniunii, a Biroului
executiv al Consiliului Uniunii si in cazul demisiei presedintelui sau la
cererea a cel putin o treime din numarul membrilor Uniunii.
Convocarea Congresului notarilor publici se face de catre Biroul executiv
al Consiliului Uniunii cu cel putin o luna inainte de data stabilita pentru
tinerea acestuia, iar in sesiune extraordinara, cu cel putin 10 zile inainte,
prin instiintarea in scris a Camerelor, prin publicatii in presa, cu
mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi.
Art. 17
Atributiile Congresului notarilor publici sunt urmatoarele:
a) adopta Statutul Uniunii si completarile sau modificarile ce i se aduc;
b) aproba Statutul de organizare si functionare a Casei de asigurari pentru
garantarea responsabilitatii civile a notarilor publici, constituita in conditiile
legii;
c) alege presedintele, presedintele executiv si vicepresedintii dintre
reprezentantii desemnati de Camere;
d) adopta insemnele Uniunii;
e) stabileste plafonul cotelor de contributie a notarilor publici la
Uniune;
f) analizeaza si aproba raportul de activitate al Consiliului Uniunii;
g) alege Comisia de cenzori a Uniunii;
h) analizeaza si aproba raportul de activitate al Comisiei de cenzori;
i) indeplineste orice alte atributii date in competenta sa prin lege, regulament
sau statut.
Art. 18
Consiliul Uniunii este format din cate un membru titular al fiecarei Camere
si doi membri supleanti desemnati de Camera Bucuresti, dintre care se aleg
presedintele, presedintele executiv si cei doi vicepresedinti ai Uniunii.
Alegerea presedintelui, a presedintelui executiv si a vicepresedintilor se
face numai prin vot secret.
Art. 19
Candidatii pentru calitatea de reprezentanti ai Camerelor in Consiliul
Uniunii trebuie sa aiba cel putin 5 ani vechime in profesia de notar public si
sa aiba un prestigiu profesional si moral nestirbit.
Candidatul Camerei ca reprezentant in Consiliul Uniunii poate fi
presedintele sau alt membru al acesteia.
Desemnarea candidatilor propusi se va face cu consimtamantul acestora.
Art. 20
In cazul in care un candidat al unei Camere nu intruneste majoritatea
voturilor pentru a fi ales ca reprezentant in Consiliul Uniunii, se vor
prezenta de indata propuneri de alti candidati.
Daca nici unul dintre candidatii propusi de o Camera nu intruneste
majoritatea voturilor, va fi ales, ca reprezentant in Consiliul Uniunii,
candidatul care a obtinut cele mai multe voturi.
Art. 21
Pentru functiile de presedinte, presedinte executiv si vicepresedinte se
vor desemna cate doi candidati dintre membri Consiliului Uniunii.
In cazul in care nici unul dintre candidati nu intruneste majoritatea, va
fi declarat ales cel care a obtinut cele mai multe voturi.
Art. 22
Consiliul Uniunii se intruneste trimestrial si ori de cate ori este
convocat de catre presedinte.
Consiliul Uniunii isi desfasoara activitatea cu participarea a doua treimi
din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor
prezenti, cu exceptiile mentionate in prezentul statut.
Art. 23
Consiliul Uniunii conduce activitatea notarilor publici din intreaga tara
si are urmatoarele atributii principale:
a) propune numarul notarilor publici si al birourilor notariale in
circumscriptia fiecarei judecatorii, precum si, dupa caz, actualizarea anuala a
acestuia, pe baza recomandarilor primite de la Camere, in raport cu cerintele
locale rezultate din intinderea teritoriului, numarul locuitorilor, volumul
solicitarilor si in functie de planul de perspectiva stabilit;
b) propune ministrului justitiei numirea, suspendarea, revocarea si
incetarea calitatii de notar public, in conditiile legii si ale regulamentului;
c) elaboreaza norme privind conditiile de incheiere a contractului
individual de munca si cu privire la formarea profesionala a notarului stagiar
si stabileste conditiile de desfasurare a examenelor de notari publici;
d) stabileste onorariile minimale pentru serviciile prestate de notarii
publici, precum si, dupa caz, actualizarea acestora si le propune spre aprobare
ministrului justitiei;
e) numeste Comitetul de directie al Casei de asigurari pentru garantarea
responsabilitatii civile a notarilor publici;
f) aproba cotele de contributie ale notarilor publici la Camere, precum si
ale Camerelor la Uniune, in limitele stabilite de Congresul notarilor publici;
g) aproba cuantumul sumei de participare a notarilor publici la Casa de
asigurari pentru garantarea responsabilitatii civile a notarilor publici;
h) solutioneaza contestatiile impotriva hotararilor consiliilor de
disciplina;
i) reprezinta Uniunea in raporturile cu tertii pe plan intern si
international, prin presedintele sau sau prin alt membru al Consiliului Uniunii
desemnat de presedinte;
j) aproba bugetul Uniunii, al Casei de asigurari pentru garantarea
responsabilitatii civile a notarilor publici, precum si raportul anual al
comisiei de cenzori;
k) stabileste modelul sigiliului notarilor publici si il supune aprobarii
ministrului justitiei, precum si modelul unitar al firmelor birourilor
notariale si ale Camerelor;
l) exercita controlul profesional-administrativ asupra Camerelor si
birourilor notarilor publici, precum si asupra calitatii actelor notariale, cel
putin o data la 2 ani;
m) stabileste salariile si indemnizatiile de conducere ale presedintelui,
presedintelui executiv si vicepresedintilor, in functie de exercitarea sau de
neexercitarea activitatii de notar public de catre acestia.
In cazul in care presedintele, presedintele executiv sau vicepresedintii
opteaza pentru a fi salarizati, acestia incompatibili cu exercitarea profesiei
de notar public, in conditiile legii, pe perioada in care sunt salarizati.
Presedintele, presedintele executiv sau vicepresedintii, care isi
desfasoara activitatea si in birouri proprii sau prin asociere, au dreptul la o
indemnizatie ce se va stabili de catre Consiliul Uniunii;
n) stabileste structura organizatorica si numarul personalului de
specialitate si administrativ, precum si salariile acestora;
o) desemneaza pe trei dintre membrii sai in componenta Biroului executiv al
Consiliului Uniunii;
p) repartizeaza sarcinile si responsabilitatile presedintelui executiv,
vicepresedintilor si celorlalti membri ai Biroului executiv al Consiliului
Uniunii;
r) organizeaza si coordoneaza activitatea de editare a Buletinului
notarilor publici si a altor publicatii privind activitatea notariala;
s) elaboreaza norme proprii de evidenta financiar-contabila, in conditiile
legii;
s,) avizeaza cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor
lor in circumscriptia altei judecatorii, pentru motive temeinice, in conditiile
legii si ale regulamentului;
t) rezolva neintelegerile dintre Camere, precum si dintre Camere si membrii
acestora, in legatura cu exercitarea atributiilor profesionale stabilite de
lege, de regulament si de statut;
t,) aproba afilierea Uniunii la organizatiile profesionale internationale
ale notarilor publici si cotele de contributie la acestea;
u) acorda calitatea de membru de onoare al Uniunii;
v) convoaca, in cazul prevazut la art. 38, Adunarea generala a Camerei;
x) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
prezentul statut.
In cazul atributiilor prevazute la lit. a), d), e), f), g), i), m), n), t),
t,), u) hotararile se adopta cu majoritatea calificata de doua treimi din
numarul membrilor prezenti ai Consiliului Uniunii.
Art. 24
Biroul executiv al Consiliului Uniunii se compune din presedinte,
presedinte executiv, cei doi vicepresedinti si trei membri desemnati de
Consiliul Uniunii.
Biroul executiv al Consiliului Uniunii se intruneste in sedinta ordinara o
data pe luna si in sedinte extraordinare ori de cate ori este nevoie, la
convocarea presedintelui, si adopta decizii in mod valabil in prezenta
majoritatii membrilor sai.
Art. 25
Biroul executiv al Consiliului Uniunii are urmatoarele atributii
principale:
a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;
b) pregateste proiectele de documente ce vor fi prezentate spre dezbatere
si aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaboreaza proiectul raportului anual al activitatii Uniunii;
d) elaboreaza proiectul de buget anual al Uniunii;
e) intocmeste proiectul tarifului minimal de onorarii ale notarilor
publici;
f) propune Consiliului Uniunii aprobarea cotelor de contributie ale
notarilor publici la Camere si contributia fiecarei Camere la Uniune, in
functie de venitul brut realizat de notarul public;
g) propune Consiliului Uniunii cuantumul sumei de participare a notarilor
publici la Casa de asigurari pentru garantarea responsabilitatii civile a
notarilor publici;
h) are evidenta notarilor publici si a birourilor notariale si
centralizeaza datele statistice privind activitatea notariala pe baza
rapoartelor anuale ale Camerelor;
i) organizeaza concursul pentru ocuparea locurilor vacante de notari
publici, in conditiile legii si ale regulamentului;
j) aduce la indeplinire hotararile Consiliului Uniunii si exercita orice
alte atributii stabilite de acesta.
Art. 26
Presedintele Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Uniunea in raporturile cu autoritatile publice din Romania,
cu organizatiile guvernamentale si neguvernamentale, cu cele profesionale si cu
alte persoane juridice, iar in plan extern, cu organizatiile nationale si
internationale ale notarilor publici si oriunde va fi invitat oficial in
calitate de presedinte al Uniunii;
b) incheie conventii civile si contracte de munca in numele Uniunii, cu
aprobarea Consiliului Uniunii;
c) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al Uniunii, in
conformitate cu structura organizatorica si cu conditiile stabilite de
Consiliul Uniunii;
d) convoaca si conduce sedintele Consiliului Uniunii si ale Biroului executiv
al acestuia;
e) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Uniunii, Presedintele poate
delega aceasta atributie unuia dintre vicepresedinti.
In absenta sa, presedintele este inlocuit de presedintele executiv sau de
unul dintre vicepresedinti pe care il desemneaza in acest scop.
Functia de presedinte nu poate fi exercitata decat cel mult doua mandate
consecutive.
Art. 27
Incalcarea dispozitiilor legii, ale regulamentului si ale statutului,
indeplinirea in mod necorespunzator sau neindeplinirea atributiilor de catre
presedinte, presedintele executiv, vicepresedinti si ceilalti membri ai
Consiliului Uniunii atrage revocarea lor din functie de catre Congresul
notarilor publici.
In acest scop, Consiliul Uniunii, constituit in colegiu de disciplina, va
face o cercetare prealabila, cu ascultarea celui in cauza, si, daca considera
necesar, cu majoritate calificata de doua treimi din numarul membrilor
Consiliului si va convoca Congresul notarilor publici in sedinta extraordinara.
Sectiunea a II-a
Camera notarilor publici
Art. 28
Camerele notarilor publici sunt organizatii profesionale de utilitate
publica in care se constituie notarii publici din circumscriptia fiecarei curti
de apel.
Exercitiul functiei de notar public nu se poate indeplini fara ca acesta sa
fie membru al Camerei in care se afla circumscriptia biroului notarial.
Sediul fiecarei Camere se stabileste de adunarea generala a membrilor
acesteia.
Camera are personalitate juridica, potrivit legii, si sigiliu propriu,
conform anexei nr. 3.
Art. 29
Organele de conducere ale Camerei sunt:
- Adunarea generala a notarilor publici din circumscriptia Camerei;
- Colegiul director;
- presedintele.
Art. 30
Adunarea generala se intruneste semestrial in sedinta ordinara si, ori de
cate ori este nevoie, in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui
Colegiului director sau la cererea a cel putin o treime din numarul membrilor
sai, ori la solicitarea Consiliului Uniunii, in conditiile prevazute in
prezentul statut.
Convocarea adunarii generale ordinare se face cu cel putin 15 zile inainte
de data stabilita pentru tinerea acesteia, iar sedinta extraordinara, cu cel
putin 7 zile inainte, prin instiintarea membrilor sai, precum si prin publicatii
in presa, cu mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi.
Art. 31
Adunarea generala este legal constituita in prezenta a doua treimi din
numarul membrilor sai.
In cazul in care numarul legal nu este intrunit, prezidiul adunarii
generale, de fata cu cei prezenti, stabileste o noua adunare generala in termen
de cel mult 7 zile.
Adunarea generala convocata in aceste conditii este legal constituita cu
participarea majoritatii membrilor sai.
Adunarea generala adopta hotarari cu votul majoritatii celor prezenti, cu
exceptiile prevazute in prezentul statut.
Art. 32
Adunarea generala a Camerei are urmatoarele atributii principale:
a) propune Consiliului Uniunii numarul de notari publici si numarul
birourilor notariale din circumscriptia fiecarei judecatorii din raza sa de
activitate, precum si actualizarea anuala a acestuia, potrivit criteriilor
prevazute la art. 23 lit. a) din prezentul statut si la art. 26 lit. c) din
lege;
b) stabileste anual numarul de notari stagiari din circumscriptia sa si
conditiile de incheiere a contractului individual de munca si asigura formarea
profesionala a acestora.
Pot fi angajati ca notari stagiari cei care nu au 5 ani vechime in munca
juridica, fara a depasi varsta de 35 de ani;
c) alege pe presedintele, vicepresedintele si membrii Colegiului director,
compus din 3-5 membri, pe o durata de 3 ani si stabileste indemnizatia
presedintelui Colegiului director, precum si a cenzorilor;
d) alege si revoca pe reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii;
e) alege Comisia de cenzori a Camerei;
f) aproba bugetul anual si raportul Comisiei de cenzori;
g) propune cotele de contributie ale notarilor publici la Camera si ale
Camerei la Uniune;
h) desemneaza Consiliul de disciplina format din trei, notari publici si un
supleant;
i) aproba propunerile Colegiului director cu privire la structura
organizatorica, numarul personalului si salarizarea, acestuia;
j) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
prezentul statut.
Hotararile cu privire la indeplinirea atributiilor prevazute la lit. d), e)
si h) se adopta cu votul calificat a doua treimi din numarul membrilor
prezenti.
Art. 33
Pentru alegerea presedintelui si a vicepresedintelui modalitatea de vot va
fi stabilita de Adunarea generala a Camerei.
Desemnarea candidatilor pentru functiile prevazute la alineatul precedent
se va face dintre notarii publici cu o vechime de cel putin 5 ani in profesia
de notar, cu prestigiu moral si profesional deosebit.
Art. 34
Colegiul director al Camerei lucreaza legal in prezenta majoritatii
membrilor sai si adopta hotarari cu votul a doua treimi din numarul acestora.
Art. 35
Colegiul director al Camerei se intruneste lunar sau in sedinte
extraordinare la convocarea presedintelui.
Art. 36
Colegiul director al Camerei are urmatoarele atributii:
a) primeste cererile solicitantilor pentru ocuparea posturilor de notari
publici, impreuna cu documentatia necesara in acest scop si le inainteaza
Consiliului Uniunii cu cel putin 5 zile inainte de data stabilita pentru
concurs, daca sunt indeplinite cerintele prevazute de art. 16 si, dupa caz, de
art. 105 alin. 1 din lege;
b) primeste contestatiile formulate impotriva rezultatelor concursului si
le inainteaza Consiliului Uniunii;
c) intocmeste recomandarile si confirmarile prevazute de regulament privind
indeplinirea conditiilor prevazute de lege pentru numirea notarului public si
inregistrarea biroul notarial, impreuna cu documentatia necesara in acest scop;
d) primeste certificatul de inregistrare a biroului notarial, eliberat de
primul-grefier al curtii de apel, si il comunica de indata Consiliului Uniunii
si compartimentului de specialitate notariala din Ministerul Justitiei;
e) avizeaza cererile de angajare a notarilor stagiari de catre notarul
public si verifica semestrial stadiul pregatirii si al formarii profesionale a
notarilor stagiari;
f) solutioneaza sesizarile impotriva notarilor publici si comunica, dupa
caz, Ministerului Justitiei si Consiliului Uniunii masurile luate;
g) deleaga, in cazurile prevazute de lege si de regulament, dupa caz, un
notar public, din aceeasi circumscriptie a judecatoriei sau dintr-o alta
circumscriptie, care sa asigure functionarea unui birou notarial, pentru
indeplinirea actelor care sunt de competenta teritoriala a acelui birou;
h) examineaza cererile notarilor publici de schimbare a sediilor lor
dintr-o circumscriptie in alta a aceleiasi Camere si face recomandari
Consiliului Uniunii, in vederea avizarii lor in conditiile art. 23 lit. s) din
prezentul statut;
i) reprezinta Camera in relatiile cu tertii, prin presedinte, iar in lipsa
acestuia, prin vicepresedinte;
j) difuzeaza Buletinul notarilor publici; aduce la cunostinta notarilor
publici din circumscriptia sa masurile privind unificarea practicii notariale;
k) exercita actiunea disciplinara impotriva notarilor publici si efectueaza
o cercetare prealabila obligatorie, potrivit legii si regulamentului;
l) in vederea exercitarii controlului pentru care Colegiul director al
Camerei este delegat de Consiliul Uniunii, va desemna pe notarii publici care
vor inspecta birourile notariale de circumscriptie, cel putin o data la 2 ani.
Controlul se refera la toate lucrarile, gestiunea si conduita notarului
public si va contine indrumarile necesare pentru indreptarea aspectelor
negative constatate si propuneri, dupa caz, pentru exercitarea actiunii
disciplinare de catre Colegiul director al Camerei.
Actul constatator al controlului efectuat se intocmeste in patru exemplare.
Cate un exemplar al actului constatator se va inainta de catre Colegiul
director al Camerei ministrului justitiei, Consiliului Uniunii si notarului
public verificat, iar al patrulea exemplar se va pastra in arhiva Colegiul
director al Camerei;
m) desemneaza biroul notarial din circumscriptia fiecarei judecatorii, care
va tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale inregistrate in intreaga
circumscriptie teritoriala, registrul de renuntari la succesiune si care
primeste sesizarile secretarilor consiliilor locale pentru deschiderea
procedurilor succesorale, cu exceptia municipiului Bucuresti si a altor
circumscriptii in care se va stabili ca aceste registre sa fie pastrate la
Camera.
Pentru municipiul Bucuresti si pentru judete registrele se pastreaza la
Camera;
n) stabileste modul de repartizare a cauzelor succesorale sesizate de
secretarii consiliilor locale;
o) prezinta adunarii generale rapoarte privind modul in care au fost
realizate veniturile si cheltuielile prevazute in bugetul Camerei si informeaza
in acest sens birourile notariale;
p) asigura, prin personalul propriu de specialitate si administrativ,
efectuarea lucrarilor de personal, a dosarelor de pensie, concedii si alte
drepturi de asistenta sociala privind pe notarii publici si personalul angajat;
r) acorda sprijin material notarilor publici cu venituri reduse pentru a
asigura continuarea activitatii la biroul notarial, in limita fondurilor
prevazute in bugetul Camerei;
s) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
prezentul statut.
Art. 37
Presedintele Colegiului director al Camerei are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Camera in raport cu tertii;
b) rezolva lucrarile curente ale Colegiului director al Camerei;
c) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al Colegiului
director al Camerei;
d) prezinta periodic adunarii generale si Colegiului director al Camerei
rapoarte privind activitatea desfasurata si propuneri pentru imbunatatirea
activitatii;
e) convoaca si conduce sedintele adunarii generale si ale Colegiului
director al Camerei;
f) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Camerei.
Presedintele poate delega aceasta atributie vicepresedintelui;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
prezentul statut.
Functia de presedinte nu poate fi exercitata decat cel mult doua mandate.
Art. 38
Incalcarea dispozitiilor legii, ale regulamentului si ale prezentului
statut, indeplinirea in mod necorespunzator sau neindeplinirea atributiilor de
catre membrii Colegiului director al Camerei atrag revocarea lor din functie de
catre Adunarea generala a Camerei.
In acest scop, Consiliul Uniunii, constituit in colegiu de disciplina, va
face o cercetare prealabila, cu audierea celui in cauza si, daca se considera
necesar, cu majoritatea calificata de doua treimi din numarul membrilor
Consiliului Uniunii, va convoca Adunarea generala a Camerei in sedinta
extraordinara.
CAP. 5
Patrimoniul Uniunii
Art. 39
Uniunea si Camerele au patrimoniu si buget proprii. Patrimoniul Uniunii si,
dupa caz, al Camerelor se compune din: bunuri imobile, bunuri mobile si din
taxe si cote de contributie ale membrilor sai.
Art. 40
Fondurile Uniunii sunt formate din contributii banesti, taxe, bunuri
primite prin acte cu titlu gratuit si din beneficiile rezultate din activitati
economice conexe.
Fiecare notar public, dupa numirea sa in conditiile legii, va plati o taxa
stabilita de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Uniunii.
Art. 41
Fondurile Camerelor sunt formate din contributii banesti, taxe, bunuri
primite prin acte cu titlu gratuit si din beneficiile rezultate din activitati
economice conexe.
Pentru inscriere la concursul de ocupare a unui post de notar public,
candidatul va plati o taxa stabilita de Consiliul Uniunii, care se face venit
la bugetul Camerei in circumscriptia careia se afla postul vacant de notar
public pentru care candidatul s-a inscris la concurs.
Art. 42
Cotele de contributie ale notarilor publici se stabilesc de catre Consiliul
Uniunii, in raport cu veniturile lor brute, fara a putea depasi 10% din
acestea.
In primii 3 ani de la constituirea Uniunii procentul de mai sus nu poate fi
mai mare de 5% . Cotele de contributie se platesc lunar, fara a depasi prima
decada a lunii urmatoare, sub sanctiunea disciplinara prevazuta de lege.
Camerele vor transmite, in conditiile aratate la alin. 2 cotele de
contributie cuvenite Uniunii.
Art. 43
Bunurile primite cu titlu gratuit de Camera sau de Uniune pot proveni din
donatii, legate si subventii. Presedintele Uniunii si, dupa caz, presedintele
Camerei accepta donatiile si legatele facute Uniunii si, dupa caz, Camerei.
Art. 44
Comisiile de cenzori ale Uniunii si, dupa caz, ale Camerelor sunt compuse
din trei membri, dintre care doi notari publici si un expert
financiar-contabil.
Art. 45
Comisia de cenzori a Uniunii verifica modul de executare a bugetului
Uniunii si prezinta anual un raport Consiliului Uniunii.
Art. 46
Comisiile de cenzori ale Camerelor verifica modul de executare a bugetelor
Camerelor si prezinta anual un raport adunarilor generale. Notarii publici au
obligatia sa puna la dispozitia comisiei de cenzori toate evidentele si datele
necesare pentru efectuarea verificarilor.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 47
Aprobarea statutului si primele alegeri ale organelor de conducere ale
Uniunii si ale Camerelor se vor face de catre Congresul notarilor publici si,
dupa caz, de adunarea generala, prezidate de cel mai in varsta dintre notarii
publici prezenti. Pregatirea, verificarea si validarea alegerilor se vor face
de catre o comisie ad-hoc.
Art. 48
Consiliul Uniunii si, dupa caz, Colegiul director al fiecarei Camere vor
elabora norme privind organizarea si desfasurarea Congresului notarilor publici
si, respectiv, adunarilor generale ale Camerelor, in caz de alegere sau de
revocare a presedintilor, vicepresedintilor, membrilor Consiliului Uniunii sau
ai Colegiului director Camerelor ori a cenzorilor.
Art. 49
Arhiva Uniunii si arhivele Camerelor se vor pastra in conditiile si la
termenele stabilite de dispozitiile legale privind fondul arhivistic national.
Art. 50
Corelarea prevederilor prezentului statut cu actele normative ulterioare
privind activitatea notariala, precum si modificarile impuse de situatii
deosebite se vor face de catre Consiliul Uniunii dupa consultarea adunarilor
generale ale Camerelor, urmand sa fie ratificate la primul congres al notarilor
publici.
Art. 51
Dupa adoptare, Statutul Uniunii se va comunica ministrului justitiei si se
va publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Adoptat de Congresul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania la 8
9 septembrie 1995 la Brasov si completat la Congresul extraordinar al Uniunii
la 23 24 martie 1996 la Bucuresti.